یازده غذای عالی پس از یک ورزش خوب

همهٔ ما بعد از یک جلسه تمرینی خوب آماده بلعیدن هر غذایی هستیم که جلوی‌مان گذاشته شود. اما بعضی غذاها بهتر کمک می‌کنند تا زحمات سختمان در باشگاه به هدر نرود. با ما همراه باشید.

۱. تخم مرغ: پروتئین و کربوهیدرات دو ماده کلیدی برای تغذیه بعد از ورزش هستند. تخم‌مرغ حاوی دومی است. هر دانه از آن ۷۰ کالری و ۶.۳ گرم پروتئین دارد و جزو معدود غذاهایی است که به طور طبیعی دارای ویتامین D است. نگذارید فیلم‌های راکی دچار اشتباه‌تان کنند، تخم‌مرغ خام هیچ مزیتی نسبت به پخته شدهٔ آن ندارد. در حقیقت، پختن تخم‌مرغ کمک می‌کند دو برابر پروتئین جذب کنید. 

۲. آب پرتقال: پس از ورزش به جای نوشیدنی‌های آماده، یک لیوان آب پرتقال تازه بگیرید. هم ویتامین C دارد و هم پتاسیم آن بسیار بیشتر از نوشیدنی‌های آماده است. پتاسیم یک الکترولیت مهم است که کمک می‌کند بدن مایعات از دست رفته را بازیابی کند. در ضمن آب پرتقال برای استفاده در شِیک‌های پروتئینی هم عالی است.

۳. کفیر: یک نوشیدنی عالی که محصولی از شیر است و باکتری‌های پروبیوتیک فراوانی داخل آن یافت می‌شود. اخیرا گرایش عمومی مردم دنیا به آن زیاد شده. هر لیوان کفیر حدود ۱۱ تا ۱۴ گرم پروتئین کامل دارد که به طور طبیعی در بدن یافت نمی‌شوند. پروتئین‌های شیری برای حفظ حجم خالص ماهیچه‌ها عالی هستند و کاهش وزن را تسریع می‌کنند. شاید کمی طول بکشد که به مزهٔ کفیر عادت کنید، در ابتدا می‌توانید آن را در کنار میوه و سیریال مصرف کنید. 

۴. موز: این میوه انباشته از انواع کربوهیدرات‌های خوبی است که بعد از ورزش به آنها نیاز دارید. این کربوهای زودجذب کمک می‌کنند سریع‌تر گلیکوژن در بدنتان بازیابی شود، که آن هم به ترمیم سریع‌تر عضلات آسیب‌دیده کمک می‌کند. موز همچنین مقادیر زیادی پتاسیوم هم وارد بدن شما می‌کند.

۵. قزل آلا: نه فقط مقادیر زیادی پروتئین دارد بلکه امگا-۳ داخل آن نیز خواص ضد-التهابی دارد که به بازسازی عضلات و افزایش توان بدن کمک می‌کند.

۶. بلوبری: این رفقای کوچک یک دوز بالای آنتی‌اکسیدان به بدن شما می‌دهند. در واقع، تحقیقات نشان داده‌اند که بلوبری می‌تواند سرعت ترمیم بعد از جلسات سنگین تمرینی را تا سه برابر افزایش دهد. 

۷. میوه خشک و آجیل: اگر وقت کمی دارید و می‌خواهید یک غذای سریع بخورید، این ترکیب عالی است. پروتئین و کربوهیدرات دارد، و اگر داخلش دانهٔ سویا هم باشد که برای ساختن عضله بسیار مفید خواهد بود؛ هر پیاله میوه خشک و آجیل حدود ۳۴ گرم پروتئین دارد.

۸. آناناس: این میوه حاوی پروتئین بروملِین است، یک ماده طبیعی ضد التهاب که در ترمیم زخم‌ها، پیچ‌خوردگی‌ها و کوفتگی‌ها مفید است. آناناس سرشار از ویتامین C هم هست که یکی از آجرهای اصلی برای ترمیم بافت‌های زنده است.

۹. سیب‌زمینی شیرین: همراه با مقدار خوبی کربوهیدرات، این نوع سیب‌زمینی حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی دیگر است که سرآمد آنها ویتامین B6 و C و D و منیزیوم و پتاسیم هستند.

۱۰. کیوی: این میوه یک بمب ویتامین C و پتاسیم است. همچنین مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان دارد که کوفتگی عضلات را از بین می‌برند. ضمن اینکه بعضی‌ها می‌گویند پوست کیوی هم خوراکی و دارای مواد مغذی فراوان است.

۱۱. آب: شاید این حرف آشنایی باشد اما دلیل نمی‌شود که تکرارش نکنیم. ننوشیدن آب کافی بعد از ورزش از اشتباهات رایج بین افراد است. برای اینکه حس خوبی داشته باشید و انرژیک باقی بمانید، بایستی به ازای هر کیلو وزنی که کم می‌کنید دو تا سه لیوان آب هم بنوشید.

۱۲. مهمتر از همه: به خودتان گرسنگی ندهید. بدن شما در جریان ورزش انرژی زیادی مصرف می‌کند. اگر یک تا دو ساعت بعد از ورزش آن را جایگزین نکنید، عضلاتتان به خوبی ترمیم نمی‌شوند و تمام زحماتتان به باد می‌رود. حتی میل کردن یک وعدهٔ کوچک ۱۵ دقیقه بعد از ورزش هم کمک بزرگی است، تا بعدا غذای کامل‌تری میل کنید