سیستم عامل چیست؟

سیستم عامل


سیستم‌عامل به رابط نرم‌افزاری میان نرم‌افزارهای سیستمی و کاربری و سخت‌افزار کامپیوتر گفته می‌شوم که بدلیل ماهیت و کارآیی خاص آن به میان‌افزار مشهور است. سیستم عامل مجموعه‌ای از برنامه‌هاست که برای مدیریت و کنترل عملیات کامپیوتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این سیستم عامل به عنوان رابط بین کاربر و سخت‌افزار عمل می‌کند. دستورهای کاربر برای اجرا در کامپیوتر به سیستم عامل اعلام می‌شوند و نتایج حاصل از اجرای دستور‌ها به وسیله سیستم عامل به اطلاع کاربر می‌رسد.

Mac.OSX.Mountain.Lion.10.8.5.Build.12F45 [www.EramDownload.com] دانلود نسخه نهایی سیستم عامل مکینتاش Mac OS X Mountain Lion Final 10.8.5

سیستم‌عامل‌ها انواع مختلفی داشته و توسط شرکت‌های مختلفی تولید می‌شوند که در میان کاربران نهایی ۳ نوع سیستم‌عامل ویندوز، لینوکس و مک طرفداران بیشتری نسبت به دیگر رقباء دارند که هریک از انواع سیستم‌عامل به نسخه‌ها و توزیع‌های متفاوتی تقسیم می‌شوند.


● لینوکس یا ویندوز: کدام ارزانتر تمام می شوند؟

مایکروسافت می گوید تحقیقات موسسات بی طرف نشان می دهد ویندوز هزینه تمام شده کمتری نسبت به لینوکس دارد. مایکروسافت شواهدی را ارایه می دهد که از سه محور لینوکس را هدف قرار می دهند. محور اول : پیاده سازی ویندوز هزینه تمام شده کمتری نسبت به ویندوز دارد.محور دوم: ویندوز 2000 سرور بسیار ارزان تر از یک مین فریم لینوکس است و محور سوم این که برنامه نویسی تحت پلتفرم دات نت 25 در صد از راه حل های مبتنی بر J2EE/Linux است.

سیستم عامل ها می توان از نوع کاربری به دو دسته تک کاربره و چند کاربرMulti User تقسیم نمود. که در بخش مولتی یوزر به سیستم عامل لینوکس را نام برد. سیستم عامل ها معمولا دارای دو محیط (گرافیکی و نوشتاری) هستن.در محیط نوشتاری کاربر با وارد کردن دستوراتی به صورت متن،می تواند کارهای خود را انجام دهد ولی در محیط گرافیکی کاربر یک محیط گرافیکی(GUI)در اختیار دارد که می تواند با آن دستورات خود را به کامپیوتر بدهد.

Amin.jpg


تاریخچه سیستم عامل مایکروسافت:

1) MS-DOS

2)3.1 microsoft Windows

3) windows 95

4) 4.0 windows NT

5) Windows 98

6)Windows 2000

7) Windows Millennium Edition (Me)

8) Windows XP

10) winVISTA

11) ویندوز 7

12) ویندوز 8 ( آموزش نصب ویندوز 8 )


سیستم عامل های موبایل: در حال حاضر بیشتر , 7 نوع سیستم عامل معروف موبایل: 1. Symbina (سیمبیان ) 2. Microsoft Windows mobile CE( ویندوز موبایل) 3. Palm Os (پالم) 4. Java (جاوا) 5. Linux (لینوکس) 6. ) BlackBerryبلک بری( 7. Goole Android (گوگل آندروید) 8. ios(ای او اس) در زمینه تلفن های همراه و دستیاران دیجیتال ( PDA ) مطرح می باشند.


تاریخچه سیستم عامل لینوکس:

سیستم عامل لینوکس به نحوی طراحی شده است که از قانون کپی رایت استفاده نمی کندو مانند ویکی پدیا با سورس آزاد می باشد و هر کسی در دنیا می تواند آنرا ارتقاع بدهد . به همین منظور نسخه های زیادی از این سیستم در دنیا وجود دارد که اکثر آنها به صورت کاملا رایگان و در بعضی موارد حتی با پست رایگان برای شما ارسال می شود. بعضی از نسخه های این سیستم عامل می توان: لینوکس - لینوکس فدروا - لینوکس اوبنتو - لینوکس سوزه - لینوکس شریف (فارسی زبان) - می باشد.
بسیاری از سیستم عامل های ابر کامپیوتر های امروزی لینوکس می باشد. باید بدانید که پایه لینوکس بر اساس بیس یونیکس (که خود نوعی سیستم عاملمی باشد) می باشد.
بقیه سیستم عامل ها: یونیکس UNIX
مک ( سیستم عاملی بر اساس کامپیوتر های مکینتاش) MAC OS
بی اس دی BSD ( بر اساس Unix) همانند لینوکس می باشد. سه نوع FreeBSD - Open BSD - NET BSD
Plan9
گوگل کروم Google Chrome OS ( بر اساس لینوکس )
همچنین سیستم عامل قدیمی تر وجود دارند. هم چنین امروزه موبایل ها ، آی پد دارای سیستم عامل هایی مجزا می باشند.
سیستم عامل و برنامه های اجرایی برنامه و نرم افزارهای که در دنیا تولید می شود . باید دارای استانداردهایی باشد که سیستم عامل با آن سازگار باشد. یه طور مثال نرم افزاری که برای مکینتاش طراحی شده است در ویندوز اجرا نمی شود. برای راحتر کردن تشخیص افراد این نرم افزار داری پسوند خاص خود می باشد.
پسوند های استاندارد:

ویندوز : EXE -COM -BAT

لینوکس: tar - rpm - tar.gz - dep و... می باشد. به علت سورس آزاد قوانین می تواند گسترش پیداکند.(با استفاده از کانورتور های جدید برخی از فایلهای exe هم اجرا می شود. که نوعی شبیه ساز می باشد. )

مک: INIT

سیستم عامل و سخت افزار استاندار IBM

Windows - Linux

استاندار Apple

Mac - Windows - Linux

ابر کامپیوتر ها و مینی کامپیوتر ها

Linux

داستان بوجود آمدن ‏Symbian داستان بوجود آمدن ‏Symbian‏ نیز در نوع خود جالب است . داستان ما از شرکت کوچک انگلیسی-کانادائی با نام ‏Psion‏ آغاز ‏می شود که در سال ۱۹۸۰ با هدف تولید نرم افزارهای سرگرمی که عمدتا بازی های مبتنی بر کامپیوترهای اولیه ‏ZX۸۱‎‏ بود ، ‏بوجود آمد (نام ‏Psion‏ برگرفته از ‏Potter Scientific Instruments Or Nothing‏) در سال ۱۹۸۳ شرکت همکار ‏Psion‏ با نام ‏Sinclair‏ به آن پیشنهاد تولید نرم افزاری کاربردی نظیر ‏Office‏ امروزی را داد که نتیجه آن تولید پکیجی با نام ‏QL‏ شد که دارای ‏نرم افزارهای ‏Quill‏ (پردازنده مت)، ‏Archive‏ (بانک اطلاعاتی)، ‏Abacus‏ (برنامه مشابه ‏Excel‏) و ‏Easel‏ (برنامه گرافیکی مدیریت) ‏بود که این مجموعه بعدها با نام ‏PC-Four‏ یا ‏Xchange‏ وارد سیستم عامل ‏MS-DOS‏ نیز شد.


علاوه بر آن در سال ۱۹۸۴ شرکت ‏Psion‏ با ارائه ‏Psion Organiser‏ ،که در حقیقت نسخه ابتدائی ‏PDA‏ های امروزی ست، پا در عرصه سخت افزاری نیز گذاشت ‏که شباهت زیادی به یک ماشین حساب بسیار بزرگ داشت. در سال ۱۹۸۶ شرکت ‏Psion‏ با اعمال تغییرات و اصلاحیه های ‏فراوان ‏Psion Organiser II‏ را معرفی نمود که شرکت ‏Psion‏ را به آینده روشن ‏PDA‏ و سیستم عامل پرتاب کرد و تمرکز اصلی ‏شرکت را بروی این مقوله متمرکز نمود. در سال ۱۹۸۷ شرکت ‏Psion‏ با ارائه محصولات جدید خود بر پایه پلاتفرم جدید آن ‏شرکت با نام ‏SIBO‏ ، سیستم عامل جدید مخصوص به محصولات خود را نیز معرفی کرد سیستم عاملی با نام ‏EPOC‏ ‏‏(‏Electronic Piece Of Cheese‏)

اولین نسخه این سیستم عامل جدید بر پایه تکنولوژی ۱۶ بیتی ارائه شد و بر همین اساس ‏EPOC ۱۶‎‏ نام گرفت و زبان برنامه نویسی که در ساختار آن به کار گرفته شده بود زبان اسمبلی و ‏C‏ بود. تا ارائه نسل جدید این ‏سیتم عامل سالهای نسبتا زیادی گذشت تا اینکه در سال ۱۹۹۷ نخستین نمونه از سیستم عامل جدید با نام ‏EPOC ۳۲‎‏ در ‏جدیدترین ‏PDA‏ شرکت به نمایش گذاشته شد. در حقیقت تنها وجه تشابه میان این دو سیستم عامل بدون شک نام های ‏نسبتا مشابه آنها بود جائیکه سیسم عامل جدید (که اینک به اختصار تنها ‏EPOC‏ نامیده می شد) با زبان برنامه نویسی ‏قدرتمند ‏C++‎‏ و ساختار جدید کد نویسی خود کاملا از رقیب کهنسال خود بالاتر و سریع تر بود. یکی از نکات مهم در ساختار ‏این سیتم عامل این بود که ‏EPOC‏ تنها برای پردازنده های ‏ARM‏ نوشته و بهینه شده بود. در همین اثنا بود که ‏Psion‏ تصمیم ‏گرفت امتیاز تولیدمحصولات بر پایه این سیستم عامل را با شرکت دیگری شریک شود، اولین شرکت در این میان شرکت کوچکی ‏بود با نام "‏Geofox‏" که تنها با تولید چیزی نزدیک به ۱۰۰۰ عدد از محصولات ‏Psion‏ کناره گیری خود را اعلام کرد. سپس شرکت ‏بزرگ ‏Ericsson‏ و چندین نام کوچکتر در این میان مطرح گردیدند . تا اینکه در سال ۱۹۹۸ شرکت ‏Psion‏ با شراکت با بزرگان دنیای ‏موبایل یعنی ‏Ericsson، ‏Motorola‏ و ‏Nokia‏ به کل متحول گردید و سیستم عامل ‏EPOC‏ از ویرایش ششم به بعد با نام ‏Symbian‏ ‏خوانده شد.‏ Symbian‏ سیستم عاملی ست که شاید مهمترین توصیف در قبال آن این است: ‏Symbian‏ سیستم عاملی ست برای ‏وسایل دستی و همراه پس می بایست قدرت ارائه بالاترین کارائی در پائین ترین امکانات سخت افزاری را داشه باشد بنابراین ‏و با در نظر گرفتن این ویژگی بسیار کم پیش می آید که در این سیستم عامل با موضوع کمبود حافظه روبرو شویم . یکی دیگر ‏از ویژگیهایی که ‏Symbian‏ را از سیستم عاملهای دیگر نظیر دسک تاپ ها متمایز می کند این است که ممکن است این ‏سیستم عامل برای ماهها و شاید سالها روشن و مشغول به کار باقی بماند بنابراین قدرت پایداری و ‏Stability‏ این ‏سیستم می بایست در سطح بسیار بالائی قرار بگیرد. از دیگر ویژگی های ‏Symbian‏ ویژگی ست با نام ‏Active Objects‏ که در ‏آن در لحظاتی که از ‏CPU‏ استفاده نمی شود بطور کلی آن را خاموش می کند و به این ترتیب در مصرف باتری بسیار صرفه ‏جوئی می گردد. زبان برنامه نویسی اصلی ‏Symbian‏ همانگونه که اشاره شد ‏C++‎‏ می باشد که البته این بدان معنی نیست ‏که نمی توان برنامه های دیگر را در ساختار آن استفاده کرد . در حقیقت می توان توسط زبان های برنامه نویسی دیگری نظیر ‏OPL،Python‏ ،ویژوال بیسک و یا حتی ‏Perl‏ و جاوا نیز برای ‏Symbian‏ برنامه نوشت.‏ از لحاظ ساختاری در پائین ترین لایه، هسته یا کرنل سیستم عامل بهمراه کتابخانه توابع قرار دارد که به توسط آن برنامه های ‏اجرا شده توسط کاربران اجازه می یابند که به این توابع کتابخانه ای دسترسی پیدا کنند. در حقیقت هسته اصلی ‏Symbian‏ بر ‏پایه معماری میکرو کرنل (‏MicroKernel Architecture‏) بنا شده است بدین معنی که در ساختار آن کمترین رجوع و استفاده از ‏کرنل توسط سیستم عامل انجام می شود و کلا این هسته شامل دو عنصر مدیریت حافظه و ‏Schedular‏ می باشد و در آن ‏خبری از پشتیبانی از فایل های سیستمی و یا عناصر شبکه وجود ندارد و در حقیقت اینگونه وظایف به عهده سرور های خارج ‏از کرنل واگذار شده است تا با محدود کردن وظایف کرنل سیستم عامل کند و سنگین نگردد. اندکی بالاتر و در لایه بعدی ‏سیستم، قسمت ‏System Libraries‏ قرار دارد که در آن اندازه و ظاهر تمام شکل ها و کاراکتر ها بهمراه بانک اطلاعاتی ‏DBMS‏ ‏قرار دارد که جزئی حیاتی از کارکرد متعادل سیستم می باشند. لایه بعدی ‏Networking and communication‏ نام دارد که در ‏آن سه بخش قابل تفکیک دیده می شود با نام های : ‏ETEL‏ ،‏‎ ‎‏ ‏ESOCK‏ و ‏C۳۲‎‏ که هر کدام وظایف خاصی در رابطه با ارتباطات ‏پیرامون این سیستم عامل بعهده می گیرند بعنوان مثال قسمت ‏C۳۲‎‏ مسئول بخش ارتباطات سریال دستگاه می باشد. علاوه ‏بر این قسمت هایی برای ارتباطات کوتاه نظیر بلوتوث ‏IrDA‏ و ‏USB‏ نیز در این بخش تعبیه شده است. بخش عمده دیگری که در ‏ساختار سیستم عامل یافت می شود بخشی ست با نام ‏UIKON‏ که مسئول شیوه نمایش رابط کاربری (‏User Interface‏) می ‏باشند و چون معمولا این قسمت توسط برنامه های جانبی (‏Themeها بعنوان مثال) قابل تغییر است لذا تنها رابط کاربری پیش ‏فرض در اینجا دیده می شود.‏ از ساختار درونی سیستم عامل که بگذریم شاید مهمترین نکته قابل بررسی در ساختار ‏Symbian‏ نگارش های متفاوت آن ‏است، این نگارش ها و یا رابط های کاربری هر کدام به شیوه خود از مزایای ‏Symbian‏ بهره مند شده اند و هر کدام نیز به شیوه ‏خود یک ‏SDK‏ برای برنامه نویسان ‏Symbian‏ فراهم می کنند(‏ Software Developing Kit )یا ‏SDK‏ بطور خلاصه مجموعه ای از ‏ابزارهای طراحی و توسعه در هر نرم افزار است که در حقیقت تولید کننده یک برنامه نظیر یک سیستم عامل با انتشار آزادانه ‏SDK‏ آن سیستم عامل به برنامه نویسان اجازه می دهد که با استفاده از ساختار سیستم عامل نسبت به گسترش استفاده ‏عموم از آن با استفاده از برنامه های مختلف نوشته شده اقدام نمایند و به بیانی ساده تر تولید کننده راهی را به برنامه نویس ‏نشان می دهد که بتواند بدان صورت برنامه های مختلف را برای آن بنویسند) عمده ترین رابط های کاربری موجود برای ‏Symbian‏ رابط های کاربری ‏UIQ‏ و ‏S۶۰‎‏ هستند که هر کدام نیز توسط گوشی های مختلفی استفاده می شوند، و در این ‏میان هرکدام از این دو نیز برای خود ویژگی های منحصر به فردی دارند. عمده ترین استفاده کننده رابط کاربری ‏UIQ‏ ،گوشی ‏های سونی اریکسون هستند که البته در میان نوکیایی ها هم گوشی ای مثل ‏Nokia ۶۷۰۸‎‏ وجود دارد که دارای ‏UIQ‏ می باشد.


‏S۶۰‎‏ رابط کاربری عمده گوشی های نوکیا می باشد و توسط آنها نیز به سایر شرکت ها جهت استفاده از آن مجوز داده می ‏شود شرکت هایی نظیر : ‏Lenovo‏ ،‏LG Electronics‏ ،‏Panasonic‏ و ‏Samsung‏ . مشخصه عمده گوشی های دارای رابط کاربری ‏S۶۰‎‏ این است که در آنها می توان از برنامه های مبتنی بر ‏Java MIDP، ‏C++‎‏ و ‏Python‏ نیز استفاده نمود. ‏S۶۰‎‏ دارای سه ‏نگارش مختلف است که به ترتیب عبارتند از نگارش اولیه در سال ۲۰۰۱ ، نگارش ‏Second Edition‏ در سال ۲۰۰۴ و نگارش ‏‎۳rd ‎Edition‏ در سال ۲۰۰۵ که در میان این نگارش ها نیز هر از چند گاهی اصلاحیه هایی با نام ‏Feature Pack‏ ها ارائه می گردد. ‏ رزولوشن پیش فرض ‏S۶۰‎‏ در نگارش اولیه ۲۰۸×۱۷۶ پیکسل بود که از ‏Feature Pack‏ شماره ۳ نگارش دوم ‏S۶۰‎‏ به بعد این رابط ‏توانائی ساپورت رزولوشن های ۲۰۸×۱۷۶ ، ۳۲۰×۲۴۰ و ۴۱۶×۳۵۲ پیکسلی را متناسب با نوع گوشی دارا شد (در این میان ‏مثلا ‏Nokia N۹۰‎‏ اولین گوشی بود که با رزولوشن ۴۱۶×۳۵۲ پیکسلی ارائه شد) البته در این میان رزولوشن های عجیب و ‏غریب متناسب با ظاهر گوشی شکل گرفت مثلا ‏Siemens SX۱‎‏ با رزولوشن ۲۲۰×۱۷۶‏‎ ‎و یا ‏Nokia ۵۵۰۰‎‏ با رزولوشن ۲۰۸×۲۰۸ ‏پیکسلی.‏‏ و اما رابط کاربری ‏UIQ‏ بر مبنای زبان برنامه نویسی ‏C++‎‏ شکل گرفته است و در آن می توان از برنامه های ‏Java‏ نیز استفاده ‏کرد (خبری از پشتیبانی از ‏Python در آن نیست) ظاهر بسیار آسان و امکانات بسیار فراوان، ‏UIQ‏ را به سیستمی ایده آل تبدیل ‏کرده است. یکی از نکات مثبت در درون ‏UIQ‏ خصوصیتی ست که در آن تمامی تغییرات بوجود آمده در یک ‏Application‏ بصورت ‏کاملا خودکار حتی هنگامی که برنامه هنوز باز است در آن ذخیره می گردد و کاربر به هیچ عنوان نگرانی بابت از دست دادن ‏اطلاعات باز بروی صفحه را ندارد. ورژن های مختلفی از ‏UIQ‏ ارائه گردیده است که هر کدام در نوع خود تفاوت هایی با دیگری ‏دارد ولیکن یکی از نکات مشترک در ساختار آنها شکل گرفتن تقریبا تمامی آن ها بر پایه صفحه حساس به تماس و قلم است. ‏رزولوشن صفحه نمایش در نسخه های ‏UIQ ۱.X ‎‏و ‏UIQ ۲.X‏ برابر ۳۲۰×۲۰۸ پیکسل و در نسخه ‏UIQ ۳.X‏ بر پایه ۳۲۰×۲۴۰ ‏پیکسل می باشد. یکی از نکات جالب در مورد گوشی های دارای ‏UIQ‏ مسئله عمق رنگ است که با توجه به مدل گوشی، این ‏عمق رنگ ۱۲ بیت (با ۴۰۹۶ رنگ) ،۱۶ بیت (با ۶۵ هزار رنگ) و یا ۱۸ بیت (با ۲۶۲ هزار رنگ) می باشد که شاید این یکی از ‏دلایل ۱۶ میلیون رنگی نبودن گوشی های سونی اریکسون باشد(حداقل در مورد مدل های سیستم عامل دار آن) آخرین ‏نسخه ای که از ‏UIQ‏ منتشر شده است نسخه ۳.۱ آن است که تا بحال فقط در گوشی ‏Motorola Z۸‎‏ دیده شده است. البته ‏گوشی استثنائی موتورولا با نام ‏Motorola Z۱۰‎‏ که فقط چند روز از معرفی آن می گذرد ، نیز از این رابط استفاده کرده است.‏ تا کنون ۱۰ سیستم عامل با نام ‏Symbian‏ منتشر شده اند که آخرین نسخه استفاده شده در گوشی های معمول نسخه ۹.۲ ‏آن است .آخرین نسخه هایی هم که به نمایش درآمده ولی هنوز خبری از استفاده آنها در گوشی های موبایل نیست نسخه ‏های ۹.۳ و ۹.۵ می باشد که به ترتیب در جولای ۲۰۰۶ و مارچ ۲۰۰۷ به نمایش درآمده اند. از تغییراتی که در نسخه ۹.۵ ‏نسبت به نسخه های دیگر دیده می شود یکی اینکه برنامه ها تا ۷۵% سریعتر اجرا میشوند و دیگری بهینه سازی جهت ‏تکنولوژی ‏DVB-HTV‏ در آن است علاوه بر این پشتیبانی از ‏SQL‏ نیز توسط ‏SQLite‏ در آن فراهم شده است.‏


از دیگر نکاتی که در رابطه با ‏Symbian ‎‏به نظر ناگفته می آید یکی این است که این سیستم عامل بخاطر ساختار داخلی آن ‏تنها با پردازنده های خانواده ‏ARM‏ متناسب است. نکته دیگر هم سهم شرکتهای بزرگ در ‏Symbian‏ است که در آن نوکیا با ‏‏۴۷.۹% پیشتاز است و پس از آن ‏Ericsson‏ با ۱۵.۶% ، ‏SonyEricsson‏ با ۱۳.۱% ، پاناسونیک با ۱۰.۵% ، ‏Siemens‏ با ۸.۴% و ‏سامسونگ با ۴.۵% قرار دارند.‏ چکیده تاریخچه!!! و بررسی ویژگی های سیمبیان: مقدمه: در ابتدا تلفن های همراه دارای ساختار پیچیده ای نبودند . سخت افزار محدود نیاز به نرم افزارهای پیچیده نداشت ، تا اینکه شرکتهای تلفن همراه نسل های دوم و سوم گوشی های خود را عرضه کردند . این گوشی ها دارای امکانات سخت افزاری بیشتری بودند و تقریبا به صورت یک کامپیوتر کوچک طراحی شدند . در این زمان بود که این شرکتها به اهمیت نرم افزار در این گوشی های پی برده و رقابت نرم افزاری در کنار رقابت سخت افزاری شروع شد . مایکروسافت یکی از شرکتهایی بود که قبلا روی سیستم عامل کامپیوتر های جیبی خود کار کرده بود و Windows CE را به همین منظور طراحی کرده بود . این ویندوز قابلیت این را داشت که روی موبایل ها نیز نصب شود . بعد از رسمیت یافتن موبایل های نسل جدید شرکت های مطرح در این صنعت که به مشکلات بی شمار Windows CE پی برده بودند و نمی خواستند نرم افزار این صنعت را در انحصار یک شرکت نگه دارند با همکاری هم سیستم عامل جدیدی برای موبایل ها به وجودد آوردند که Symbian نام گرفت . البته رقبای دیگری نیز مثل سیستم عامل Linux در این صنعت وجود دارند که فعلا به صورت عمده استفاده نشده اند . در اصطلاح به موبایل هایی که از این سیستم عامل استفاده می کنند Smart Phone گفته می شود . پیدایش و حیات Symbian : شرکت نرم افزاری Symbian برای اولین بار در ماه ژوئن سال 1998 به صورت کاملا مخفی و خصوصی برای کار بر روی سیستم عاملی برای کار روی موبایل ها تاسیس شد . مقر اصلی این شرکت در انگلیس تاسیس شد اما هم اکنون دارای حدود 750 کارمند در کشورهای انگلیس ، ژاپن ، سوئد و آمریکاست که درکار تحقیق و برنامه نویسی برای گسترش سیستم عامل و نرم افزارهای آن هستند . تا اواخر سال 2003 هیجده موبایل از پنج شرکت معروف سونی ، نوکیا ، فوجیتسو ، موتورولا و زیمنس با این سیستم عامل عرضه شد و علی رغم قیمت بالا مورد استقبال قرار گرفت و حدود 26 موبایل هم در برنامه این شرکتها و چند شرکت دیگر با این سیستم عامل در برنامه ساخت قرار گرفت . هم اینک نیز 48 مورد از این موبایل ها به بازار عرضه شده و یا به زودی عرضه خواهد شد . آمار فروش موبایل های Symbian تا پایان سال 2003 به 6.7 میلیون موبایل رسید و در سال 2004 نیز با رشد بی سابقه فروش مواجه شد به طوری که طبق آمار شرکت در سال 2004 فروش این نوع موبایل ها رشد 201 درصدی داشته است . به علت فروش بالای موبایل های Symbian هر روزه بر تعداد برنامه نویسان آن افزوده شده و نرم افزارهای فوق العاده ای برای این سیستم عامل طراحی می شود . تا اواخر تابستان سال 2004 تعداد این برنامه ها 3254 مورد گردیده است شرکت های به وجود آورنده :


14 شرکت اصلی و چند شرکت فرعی از به وجود آوردندگان این محصول بودند ، بعضی از این شرکتها در زمینه نرم افزار و بعضی از آنها در زمینه سخت افزار به رشد این سیستم عامل و موبایل های آن کمک کرده اند . از اصلی ترین شرکتها می توان به Nokia ، Sony-Eriksson ، LG ، Samsung ، Motorola ، Arima ، BenQ ، Fujitsu ، Lenovo ، Sanyo ، Sendo ، Mitsubishi Electronics و Siemens اشاره کرد .

تکنولوژی Symbian :

Symbian شبیه دیگر سیستم عامل های مدرن و امروزی که برای PC ها وجود دارند ، به وجود آمده است . بنابراین دارای امکانات خوبی مثل Multitasking ، MultiThreading و همچنین مدیریت حافظه می باشد . در طراحی اولیه مبنای کار را بر روی این موضوع بنا نهاده اند که این سیستم عامل می بایست روی امکانات سخت افزاری بسیار کم ( مثل 4 مگابایت رم ) کارایی فوق العاده ای داشته باشد . به همین دلیل این سیستم عامل می تواند روی موبایل های امروزی فوق العاده سریع کار کرده و حداقل مشکل را داشته باشد . مبنای کار این سیستم عامل بر اساس event ها بنا نهاده شده است ( شبیه دیگر سیستم عامل های امروزی مثل ویندوز ) و سی پی یو طوری مورد استفاده قرار می گیرد که کمترین میزان بار روی موبایل قرار گیرد . هم اکنون با اینکه نسخه هشتم Symbian عرضه شده است اما نسخه 7 این سیستم عامل روی موبایل ها قرار می گیرد و تا به حال نسخه های مختلفی از آن بدون اینکه به صورت کامل استفاده شوند به فراموشی سپرده شده اند . جالبترین مورد برای این سیستم عامل به وجود آمدن اولین کرم و ویروس موبایل روی این سیستم عامل در سال 2004 بود . این کرم که Cabir نام دارد می تواند با استفاده از تکنولوژی Bluetooth خود را به موبایل های دیگر منتقل کند .

زبانهای برنامه نویسی برای Symbian : بدون شک زبان اصلی برنامه نویسی برای Symbian زبان C++ است اما زبانهای مختلفی برای برنامه نویسی در این سیستم عامل به وجود آمده اند . از جمله مهمترین زبانها می توان به OPL ، Python ، Visual Basic ، Perl و Personal Java اشاره کرد . هر یک از این زبانها می توانند امکانات کامل برنامه نویسی در Symbian را فراهم نمایند . رشد زبانهای برنامه نویسی در این سیستم عامل بسیار سریع می باشد . به طوریکه نصف این زبانها همین امسال وارد این سیستم عامل شده اند و بدون شک این رشد با ورود زبانهای دیگر ادامه خواهد یافت . ابزارهای برنامه نویسی مختلفی از جمله ادیتورهای متنوع نیز برای کار با این زبانها به همراه شبیه سازهای موبایل ( برای تست برنامه روی PC قبل از نصب آن روی موبایل ) به بازار عرضه شده است .

رابط های کاربری :

هم اکنون دو رابط اصلی کاربری برای Symbian به وجود آمده است . اولین رابط که بیشترین استفاده را در موبایل ها دارد توسط نوکیا نوشته شده است . این رابط دارای نسخه های مختلفی است اما Series 60 نسخه اصلی این رابط است که بسیار مورد استقبال قرار گرفته است . رابط کاربری دوم با نام UIQ به وجود آمده است که دارای امکانات بسیار خوبی است و رفته رفته در حال باز کردن جای خود در بین شرکت های تولید کننده موبایل است . هر دوی این رابط ها به صورت کاملا گرافیکی و شبیه به هم طراحی شده اند و کار با آنها بسیار راحت است .

بازی بر روی Symbian : خوشبختانه سیستم عامل Symbian یکی از غنی ترین سیستم عامل ها برای بازی کردن است . به خصوص بعد از تولید N-gage اولین کنسول بازی موبایلی توسط نوکیا که بر اساس Symbian و رابط کاربری Series60 به وجود آمد ، سیل بازیهای مختلف و حرفه ای به سوی این موبایل و در کنار آن این سیستم عامل سرازیر شد . حتی شرکت های مطرح بازی سازی هم اکنون به صورت حرفه ای روی این سیتم عامل و موبایل های دارای این سیستم عامل سرمایه گذاری می کنند .

کتاب:

کتاب Professional Symbian Programming(ISBN:1-861003-03-x) کتابی است مفید برای آنهایی که میخواهند با ساختار برنامه نویسی برای موبایل آشنا شوند.(کتاب : سیستم عامل (کتاب ها))

Kernel و User Library : Symbian به صورت 32 بیتی طراحی شده است. با طراحی کاملا شی گراء و Multitasking هسته symbian به حالت مصون (Privileged) اجرا میشود و به تمام فضای حافظه دسترسی کامل دارد در این سیستم عامل : - هر فرایند (Unit Of Protection) فضای آدرس مجازی(Virtual Address) خود را دارد - واحد حافظه اصلی (Main Memory Unit)مسئول ترجمه آدرسهای مجازی است - هر Thread واحد اجرایی(Unit Of Execution) است - هر فرایند از یک یا چند Thread تشکیل شده

کتابخانه EUser فراهم کننده مجموعه ای بزرگ از سرویسها در مد کاربری (User Mode)است. از عمومی ترین سرویسهای استفاده شده می توان به موارد زیر اشاره کرد - Execution handling - Descriptors - Memory Management - Client/Server framework - Multitasking

فایلها و دایرکتوریها:

در قطعات مبتنی بر سیستم عامل Symbian ، فایلها و برنامه ها در RAM یا ROM ذخیره میشوند معمولا درایو Z مربوط به ROM و درایو C مربوط به بخشی از حافظه RAM میباشد


Exe : برنامه ای که تنها با یک main entry point E32Main() آغاز میشود.اگر EXE واسط کاربری دارد فقط محدود به پنچره کنسول میشود. زمانیکه EXE اجرا میشود سیستم عامل ، فرآیند جدیدی میسازد و انرا به چند Thread میشکند

DLL: کتابخانه ای از کد برنامه با چندین entry point می باشد که توسط برنامه ها به حافظه بار میشود دو نوع DLL موجود است :

- Static Interface و Polymorphic Interface

Application:

فایلهای با پسوند app برنامه هایی هستند با واسط کاربری که ازِDLL Polymorphic Interface استفاده میکنند. شامل منو و دایالوگها با قابلیت چند زبانه گی هر Application فرآیند خاص خود را دارد و از آدرس مجازی خاص خود استفاده میکند. ضمنا می تواند Information File با پسوند aif را تولید کند که شامل icon است. نمونه ای از Application ها تقویم و دفترچه تلفن است

SIS: فایلی فشرده شده به مانند ZIP که با نرم افزارهای خاص خود از حالت فشرده شده خارج میشود

طبقه بندی نگارش های مختلف :

سیستم عامل سیمبیان دارای نگاش ها و نسخه های متعدد می باشد که هر یک از این نسخه ها برای گروه خاصی از گوشی ها می باشد. دلیل تعدد این نسخه ها نیز قابلیت های سخت افزاری گوشی های مختلف و بهره گیری از حداکثر توانمندی سخت افزاری یک گروه از گوشی ها می باشد. در حقیقت سیستم عامل سهولت استفاده از سخت افزار را برای کاربر به ارمغان می آورد. سیستم عامل دارای لایه های مختلفی می باشد که عملکرد مجموعه این لایه ها باعث انجام یک فرآیند به دستور کاربر می شود.

Symbian 9.x به مجموعه سیستم عامل های Symbian 9.1 و Symbina 9.2( که همان سری 60 ورژن 3 نوکیا می باشد. S60v3 )و Symbian 9.3 و Symbina 9.4 و ... گفته می شود. نوکیا استفاده از سیستم عامل سیمبیان در گوشی های خود را ازسری 60 خود آغاز کرد و تاکنون در حدود 10 نسخه از سیستم عامل سیمبیان تهیه گردیده است که از ورژن 6 آغاز شده و تا ورژن 9.4 که در حال حاضر بر روی گوشی N97 موجود می باشد تولید شده است. قابل ذکر است که برخی از نسخه های سیمبیان بدون استفاده و گسترش به فراموشی سپرده شدند.

از ویژگی های سیمبیان میتوان به : چندکارگی، MultiThreading و همچنین مدیریت حافظه اشاره کرد . در طراحی اولیه مبنای کار را بر روی این موضوع بنا نهاده‌اند که این سیستم عامل می بایست روی امکانات سخت‌افزاری بسیار کم (بطور مثال: 4 مگابایت حافظه) کارایی فوق العاده‌ای داشته باشد.این سیستم عامل بر اساس وقایع و رخدادها (events) بنا نهاده شده است و پردازنده طوری مورد استفاده قرار می‌گیرد که کمترین میزان بار روی موبایل قرار گیرد.

با گسترش امکانات و افزایش کارایی های تلفن همراه سیستم عامل آنها نیز برای استفاده هر چه بهتر و سازگاری با تغییرات جدید تغییر کرد و در اینجا بود که سری 60 ورژن 3 با سیستم عامل Symbina 9.1 و بعد ها با Symbian 9.2 پا به عرصه حضور نهاد. در واقع نوکیا با فناوری ها و امکانات بکار رفته در سری 60 خود نگاهی نو و کاربردی جدید از گوشی های ساخت خود را به جهانیان نشان داد. برنامه ها و نرم افزار هایی که برای Symbian 9.x نوشته و ایجاد شده اند دارای پسوند SIS. و SISX. می باشند که در حقیقت فایل های اجرایی این سیستم عامل نام دارند.

Symbian 9.x را از لحاظ نرم افزار ها و برنامه های موجود میتوان گسترده ترین و متنوع ترین سیستم عامل های موجود در بازار دانست. و در نهایت سری 60 ورژن 3 نوکیا با سیستم عامل سیمبیان را میتوان یکی از پرکاربرد ترین گوشی ها با بهره گیری از تکنولوژی های جدید و متفاوت بر شمارد.

در پایان لیستی از طبقه بندی های نوکیا به همراه تعدادی از گوشی های مطرح در رده خود را معرفی میکنم:

گوشی های دارای سیستم عامل Symbina 9.1 : سری 60 ورژن 3 =>S60v

3250 , N71 , N73 , N80 , N91 , N92 , E61

گوشی های دارای سیستم عامل Symbian 9.2 : سری 60 ورژن 3 => S60v

N82 , N95 , 6120 , N81 , E71 , 5700 , N76


گوشی های دارای سیستم عامل Symbian 9.3 : سری 60 =>

6220 , N78 , N79 , , N85 , N86, N96 , 5730 XpressMusic


گوشی های دارای سیستم عامل Symbian 9.4 : سری 60 ورژن =>S60v5

N97 , 5800


علاوه بر تقسیم بندی های فوق, نوکیا بر اساس Feature Pack نیز گوشی های خود را تقسیم بندی می کند.

بر این اساس گوشی های نوکیا بر اساس Feature Pack به صورت زیر تقسیم بندی می شوند: Feature Pack که به اختصار FP نیز نامیده می شوند در حقیقت نسخه های اصلاح شده از سیستم عامل سیمبیان می باشند که در گوشی های نوکیا استفاده می شود.


گوشی های pre-features pack 1 شامل:

N92 E70 E60 E61 3250 N77 E61i E65 N93i N91 8GB E62 E50 5500 N93 N73 N80 N71


گوشی های features pack 1 شامل :

6120 classic 5700 XpressMusic 6110 Navigator -- E90 Communicator N76 6290 N95 6124 classic N82 N95 E51 N95 8GB N81 N81 8GB 6121 classic


گوشی های features pack 2 شامل :

5320 XpressMusic N78 N96 6210 Navigator 6220 classic


دوستان عزیزی که اسم گوشیشون در لیست های بالا نیست میتوانند با مراجعه به سایت نوکیا و با جستجوی نام گوشی و یا طبقه بندی های موجود : سری گوشی , سیستم عامل گوشی و همچنین مشخصات کاملی از گوشی خود را مطالعه کنند.

البته داستان ‏Symbian‏ همچنان نگفته های فراوانی دارد که اشاره به تمامی آنها در این مجال میسر نیست در پایان بد نیست ‏بدانید که تعداد گوشی هایی که در تمامی دورانها از این سیستم عامل استفاده کرده و می کنند چیزی نزدیک به ۱۰۰ عدد ‏است.

اهداف سیستم عامل ۱ ) مخفی کردن سخت افزار از دیدگاه کاربر ۲ )استفاده از منابع سیستم ۳ ) کنترل اجرای برنامه ها

تعریف 

سیستم عامل مهم ترین نرم افزار سیستمی است که رابطه بین سخت افزار و برنامه های کاربردی است .

وظایف سیستم عامل 

۱ )اشتراک گذاشتن داده ها
۲ )اشتراک گذاشتن سخت افزار
۳ )اجرای برنامه ها
۴ )فراهم کردن امکانات ورودی خروجی
۵ )سازماندهی بر نامه ها
۶ )ترمیم خطا


انواع پردازش 

۱ )سریال : در این نوع پردازش تمامی کارها توسط برنامه نویس مدیریت می شد .مانند کامپیوتر های نسل اول و دوم
۲ ) دسته ای : در این پردازش برنامه نویس برنامه خود را برروی کارتهایی به نام کارت پانچ منتقل می نمود ٬سپس یک دسته از کارتها به اپراتور داده می شد و فقط اپراتور مخصوص کامپیوتر این کارت ها را اجرا می نمود . این روش در کامپیوتر های نسل دوم کاربرد داش ت. یکی از اشکالات سیستم هایی با پردازش دسته ای این است که وقتی یک کاربر برای تبدیل عملیات ورودی خروجی منتظر می باشد ٬پردازنده در این مدت بیکار می ماند .
۳ ) چند برنامه ای : در این نوع پردازش حافظه به چند بخش تقسیم می شود و هربخش به یک برنامه اختصاص می یابد . هنگامی که یک برنامه منتظر عملیات ورودی خروجی می باشد پردازنده به اجرای برنامه دیگری می پردازد .

 Buffering :

روشی جهت هماهنگ سازی عملیات و رودی خروجی با عملیات محاسباتی می باشد .

 Spooling :

درروش قبلی اطلاعات مستقیماً از دستگاه ورودی به حافظه منتقل می شد اما در این روش اطلاعات ابتدا وارد دیسک می شود .درواقع دیسک به عنوان Buffer بزرگ عمل می کند . روش ورودی خروجی چندین کاررا با عملیات محاسباتی آ ن ها هماهنگ می کند .


 ; (Real time) اشتراک زمانی یاسیستم های بلادرنگ :

به منظور پشتیبانی از چند کاربر به طور همزمان به کار گرفته می شود .دراین روش کاربران همزمان دستوراتی را وارد کرده وپاسخ آن را سریعاً دریافت می کنند .دراین سیستم ها پردازنده مکانیز برنامه های م ختلف راانتخاب می کند و هرکاربر تصور می کند کامپیوتر در اختیار اوست . در این روش هدف راحتی کاربر و بالاترین کاربرد سیستم می باشد . هدف اصلی این سیستم ها پاسخ دهی سریع به رویدادهااس ت.
در این سیستم ها زمان پاسخگویی باید سریع و تضمین شده باشد .از کاربردهای آن می توان به سیستم های نظامی ٬پزشکی و هسته ای اشاره نمود .

( Distributed System) سیستم های توزیع شده 

سیستم های توزیع شده معمولاً دریک محیط شبکه اجرا می شوند .در این سیستم ها برنامه های کاربر همزمان در چند کامپیوتر اجرا می شود.


مطالب مشابه :


دانلود نرم افزار تبدیل سیمبین به آندروید Android UI v1.1 S60v5 SymbianOS9.4 Signed

دانلود نرم افزار تبدیل سیمبین به آندروید سیمبیان s60v3,v5 & s^3 را به سیستم عامل آندروید




نگاهی سریع به تاریجچه سیستم عامل های همراه

r380، سیمبیان تبدیل به اولین تبدیل به سیستم عامل عامل این موبایل اندروید




دانلود برنامه تغییر ظاهر سیمبین به آندروید برای s60v5 symbian^3 anna belle

دانلود برنامه تغییر ظاهر سیمبین به آندروید اندروید_سیمبیان سیستم عامل سیمبیان




تبدیل ظاهر نوکیا به آیفون آندروید اچ تی سی - نرم افزار 5800

تبدیل ظاهر نوکیا به گوشی های دارای سیستم عامل آندروید برنامه سیمبیان سری 60. مدیا




دانلود نرم افزار تبدیل برنامه ها و بازیهای سیمبیان به جاوا

بازیهای سیمبیان به گوشیهایی که سیستم عامل سیمبیان داشته تبدیل فرمت sis به




نقاط قوت و ضعف سیستم عامل اندروید

نقاط قوت و ضعف سیستم عامل اندروید سیمبیان سری ۶۰ نیز به یکی از شرکتهایی تبدیل شد




تاریخچه سیستم عامل های موبایل

R380، سیمبیان تبدیل به اولین با سیستم عامل iOS به عنوان عامل این موبایل اندروید




سیستم عامل چیست؟

Goole Android (گوگل آندروید) UIQ‏ را به سیستمی ایده آل تبدیل سیستم عامل سیمبیان دارای




اندروید چیست ؟ برنامه نویسی اندروید چگونه است؟

از این سیستم عامل به سیستم عامل اندروید بسیار symbian ، سیستم عامل سیمبیان و




برچسب :