سبک های کاراته

نيوفول كنتاكت كاراته چيست ؟ نیوفول کنتاکت کاراته یک سبک مدرن و پیشرفته بوده که در آن تکنیکهای سنتی کاراته را که از کارآیی کمی برخوردار بودند به دور انداخته و تکنیکهایی را با کارآیی زیاد چه در دفاع و چه در حمله جایگزین آن کرده اند و هرتکنیک دفاعی و حمله ای دارای مسیر هندسی مشخصی میباشد تا در کوتاهترین زمان ممکن پرقدرترین و سریعترین ضربه حمله و یا دفاع را بتوان انجام داد .این سبک زیبا و مهیج دارای کاربرد بسیار موثر در مسابقات رینگی آزاد میباشد و کلیه تکنیکهای کیک بوکسینگ و موی تای در آن بکار برده میشود و علاوه بر آن دارای یک سری تکنیکهای پایه و همچنین فرمهای زیبایی که علاوه بر زیبایی دارای کاربرد مبارزه ای نیز هستند و کلا یک سبک امروزی ، مدرن و کاربردی میباشد .
این سبک در سال 1982 توسطکانچو هیروهیتو میاگاوادر ژاپن بنیانگذاری شد و طرفداران بسیار زیادی را پیدا کرد و میتوان گفتاولین سبک فول کنتاکت ژاپن نیز میباشد مسابقات این سبک بصورتهای مختلف حرفه ای و آماتور برگزار میشود و همچنین روشهای متعددی نیز دارد که از جمله مسابقات بهروش کیک بوکسینگ موی تای ، بادی کنتاکت ، سمی کنتاکت و سوپر سیف نیوفول کنتاکت و روش مخصوص نیوفول کنتاکت کاراته برگزار میشود .
سایکو شیهان اکبر طالعی نائب رئیس سازمان جهانی و رئیس سبک نیو فول کنتاکت کاراته در ایران و خاور میانه میباشند که مدت ده سال در ژاپن و در مرکزیت سبک نیو فول کنتاکت و مستقیما زیر نظر کانچو میاگاوا تعلیم دیده اند .
از مقامهای ورزشی ایشان می توان به ترتیب زیر نام برد :
مقام قهرمانی مسابقات نیو فول کنتاکت کاراته سراسری ژاپن در سالهای 1991 و 1992 ، نایب قهرمان المپیک کاراته در توکیو(سوپرسیف کاراته ) در سال 1992 و جایزه مبارزه شجاعانه در مسابقات کاراته فول کنتاکت در همان سال و از سال 1993 بعد از گرفتن لیسانس حرفه ای وارد عرصهمسابقات حرفه ای شده و بعد از مبارزات بسیار زیادی که انجام دادند توانستند قهرمانی کمربند طلائی حرفه ای مبارزات آزاد داخل رینگ ( یعنی مسابقات کیک بوکسینگ و فول کنتاکتکلیه سبکهای آزاد در ژاپن ) در سا لهای 1994 و 1995 و 1996 را از آن خود کنند و قهرمان جهان نیو فول کنتاکت کاراته در سال 1996 و 1997و همچنین اولین و تنها ایرانی شرکت کننده در مسابقات جایزه بزرگ k-1به همراه اندی هوگ و دیگر قهرمانان k-1 در تاریخ 4/5/1995 و یکی دیگر از افتخارات ایشان مبارزه با لئون اسپینکس قهرمان بکس سنگین وزن حرفه ای جهان و کسی که محمد علی کلی را ناک اوت کرده درتاریخ 29/8/1993 درژاپن
مسابقات حرفه ای بسیار زیاد دیگری با کشتی کج کاران و شوتینگ و تکواندو ودیگر رشته های رزمی که در تک تک این مسابقه ها ایشان برتری نیو فول کنتاکت کاراته و تلاش خود را به رخ حریفان خارجی خود کشیدند .
ایشان در حال حاضر با داشتن درجه ( سوپر استار ) بالا ترین درجهیک ورزشکار حرفه ای از فدراسیون کیک بوکسینگ فول کنتاکت ژاپن و لیسانس مربیگری درجهیک فول کنتاکت و کیک بوکسینگ و دان 6 نیو فول کنتاکت کاراته از ژاپن و با داشتن مدرک سایکو شیهانی ( بالاترین درجهمربیگری در ژاپن ) و با کوله باری از تجربه و افتخار به همراه سبکی جدید که در میادین حرفه ای امتحان پس داده است ، برای خدمت به ورزش فول کنتاکت کشور و جوانان میهن اسلامی به و طن باز گشتند


کیوکوشین كاراته کیوکوشین

کیوکوشین کای یکی از سبک های کاراته و یکی از محبوب ترین رشته های رزمی در سراسر دنیاست. این رشته توسط ماسوتاتسو اویاما (۱۹۹۴-۱۹۲۳) رزمی کار اسطوره ای کره ای الاصل بنیان نهاده شد.
این رشته از عناصر مختلفی نشأت گرفته که شامل تجریبات اویاما و تکنیک های دیگر سبک های کاراته است، به وجود آمد. کیوکوشین کای از سه لغت کیوکو ((بالاترین ،نهایت)) شین ((حقیقت، روح)) و کای ((گروه و انجمن)) ترکیب شده*است.
این رشته در ابتدا اویاماریو و اویاما کاراته جوجیتسو نیز نامیده می*شد. تاکید این سبک روی مبارزه واقعی از راه نزدیک است. کیوکوشین کای یکی از سبک های کاراته است و برای کاستن مقاومت حریف، تکنیک*ها به طور متوالی اجرا می شود. این سبک تأکید زیادی بر روی تمرینات تنفسی و استقامتی دارد.از اینرو هنرجوی کیوکوشین بعد از سالها تمرینات مکرر دارای اندامی ورزیده می گردد . در سبک کیوکوشین تکیه اصلی بر حفظ سلامتی جسمی و روحی حریف است در مبارزات کیوکوشین و اساسا در فلسفه آن پیروزی به هر قیمتی بر حیرف مقابل معنی ندارد در مبارزات کیوکوشین دو حریف رودررو به چشمان یکدیگر مینگرند و شجاعت و شهامت و دلیری را به هم منتقل میکنند اگر حریف به زمین بخورد حیرف دیگر به وی احترام گذاشته عقب می نشیند در فلسفه متعالی کیوکوشین هدف غائی تناوری جسم برای رسیدن به مکارم عالیه اخلاقی است و به هیچ روی خشونت در سبک کیوکوشین وجود ندارد اساسا خشونت و کیوکوشن در تقابلند نه در تعامل مثل اینست که بگوئیم رفتیم کوه شنا کردیم . کیو کوشین نه تنها خشن نیست بلکه روحیه لطافت .افتادگی و بزرگ منشی را در هنرجو پرورش می دهد دوجوی مرکزی این سبک هونبو نام دارد و در سال ۱۹61 توسط اویاما در توکیو افتتاح شد.بعد از فوت اویاما افراد زیادی مدعی رهبری سازمان شدند که از آن میان کانچو یوشیکازو ماتسوشیما به واسطه منش و کردار والایش از سوی غالب نمایندگان بعنوان رهبر جدید سازمان پذیرفته گردید. بنيانگذار اين سبک در ايران کانچو یوسف شيرزاد مي باشد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تفاوت کن شین کان کاراته با دیگر سبک ها تفاوت کن شین کان کاراته با دیگر سبک هاي كاراته
تفاوت کن شین کان کاراته با دیگر سبکها
غالب سبکهای کاراته از اصول پایه یکسانی استفاده می کنند مثل : درجه بندی- کمربند- لباس سفید- احترام(اوس-)ایستادنها (داچی) ضربات - دفاع و ... ولی تفاوت آنها با یکدیگر در چگونگی به کار گیری این اصول می باشد.

اصولا سبکهای کاراته را به دو دسته ایپون و اوپن یا غیر آزاد و آزاد تقسیم بندی میکنند. کن شین کان کاراته یکی از سبکهای اولیه و اصلی گروه آزاد (اوپن) است در سبک کن شین کان کاراته توجه خاصی روی قدرتبدنی و استقامت جسمانی وجود دارد از این رو بعد ازگذشت چند سال هنرجوی کن شین کان کاراته دارای اندامی تنومند و عضلاتی بسیار قوی و قدرت بدنی زیادی خواهد شد. البته علاوه بر مسائل جسمانی در ابعاد معنوی اصولی مانند نظم و انضباط ، دقت عمل- تمرکزذهنی- ادب و احترام - تواضع و فروتنی و دیگر مفاهیم عالیه انسانی و اجتماعی به طور مستمر تمرین و آموزش داده می شود.به طوری که در مقیاس عملی افراد رده بالا (کسانی که مدارج عالیه را در کاراته دارند)

از شخصیت اجتماعی قوی و با اعتماد بنفسی برخوردارند، دارای اخلاق نیکو و رفتار پسندیده میباشند و اکثرا در موقعیتهای اجتماعی خودشان موفق هستند و غالبا دارای تحصیلات عالیه بوده و از درک و شعور مقبولتری در مقایسه با دیگران برخوردارند.

به طور کلی بایستی یا دآور شویم که در تجربه و عمل ثابت گردیده افرادی که به ورزش کاراته روی می آورند بعد از چند سال چنان شخصیتی والا و ارزشمند در کنار اندامی زیبا و قدرتمند پیدا میکنند که در حالت عادی انتظار چنین پیشرفت هائی از این افراد کمتر مدنظر بوده است.امیدوارم در عمل خود شاهدی به مدعاهای ما باشید.

دستیابی به شرایط ویزه معنوی و روانی کاراته مستلزم احاطه بر توانائیهای فیزیکی و جسمی است یعنی میبایستی با ممارست و پیگیری مدام اندامهای بدن را به گونه ای پرورش و رشد داد تا امکان یادگیری فنون و تکنیکهای پیچیده کاراته فراهم شود.

همه فنون کاراته بر مبنای علمی استوار است یعنی بنیانگذاران و پیشگامان با دقت نظر و مطالعه و تحقیق و رفع نواقص هر فن و اصلاح و تکمیل آن در طول سالیان متمادی و مطابقت آنها با روشهای علمی. پزشکی و حرکت مفاصل، کاراته را به شیوه امروزین به دست ما رسانده اند هرچند گاه نیز یک استاد با دیدی کارشناسانه و ارائه نظری تازه در باب یک یا چند حرکت با تکیه بر مفاهیم علمی کاراته را متحول نموده اند کن شین کان کاراته به معنای مشت حقیقی و واقعی است و سعی بر این دارد که انسان باغلبه فیزیکی براندامهای جسمش ودستیابی به یک قدرت فنی وتوان بدنی فوق العاده بایستی به اعتلای روح وروان وابعاد معنوی خودش بپردازد تابه نهایت حقیقت (کمال) برسد چون کلیه اصول کاراته دارای منطق علمی است پس یادگیری وآموزش آن نیز بایستی براساس روشهای علمی وریاضی وتربیت بدنی صورت گیرد تابهترین بازده وکارائی حاصل شود چه عدم توجه به مطالب علمی ورزش امکان کج روی و وارد آوردن آسیب وناراحتی رابه دنبال خواهد داشت بطور مثال درحدود 6ماه طول می کشد تاعضلات-تاندونها و مفاصل یک فرد مبتدی از نظر فیزیکی آمادگی لازم راپیدا کند تامربی بتواند فنون خاص ودروس اصلی کاراته رابه وی آموزش دهد لازمه این مهم حضور مرتب وبی وقفه هنر جو در طول این مدت است البته اگر کسانی سابقه تمرینات ورزشی در رشته دیگری را داشته باشند مدت آمادگی جسمانی آنها کاهش خواهد یافت.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تاریخچه کان ذن ریو كاراته - کان ذن ريو کاراته دو چيست؟ بنیان گذار سبک کان ذن ریو درایران استادفرهاد وارسته دارای درجه استادی در رشته علوم سیاسی از دانشگاه میشیگان آمریکا و دارای درجه کارشناسی در رشته های فیزیک،شیمی و زیست شناسی از دانشگاه جنوا است.شینان فرهاد وارسته دارای کمربند سیاه دان نه و داور بین المللی می باشد.
وی در سال 1345کاراته را بنیان گذاری کردو درسال 1347اولین باشگاه رسمی کاراته را در ایران دایر نمود و سازمان کاراته کان ذن کای را بنیادنمود.
وی در کنگره جهانی سال 1972 که در مسابقات قهرمانی جهان در پاریس برگذار شد به عنوان نایب رئیس اتحادیه جهانی سازمانهای کاراته برگذیده شد.
البته به جزوی کسانی چون مرحوم استاداستکانچی ، محمداتحاد ، جمشید سلیمی ، محمد آرین خو و...درایران فعالیت کردند.

=====
=====

کان ذن ريو کاراته دو چيست؟
1. کان ذن ريو = روش کامل = سير تکاملي کاراته دو
2. جستجو براي تکامل هدف است
3. به هنرجويان در تمام سطوح اجازه داده مي شود تا به نحو شايسته عقلاني (فلسفه اي) کليه جوانب اصول و فنون را به صورت عملي پرس و جو کنند.
4. توضيحات علمي و منطقي ( استدلالي ) اساس و پايه اين سبک است.
5. تعادل کامل بين پاها و دست ها ضروري است – يعني نداشتن امتيازات ضعيف – بر خلاف بعضي سبک هاي ديگر به طور عمده به استفاده بيشتر از پاها در برابر دست ها و يا برعکس توجه دارد.
6. دسترسي سريع به تکنيک هاي ترکيبي به تدريس فردي (تکي) به هنرجويان اجازه مي دهد که بيشترين نيروي ذخيره شان را افزايش دهند و علي رغم گرايشات طبيعي ذاتي که لگدها يا سوراخ کننده ها دارند کان ذن ريو را سبک مناسبي براي ميزباني علاقه مندان به هنرهاي رزمي نموده است.
7. اصول کميته (مبارزه) بايد با کاتا استفاده شود.
8. کان ذن ريو سبکي نرم و ملايم است و با تکيه و تاکيد بر حرکات بدني پهلويي (تاي ساباکي) و حرکات پا (آشي ساباکي) جهت خنثي کردن حمله و مقابله به مثل، نسبت به تکيه بر روي تصادم وبرخورد سخت و خشن تمرين مي دهد.
9. کان ذن ريو ضرورتا سير تکاملي و تلفيق سبک هاي زير است:
الف: شورينجي ريو (کوري هيسا تاکا) به خاطر تاکيدش بر روي جوانب عملي کاراته، تماس کامل پوشش کوميته لباس کيمونو بدون محافظت پا يا دست ، ناگزير با ايجاد يک پيشرفت خيلي خوب و استفاده از امتيازات، برخوردي مناسب را دارا مي باشد.
ب: وادوريو( اتسوکو) به خاطر رواني و استفاده از حرکات پهلويي در دفاع، ضمن تاکيد بيشتر بر کار بدن و پا تا خنثي کردن حمله.
ج: گوجوريو (ج-ياماگوشي)به خاطر تاکيدش بر روي سرعت و متعاقبا رقص پاي کوتاه در حين مبارزه و تکيه بر پويائي يعني استفاده از پاي جلو هنگام حمله.
د: ايشين ريو (ت – شيمابوکو) نزديک شدن جهت مبارزه با واقع بيني کامل به استثناء آزمايش چشم ( تنظيم ديد) و غيره ساير تکنيک ها بدون حفاظت بدن، سر و پاها اجازه داده مي شود.
اما کان ذن ريو بيش از آن صرفا منبع سبک هاي فوق است. در طبقه بندي تکنيک ها و تاکتيک هاي مهاجم و مدافع منظم تر است. کان ذن ريو بيش از هر سبک ديگر بر استعمال تئوري تمرين تکيه دارد. نظير اصول گونوسن، سن نوسن، گونوسن نوسن و تاي نوسن. در حالي که تقريبا سبک هاي صحيح و قابل اعتماد اين اصول را تقدير و تصديق مي کنند بر اهميت استفاده شان به طور کافي تاکيد ندارند. به عبارت ديگر کان ذن ريو نه تنها بر اصول کوميته تکيه دارد بلکه بر کاتا عليرغم ساير سبک ها تاکيد دارد.
جاروب کردن پا (آشي باراي) در کان ذن ريو به صورت يک هنر بسيار منظم و موثر توسعه يافته است. همچنين کان ذن ريو اولين سبکي است که بر تربيت متقاطع (عرضي) و اهميت ساختار نيرو و توان تاکيد دارد.
تقريبا ساير سبک ها تصور مي کردند تقويت عضلاني وزن شما را به تدريج کاهش مي دهد اکنون حتي قهرمانان دو سرعت بر روي تقويت تمرينات با استفاده از وزنه هاي خيلي سنگين تکيه دارند تا نيرو و توان را افزايش دهند با به هم پيوستن تغيير نيرو به سرعت.
سخن آخر اين که: در حالي که اغلب سبک ها بر روي رسوم عميق و سنتي اغراق مي کنند کان ذن ريو به پيروزيهايش مي بالد.
هيچ يک از سبک هاي کاراته در طي بيست سال اخير در مسابقات بين المللي ملي و استاني بيش از کان ذن ريو برنده نبوده است. اسناد و مارک بلندتر از کلمات صحبت مي کنند.
بنيان گذار دفاع کاراته کان ذن ريو، علاوه بر موارد بالا در خلال تربيت شخصي اش، به خوبي تکامل سبک هايش، هرگز از دو عامل تسلط نظير رهنمود هاي نهايي و سفارشات موکد که هنرجويان سبکش در رشته تکاملي شخصي شان به آن ها بپيوندند ، منحرف نشده است.
1 – علت اين که دستور دفاع کاراته توسعه يافت و نيز علت باقي ماندن آن فقط به خاطر دفاع شخصي به عنوان هنرهاي نظامي بود. روشي براي بيشتر زنده بودن. موقعي که زندگي شخص مورد تهديد واقع مي شود هرگز مقصود اين نبوده است که فرمان دفاع کاراته يک رقص زيبا با يک سري حرکات موزون باشد، به همين دليل است که از آغاز کاراته کان ذن ريو دو سيستم کوميته داشته است.
الف: کاراته ورزشي، عملي (فعال) با قوانين اساسي شرقي جهت برنده شدن در رقابت ها
ب: کاراته مبارزه اي ، چهره واقعي کاراته که نظير روبرويي مهلک واقع گرايانه را ديکته مي کند.
به طور واضح اين تقريبا در کل کاراته ورزشي متفاوت است زيرا نسبتا همه تکنيکهايي که در کاراته مبارزه اي استفاده مي شود در کاراته ورزشي يا ممنوع هستند يا اصلا موجود نمي باشند و يا حداقل با کنترل کردن و امتيازات برخوردي متفاوت اجرا مي شوند نسبت به ملايم کردن تاثيرش.
براي همه هنرجويان پيشرفته کاراته کان ذن ريو ، بردن به سمينارهاي کاراته مبارزه اي و آشنايي با جنبه هاي واقعي کاراته ورد نياز است.
2 – کان ذن ريو سير تکاملي فرمان کاراته است. هميشه و به طور ثابت هر کمبودي را ارزيابي و تکنيک هاي جديد را اضافه مي کند و شبيه ساير سبک هاي کاراته که تکيه بر ثبات عقيده و تغيير ناپذيري دارند نمي باشد. کان ذن ريو هميشه در حال گشايش و انبساط است و معتقد است که سير تکاملي هر هنر يا علمي يک مرتبه متوقف مي شود.
اگر شخص به صورت يک نماي تاريخي ، کان ذن ريو را دسته بندي مي کرد (به عنوان مثال، شوريته يا ناهاته) با دقت بيشتري مي گفت که آن بيشتر شبيه تماريته است . تماري يک دروازه است و بيشتر تحت تاثير سبک هاي مختلف هنرهاي رزمي است.
کمال هرگز نمي تواند قابل دسترسي باشد کمال عبارت است از جستجو، از تلاش نهايي انسان، و آن شعار و فرمان کاراته کان ذن ريو مي باشد.
عمل منجر به فکر مي شود، فکر به کنجکاوي – کنجکاوي به تحقيق – تحقيق به کشف – کشف به توسعه – توسعه به تحول – تحول به تکامل ،، اما تکامل هرگز به انتها نمي رسد ، فقط نزديک مي شود اما جستجوي تکامل و کوشش انساني هميشگي و اين شعار کان ذن ريوست

[تصویر:  kklkl.jpg]
[تصویر:  karate-contact.jpg]منبع


مطالب مشابه :


xxx قالب زیبای نینجوتسو (مخصوص ورزش های رزمی) xxx

(مخصوص ورزش های رزمی) کد نویسی که سیستم بلاگفا میکنیم که برای دیدن قالب روی لینک




کلیپ های ورزش جیت کاندو(ورزش ابداعی بروسلی)

وبلاگی برای تمامی ورزش های رزمی هر چه را که از ورزش های رزمی می قالب بلاگفا.




آموزش بستن صحیح کمربند

وبلاگی برای تمامی ورزش های رزمی هر چه را که از ورزش های رزمی می قالب بلاگفا.




تغذیه تکواندو کاران

وبلاگی برای تمامی ورزش های رزمی هر چه را که از ورزش های رزمی می قالب بلاگفا.




قالب آیکیدو

ورزش رزمی زیاد به این ورزش قالب را آماده و برای شما قالب در بلاگفابه قسمت




سبک های کاراته

وبلاگی برای تمامی ورزش های رزمی هر چه را که از ورزش های رزمی می قالب بلاگفا.




نقاط حساس در دفاع شخصی

وبلاگی برای تمامی ورزش های رزمی هر چه را که از ورزش های رزمی می قالب بلاگفا.




فلسفه ی لباس و آرم کنگفو

وبلاگی برای تمامی ورزش های رزمی هر چه را که از ورزش های رزمی می قالب بلاگفا.




برچسب :