آیا مدیتیشن می‌تواند آرایش دی‌ان‌ای را تغییر دهد؟

تاثیر مدیتیشن بر دی ان ای

تا امروز شواهد مثبت زیادی درباره تاثیر مثبت مدیتیشن (درون‌پویی) بر روی فشارخون، تشویش، بی‌خوابی، استرس پس از حادثه، آسیب مغزی ضربه‌ای، و … در افراد مشاهده شده است. اما تحقیقات نشان می‌دهند که مدیتیشن حتی می‌تواند بر روی آرایش دی‌ان‌ای هم اثر بگذارد.

در پژوهشی که در کانادا صورت گرفته، تیم تحقیقاتی به گروه‌های مختلفی از افراد دچار سرطان سینه نگاه کردند. هر گروه میزانی متفاوت از حضور در گروه‌درمانی، یوگا و جلسات مدیتیشن را پشت سر گذاشت. سپس مشاهده شد در آن گروه‌هایی که در یوگا، جلسات مدیتیشن و گروه درمانی شرکت کرده بودند طول تلومر (کلاهک‌های روی دی‌ان‌ای) بدون تغییر باقی مانده است.

تلومرها نقش کمکی در جلوگیری از زوال کروموزوم‌ها دارند. ارتباطی بین کوتاه شدن آنها و یک بیماری خاص مشاهده نشده اما می‌دانیم که با افزایش سن تحلیل می‌روند و در افراد مبتلا به سرطان، دیابت، مشکلات قلبی و استرس زیاد نیز کوتاه‌تر از سایرین هستند.

بین بدن و ذهن ارتباط محکمی وجود دارد و از این رو تاثیر مدیتیشن در جلوگیری از تحلیل رفتن تلومرها کشفی بزرگ است. و البته نباید از تاثیرات آن بر روی سطوح هورمن استرس (کورتیزول)  و کاهش ترشحات التهاب‌زا نیز غافل ماند. همچنین بدن افرادی که روان سالم‌تری دارند راحت‌تر به تولید پادتن‌ها می‌پردازد و با دریافت واکسن‌ها نیز واکنش مناسب‌تری بروز می‌دهد.

هر چند معنی دقیق این کشف هنوز قابل بیان نیست اما به نظر می‌رسد مدیتیشن نه فقط باعث رویکردهای ذهنی مثبت‌تر می‌شود بلکه بر سلامت بدن -حتی در سطح دی‌ان‌ای- نیز تاثیر می‌گذارد.