تشدید ریسک سرطان روده در زنان مبتلا به سندروم متابولیک


اخبارپزشکی ,خبرهای پزشکی ,سرطان روده

طبق نتایج یک تحقیق جدید، حتی زنان دارای وزن متعادل در صورت داشتن برخی شرایط در معرض ریسک بالای سرطان روده هستند.

 به گزارش  مهر، محققان دریافته اند زنان مبتلا به سندروم متابولیک که دارای برخی شرایط خاص نظیر میزان بالای چربی خون، قندخون بالا، فشارخون بالا و میزان پایین کلسترول خوب هستند حتی در صورت داشتن وزن متعادل و نرمال، در معرض ریسک بالای سرطان روده قرار دارند.

 

در بین زنان مسن با وزن نرمال، افرادی که دارای فاکتورهای پرخطر متابولیکی هستند در مقایسه با همتایان سالم خود، ۴۹ درصد بیشتر در معرض ریسک ابتلا به سرطان های روده و مقعد قرار دارند.

 

دستورالعمل های فعلی در مورد غربالگیری سرطان روده عمدتاً براساس سن فرد ارائه می شود. اما تشخیص افراد در معرض ریسک بالا از طریق نوع متابولیک شان، می تواند به پیشگیری از این سرطان ها کمک کند یا تشخیص آنها را در مراحل اولیه آسان سازد.

 

به گفته محققان، زنان ۵۰ سال به بالا ۲ تا ۳ درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان روده در طول ۳۰ سال بعد زندگی شان هستند. مردان ۶۰ سال به بالا هم در همین مدت زمان ۴ درصد در معرض ابتلا به سرطان روده قرار دارند.

 

محققان دانشگاه ایندیانا آمریکا با مطالعه زنان ۵۰ تا ۷۹ سال که دارای وزن نرمال بودند دریافتند زنان دارای وزن نرمال که مبتلا به سندروم متابولیک هستند دو برابر در معرض ابتلا به سرطان های روده و مقعد قرار دارند.

 

به گفته محققان، دلیل این مسئله مشخص نیست اما این احتمال وجود دارد که سلامت متابولیک ضعیف می تواند موجب بروز التهاب در بدن شود که ریسک سرطان روده را افزایش می دهد.