موضع مبهم دولت ترامپ در مورد طرح تحریم‌های روسیه و ایران


اخبارسیاسی,خبرهای سیاسی,اخبار جدید

مقام‌های کاخ سفید در مورد طرحی که کنگره قرار است به‌زودی برای اعمال تحریم‌های تازه بر روسیه و ایران تصویب کند پیام‌های ضد و نقیضی ارسال کرده‌اند. 

به گزارش ایلنا به نقل از واشنگتن‌پست، مقام‌های کاخ سفید در مورد طرحی که کنگره قرار است به‌زودی برای اعمال تحریم‌های تازه بر روسیه، ایران و همچنین کره‌شمالی تصویب کند پیام‌های ضد و نقیضی ارسال کرده‌اند.

 

این مصوبه همچنین توانایی «دونالد ترامپ» برای برداشتن تحریم‌ها علیه روسیه را محدود خواهد کرد. او قبلا در برابر تحریم روسیه مقاومت نشان داده بود.

 

درحالی که سخنگوی کاخ سفید، یکشنبه گفت که رئیس‌جمهور این مصوبه را امضا خواهد کرد، «آنتونی اسکاراموچی» مدیر ارتباطات دولت ترامپ می‌گوید رئیس‌جمهوری هنوز در مورد آن تصمیم نگرفته است.

 

در پی انتشار این خبر، یک مقام کاخ سفید گفت که تناقضی در اظهارات آنها وجود ندارد و طرح مصوبه تازه حاوی تغییراتی مثل تحریم‌های تازه علیه کره‌شمالی است که دولت از آنها حمایت می‌کند.

 

این مقام ارشد، که نخواست نامش فاش شود، گفت: «دولت از تحریم‌های روسیه و ایران و جهت کلی این طرح حمایت می‌کند، اما تا زمانی که مصوبه نهایی نشده و دیگر تغییراتی در آن اعمال نمی‌شود قاطعانه اظهارنظر نخواهد کرد.»

 

کنگره تحریم‌های مربوط به روسیه را در واکنش به «مداخله روسیه» در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور اعمال می‌کند.

 

ترامپ از ابتدای دوره ریاست‌جمهوری‌اش با این سوءظن روبرو بوده که در جریان مبارزات انتخاباتی با دولت روسیه تبانی کرده بود. روسیه و ترامپ این اتهام را رد می‌کنند.

 

این مصوبه همچنین کره‌شمالی و برنامه موشکی ایران را هم هدف قرار می‌دهد.

 

این طرح که حدود یک ماه پیش در مجلس سنای آمریکا تصویب شد قرار است سه‌شنبه این هفته در مجلس نمایندگان به رای گذاشته شود که در صورت تصویب، برای کسب امضای رئیس‌جمهوری، به کاخ سفید فرستاده خواهد شد.

 

تاخیر مجلس نمایندگان با اکثریت جمهوری‌خواه در به رای گذاشتن طرح این اتهام را از طرف دموکرات‌ها به دنبال داشت که آنها قصد دارند به درخواست دونالد ترامپ از تنبیه روسیه خودداری کنند. اما دو طرف اکنون به توافق رسیده‌اند.

 

سناتور دموکرات «بن کاردین» از حامیان طرح، یکشنبه هشدار داده بود که کنگره با تصویب این طرح با رای بالا از سد هر گونه وتوی احتمالی ترامپ عبور خواهد کرد.

 

هم زمان، «سارا هاکبی سندرز» سخنگوی کاخ سفید در مصاحبه با شبکه ای‌بی‌سی آمریکا گفت که دولت ترامپ از طرح مذکور حمایت می‌کند.

 

سندرز گفت: «ما از طرح فعلی حمایت می‌کنیم و به همکاری با مجلس نمایندگان و سنا برای وضع تحریم‌های شدید علیه روسیه همکاری خواهیم کرد تا زمانی که اوضاع در اوکراین حل و فصل شود.»

 

پیش‌نویس یاد شده در ماه مارس امسال فقط برای تشدید تحریم ایران مطرح شده بود ولی در پی بالا گرفتن اتهام حملات سایبری روسیه به انتخابات سال گذشته آمریکا، قانونگذاران آمریکایی تحریم‌های جدید روسیه را هم به آن اضافه کردند.