خبر بد: با ورزش از مضرات نشستن زیاد در امان نخواهید بود

مضرات نشستن

حتما هشدارهای ترسناک درباره خطرات زیاد نشستن برای سلامتی را شنیده‌اید. اگر شغلتان شامل پشت-میز-نشینی زیاد است ولی ورزش هم می‌کنید، شاید فکر کنید که این خطرات شامل حال شما نمی‌شوند. پس بگذارید زنگ بیدار باش را برای‌تان به صدا در می‌آوریم: نشستن ممتد می‌تواند عملا فواید ورزش را خنثی کند.

از کجا می‌دانیم؟

پژوهش‌های زیادی نشان داده‌اند که اگر فرد مدت زیادی از روز نشسته باشد انواع خطرات جدی را تجربه خواهد کرد؛ از دیابت نوع ۲ گرفته تا بیماری‌های قلبی؛ و ورزش کردن یا نکردن هم تاثیری در این میان ندارد.

در یکی از این پژوهش‌ها به سال ۲۰۱۲ دیده شد افرادی که روزانه بیش از ۸ ساعت می‌نشینند (مثلا از ۹ صبح تا ۶ عصر، با یک وقفه برای ناهار) در ۳ سال پس از آن ۱۵ درصد بیشتر از افرادی با فعالیت بیشتر احتمال فوت‌شان می‌رود، و باز هم در این میان ورزش کردن یا نکردن تاثیری ندارد.
در یک پژوهش دیگر به سال ۲۰۱۶ بررسی عمیق‌تری صورت گرفت. مشخص شد که هر چند دویدن به مدت یک ساعت در عصر هنگام، سطوح خطرناک تریگلیسیرید را در صبح فردا کاهش می‌دهد، اما چنانچه آن دویدن متعاقب چند روز بی‌تحرکی باشد، این تاثیرات مثبت محو می‌شوند.  

چطور خود را از نشستن نجات دهیم

اما شاید بگویید، "صبر کن. من آدم فعالی هستم. باشگاه می‌روم، ۵ کیلومتر می‌دوم و دوچرخه‌سواری هم می‌کنم." اگر چنین آدمی هستید، خوش به حالتان. شما جدای از عوامید: تحقیقی در ۲۰۱۴ نشان داد که ۲۱۸ دونده ماراتن و نیمه‌ماراتن با وجود طی مسافت ۵۰ تا ۶۵ کیلومتر در هفته، روزانه ۱۱ ساعت نیز به حالت نشسته بودند. همچنین، در سال ۲۰۱۲ کاشف به عمل آمد که افراد تحت پژوهش در روزهای ورزش کردن نیز به میزانی برابر با روزهای عادی، در حالت نشسته قرار دارند.

البته که نمی‌خواهیم بگوییم ورزش فایده ندارد-اتفاقا دارد. ما فقط می‌خواهیم اهمیت بلند شدن و حرکت به اطراف در طول روز را گوشزد کنیم، حتی اگر صبح‌ها هم ورزش می‌کنید، در طول روز هر ۶۰ تا ۹۰ دقیقه سر پا بایستید و راه بروید.

نه فقط تحقیقات نشان می‌دهند که وقفه در کار و تحرک به بهروری کمک می‌کند، پیاده‌روی ناهار و لول‌خوردن روی صندلی هم توصیه می‌شود؛ اینها همه به کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک می‌کنند! اگر در این مورد کنجکاوی بیشتری دارید، نتایج تحقیقات منتشره توسط کلینیک‌ها و پژوهش‌کده‌های معتبر را بخوانید و در طول روز به صندلی خود میخ نشوید.