ورزشهای سنگین و ناراحتی قلبی - اریتمی قلب و ورزش بدنسازی

ورزشهای سنگین و ناراحتی قلبی


یک مطالعه نشان می‌دهد احتمالا میزان ورزشی که قلب قادر به تحمل ان است، حد و اندازه دارد و افرادی که ورزش‌های استقامتی انجام می‌دهند، ممکن است خود را در آستانه نارسایی قلبی قرار دهند. این موضوع ناشی از استهلاک فیزیکی ناشی از انجام سال‌ها تمرین سخت بدنی است که ظاهرا ماهیچه قلب را ضعیف می‌کند و ورزشکار را در معرض ابتلا به یک مشکل نادر اما بالقوه کشنده به نام بی‌نظمی بطنی قرار می‌دهد.

اریتمی قلب و ورزش بدنسازی , یوگا ورزش سنگینیه

اریتمی قلب و ورزش بدنسازی

بی‌نظمی یا آریتمی بطنی باعث نامنظم شدن ضربان قلب می‌شود. پروفسور"هاین هایدبوشل" متخصص قلب در"بیمارستان دانشگاهی گاستویزبرگ" در دانشگاه "لوی‌ون" در بلژیک و نویسنده این مقاله گفت: "احتمالا میزان ورزشی که قلب قادر به تحمل آن است، حد و مرزی دارد."
محققان از مدتی قبل می‌دانند که ورزشکاران حرفه‌ای سطح بالا مانند دوچرخه‌سوارانی که در رقابت "تور دو فرانس" (دور فرانسه) شرکت می‌کنند مستعد ابتلا به بی‌نظمی بطنی هستند اما نمی‌دانستند که آیا این مشکل عوامل وراثتی دارد و یا از ورزش بیش از حد ناشی می‌شود. در این مطالعه هایدبوشل و گروه تحقیقاتی وی عملکرد قلب یک گروه متشکل از ‪ ۲۲‬ورزشکار مبتلا به بی‌نظمی بطنی را بررسی کردند و نتیجه آنرا با عملکرد قلب ‪ ۱۵‬ورزشکار سالم و ‪ ۱۰‬نفر دیگر که ورزشکار نبودند و در گروه کنترل قرار داشتند، مقایسه کردند. بیشتر این ورزشکاران دوچرخه سوار و تعداد انگشت شماری از آنها دونده، قایقران و فوتبالیست بودند. همه آنها مردان هلندی و بلژیکی ‪ ۱۸‬تا ‪۵۵‬ ساله بودند. این آزمایش نشان داد که از این ‪ ۲۲‬ورزشکار ‪ ۱۸‬تن به مشکلات قلبی یعنی نامنظمی ضربان قلب که از بطن راست قلب سرچشمه می‌گرفت، مبتلا بودند.
هایدبوشل گفت، هنوز مطالعات بیشتری لازم است تا بتوان ژنتیک را به عنوان یک عامل در ابتلا به این بیماری‌ها رد کرد اما یافته‌های این مطالعه تاکیدی است بر این نظریه که تنش‌های فیزیکی ناشی از انجام ورزش‌های استقامتی شدید و در سطح بالا می‌تواند به بطن راست قلب صدمه بزند و ریتم و ضربان عادی قلب را بر هم زند. وی گفت: "انجام مادام‌العمر ورزش‌های استقامتی به ویژه در ورزشکاران مذکر جوان می‌تواند به اختلالات قلبی منجر شود." هایدبوشل گفت، هرچند این وضعیت به ندرت پیش می‌آید، اما ورزشکاران باید هنگام ورزش مراقب علائمی مانند تنگی ناگهانی تنفس باشند و به دنبال انجام آزمایش‌های مناسب بروند. وی هشدار داد این نوع آسیب قلبی احتمالا جبران ناپذیر است و در صورت تشخیص مثبت، پایان دادن به ورزش حرفه‌ای ضروری است.


منبع:ویستا
ویرایش و تلخیص:برگزیده ها


یوگا ورزش سنگینیه ,