ورزش بیش از اندازه می‌تواند باعث مشکلات روده شود

یک پژوهش جدید نشان داده که ورزش مفرط به مدت ۲ ساعت یا بیشتر می‌تواند به مشکلات روده بینجامد.

تیمی از محققین استرالیایی می‌گویند که ورزش شدید می‌تواند به سلول‌های روده آسیب برساند و منجر به مشکلات کوتاه‌مدت و بلندمدت در زمینه هضم غذا شود. این مشکلات ممکن است به افزایش عبور تراوشات سمی از منافذ دیواره روده به داخل خون بینجامند و صدمات بیشتری به سلامت بدن برسانند.

محققین می‌گویند شدت چنین صدماتی در صورت ورزش یا دویدن در هوای گرم بیشتر هم می‌شود و جدای از اینکه بدن آماده‌ای داشته باشید یا نه، ورزش با درجه سختی بیش از ۶۰ درصد به مدت ۲ ساعت یا بیشتر، می‌تواند باعث بروز این مشکلات در هر فردی شود.

هر چند شواهدی از مزایای ورزش ملایم در افرادی با بیماری التهابی روده یا اختلالات عملکردی روده و معده، مشاهده شده است اما ایمنی ورزش‌های شدید برای آنها به هیچ وجه مورد تایید نیست.

دکتر کاستا که پژوهشگر ارشد این تحقیق است می‌گوید بازبینی تحقیقات ۲۰ سال اخیر نشان داده است که ورزش مفرط می‌تواند سلامت و عملکرد روده‌ها را به چالش بکشد. با این حال زیر نظر پزشک می‌توان عوامل تشدیدکننده مشکلات را کنترل کرد و همراه با مدیریت و پرهیزهای لازم، خطرات و مضرات آنها برای عملکرد اعضای شکمی را کاهش داد.

این محققین توصیه می‌کنند که در جریان ورزش‌های شدید حتما ارزیابی و بررسی کامل شکمی برای افرادی که امراض روده یا معده دارند صورت بگیرد و سپس پزشک مربوطه  استراتژی‌های مدیریت سلامتی خاص آنها را طراحی کند.