آلودگی هوا یکی از عوامل بروز آلزایمر است


اخبار,اخبار پزشکی,آلودگی هوا یکی از عوامل بروز آلزایمر است

محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می‌گویند، ذرات ریز ناشی از فعالیت نیروگاه‌ها و خودروها تقریباً عامل بروز 20 درصدی بیماری آلزایمر هستند.

به گزارش  ایسنا ، به گفته محققان، هرچند رابطه بین آلودگی هوا و آلزایمر،  زمینه‌ای جدید در تحقیقات پزشکی محسوب می‌شود، اما در این مطالعه به شواهدی دست پیدا کردیم که نشان می‌دهد آلودگی هوا، مانند تنباکو، برای مغز سالمندان خطرناک است.

 

طی این مطالعه ، گروهی از موش‌های ماده توسط دستگاهی مخصوص در معرض آلودگی مشابه با آنچه در هوای شهرهای آلوده است، قرار گرفتند.

 

این موشها حامل ژنی موسوم به "APOE4" بودند که خطر آلزایمر را افزایش می‌دهد. پس از گذشت 15 هفته، افزایش 60 درصدی پلاک آمیلوییدی در موش‌ها دیده شد؛ این ماده با بروز آلزایمر در ارتباط است.

 

علاوه بر این، اطلاعات بیش از سه هزار و 600 زن آمریکایی 65 تا 79 ساله مورد بررسی قرار گرفت که هیچ یک از این زنان در ابتدای تحقیق آلزایمر نداشتند.

 

پس از در نظر گرفتن عواملی نظیر نژاد، سبک زندگی و سلامتی، محققان دریافتند زنانی که در مناطق با میزان آلودگی بالا زندگی می‌کنند در خطر 81 درصدی برای ابتلا به زوال قدرت شناختی قرار دارند. حتی درصد احتمال ابتلا به زوال عقل نظیر بیمار آلزایمر برایشان 92 درصد گزارش شد.

 

در بین زنانی که حامل ژن "APOE4" بودند نیز این درصد به مراتب بالاتر نیز می‌رفت.

 

این پژوهش در مجله "Translational Psychiatry" منتشر شده است.