ساوه

دهستان‌های بخش مرکزی:

نقاط شهری: ساوه

دهستان‌های بخش نوبران:

نقاط شهری: غرق‌آباد - نوبران

بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت شهرستان ساوه در سال ۱۳۹۰ برابر با ۲۵۹۰۳۰ نفر بوده است

یکی از محل‌های تفریحی که می‌توانید برای گردش در اطراف ساوه انتخاب کنید، روستاهای مابین مسیر ساوه تا بخش نوبران است. این روستاها به دلیل واقع شدن در مسیر رودخانه مزلقان، از سرسبزترین و با نشاط‌ترین روستاهای ساوه هستند.از جمله این روستاها و اولین روستایی که در این مسیر می‌توانید به آن سر بزنید، روستای شاهسون کندی است که برج و باروی تاریخی آن جنبه گردشگری دارد، اما از نظر سرسبزی، چندان جایی برای گذراندن اوقات نداردباکج کردن مسیرتان به دشت سرسبز لوین بروید.

اگر به این دشت وارد نشوید و مسیرتان را به سمت غرق آباد ادامه دهید، به روستای علیدرزی می‌رسید. (شخصاً به این روستا نرفته‌ام)

بعد از گذشتن از این روستا، به غرق آباد خواهید رسید.

غرق آباد یک بخش است و جای چندانی برای تفریح ندارد، پس به سمت نوبران از این بخش خارج شوید

ساوه یکی از شهرهای باستانی ایران به شمار می‌رود .این شهر در دوران گذشته در برخورد کلان‌ترین راههای کاروانی میان ری باستان، همدان، اصفهان، قزوین، زنجان، قم و کاشان قرار داشته و در روزگار پارتیان یکی از خانمانهای مهم میان راهی بوده و در سدهٔ ۷ (پیش از میلاد)یکی از دژهاو خانمان‌های سرزمین ماد به شمار می‌رفته و زیست همگانی در این بخش از ایران از پیشینه و دیرینگی بسیار برخوردار است و از دید زمین‌شناسی از آن دوران سوم وچهارم زمین‌شناسی می‌باشد.ساوه نخست از توابع میدان بوده و بعد بخشی از ری بزرگ شده و به سبب نزدیکی با میانه‌های نیرومند برخی دودمان و پادشاهان بر ایران گذشته از این که همواره از ارزش ویژه‌ای برخوردار بوده دارائی و چمنزارهای آن نیز از دیرباز جای توجه دودمان‌ها بوده و روی همین پایه فرمانروایان آن اغلب از میان دولتمردان بنام برگزیده شده‌اند بعد از ساسانیان حکومت سامانیان و ال بویه و سپس سلجوقی بر این سرزمین دست داشتند.ساوه در جريان حمله مغول در قرن هفتم هجري صدمه و آسيب فراوان ديد، مغولان شهر را ويران كردند و ساكنان آن را از دم تيغ گذراندند. کتابخانه‌های بزرگ و موزه‌های ساوه طعمه حریق شد وکتابها و ابزار دانشی کتابخانه و دانشوران نابود شدند. ساوه از دیر باز محل برخوردهای نظامی ایران بوده در دوره مغول نیز گذرگاه جهانگردان بیگانه شد مار کوپولوی و نیزی و بسیاری از پیامبران و مبلغان آئینی، بازرگانان، و ایلچیان در گزارشها و نوشته‌های خود از ساوه یاد کرده‌اند. پی آمد حمله مغول کاهش شدید مردم ساوه بوده که کاهش زیاد ماندگاران روستایی و ویران شدن دستگاه‌های آبیاری موجب افت شدید کشاورزی در سرزمین ساوه شد.در دوره صفویه که آئین شیعه آئین رسمی کشور شد منطقه ساوه در دوره یاد شده جزو زمینگاه علی شکر بود در سال ۹۰۸ با چیرگی صفویه بر پادشاه مراد عثمانی همدان که والی نشین زمینگاه یاد شده بود بدست قزلباشها افتاد. در روزگار صفویه مردم ساوه از تیره‌های گوناگون بودند و زبان و آداب و روسوم آنان نیز طبعا با هم فرق داشت. ولی بيشتر مردم از همان گذشته پارسي زبان با گويش محلي بودند تا به امروز هم ادامه دارد.ساوه يكی از شهرها و مناطق باستانی بازمانده از دوران ساسانی است كه به معني خرده طلا آمده است. تپه باستانی ساسانی آسياباد (سير آباد) در مجاورت شهر، هم چنين تپه ها و محوطه های تاريخی هريسان، خرم آباد، آوه نشان گر قدمت اين است. ساوه در روزگار پارتيان با نام «سواكينه»، يكی از منازل مهم ميان راهی و در سده هفتم قبل از ميلاد يكی از دژها و منازل سرزمين ماد به شمار می رفته است. از وضعيت ساوه در روزگار پيش از اسلام اطلاع دقيق و مستندی در دست نيست، اما از قرن دوم هجری به بعد در مورد اين شهر اطلاعات و روايات مكتوب زيادی موجود می باشد. ورود حضرت معصومه (ع) به ساوه در راه سفر خراسان و بيماری ايشان در ساوه، نخستين رويدادی است كه در تاريخ اوايل دوران اسلامی اين شهر ذكر شده است. به نظر می رسد كه گسترش خلافت اسلامی تا مرزهای چين، حمل و نقل كالا، كاروان های زيارتی حجاج و آبادانی راه ابريشم، توسعه شهر ساوه را در سده های نخستين اسلامی فراهم آورده است. ناحيه و شهر ساوه در روزگار ديالمه و سلجوقيان پيوسته مقر زمستانی سلاطين ديلمی و سلجوقی و سپاهيان آنان بوده كه معمولا ييلاق را در ناحيه خرقان و همدان می گذرانده اند. سرای معروف ديلمان و كوشك سلطانی ساوه اقامتگاه شاهان سلجوقی بوده است. رونق و آبادی شهر ساوه در روزگار سلجوقيان به اوج خود رسيد و ساوه به مركز سران قبايل متحد سلجوقی كه لقب اتابك داشتند، تبديل شد. از اين روزگار تا دوره خوارزمشاهيان بسياری از وزرای سلجوقی و خوارزمشاهی ساوجی بوده اند كه هريك در زمان خود در آبادانی و ايجاد بناهای شهری آن كوشيدند. ساوه در جريان حمله خانمان بر انداز مغول در قرن هفتم هجری صدمه و آسيب فراوانی ديد. مغولان شهر را ويران كرده و ساكنان آن را از دم تيغ گذراندند. عماد الملك سا


مطالب مشابه :


ltms سامانه ی جامع مدیریت آموزش ویادگیری فرهنگیان(ضمن خدمت)ltms

گروه تاریخ ناحیه 4 تاریخ استان قم; ی جامع مدیریت آموزش ویادگیری فرهنگیان(ضمن خدمت)




تبیین شرایط شركت در دوره های ضمن خدمت در سامانه جامع یادگیری فرهنگیان( ناحیه یك )

سامانه جامع یادگیری فرهنگیان( ناحیه ضمن خدمت فرهنگیان. سیستم پرداخت فرهنگیان استان قم.




برگزاری دوره آموزشی ضمن خدمت ارزشیابی كیفی توصیفی

ناحیه 4 شنبه16/9 ضمن خدمت فرهنگیان. سیستم پرداخت فرهنگیان استان قم.




نمونه سوالات ضمن خدمت کتاب قیام حضرت مهدی (عج)

ضمن خدمت فرهنگیان شعر مولوی با اشاره به آيه كريمه « يا ايها المزمل قم الليل الا قليلا » ؟




نمونه سوال دبیرستان

فرهنگیان-دانش آموزان مدیریت آموزش و پرورش ناحیه 4 قم. سامانه آموزش ضمن خدمت.




مقایسه حقوق معلمان جهان با معلمان ايران

فرهنگیان-دانش آموزان مدیریت آموزش و پرورش ناحیه 4 قم. سامانه آموزش ضمن خدمت.




ساوه

مدیریت آموزش و پرورش ناحیه 4 قم. سامانه آموزش ضمن خدمت. قزوین، زنجان، قم و کاشان قرار




جزوات درسی

فرهنگیان-دانش آموزان مدیریت آموزش و پرورش ناحیه 4 قم. سامانه آموزش ضمن خدمت.




عید نوروز و س ام اس تبریک عید نوروز ۹۲

فرهنگیان-دانش آموزان مدیریت آموزش و پرورش ناحیه 4 قم. سامانه آموزش ضمن خدمت.




برچسب :