چرا «آیت‌الله» دوفوریتی نشد؟


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , هاشمی

 شورای شهر تهران دهم بهمن جاری، یعنی حدود ٢٠ روز پس از فوت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، طرحی یک‌فوریتی را برای نام‌گذاری معبری به نام وی با حدود ١٩ امضا ارائه و تصویب کرد. این در حالی است که پیش از این، در بیشتر موارد مشابه، برای نام‌گذاری معابری به نام افرادیی در این سطح یا پایین‌تر، طرح‌هایی دوفوریتی در زمان کوتاهی پس از فوت آن مقام یا شخصیت ارائه و تصویب می‌شد.

 

اسماعیل دوستی، عضو شورای شهر تهران که پیشنهاد‌دهنده این طرح بود، در توضیح دلایل یک‌فوریتی‌بودن این طرح، گفت: آیت‌‌الله رفسنجانی یکی از شخصیت‌های گران‌سنگ انقلاب بود که همواره در کنار امام (ره) و رهبری بودند. اکنون ما به پاس خدمات ارزنده ایشان در سمت‌های مختلف به کشور و مردم، این طرح را مطرح کرده‌ایم. با توجه به اینکه در همه شهرها یکی از معابر خود را به نام ایشان نام‌گذاری کرده‌اند؛ بنابراین شایسته نیست در پایتخت و محل زندگی ایشان، این نام‌گذاری را به تأخیر بیندازیم. او در ادامه یکی از پیشنهادهای خود برای نام‌گذاری معبر در تهران، یعنی بزرگراه «رسالت» را ارائه می‌کند که با مخالفت برخی از اعضا روبه‌رو می‌شود.

 

پرویز سروری، رئيس کمیسیون نظارت شورا، با اشاره به اینکه نام بزرگراه رسالت در میان مردم جا افتاده، گفت: «بهتر است برای اینکه این نام‌گذاری مؤثر باشد، این طرح در کمیسیون نام‌گذاری بررسی و جانمایی شود». احمد دنیامالی، دیگر عضو شورا، نیز ضمن تأیید این طرح، گفت: «در محدوده شرق تهران، اسم شهدای بزرگی مانند شهیدان مدنی، آیت و باقری وجود دارد و با توجه به اینکه شخصیت آیت‌الله هاشمی متفاوت است؛ بنابراین این اسم نیز سریع مرسوم خواهد شد».

 

اما مجتبی شاکری، رئيس کمیسیون نام‌گذاری شورای شهر تهران که با دوفوریتی‌بودن طرح مخالفت داشته است، با اشاره به مصوبات دو‌فوریتی گذشته شورا، تأکید می‌کند: «دوفوریت‌هایی داریم مثل نام‌گذاری معبری به نام کودکان غزه که هنوز بر زمین مانده‌اند و اجرائی نشده‌اند و اگرچه شورا با اصل نام‌گذاری موافق است؛ اما اسامی رسالت، نبوت و امامت با یکدیگر هماهنگی دارند و این اسامی بین مردم مرسوم شده‌اند؛ بنابراین بهتر است تغییر و جابه‌جایی این اسامی مطالعه و بررسی شود».

 

محسن سرخو، رئيس کمیته حمل‌ونقل شورا، نیز با اشاره به اینکه هاشمی از انقلابیون نسل اول و از استوانه‌های نظام بودند و سال‌های زیادی را در زندان به سر بردند، پیشنهاد داد: خیابان انقلاب را به نام ایشان نام‌گذاری کنیم. گزارش روابط‌عمومی از جلسه یکشنبه دهم بهمن شورا که بدون حضور خبرنگاران برگزار می‌شود، حاکی از آن است که اعضا پس از اختلاف درباره دوفوریتی و یک‌فوریتی‌بودن موضوع، درباره جانمایی و محل‌های پیشنهادی هم اختلاف‌نظر داشتند و به‌این‌ترتیب، یک‌فوریت آن را تصویب می‌کنند تا در کمیسیون مربوطه جانمايي صورت گیرد.

 

اما فارغ از اینکه این روند، روند قانونی را طی کرده است، چند نکته دارد؛ علت تأخیر در ارائه طرح نام‌گذاری و دیگر، علت یک‌فوریتی‌شدن موضوع. شورای شهر تهران در سال‌های گذشته در مواردی مانند فوت افراد سرشناسی مانند ناصر حجازی، مرضیه دباغ، حسین قندی، کاظم معتمدنژاد، حمید سبزواری، شهدای آتش‌نشان، جان‌باختگان منا، شیخ باقر النمر، ورزشکاران و...، معمولا در همان اولین جلسه یکشنبه یا سه‌شنبه خود، طرحی دوفوریتی را به شورا ارائه و در همان جلسه هم تصویب می‌کرد؛ اما چرا درباره نام‌گذاری معبری به نام آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، طرح دو‌فوریتی نشد و در ادامه با تأخیری ٢٠روزه طرحی یک‌فوریتی را ارائه کردند.

 

اسماعیل دوستی، ارائه‌کننده طرح و جمع‌کننده امضاهای آن، دراین‌باره به «شرق» گفت: قبل از من کسی پیشنهاد و طرحی را ارائه نکرده بود. من ارائه کردم و پیشنهاد خاص من هم بخشی از بزرگراه رسالت بود. این طرح را امضا و به صورت یک‌فوریتی به کمیسیون دادیم و به صحن آمد و تصویب شد؛ اما جمله «رسالت یا یکی از معابر اصلی» را به آن اضافه کردند.

 

وی در پاسخ به این سؤال که چرا برخلاف همه افرادی که برایشان طرح دوفوریتی امضا و تصویب می‌شد، برای آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی طرح دوفوریتی نام‌گذاری تهیه نشد و به تصویب نرسید، گفت: من نمی‌دانم چرا، فقط می‌دانم منتظر ماندیم کسی اقدام نکرد و بعد هم همین اندازه امضا جمع شد. من از همان جلسه پس از فوت مطرح کردم؛ اما امضاها به دوفوریتی نرسید.

 

دوستی می‌گوید نمی‌تواند بگوید چه کسانی پای این یک‌فوریتی را امضا کرده‌اند و چه کسانی امضا نکرده‌اند و افزود: به‌جز اصلاح‌طلبان، تعداد دیگری از دوستان هم امضا کردند و برخی دیگر هم نظرشان بر یک‌فوریتی بود. او دلیل این همراهی‌نکردن یا مخالفت را نمی‌گوید و می‌افزاید: از خودشان بپرسید. حالا شما دعا کنید همین هم رأی بیاورد.

 

دوستی در پاسخ به اینکه برخی می‌گفتند چون نام‌گذاری معبری برای آیت‌الله هاشمی حساسیت بیشتری دارد، زمان بیشتری هم می‌خواهد؛ اما آیا نمی‌توانستند مانند سایر موارد دوفوریتی تصویب و بعد در کمیسیون بررسی کنند، گفت: مسئله این است که دو‌فوریتی به حد نصاب نرسید و تعدادی از همان ١٩ نفر دوستان امضاکننده هم بر یک‌فوریتی تأکید داشتند. همین موضوع را هم چهار عضو در حالی پیگیری هستند. او می‌گوید برای پیشنهاد بزرگراه رسالت چند دلیل دارد؛ ازجمله اینکه بزرگراه رسالت در شأن آیت‌الله است و اینکه نام‌گذاری رسالت مصوبه ندارد.

 

همچنین معصومه آباد، یکی از اعضای کمیسیون نام‌گذاری شورای چهارم، در پاسخ به این سؤال که چرا این موضوع یک‌فوریتی ارائه، بررسی و تصویب شد، گفت: می‌خواستیم در کمیسیون نام‌گذاری بیشتر بررسی شود، تا یکی از معابر اصلی شهر تهران را که مناسب است، در نظر بگیریم. معمولا این‌گونه است که دو‌فوریتی نام‌گذاری را تصویب می‌کردیم و بعد برای جانمایی به کمیسیون می‌رود.

 

او در پاسخ به این سؤال که چرا نام‌گذاری دوفوریتی نشد و امضاهای کافی را نداشته است، گفت: فعلا تأيیدیه نام‌گذاری را گرفته؛ اما جانمایی باید در کمیسیون تخصصی بررسی شود. به گزارش «شرق»، در مشابه‌ترین مورد برای نام‌گذاری معبری برای مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، باید به ارائه دوفوریتی نام‌گذاری معبری برای مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی اشاره کرد. در این مورد هم اگرچه شورا پس از چند پیشنهاد معبر که رأی نیاورد، در حال بررسی نام‌گذاری است؛ اما طرح دوفوریتی نام‌گذاری در همان هفته اول ارائه شد و مجتبی شاکری، رئيس کمیته نام‌گذاری معابر شهر تهران، در جریان یک مراسم افتتاح گفت: «به‌زودی بلوار مدیریت به نام آیت‌الله مهدوی‌کنی نام‌گذاری می‌شود».

 

 اخبار سیاسی  - شرق