وزیر ارشاد: دوران سخت‌گیری تمام شده است/ دیگر خط قرمز اعلام نمی‌کنیم


اخبارفرهنگی ,خبرهای  فرهنگی ,وزیر ارشاد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم جایزه کتاب سال با بیان این‌که دیگر دوران سخت‌گیری به پایان رسیده است، گفت: «تصمیم گرفته‌ایم دیگر اعلام خط قرمز نکنیم و کسانی که متون‌شان نیاز به اصلاح دارد با گفت‌وگو و مذاکره به اصلاح آثارشان بپردازند.»

 به گزارش ایسنا؛ در مراسم سی‌و‌چهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران که امروز (سه‌شنبه، ۱۹ بهمن‌ماه) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور در تالار وحدت برگزار شد، سیدرضا صالحی امیری گفت: «خدا را شاکریم که اصحاب فکر، قلم و نشر با دولت جناب روحانی احساس همنوایی، یگانگی و وحدت داشته‌اند. این سرمایه بزرگی برای دولت است و ما به آن می‌بالیم. امروز خوشبختیم که اصحاب هنر و فرهنگ با دولت احساس یگانگی دارند.»

 

وزیر ارشاد ادامه داد: «از گذشته‌های دور قبل از ریاست‌جمهوری شهادت می‌دهم که دکتر روحانی همواره متذکر می‌شدند که به اصحاب قلم اعتماد کنید و سخت‌گیری بی‌مورد را رها کنید. امروز دوران سخت گیری به پایان رسیده است و دوران همکاری با اصحاب فرهنگ و هنر آغاز شده است.»

 

او با اشاره به آمار انتشار کتاب در یک سال گذشته گفت: «از مجموع ۶۵ هزار اثری که امسال مجوز نشر گرفته‌اند ۱۴ هزار کتاب ترجمه‌ای بوده‌ است و بیش از ۵۰ هزار کتاب تالیفی. از این تعداد،‌ کتابی‌هایی که در مسیر ممیزی و نظارت قرار گرفته، ناچیز است به طوری که کمتر از سه‌هزارم آن‌ها نیاز به نظارت و ممیزی داشته است. بنابراین ما تصمیم گرفتیم دیگر اعلام خطر قرمز نکنیم، یعنی حتی همین سه‌هزارم را هم از طریق گفت‌وگو و مذاکره حل کنیم تا خود صاحبان این آثار به اصلاح متونی که خطوط قرمز را رعایت نکرده‌اند بپردازند تا همگان بتوانند آثار خود را آزادانه منتشر کنند.»

 

صالحی امیری افزود: «با این کار می‌خواهیم کاری کنیم که همگان در کشور بتوانند آزادانه قلم بزنند و نشر بدهند. این سیاست قطعی است که رئیس‌جمهور ابلاغ کرده است.»

 

او ایجاد فضای باثبات در محیط فرهنگی را از دیگر رویکردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت حسن روحانی عنوان کرد و گفت: «امروز دیگر اصحاب قلم با مناقشه نسبتی ندارند. از این نظر می‌توانیم بگوییم امروز دستگاه فرهنگی آرام‌ترین شرایط خود را بعد از انقلاب تجربه می‌کند و آن‌هم به دلیل ایجاد فضای گفت وگو بین‌ اهالی قلم و دولت است.»

 

او گفت: «ایجاد فضای اعتماد و گفت‌وگو با اهالی فرهنگ و اندیشه از دستاوردهای بزرگ‌ دستگاه فرهنگی کشور است. از رسانه‌ ملی تقاضا داریم این خدمات بزرگ دستگاه فرهنگی دولت را به آگاهی مردم برساند.»

 

وزیر ارشاد همچنین اظهار کرد: «برگزاری ۸۵ نمایشگاه کتاب در سراسر کشور در سه سال گذشته، برنامه‌ انتخاب پایخت کتاب، روستاهای دوستدار کتاب‌، و ایجاد باشگاه‌های کتاب‌خوانی از جمله دستاوردهای دستگاه فرهنگی کشور بوده که به معنای این است که ما به دنبال گسترش فرهنگ‌ هستیم.»