ورزش سالمندان، ورزش در دوران سالمندی - مناسب ترین ورزش برای سالمندان در خانه

 

 در این بخش از سایت برگزیده ها مطالبی درمورد ورزش سالمندان را برای شما آماده کرده ایم ، امیدواریم که مورد توجه شما قرار گیرد.

سالمندی دورانی است که فعالیت های جسمانی و روانی فرد کاهش پیدا می کند و ابتلا به بیماری های جسمی و ذهنی ممکن است منجر به احساس افسردگی در فرد شود.

یکی از روش های ساده ای که از پیری جلوگیری می کند ورزش است. ورزش را باید به صورت پیوسته، مدام و بر اساس اصول صحیح انجام داد.

 

مناسب ترین ورزش برای سالمندان در خانه

مناسب ترین ورزش برای سالمندان در خانه

ورزش برای سالمندان

وقتی سن شما بالا می رود و مسن می شوید، داشتن یک سبک زندگی فعال از هر زمان دیگری برای شما مهم تر است.ورزش منظم می تواند به تقویت انرژی، حفظ خود استقلالی و مدیریت علائم بیماری و یا درد کمک کند.ورزش حتی می تواند روند پیر شدن بدن شما را به تأخیر بیاندازد!ورزش نه تنها برای جسم شما، بلکه  برای ذهن، خلق و خو و حافظ ه نیز خوب است.با بالا رفتن سن، حفظ سلامت عمومی بدن و اینکه سالمندان دچار بیماری و احساس ناامیدی نشوند به نوعی یک چالش محسوب می شود.اما ورزش می تواند مانع این احساسات شود و شما را از بزرگترین چالش و نگرانی در مورد آسیب های افتادن دور کند.

ورزش کلیدی است برای سالمندی سالم

اگر تا کنون اهل ورزش نبوده اید، شاید برای شروع آن دچار سردرگمی شوید و یا اینکه فکر کنید بیش از حد پیر و ضعیف شده اید حتی شاید فکر کنید ورزش برای شما خسته کننده باشد! اما ما می خواهیم از مزایای ورزش در سالمندی برایتان بگویم و شما را راهنمایی کنیم تا با ورزش بتوانید از مزیت سلامت ی در سالمندی برخوردار شوید.

مهم نیست که چند سال دارید و یا وضعیت جسمانی فعلی شما چگونه است، شما می توانید در هر شرایطی از فواید ورزش بهره مند شوید.بدست آوردن مزایای ورزش نیاز به تمرین سخت و شدید یا رفتن به باشگاه ندارد.بلکه می توانید با تحرک حتی کوچک و سبک و فعالیت از فواید ورزش در سالمندی بهرمند شوید.

کدام ورزش ها مفیدند؟

ورزش ایروبیک  و هوازی علاوه بر اینکه سیستم اسکلتی و عضلانی را تقویت می کند، برای سیستم قلبی، عروقی، عصبی و حالات روحی و روانی فرد نیز موثراست. ورزش غیرهوازی برای تقویت گروه خاصی از عضلات برای تقویت مفاصل انجام می شود، ولی عمده ترین ورزشی که برای سالمندان توصیه می شود ورزش های هوازی است.

 

پیاده روی ، شنا کردن و دوچرخه سواری به عنوان ورزش های سودمند به سالمندان پیشنهاد می شوند. سالمندان اگر بتوانند به مدت 30 دقیقه ورزش های هوازی مثل  پیاده روی ، را در بیشتر روزهای هفته یا هر روز هفته انجام بدهند بسیار سودمند خواهد بود.

حرکت شنای متعادل

با شکم، روی یک سطح صاف مثل تشک دراز بکشید، طوری که صورت به سمت پایین و رو به تشک قرار گیرد. کف دست ها را به اندازه عرض شانه باز و روی تشک قرار دهید.

دقت کنید که در هنگام انجام این نرمش، فقط اجازه دارید با فشار بر روی دست ها و آرنج، بدن را از تشک جدا کنید و ساق پاها باید روی زمین قرار گرفته باشد.

پشت را صاف کنید و سر و گردن و پشت را در یک راستا قرار دهید. حالا خودتان را به سمت پایین ببرید در وضعیتی که سینه در تماس با تشک باشد و دوباره بالا بیایید تا آرنج باز شود.

اگر انجام این حرکت در اوایل کار برایتان مشکل است، می توانید آرنج هایتان را فقط تا سطح تشک خم کنید.

جمع کردن ران

به پشت بخوابید. ران ها را به وسیله انقباض شکم و باسن به طرف بالا بیاورید. حداقل ۴ و حداکثر ۱۰ ثانیه در این وضعیت بمانید. دقت کنید که در طول حرکت، پشت را از زمین جدا نکنید.

پیاده روی یکی از مناسب ترین ورزش ها برای سالمندان است

کدام ورزش ها توصیه نمی شوند؟

انجام ورزش های پربرخورد مانند فوتبال، دویدن سریع و یا ورزش های رزمی خشن در سالمندان توصیه نمی شود.

ورزش های گروهی و ورزش هایی که بدون در نظر گرفتن شرایط جسمانی هر بیمار تجویز می شوند، ممکن است باعث تشدید بیماری ها و حتی ایجاد بیماری جدید شوند.

ورزش هایی که در آن بیمار کمر و پشت را خم می کند و یا ورزش هایی که در آن بیمار عضلات پشت ساق و ران ها را کشش می دهد، ممکن است برای مبتلایان به تنگی کانال نخاعی مفید باشد، اما برای مبتلایان به پوکی استخوان مناسب نیستند. برعکس تقویت عضلات بازکننده پشتی برای مبتلایان به پوکی استخوان مفید است، اما درد و ناراحتی مبتلایان به تنگی کانال نخاعی را تشدید می کند.

 

توصیه های لازم

- دقت در زمان شروع ورزش سالمندان بسیار مهم است. ضمن اینکه هر گونه ورزشی نیز برای این افراد مناسب نیست.

- محیط انجام ورزش باید آرام و فرد سالمند باید پوشش مناسبی داشته باشد.

- جلوگیری از تعریق و نوشیدن مایعات کافی مهم است تا فرد دچار کم آبی بدن نشود.

- زمینی که فرد در آن پیاده روی می کند، نرم باشد و بهتر است سراشیبی نداشته باشد.

- اگر سالمندان بیرون از خانه، مشکل دارند از تردمیل و دوچرخه ثابت استفاده کنند. ولی در کل به سالمندان توصیه می کنیم که حداقل هر روز 15 دقیقه ورزش کنند.

- باید مشخص شود که کدام قسمت از بدن سالمندان دچار ضعف است که از وزنه های کوچک استفاه کنند و ورزش های تعادلی را نیز تحت نظر پزشک انجام دهند، مثلا راه رفتن در خط مستقیم به تعادل در راه رفتن کمک می کند.

هرچه سن افراد بالاتر می رود نیاز به ورزش بیشتر حس می شود ولی زمان پرداختن به آن نسبت به دوران جوانی کاهش می یابد لازم است چنانچه به پیاده روی می پردازید در هر نوبت انجام آن حداقل ۱۵ دقیقه پیاده روی انجام دهید . چنانچه به انجام رکاب زنی در جا می پردازید زمانی معادل ۴۵ دقیقه برای شما اثرات مفیدی را به همراه خواهد داشت. مهمتر از زمان پرداختن به ورزش نظم در انجام آن مهم است و ورزش گاه اثرات چندانی را بر نخواهد داشت.

 


,