توضیحات سفیر عراق در ایران درباره پدیده گرد و غبار


اخباراجتماعی,خبرهای اجتماعی  ,سفیر عراق

سفیر عراق در ایران با بیان این‌که تاثیر اشغال بخش‌هایی از عراق توسط داعش در ایجاد محدودیت و مانع جهت مهار کانون‌های گرد و غبار بسیار کم بوده است، گفت: البته حضور داعش تاثیرگذار بوده اما این اثر خیلی کم است. از کل اراضی که داعش در عراق اشغال کرده، تنها 10 درصد آن آزاد نشده است.

راجح صابر عبود الموسوی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: وقوع پدیده گرد و غبار در کشور عراق علل زیادی دارد که وجود اراضی بسیار وسیع و خشک در منطقه تالاب‌ها مهم‌ترین علت بروز این پدیده در این کشور است.

 

وی افزود: در گذشته بخش زیادی از این اراضی را رودخانه فرات پوشش می‌داد که سدسازی کشورهای سوریه و ترکیه بر سرچشمه این رودخانه، مانع رسیدن آب  به تالاب‌ها و هورها شد و این امر، خشک شدن تالاب ها را به دنبال داشت.

 

سفیر عراق ادامه داد: این وضعیت موجب نابودی بسیاری از درختان در منطقه هورها و تالاب‌های عراق شده است. اکنون دولت عراق رایزنی‌هایی با دولت ترکیه انجام داده تا آب به فرات برسد و این اراضی پوشش داده شود.

 

الموسوی تصریح کرد: حدود سه ماه پیش در نشست یونسکو، توافق‌نامه‌هایی میان کشورهای عراق و ایران صورت گرفت و موجب شد که هورها و تالاب‌های عراق در میراث جهانی به ثبت برسند و این موضوع یک حادثه مهم تاریخی بود.

 

وی عنوان کرد: به منظور مهار اراضی خشک، دولت عراق اقدام به اعطای تسهیلات به کشاورزان جهت کاشت گیاهان و درختان کرده است، همچنین عراق در حال پوشش بخشی از اراضی کانون‌های گرد و غبار از طریق عملیات مالچ‌پاشی است تا این اراضی مهار شوند.

 

سفیر عراق گفت: منشا پدیده گرد و غبار در ایران و عراق تنها در عراق قرار ندارد بلکه این پدیده در کشور عربستان نیز منشا دارد؛ بنابراین مقابله با پدیده گرد و غبار نیاز به همکاری منطقه‌ای بین کشورهای عراق، ایران، عربستان، کویت سایر کشورهای درگیر این پدیده دارد.

 

الموسوی در پاسخ به این‌که آیا اشغال بخش‌هایی از عراق توسط داعش برای این کشور جهت مهار کانون‌های گرد و غبار محدودیت و مانع ایجاد کرده است، تاثیر آن را بسیار کم عنوان کرد و افزود: البته حضور داعش تاثیرگذار بوده اما این اثر خیلی کم است. از کل اراضی که داعش در عراق اشغال کرده، تنها 10 درصد آن آزاد نشده است.