قمه زنی از شعائر الله(1) لطمه زنی وقمه زنی هیچ مشکلی ندارد.


ملل وحکام به خاطر داشتن روحیه حق طلبی از سوی عزاداران سیدالشهدا و ظلم ستیزی آنان با حیله های مختلف با عزاداری مخالفت میکرده اند.

مثل عراق در زمان صدام که ابتدا با علم عزا سپس با طبل سپس با محدود کردن ساعت عزاداری سپس با قمه زنی و در آخر با اصل عزاداری مخالفت کرد.

چرا که صدام ظالم بود و ندای حق طلبی امام حسین(علیه السلام) با وی تعارض داشت.

روحیه عزادار حقیقی تبعیت از امام معصوم وقرآن است و سلاطین جور و اهداف ظالمانه آنان را تایید نمیکند.

بت نمیپرستد یعنی چاکر حاکم و دربار نیست پس باید سلطان از این جلسات خوش نیاید و سعی در تضعیف یا تعطیل آن کند.

همانگونه که امام صادق تأیید نکردند هیچ حکومتی قبل از ظهور امام زمان (عج) را

پس عمر خود و اعتقادات خود را به هلاکت نیانداز.

عمر بن حنظله از حکومتهای آخرالزمان و اینکه اگراز اهل بیت شما خروج کرد آیا با او خروج کنیم ؟

حضرت میفرمایند:

کل رایة ترفع قبل القائم فصاحبها طاغوت یعبد من دون الله

یعنی هر پرچمی (تشکیل حکومتی) که قبل از ظهور امام زمان باشد طاغوت است و خدا عبادت و بندگی نمیشود.(وسائل الشیعه - جهان در انتظار کیست ص 280)

تنها حکومتی که امام صادق در قبل از ظهور امام زمان تایید میکند سید خراسانی است که 6ماه قبل از ظهور تشکیل میشود این سید بزرگوار در برابر سفیانی قیام میکند که حلیت حکم این قیام را هم ائمه طاهرین داده اند.

فضل کاتب از خروج و قیام میپرسد و تکلیف انقلاب کردن را میپرسد امام صادق فرمودند:

لاتبرح الارض یا فضیل حتی یخرج السفیانی فاذا خرج السفیانی فاجیبوا الینا! یقولها ثلاثا و هو من المحتوم!

ای فضیل قیام مکن تا اینکه سفیانی خروج کند پس زمانیکه سفیانی خروج کند پس به سوی ما اجابت کنید! این فرمایش را سه بار فرمودند و ان از امور حتمی است. (جهان در انتظار کیست ص 283 به قلم ثقةالسلام مقدم)



این گونه است که عزادار تابع حق است

نه هر که ادعای اجتهاد کند و خود همراه با طاغوتیان باشد!

بگذریم که بحث ما در اصل قمه زنی است

سولاتی در مورد قمه زنی

در این بخش سوالات و شبهاتی که به قمه زنی مطرح میشود راپاسخ میدهیم!

الف) قمه زنی وهن به مذهب است؟!

مخالفین قمه زنی با آوردن آیه ی 104 از سوره بقره که می فرماید:

«یا ایها الذین آمنوا لاتقولوا راعنا و قولوا اُنظرنا واسمعوا و للکافرین عذابٌ ألیم» ادعای بر وهن بودن قمه زنی می کنند.شأن نزول و تفسیر آیه این است که وقتی مؤمنین دور پیامبر صلی الله علیه و آله جمع بودند و می خواستند در این جمع، پیامبر را متوجه خود کنند کلمه (راعنا) را استعمال می کردند یعنی متوجه ما هم بشوید ولی در زبان یهود معنای تحمیق کن یا چوپانی کن ما را- معنی می داد و آنان مسخره می کردند اسلام می خواست جلوی تمسخر و بهانه گیری آنان را بگیرد پس آیه نازل شد و فرمود به جای راعنا بگوئید انظرنا واسمعنا، که از کلام سوء استفاده نکنند.

این آیه مکی است و قبل از هجرت پیامبر نازل شده است ، نکته ای که از آن استفاده می کنند این است هر چیزی که موجب وهن و تمسخر شود آن موضوع طرد یا تعطیل می شود که از امورات واضح در این موضوع قمه زنی است چون باعث وهن و تمسخر مذهب می شود پس فعلا باید تعطیل شود و مانع این عمل شد!!

و اما پاسخ:

موافقین قمه زنی با پاسخ به آیه توسط آیات دیگر و روایات و مسائل فقهی دیگر مسئله را روشن و جواب می دهند!

آیه 140 در سوره ی نساء خداوند باری تعالی چنین می فرماید:

«قَد نَزّل علیکم في الکتاب أن اذا سَمِعتُم آیات الله یُکَفرُ بها و یُستَهزأُبها فَلاتَقعُدوا مَعَهُم حتی یَخوضوا فی حدیثٍ غَیره إنکم اذاً مِثلَهُم اِنَّ الله جامع المنافقین و الکافرین فی جهنم جمیعاً» .

ترجمه ی آیه را از ترجمه ی قرآن مرحوم فیض السلام ص202 عیناً به حضور می آید.

«و (پس از آن آنان را از مجالست و همنشینی با کفار نهی کرده است و از عذاب دوزخ ترسانده می فرماید:) همانا خدا در کتاب (قرآن کریم) بر شما فرو فرستاد که هر گاه شنیدید آیات خدا انکار و با استهزاء و ریشخند می شود(کفار آنها را انکار کرده و ریشخند می نمایند) پس با آنها (انکارکنندگان) ننشینید (بانکار و استهزاء شان گوش ندهید) تا در سخن دیگر فرو روند (انکار و استهزا نکنند) و گرنه شما هم (در کفر و عذاب یا گناه) مانند انان خواهید بود (زیرا می توانید ایشان را نهی کنید، یا از مجلسشان دوری گزینید) محققاً خدا همه اهل نفاق و دو روئی و کفار و ناگرویدگان را در دوزخ جمع کرده و گرد می آورد!»

با توجه به آیه فوق هر جا آیات خدا انکار یا استهزا می شود یا به عبارت آنان وهن به مذهب می شود دستور داده شده که متوجه انکار یا استهزاء آنان نشوید و ترتیب اثر قرار ندهید که اگر شما استهزاء آنان را مودرد اثر قرار دهید و تغییر موضع بدهید و کاری کنید که آنان مسخره نکنند پس حساب ما را جمع یا منافقین و کفار نموده و ما را در صف انان قرار داده است! (ان الله جامع المنافقین و الکافرین) ضمن اینکه از ما خواسته اند در صورت استهزاء با انان همنشین نشویم (فلاتقعدوامعهم) !!

این در حالی است که در مورد قمه زنی اکثر علماء راستین شیعه ان را جائز و بعضاً مستحب می دانند مثل استفتائی که از مرحوم میرزای نائینی می شود و ایشان حکم جائز می دهد و علماء دیگر شیعه آن حکم را تأیید می کنند.

عالمانی همچون آیات عظام آقایان خوئی، حکیم، کاشف الغطاء، و بسیاری دیگر از علماء آن را جائز می دانسته اند و حکم فتوای میرزای نائینی را تأیید می کنند.

البته فتوای میرزای نائینی غیر از تأیید تطبیر(قمه زنی) در تأیید تعزیه خوانی و شبیه خوانی، علم کشیدن طبل و زنجیر زدن و بسیاری مسلئل دیگر است که بهتر است به کتاب مرحوم علامه میرجهانی به نام البکاء للحسین علیه السلام رجوع نمایید که فتوای ایشان را صریحاً آورده است ، البته اگر این مرد عظیم و عالم بزرگ شیعه را هم تخطئه و سرکوب نکنند و نگویند دروغ می گوید! دنیای عجیبی است هر کس مخالف طبع ما سخن گفت صریحا او را نادان معرفی میکنیم (نستجیربالله)!

بگذریم که درد دل بسیار است!

منظور اینکه اصل قمه زنی با توجه به فتوای اکثر علماء شیعه جائز است و از اعمال صالحه شمرده می شود، پس اگرکسی با عمل صالح مخالفت کند یا مسخره کند باید شخص مسخره گر توجیه شود، نه اینکه عمل صالح را تعطیل کنیم!

سؤال از مخالفین قمه زنی!

چادرسیاه زنان مستحب است (نهایتاً) چرا که داشتن حجاب یعنی پوشیدن حجم بدن واجب است و زدن چادر مستحب است و اینکه چادر را مسخره می کنند شما باید آن را هم جمع و چادر را تعطیل کنید!!!!! یا بهتر نیست که فساد حاکم در جامعه و ادارات و صدا وسیماو ... را نابود کنید یا سعی در تامین معیشت مردم کنید !!!!!!

سؤال دوم اینکه:

بهتر است به جای هزینه کردن برای نابودی قمه زنی و زندانی قمه زنها و تبلیغات بر علیه این عمل صالح، شما در برابر تمسخر وهابی ها آنان را توجیه کنید و وهابی ها را به اشتباهاتشان متوجه کنید در ادامه اینکه بهتر است اشکالات اساسی قانون خود را که باعث ظلم به مردم می شود آن را تصحیح کنید و آنجا که خلاف قانونی بر علیه شرع مقدس است آن را تصحیح و سالم کنید مثل قانون حلال شدن ربا در بانک ها و یا ابتذال در صدا و سیما و سینما و ... که مخالفت صریح است با اصول اساسی اسلام!

باید توجه داشت مخالفت با گوشه ای از موارد عزاداری باعث تضعیف این دستگاه و تضعیف این دستگاه حسینی باعث تقویت شرارت و پستی در جامعه می شود.

قمه زنی ازشعائر حسینی

اگر ادعا می شود که از شعائر حسینی است و فقهاء قدیم و کنون حکم به جواز یا استحباب می دهند موارد روائی از معصومین علیهم السلام رسیده که باعث تأیید و حکم به استحباب یا جواز این عمل صالح یا لطم و کبود کردن یا جاری کردن خون می شود.

خبر در تهذیب شیخ طوسی- علیه الرحمة- ج8 و عوالی اللئالی ج3 و بحارالانوار ج82- و ملاذ الاخبار فی فهم تهذیب الخبار ج14 و الوافی ج25 است. که امام صادق علیه السلام فرمود: «و لَقَد شَقَقنَ الجیوب وَ لَطمنَ الخدود الفاطمیات عَلَی الحسین بن علی علیهما السلام و عَلی مثله تُلطَمُ الخدود و تشق الجیوب » یعنی (هر آینه چاک زدند گریبان ها را و لطمه زدند صورت ها را زنان اهل بیت بر حسین بن علی علیهما السلام؛ و بر مانند آن بزرگوار لطمه زده می شود بر صورت ها و چاک زده می شود گریبان ها)

علامه میر جهانی ذیل این روایت در کتاب البکاء للحسین ص403 با استناد به نقل قول شارح کتاب قواعد و صاحب حدائق نقل فرموده اند که ایشان فرموده به جواز لطمه زدن و گریبان چاک زدن حکم فرموده بر حسین علیه السلام و دلیل بر جواز آن علاوه بر عمومات ، فرموده حضرت بقیة الله امام عصر (عج) است که در زیارت معروفه از حال زن های معظمات فاطمیات و مجلّلات علویّات حکایاتی فرموده: که از آن جمله که فرموده «لاطمات الوجوه» (بحارالانوار ج 101 ص 322 ) و نیز در همان زیارت فرموده: «واُقیمت لک الماتم فی علیین و لطمت علیک الحور العین » (بحار ج 98 ص322) و مؤید آن است فرمایش علیا جناب سکینه خاتون، خواب خود را که دیده بود و آن را برای یزید پلید نقل نمود، از جمله آن حکایت لطمه زدن حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بوده در عالم رؤیا بوده که فرمود:« فَلَطُمَت عَلی وَجهها ونادَت وا ولداه » (لهوف ص198 و بحارج 45) و نیز در کتب مقاتل است که:

«حضرت زین العابدین علیه السلام با خواهران و عمّه ها و سایر زنان از شام برگشتند و نزدیک به مدینه رسیدند و بشیر خبر شهادت امام علیه السلام و مراجعت اهل بیت را به مدینه رسانید. در شهر مدینه هیچ زن و دختری نماند مگر آنکه از پَسِ پرده های عفت خود با سر و پای برهنه و گیسوهای پریشان، بر سر و صورت زنان، نوحه و ناله کنان با همدیگر هم آواز گردیدند و فریاد واویلا واحسیناه از دل برکشیدند و همه بیرون دویدند، تا آخر خبر.» (همان مدرک)

شکی نیست که این گونه جزع و بی تابی و اظهار حسرت و دردناکی و عزادری در مرای و منظر و در مقابل حضرت زین العابدین علیه السلام بوده و ایشان انها را از این عمل منع نفرمودند و این نیز دالّ بر مطلوب بودن آن است.

و نیز نکته دیگر آنکه، از اخبار جواز لطمه زدن بر سر و صورت، جواز سینه زدن هم استفاده شود- فضلا از آنچه پیش تر ذکر شد- نظر به اینکه لطم در بعضی از اخبار به نحو اطلاق ذکر شده و اطلاق آن بر کوبیدن سینه در میان عرب شایع است، حتی اینکه در حال سینه زدن مرثیه هم که خوانده می شود آن را لطمه می گویند و به ضمیمه اصالت عدم نقل مطلوب ثابت می شود.

و اگر کسی گوید: با وجود استحباب و رجحان و فضیلت لطمه- چنانچه ذکر شد- به چه سبب حضرت سیدالشهداء علیه السلام اهالی حرم را از لطمه زدن و خراشیدن آن منع فرمود؟ بنابر آنچه در کتب معتبره نقل شده که آن حضرت در هنگام وداع آنها را نهی و منع فرمود.

جواب گفته می شود: به چند وجه:

اوّل: آنکه ممکن است از برای این باشد که دشمنان شماتت نکند، نهی فرموده باشد.

دوم: آنکه محتمل برای رعایت اطفال و ترحِم بر آنها باشد.

سوم: آنکه شاید برای آنکه در مقابل هزاران دشمن در آن صحرا عزاداری و نوحه گری ننمایند.

اما دلیل وجه اول: بنابر آنچه در بعضی از مقاتبل نقل کرده اند فرمایش آن حضرت است در وداع آخر، آن بزرگوار هنگامی که فرمود:

«علیکن منی السلام هذا اوّل الفراق و آخر الوداع و اللقاء في الجنه، فارتفعت اصوات النساء بالعویل و لطمن خدودهن فسکتهن الحسین علیه السلام و قال لهنّ لاتشمتن بی الاعداء».

یعنی: (بر شما باد از درود. این است اوّل زمان جدائی و آخرین وداع و ملاقات در بهشت است. پس صدای زنها به گریه و فرماید بلند شد و لطمه زدند بر روهای خود. پس حسین علیه السلام آنها را ساکت کرد و به ایشان فرمود: به شماتت من در نیاورید دشمنان را).

و امّا دلیل وجه دوم: فرمایش آن حضرت هنگام وداع با سکینه خاتون که از مفارقت پدر در حسرت و اضطراب و از گریستن بی تاب بود. آن بزرگوار او را به سینه مبارک چسبانید و دلداری داد و نوازش نمود و فرمود در خطاب به او:

لا تحرقی قلبی بدمعک حسرةً مادام منّی الروح في جثمان

یعنی نسوزان دل مرا به اشک خود از روی حسرت تا زمانی که روح در بدن من است.

سیطول بعدي یا سکینه فاعلمی منک البکاء اذا لحمام ذهابی

زود باشد که به درازا کشیده شود پس از من گریستن ای سکینه، چون مرگ مرا برباید.

فاذا قتلت فانت اولی بالذی تاتینه یاخیرة النسوان

پس چون من کشته شدم تو سزاوارتری به گریستن و نوحه گری و عزادری کردن برای من ای بهترین زن ها. (مناقب، ج4، ص 109، مقتل الحسین، ص 194، ینابیع المودة لذوی القربی، ج3، ص 79، کلمات الامام الحسین ، ص 490.)

و امّا دلیل وجه سوم: از بیانات وجه اوّل فهمیده می شود و در باب و از بیت آخر فرموده آن حضرت استفاده می شود رجحان گریه و عزاداری بر آن حضرت و بنابر آنچه ذکر شد دلالت اخبار بر رجحان لطمه بی مزاحم و معارض خواهد بود. پس با روایاتی که در کتب معتبره بزرگان دین از متقدمین و متاخرین ثبت و ضبط شده و با نظر موافق تلقّی کرده اند به آن معترض جاهلی که می گوید و می نویسد سینه زدن، خودآزاری و در حکم مردمآزاری استف جواب می گوئیم که: ما شیعه ی جعفری هستیم. امام ما جعفربن محمد الصادق علیهما السلام فرموده است این نحو خود آزاری در حکم مردم آزاری نیست و کاری است نیکو و سزاوار و گفته تو در مقابل فرموده ان حضرت ارزشی ندارد.

البته مخالفین قمه زنی روایات فوق را قبول داشته الحمدالله و لطمه زدن را به کبود شدن بدن توجیه و ترجمه می کنند که برای جواز خونریزی روایات دیگری آورده می شود.

روایت شده که:

«ابراهیم علیه السلام به زمین کربلا می گذشت در حالی که سوار بر اسب بود. پس اسب او لغزید و ابراهیم بیفتاد و سرش بشکست و خون آن جاری شد. در ان حال استغفار کرد و گفت: خدای من! از من چه حادثه ای سرزده که این نوع مبتلا شدم. جبرئل نازل شد به سوی او و گفت: ای ابراهیم! از تو گناهی سر نزده، ولکن در اینجا کشته میشود سبط خاتم انبیاء و فرزند خاتم اوصیاء. پس جاری شد خون تو موافق با خون او.

گفت: ای جبرئیل! کشنده او کیست؟ گفت: لعنت کرده شده اهل آسمانها و زمین ها، و جاری شده است قلم بر لوح، به لعن او بدون اذن پروردگار خود. پس خدا به او وحی فرستاد که: به سبب این لعنی که کردی مستحق ثناء شدی. پس ابراهیم دو دست خود را بلند کرد و لعن کرد یزید را لعن بسیار، و اسب او به زبان فصیح آمین گفت.پس ابراهیم به اسب خود گفت: چه چیز دانستی که بر دعای من آمین گفتی؟ اسب گفت: ای ابراهیم! افتخار می کنم که تو بر من سوار شدی. چون لغزیدم و از پشت من افتادی، شرمندگی من بزرگ شد و یزید که لعنت خدای بتعالی بر اوست سبب آن شد».

اصل عبارت حدیث فوق:

و روی: «أنّ إبراهیم مرّفي أرض کربلاء و هو راکب فرسه فعثر به و سقط إبراهیم و شجّ رأسه و سال دمه، فاخذ في الاستغفار ، و قال: إلهي أیّ شیء حدث منّي ؟ فنزل إلیه جبرئیل و قال: یا إبراهیم، ما حدث منک ذنب، ولکن هنا یقتل سبط خاتم الانبیاء و ابن خاتم الاوصیاء ، فسال دمک موافقه لدمه.


مطالب مشابه :


قمه زنی از شعائر الله(1) لطمه زنی وقمه زنی هیچ مشکلی ندارد.

شورحسینی - قمه زنی از شعائر الله(1) لطمه زنی وقمه زنی هیچ مشکلی ندارد. کانال ما در اپارات;




کلیپ یوسف صانعی، درباره قمه زنی+ نقد و بررسی

عاشورا - کلیپ یوسف صانعی، درباره قمه زنی+ نقد و بررسی - ×فیلم نقد قمه زنی در آپارات




قمه زنی، جراحتی بر پیشانی شیعه!

حال باید پرسید که آیا نیاز امروز جهان اسلام اعمالی چون قمه زنی ×فیلم نقد قمه زنی در آپارات




نظرات آیات عظام واساتید حوزه درباره حرمت قمه زنی از سایت جامعه مدرسین

آدرس جدید سایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در باره حرمت قمه زنی ×فیلم نقد قمه زنی در آپارات




احکام عزاداری و حرمت قمه زنی و سایر بدع در عزا در فتاوای حضرت آیه الله العظمی فاضل لنکرانی

عاشورا - احکام عزاداری و حرمت قمه زنی و سایر بدع در عزا در فتاوای حضرت آیه الله العظمی فاضل




مقاله ای مستند درباره سایقه جدی تحریم قمه زنی توسط علمای بزرگ شیعه

فتوا به حرمت قمه زنی مربوط به چند سال اخیر است بلکه در گذشته نیز ×فیلم نقد قمه زنی در آپارات




در غرب از شیعه و امام حسین و عاشورا،فقط قمه زنی را به مردم نشان می دهند! مقصر کیست؟!

تازه ترین اخبار شهرستان قوچان - در غرب از شیعه و امام حسین و عاشورا،فقط قمه زنی را به مردم




دروغ پردازان رسوا شدند. ایه الله العظمی بهجت قطعا قمه زنی را حرام می دانند...

الحمدلله سایت کتاب دست پنهان به آدرس www.dastepenhan.com در نقد و تحلیل قمه زنی و قمه زنی در آپارات




کاریکاتوری درباره نوع بازنمایی رسانه های غربی و وهابیون از قمه زنی برخی شیعیان ناآگاه!

عاشورا - کاریکاتوری درباره نوع بازنمایی رسانه های غربی و وهابیون از قمه زنی برخی شیعیان




برچسب :