ابداع ماده جاذب نور که فوق العاده نازک و قابل انعطاف است


اخبارعلمی,خبرهای علمی ,ماده جاذب نور

مهندسان یک ماده جاذب نور ابداع کردند که فوق العاده نازک و قابل انعطاف است؛ این ماده می تواند کاربردهایی از جمله برای صرفه جویی در انرژی داشته باشد.

به گزارش  ایرنا از پایگاه اینترنتی ساینس دیلی، موادی که 'کاملا' نور را جذب کنند هم اکنون نیز وجود دارند اما به لحاظ اندازه بزرگ هستند و زمانی که خم می شوند، می شکنند. 

 

همچنین این مواد را نمی توان تنها برای جذب یک طیف انتخابی از طول موج ها کنترل کرد که نقطه ضعفی برای کاربردهای خاص محسوب می شود؛ برای مثال می توان به پوششی برای پنجره اشاره کرد که برای خنک کردن استفاده می شود و علاوه بر پرتو مادون قرمز، نور عادی و امواج رادیویی مورد نیاز برای مخابره برنامه های تلویزیونی و رادیویی را هم مسدود می کند.

 

اما اکنون مهندسان دانشگاه کالیفرنیا- سن دیه گو با یک طراحی جدید بر اساس نانو ذره، یک ماده جاذب را به نام 'جاذب تقریبا کامل باند پهن' (near-perfect broadband absorber) ساخته اند که فوق العاده نازک و قابل انعطاف است و می تواند بیش از 87 درصد نور نزدیک به مادون قرمز را جذب کند.

 

این ماده قادر به جذب نور از تمامی زوایا است و از لحاظ تئوری می توان آن را طوری ساخت که طول موج های خاصی از نور را جذب کند و به بقیه طول موج ها اجازه عبور دهد.

 

ژواوی لیوگ استاد دانشگاه کالیفرنیا- سن دیه گو در مقاله ای که در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شد، نوشت: این ماده، جذب انتخابی نور را با قابلیت تنظیم برای بخش های خاص طیف الکترومغناطیس ممکن می کند. 

 

از جمله کاربردهای این ماده می تواند به استفاده از آن برای ساخت پوشش هایی برای پنجره اشاره کرد که باعث خنک نگاه داشتن ساختمان ها و خودروها در روزهای آفتابی می شود. 

 

همچنین ساخت ابزارهایی که کارایی سلول های خورشیدی را بیش از سه برابر می سازند و نیز ساخت سپرهای نازک و سبک وزن که مانع جذب حرارت می شوند، از دیگر کاربردهای این ماده هستند.

 

محققان خاطر نشان کردند که این فناوری هنوز در مرحله توسعه قرار دارد.

 

این کار پژوهشی در شماره 24 ژانویه نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.