چطور خودمان را دوباره به ورزش کردن وا بداریم؟

اگر عشق به ورزش و تمرین از وجودتان پر کشیده، چطور می‌توانید دوباره به وسط میدان برگردید؟ جواب‌های یک مربی خصوصی در این زمینه بسیار می‌توانند مفید باشند. چرا که حتی این آدم‌های بسیار خوش‌اندام هم گاهی تمایل به تمرین را از دست می‌دهند.

در حقیقت، یکی دو سال قبل مربی خصوصی مشهور نیکولا اَدیسن -که با الی مکفیرسن، دِیسی لُو و ارین اوکانر کار کرده- برای یک سال کامل تمرین منظم را کنار گذاشته بود. او می‌گوید: «عشقم به خودِ تمرین تمام نشده بود، فقط انگیزه‌ام برای بیدار شدن و ورزش کردن از بین رفته بود.»

خانم اَدیسن می‌گوید انگیزه‌های مختلفی برای ورزش وجود دارند ولی در دو گروه کلی قرار می‌گیرند، درونی و بیرونی:

  • انگیزه درونی یک میل شخصی است، یک توانایی است برای برانگیختن خود و شروع کار.

  • انگیزه بیرونی ناشی از تاثیراتی است که از دنیای خارج به سراغ شما می‌آیند، مثلا نظر مثبت دیگران.

خانم اَدیسن می‌گوید: «من انگیزه درونی‌ام را کاملا از دست داده بودم، به اندازه کافی از خودم شناخت داشتم که این را بدانم. بنابراین به سراغ یکی از مربیانم، لوییس، رفتم تا به من انگیزه بدهد.»

گاهی موضوع فقط خستگی از برنامه تمرینی است، شاید پیشرفت‌تان متوقف شده، و مجبور کردن خودتان به انجام کاری که دیگر جذابیت سابق را ندارد بسیار سخت است. مثلا، می‌دانیم که تمرینات مقاومتی و وزنه‌زنی کلید داشتن یک بدن محکم هستند، اما اگر ذهن‌تان جای درستی نباشد وقتی می‌خواهید وزنه‌ها را بلند کنید، تکاندن این فکر از ذهنتان که بعدش «نیازمند حرکات هوازی هم هستم» کار سختی می‌شود، چون سال‌ها آن را در مغز ما فرو کرده‌اند.

دویدن روی تردمیل نسبت به وزنه زدن و کار با دستگاه‌ها آسانتر است چون نیازی به فکر کردن ندارید. اما مسئله این است: وقتی بخواهید چربی بسوزانید و وزن کم کنید انجام حرکات هوازی به تنهایی کافی نیست، شما باید عضله بسازید تا نرخ سوخت‌و‌سازتان را بالا ببرید و با این کار، در طول روز چربی بیشتری بسوزانید.

اَدیسن می‌گوید: «عضله سه برابر چربی جرم دارد (پس با عضله‌سازی شما سنگین‌تر می‌شوید)، اما همان‌مقدار چربی ۱۹ درصد فضای بیشتری اشغال می‌کند. برای همین است که ما مربی‌ها توصیه می‌کنیم هر روز خودتان را اندازه‌گیری کنید.»

تمرین استقامتی به معنای بلند کردن وزنه‌های سنگین نیست، شما می‌توانید با وزن بدن خودتان هم به خوبی تمرین کنید. با گنجاندن ورزش در برنامه روزانه زندگی‌تان می‌توانید تعهدی بیرونی برای خود ایجاد کنید. اگر با دوستان، همکاران یا همسایه‌ها هم برنامه باشگاه رفتن بریزید که دیگر چه بهتر.

داشتن جلسات متنوع بهترین راه برای این است که هرگز خسته نشوید و همیشه برای جلسه بعدی شور و شوق داشته باشید. تمریناتی متشکل از ورزش‌های استقامتی و ترکیبی، طوری که عرق کنید، صورت‌تان سرخ شود و به نفس‌نفس بیفتید بهترین راه است برای اینکه هر بار عضله‌های بیشتری بسازید.

البته اگر دنبال کاهش وزن هستید باید رژیم غذایی مناسب هم داشته باشید و مراقب مصرف کالری باشید. حتما عصرها کافئین مصرف نکنید و حداقل ۲ ساعت قبل از خواب شام‌تان را بخورید.

همه این کارهای کوچک وقتی کنار هم جمع شوند، با بهتر کردن ظاهر شما انگیزه درونی هم ایجاد می‌کنند، آن وقت است که به خاطر خودتان غذای سالم می‌خورید. و این چرخهٔ مفید کیفیت زندگی‌تان را بالا می‌برد.

فقط مراقب باشید که بعد از شروع دوباره ورزش منظم، خودتان را هلاک نکنید. تمرینات خوب و منظم بهتر از تمرینات شدید و نامنظم هستند. البته که داشتن یک مربی خیلی کمک می‌کند چون دیگر لازم نیست نگران برنامه تمرین و تغذیه خود هم باشید و در ضمن یک تعهد بیرونی هم خواهید داشت که به راحتی نمی‌شود از زیرش فرار کرد.

چهار توصیه برای برگشتن به تمرین

۱. کمک بخواهید: طوری نیست که خودتان از عهده کار بر نیایید. هر جا نیاز به کمک دارید، مقاومت نکنید و بروید کمک بگیرید. منابع زیادی وجود دارد که بسیاری از آنها رایگان هستند. هر جا لازم بود از دیگران کمک فکری بگیرید.

۲. از جایی شروع کنید: مهم نیست از کی و کجا شروع می‌کنید، فقط شروع کنید! نگذارید برای هفته بعد. نگویید که اول باید خوش هیکل شوید و بعد فعال. فقط شروعش کنید! سخت‌ترین کار، مشکل‌ترین بخش... همین شروع است. و مهم نیست شروع‌تان چقدر کوچک باشد، همین که کاری کنید کافی است. پس همین امروز یک کار متفاوت انجام دهید.

۳. وقت‌تان را مدیریت کنید: برنامه‌ریزی برای وقت‌تان، تهیه غذاهای مفید، و سحرخیری، همگی برنامه می‌خواهند! اولویت دادن به فعالیت‌های بدنی شما را به مسیر صحیح می‌برد پس اهمال نکنید. قدم‌های کوچک مساوی است با بُردهای بزرگ. خودتان را با انتخاب اهداف بزرگ به شکست نکشانید. از کم شروع کنید و هر قدم را بعد از انجام، در برنامه روزانه‌تان تیک بزنید. به تصویر کشیدن پیشرفت‌تان و همیشه آن را جلوی چشم نگه داشتن، بسیار مهم است.

۴. کار جذابی برای انجام دادن بیابید: بیشتر اوقات مهم نیست چه می‌کنید، یا چند بار تمرین می‌کنید. اگر آن کار جذاب نباشد، از جان و دل انجامش نخواهید داد! در حقیقت قبل از شروع، خودتان را به گِل نشانده‌اید! بله، مطمئنا روش‌های خشک و بی‌روح ولی سرراست‌تری برای انجام تمرینات وجود دارند ولی اگر عاشق یک ورزش جدید و پرتحرک هستید، همان را انجام دهید. انگیزه مهمتر از میان‌بُر است.