محسنی‌اژه‌ای : رسیدگی به جرایم انتخاباتی بر عهده قوه قضاییه است/پاسخگویی به بیش از 198 هزار استعلام


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,محسنی‌اژه‌ای

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه وظیفه قوه قضاییه رسیدگی به جرایم است، گفت: پرونده‌های انتخاباتی پس از انتخابات توسط قوه قضاییه بررسی می‌شود. 

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری با بیان اینکه رسیدگی به جرایم انتخاباتی بر عهده قوه قضاییه است، گفت: در صورتی که در انتخابات تخلف صورت گیرد رسیدگی آن با نهادهای مربوطه خواهد بود، اما اگر جرم اتفاق بیفتد این وظیفه قوه قضاییه است که به جرایم رسیدگی کند.

 

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: در رابطه با دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری چند دسته پرونده توسط قوه قضاییه مورد بررسی قرار می‌گیرد. دسته اول پرونده‌های مربوط به خود ستادها هست که علیه آنها شکایت شده و در حال رسیدگی است. دسته دوم پرونده هواداران نامزدها است که در این راستا اگر پرونده‌ای تشکیل شده باشد به واسطه مدعی‌العموم رسیدگی می‌شود. دسته سوم پرونده‌ها مربوط به خود نامزدهاست در قبل از انتخابات، دوران انتخابات و پس از آن می‌باشد که اگر حرف یا صحبتی که منجر به شکایت شده باشد را قوه قضاییه پیگیری می‌کند. دسته دیگر مجریان و ناظران انتخاباتی در صورت شکایت از عملکردشان و همچنین مسئولین دولتی مانند فرماندار، استاندار و ... در صورت وصول گزارش توسط قوه قضاییه پیگیری خواهد شد.

 

محسنی‌اژه‌ای با اشاره به سالگرد رحلت امام خمینی (ره) و گرامیداشت فرارسیدن 15 خرداد، اظهار کرد: برای روح بلند حضرت امام خمینی (ره) و شهدای 15 خرداد 1342 علو درجات را از خداوند مسئلت دارم. در خصوص مساله انتخابات بحمدالله در فرصت قانونی و مقرر شورای نگهبان صحت انتخابات را تایید کرد و از طریق وزارت کشور اعلام شد که از این بابت خدا را شاکر هستیم.

 

وی عنوان کرد: لازم است چند تقدیر و تشکر داشته باشم؛ پیش از همه از مردم بزرگوار که با شرکت حداکثری خود در پای صندوق‌های رأی به ندای رهبری لبیک گفتند تشکر می‌کنم. رهبر معظم انقلاب اسلامی همیشه در طول سال‌های گذشته بر این مسأله اصرار داشتند که هر کدام از مردم کشور را دوست دارد پای صندوق رأی برود. مردم همه به این خواسته رهبر پاسخ مثبت دادند، همچنین تشکر می‌کنم از همه دست‌اندرکاران انتخابات که از روز انتخابات و قبل یا بعد از آن تلاش وافری داشتند.

 

سخنگوی قوه قضاییه افزود: در ادامه از نیروهای امنیتی و قضایی که امنیت لازم و خوب را برای برگزاری انتخابات تامین کرده‌اند تا انتخابات پرشور با آرامش صددرصد انجام شود تشکر می‌کنم. از وزارت اطلاعات، سپاه، نیروی انتظامی و همچنین قوه قضاییه نیز باید تشکر شود. همچنین تقدیر از صداوسیما که با برنامه‌های متنوع و اطلاع‌رسانی خوب و سرویس‌دهی یکسان به همه نامزدها در مشارکت مردم نقش موثری ایفا کرد.

 

وی افزود: علاوه بر همه این موارد لازم است از نامزدها و هواداران‌شان که گرچه رأی بالایی آوردند اما منتخب ریاست جمهوری نشدند تشکر کنم که پس از تایید شورای نگهبان رفتار شایسته نشان دادند و تمکین کردند. برخلاف سال 88 که هواداران با زیر پا گذاشتن قانون شیرینی انتخابات را تلخ کردند. این نامزدها با قانون‌مداری و التزام به قانون انتخابات را پذیرفتند و حلاوت انتخابات علیرغم تلاش‌های دشمن به قوت خود باقی ماند.

 

محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: قوه قضاییه مثل همه اقدامات مضاعفی که صورت گرفت در پیش از انتخابات با تشکیل ستاد پیشگیری از وقوع جرایم در همه استان‌ها زیر نظر دادستان کل کشور در پیشگیری از جرایم انتخاباتی تأثیر بسزایی داشت. همچنین این ستاد در جلوگیری از جرایم انتخاباتی با توجه به هشدارها و آموزش‌هایش منجر به آن شد که با کاهش پرونده‌های انتخاباتی روبرو باشیم.

 

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه دادگستری یکی از مراجعی است که باید پاسخ استعلامات نامزدها را بدهد، عنوان کرد: در این دوره که هم انتخابات شورا و هم انتخابات ریاست جمهوری را داشتیم حدود 198 هزار استعلام را قوه قضاییه پاسخ گفت که از این تعداد حدود 198 هزار و 157 مورد مربوط به نامزدهای شورا بود و مابقی مربوط به نامزدهای مجلس میان‌دوره‌ای و کاندیداهای ریاست جمهوری بود.

 

وی افزود: یکی از کارهای سنگین قوه قضاییه رسیدگی به پرونده متهمین هم پیش از انتخابات هم در حین انتخابات و هم پس از انتخابات می‌باشد. از ناظرین شورای نگهبان، خود شورای نگهبان، نیروی انتظامی و سازمان اطلاعات سپاه، گزارشات مردمی پرونده‌هایی می‌آید که جرم اتفاق افتاده است، رسیدگی به جرایم از وظایف قوه قضاییه می‌باشد.

 

ادامه دارد ...