آمادگی جسمانی پایه اجرای مهارت های ورزشی است - باشگاه های ورزشی امادگی جسمانی

آمادگی جسمانی پایه اجرای مهارت های ورزشی است


کلمه آمادگی جسمانی را زیاد شنیده ایم. وقتی تیمی می بازد، یا وقتی ورزشکاری در رشته انفرادی مغلوب حریف می شود، می گویند آماده نبود! آمادگی جسمانی خوبی نداشت. اگر از آمادگی جسمانی خوبی بهره مند بود به طور قطع با توجه به تکنیک و تاکتیکی که داشت، از لحاظ بدنی کم نمی آورد و برنده میدان بود! حتی در زندگی روزمره خود می بینیم که افرادی که آمادگی جسمانی خوبی دارند، کارهای روزانه خود را بهتر از دیگران انجام می دهند و همه می گویند بدن قوی و خوبی دارد.

باشگاه های ورزشی امادگی جسمانی , مهارت امادگی جسمانی در والیبال , کانال آمادگی جسمانی تلگرام

باشگاه های ورزشی امادگی جسمانی

با انجام این همه کار کم نمی آورد. شاداب و سرحال است و به تمام کارهایش می رسد! آمادگی جسمانی یک بخش عمده از هر رشته ورزشی است. در هر رشته ورزشی آمادگی جسمانی رکن و اساس اجرای مهارت های ورزشی است که موجب توسعه قابلیت های عملی ورزشکار می شود. آمادگی جسمانی اولین مرحله پیشرفت ورزشکار بوده است و هرچه آمادگی جسمانی بیشتری انجام شده باشد، انجام فعالیت های بدنی بدون ایجاد خستگی انجام می شود.
فاکتورهای آمادگی جسمانی استقامت، قدرت، انعطاف پذیری، ترکیب بدنی، سرعت، چابکی، هماهنگی، توان، تعادل، دقت و تمرکز است. اگر بخواهیم به موضوع آمادگی جسمانی ، خارج از بعد قهرمانی نگاه کنیم، باز به این نکته می رسیم که این ورزش برای بدن مفید است. زیرا فردی که آمادگی جسمانی دارد، می تواند در مقابل بیماریها و اتفاقات غیرمنتظره هم بهتر ایستادگی کند و در انجام کارهای خود موفق تر باشد. تمرینات صبحگاهی، دویدن ها و نرمش ها که جزئی از ورزش آمادگی جسمانی است اثر مستقیم در تأمین سلامت افراد و در کسب شادابی و نشاط و تندرستی دارد.
آمادگی جسمانی موضوع مهم و همگانی در اکثر کشورهای توسعه یافته است و توجه ویژه ای به این مقوله می شود. در سال ۱۹۵۳ گروهی نخبه در ورزش، موضوع آمادگی جسمانی در آمریکا را مورد بررسی قرار دادند . آنها آمادگی جسمانی را به یک مسئله ملی تبدیل کردند . آمادگی جسمانی را در ادارات راه انداختند. کودکان و دانش آموزان را با دادن جایزه و اهدافشان، تشویق به انجام ورزش های آمادگی جسمانی کردند. این موضوع و ملی کردن آن نشان می دهد که چقدر موضوع ورزش آمادگی جسمانی مهم است، چرا که خارج از موضوع موفقیت در قهرمانی، بهره وری در کار کارمندان، دانش آموزان و ایجاد شادابی در تک تک افراد جامعه را به همراه دارد.
● قدرت آمادگی جسمانی به اندازه کل تاریخ
در زمان انسان اولیه ، انسان ها نیاز به آمادگی جسمانی داشته اند و برای انجام شکار ناچار بودند با بدنهایی آماده شکار را تعقیب کنند. در هندوچین و ایران باستان به موضوع آمادگی جسمانی اهمیت ویژه می داده اند. در چین، مدرسان فلسفی کنفسیوس، شرکت کردن منظم در فعالیت جسمانی را تبلیغ می کردند. چرا که معتقد بودند عدم فعالیت جسمانی با بیماری های قلبی و دیابت مرتبط است. در ایران باستان، آمادگی جسمانی را برای اهداف نظامی و سیاسی به کار می بردند. رهبران ایرانی بطور جدی فعالیت های جسمانی را تحت برنامه های سخت از مردم می خواستند. افراد را تا شش سالگی آماده می کردند و به آمادگی جسمانی اهمیت ویژه می دادند تا از ۶ سالگی به بعد برای رزم آماده باشند و تمرینات سختی را در دیگر رشته ها پیگیری کنند.
● آغاز کار آمادگی جسمانی در ایران
به هر حال اینک به ورزش آمادگی جسمانی در ایران اهمیت داده شده است به این گونه که این رشته ورزشی دارای فدراسیون مستقلی شده است. سال ۱۳۶۳ انجمن آمادگی جسمانی مردان و زنان کار خود را در ایران آغاز کرد ولی در سال ۱۳۸۴ فدراسیون آمادگی جسمانی و ایروبیک تشکیل شد و ریاست آن به فاطمه ابوالقاسمی سپرده شد. این فدراسیون با اهداف پرداختن به ورزش در بعد همگانی، قهرمانی، تفریحی و روزانه کار خود را آغاز کرده است. این فدراسیون دو رشته ورزشی آمادگی جسمانی و ایروبیک را زیر نظر دارد. آمادگی جسمانی شامل آمادگی جسمانی ، تمرینات هوازی و تمرینات قدرتی، ماساژ ورزشی و سیستم های تولید انرژی در بدن است و ایروبیک شامل ایروبیک، استپ، بادی کامبت، ایروبیک در آب و ایروبیک حرفه ای است.
● مبنای کار علمی در فدراسیون
ابوالقاسمی، رئیس فدراسیون آمادگی جسمانی چون خود سال ها در ارتباط نزدیک با ورزش بوده است می داند فدراسیونی موفق است که بعد از تأسیس عجولانه قدم برندارد بلکه مبنا را بر روی کار علمی و تحقیقی بگذارد و با علم روز دنیا پیش رود. دو سال از عمر این فدراسیون می گذرد، فدراسیونی که با گردهم آمدن نخبه های علمی ورزش، پایه اصولی را پی ریزی کرده است. ابتدا ارتباط خود را با فدراسیون جهانی برگزار کرده است تا خود را هر چه سریع تر با کمک نخبه های علمی ورزش به روز کند ولی خود می گوید همه می دانیم که خیلی عقب هستیم.
این فدراسیون با جذب ۸۰ درصد نیروهای دارای مدرک لیسانس و بالاتر و ۲۰ درصد دارای مدرک دیپلم و فوق دیپلم با تجربه ۱۰ سال (یعنی ادغام علم و تجربه) به دنبال اجرایی کردن کار علمی نخبه ها است. شناسایی مدرسان آمادگی جسمانی و ایروبیک، انجام یکسان سازی آموزش در کل کشور و انجام تدریس و تربیت مربی از جمله کارهای انجام شده است. جالب است بدانید این فدراسیون در مدت ۲ سال، فقط مربی آمادگی جسمانی و ایروبیک درجه ۳ تربیت کرده است. چرا که معتقد است نمی توان همین طور مدرک داد بلکه باید کار علمی صورت گیرد و مربیان باید با کار علمی کاملاً آشنا شوند . ابوالقاسمی معتقد است تمام مربیان فدراسیون باید کارگاه های مربیان درجه ۳ را بگذرانند سپس برای مربیگری درجه دو آماده شوند و تربیت مربی درجه دو و یک برنامه های بعدی فدراسیون است.
● ایروبیک جنجالی
رشته ایروبیک، رشته ای جنجالی است که هنوز در کشورمان به دلیل استفاده از موسیقی خیلی ها با آن موافق نیستند. در صورتی که ورزش با ضربآهنگ را ایرانیان ابداع کرده اند و آن چیزی نیست جز ورزش باستانی ایران. البته غربی ها به دلیل کم شدن فعالیت بدنی مردم و کشاندن آنها به ورزش کردن در فضاهای کوچک، ورزش را با موزیک اجرا کردند و بیشتر هدف آنها جلوگیری از انسداد عروق کرونر بود. سپس حرکات قانونمندی برای بهبود استقامت قلبی ـ تنفسی در سیستم هوازی ابداع شد که با موسیقی همراه بود تا حرکات ورزشکار با ریتم موسیقی تنظیم شود. حرکات ورزشی بر مبنای ۴ ضرب موسیقی با ریتم های تند و کند انجام می گیرد.
این ورزش یکی از کارآمدترین ابزار آمادگی جسمانی است که موجب می شود فرد به درصد سلامت ی و داشتن روحیه خوب برسد. چربی و اضافه وزن خود را نیز از دست بدهد.
ابوالقاسمی می گوید: این فدراسیون همیشه به خاطر موضوع موسیقی این رشته ورزشی زیر سؤال رفته است! اما می توان از حرکات با موسیقی های ایران برای این ورزش بهره جست.
● هدف مهم همگانی کردن ورزش
فدراسیون آمادگی جسمانی و ایروبیک یک موضوع را علاوه بر قهرمانی ، بیشتر مورد توجه قرار داده و آن چیزی نیست جز همگانی کردن ورزش، ورزشی که برپایه اصول صحیح انجام می شود و بدن صدمه نمی بیند و فدراسیون به دنبال این مسئله است. این فدراسیون می خواهد ورزش را به درون خانه ها ببرد تا افراد از کودک تا بزرگسال در محیطی خانوادگی و در هر ساعت از روز که فرصت دارند حرکات اصولی ورزش را برای سلامت ی و شادابی خود انجام دهند. این فدراسیون اعتقاد دارد ورزش آمادگی جسمانی ورزش «مادر» است چرا که در ورزش های مادر (شنا، ژیمناستیک و دوومیدانی) نیز ورزشکار قبل از انجام باید بدنی آماده داشته باشد. فدراسیون آمادگی جسمانی و ایروبیک بسیار تلاش کرده است جامعه را با فراگیر کردن این رشته آشنا کند.
از جمله کارهایی که فدراسیون انجام داده است یک هفته در سال را به این ورزش اختصاص داده تا با تبلیغ بتواند همه اقشار مردم در هر سنی را به این رشته جذب کند. در این هفته، هر روز اختصاص به یک قشر از مردم دارد. روز ملی کودکان ، نوجوانان، جوانان، خانواده ها، سالمندان، دانشجو و دانش آموز، فدراسیون آمادگی جسمانی با حضور در پارک ها سعی می کند این ورزش را بین خانواده ها و مردم جا بیندازد. آنها با حضور در پارک ها ، با پیر و جوان، کودک و بزرگ، حرکات اصولی آمادگی جسمانی را انجام می دهند.
● کمیته کودکان ، بهترین کمیته فدراسیون
بهترین و مهمترین کاری که این فدراسیون انجام داده است و خیلی ها سعی در الگوبرداری از این طرح داشته اند، موضوع کودکان است. فدراسیون آمادگی جسمانی و ایروبیک با تشکیل کمیته کودکان می خواهد ورزش را از کودکی نهادینه کند و فرهنگسازی کند تا خانواده ها کودکان خود را از ۶ ماهگی تا
۶ سالگی به ورزش عادت دهند. تاکنون کارهایی چون اختصاص ۵ دقیقه اجرای ورزش آمادگی جسمانی توسط پسران خردسال در ساعت ۷ صبح شبکه سوم سیما (که البته به نظر می رسد در این ساعت کودکان خواب باشند و از آن استفاده ای نمی برند و کاش می شد صداو سیما این برنامه را در بین برنامه های کودک می گنجاند)، تهیه سی دی های آموزشی حرکات آمادگی جسمانی همراه با موسیقی و شعر کودکانه ، (علاقه مندان برای دریافت آن به فدراسیون مراجعه کنند) برگزاری جشنواره های مختلف ورزشی تفریحی با حضور خانواده ها و کودکان آنان و امضای تفاهمنامه با بهزیستی در خصوص نهادینه کردن ورزش آمادگی جسمانی در مهدها با آموزش مربیان آنها در فدراسیون با برگزاری کارگاه ها و کلاس های تئوری و عملی بوده است.
دکتر کاوه خبیری، مسئول کمیته کودکان و نوجوانان فدراسیون آمادگی جسمانی و ایروبیک هدفش از فعالیت این کمیته در این فدراسیون را ارتقا و بهبود شاخص های استقامت قلبی، عروقی، قدرت عضلانی، انعطاف پذیری و ترکیب بدنی در کودکان و نوجوانان می داند و می خواهد با مشارکت همه تغییرات مثبتی در سبک زندگی مردم فراهم کند.
وی می گوید: با ورزش می توان اوقات فراغت کودکان و نوجوانان را پر کرد و آنان را برای حضور پویا در دوران بزرگسالی و سالمندی آماده کرد. آنها می توانند روحیه همکاری، رعایت نظم و انضباط اجتماعی، روحیه قانون گرایی و احترام به قانون را با طراحی فعالیت ها و بازی های مناسب ورزشی بیاموزند.
دکتر خبیری معتقد است بامشاهده وضع کودکان و نوجوانان در جامعه به یک مشکل عظیم برمی خوریم که ریشه در عدم آمادگی جسمانی دارد که در اثر ناکارآمدی اصول و مبانی بازی مفرح ایستا و پویا در کودکان زیر ۶ سال به وجود آمده است که موجب می شود ساختار بدنی، سلامت فرد و سبک زندگی او نیز تحت تأثیر این اصول غلط قرار گیرد و باید آنچه که می خواهیم به کودک بیاموزیم از ماه های اول تولد تا سن ۶ سالگی باشد چرا که در این زمان اوج پذیرش روح کودک است. بنابراین باید در رده های سنی ۶ ماه تا ۶ سال، ۷ تا ۱۲ سال و ۱۳ تا ۱۸ سال فعالیت های ورزشی را یاد بگیرد و اجرا کند از این رو این فدراسیون جشنواره های فرهنگی و ورزشی را در تمام سنین پیاده و برای آنها نیز در آینده لیگ تدوین خواهد کرد و این ورزش ورزشی است که باید همگانی شود، چرا که ما چیزی جز بدن آماده برای فعالیت ها در هر سنی نمی خواهیم.
ابوالقاسمی رئیس فدراسیون نیز می گوید: در حال حاضر ممکن است نهادهای دیگری نیز برای این موضوع برنامه ای داشته باشند بنابراین ما پیشنهاد می کنیم با هم و در کنار هم حرکت کنیم تا بتوانیم ورزش را فرهنگ سازی کنیم. ما در مدت دو سال با هزینه ۲۴۰ میلیون تومان و با صرفه جویی های بسیار زیاد توانسته ایم برنامه های پایه ای خود را انجام دهیم و چون بودجه ما اندک است با حمایت رئیس سازمان تربیت بدنی قرار است ۵۰ میلیون تومان دیگر به حساب فدراسیون ریخته شود. با توجه به بودجه اندک همیاری همه نهادهایی که با کودکان در ارتباط هستند، می تواند موجب شود که ورزش را در کودکان فرهنگسازی و نهادینه کنیم. وقتی ورزش جزو عادت کودک شد، دیگر برای ورزش کردن فرد در آینده مشکلی وجود ندارد. آمادگی جسمانی و ایروبیک ورزشی است که هر فرد در گوشه اتاق خود نیز می تواند انجام دهد و نیاز به ابزار و وسایل خاص ندارد و بدین روی این ورزش می تواند همگانی باشد، بنابراین باید همه با هم همکاری کنیم که تک تک افراد جامعه در گوشه اتاق خود، اداره خود، پارک، مدرسه، دانشگاه، در خوابگاه دانشجویی، در سفر و در هر جای ممکن حرکات آمادگی جسمانی را انجام دهد تا بدنی سالم داشته باشد.


منبع:ویستا
ویرایش و تلخیص:برگزیده ها


مهارت امادگی جسمانی در والیبال , کانال آمادگی جسمانی تلگرام