سوالات مصاحبه استخدامی، عقیدتی، ولایت فقیه

توجه، برای مشاهده لیست کامل سوالات مصاحبه و آزمون استخدامی روی لینک های زیر کلیک کنید:

دانلود جزوات و نمونه سوالات عمومی آزمون های استخدامی    (18 فایل)

 دانلود جزوات و نمونه سوالات مصاحبه آزمون های استخدامی    (14 فایل)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ولایت فقیه نظریه‌ای در فقه شیعه  است که نظام سیاسی مشروع در دوران غیبت امامان معصوم را بیان می‌کند. نظام جمهوری اسلامی نیز بر اساس این نظریه تأسیس شده‌است. بر خلاف برخی همچون آیت الله منتظری که نظریه ولایت فقیه را انتخابی(انتخاب از طرف مردم) دانسته اند ولایت فقیه امری انتصابی است که انتصاب آن از طرف خدا و الهی میباشد که در ادامه دلایل آن را خواهیم آورد همچنین ولایت فقیه امری مطلقه است و بر اساس نظریه ولایت مطلقه فقیه لازمه پذیرش حکومت اسلامی، روا داشتن اختیارات مطلق برای فقیه‌است. فقیه، حاکم علی الاطلاق است و همه اختیارات امام معصوم شیعه را دارا است؛ زیرا ولایت مطلق، به معنای رعایت مصالح عام در سرپرستی جامعه‌است و چون حوزه حکومت، مصالح عمومی را نیز در بر می‌گیرد، بدون ولایت مطلق برپایی حکومت اسلامی و اجرای احکام دین ممکن نیست. و این اصل که در بازنگری سال ۶۸ نیز به قانون اساسی اضافه گردید بدین جهت است تا سوء تفاهمی پیش نیاید که وظایف رهبری تنها به اصل ۱۱۰ قانون اساسی محدود میگردد. منظور از ولایت مطلقه, هرگز مطلقه به معنای استبدادی و رها از هر گونه ضابطه و معیار نیست كه اگر چنین معنایی برای ولایت فقه تصور شود, با شرط عدالت در ولایت فقیه سازگار نیست. اساسا چنین معنایی با اساس حكومت در اسلام كه به معنای حكومت دین و قانون اسلام است سازگار نبوده حتی پیامبر و امامان معصوم نیز از چنین ولایت و توسعه اختیاراتی برخوردار نیستند. قرآن كریم حتی برای پیامبر اسلام چنین حقی قائل نیست كه بر طبق میل خود و هرگونه كه خواست عمل كند و شاهرگ چنین پیامبر را نیز قطع خواهد كرد. تا چه رسد به جانشینان غیر معصوم او كه باید امانتدار اسلام و نبوت باشند.
در یك كلام مراد از ولایت مطلقه فقیه این است كه ولی فقیه در تأمین مصالح لازم الاستیفای جامعه اسلامی كاملاً مبسوط الید بوده هیچ امری نمی تواند وی را از این مهم منع نماید.
و اما بحث اثبات ولایت فقیه به دو دسته تقسیم میگردد: عقلی و نقلی دلایل عقلی:  باید توجّه داشت كه علماى شیعه معتقدند براى اثبات به یك حكم شرعى ممكن است به چهار نوع دلیل استناد كنیم: 1ـ كتاب 2ـ سنّت 3ـ اجماع 4ـ عقل. از نظر علماى شیعه لازم نیست براى اثبات یك حكم شرعى حتماً آیه یا روایتى در دست داشته باشیم بلكه مى توان با استفاده از عقل و دلیل عقلى معتبر نیز به حكمى از احكام شریعت اسلام دست یافت و ان را اثبات نمود. بنابر این، از نظر فقهى ارزش استناد به دلیل عقلى براى اثبات ولایت فقیه به هیچ روى كم تر از ارزش استناد به ادلّه نقلى و آیات و روایات نیست. ما در این جا ابتدا دلیل عقلى و بدنبال آن دلیل نقلى را براى اثبات ولایت فقیه ذكر مى كنیم. 
  دلایل عقلی :  دلیل عقلی اول :  مقدمه یک : هر جامعه ای برای تامین نیاز های و مصالح فردی و اجتماعی و جلوگیری از هرج و مرج نیاز به حکومت دارد.  مقدمه دوم : حکومت ایده ال و مطلوب ترین شکل آن حکومتی است که در راس آ ن امام معصوم باشد و جامعه را اداره کند. مقدمه سوم : وقتی تامین و به دست آوردن یک امر ایده ال میسر نباشد باید نزدیک ترین امر به این ایده آل انتخاب شود ( انتخاب بین بد ، متوسط ، خوب در زمان نبودن عالی !! که همانا خوب انتخاب می شود.)( بلا تشبیه) مقدمه چهارم: نزدیک بودن یک حکومت به حکومت امام معصوم در سه امر نشان داده می شود: 1 – علم به احکام کلی اسلام ( فقاهت) 2- شایستگی های روحی و اخلاقی به گونه ای که گرفتار هوا های نفسانی و تهدید و تطمیع ها نگردد( تقوی) 3- کارایی در مقام مدیریت جامعه که به صفاتی از قبیل درک سیاسی واجتماعی یا همان بصیرت ، آگاهی از مسائل بین الملل ، شجاعت در برخورد با دشمنان ، تشخیص اولویت ها و.... قابل تحلیل است. بر اساس این مقدمات نتیجه می گیریم: پس در زمان غیبت امام معصوم باید شخصی که بیشتر از سایرین دارای این صفات است زعامت و پیشوایی جامعه را عهده دار شود و با قرار گرفتن در راس حکومت ارکان آن را همسو و به سوی کمال مطلوب سوق دهد. دلیل عقلی دوم:   مقدمه یک : ولایت بر اموال و اعراض و نفوس مردم ، از شئون ربوبیت الهی است و تنها با نصب و اذن خداوند متعال مشروعیت می یابد. ( در غیر این صورت حکومت را طاغوت گویند) مقدمه دوم: این حق دخالت در اموال و نفوس مردم ، از جانب خدای متعال به پیامبر ص و امامان ع داده شده است. مقدمه سوم : در زمانی که مردم از وجود رهبر معصوم محرومند یا باید خداوند متعال از اجرای احکام اجتماعی اسلام صرف نظر کرده باشد ( که این عقلا محال است چون با حکمت خداوند در تناقض است) یا اجازه اجرای آن را اصلح از دیگران است داده باشد.  مقدمه چهارم: فقیه جامع الشرایط یعنی فقیهی که از دو ویژگی تقوا و کارایی در مدیریت جامعه برخوردار باشد که صلاحیتش از باقی افراد بیشتر است. نتیجه :فقیه جامع الشرایط همان فرد اصلحی است که در زمانی که مردم از وجود رهبر معصوم محروم اند از طرف خدای متعال و معصوم اجازه اجرای احکام اجتماعی اسلام به او داده شده است.        دلیل نقلی:   ادله نقلی در این مساله عبارت است از روایاتی که در آن به رجوع مردم به علما برای رفع مشکلات حکومتی همچون قضاوت و اختلافات حقوقی و یا فقها را به عنوان (امناء) ( خلفا) ( وارثان ) پیامبران و کسانی که مجاری امور به دست ایشان است معرفی کرده است.  برای اثبات این نقلیات و صحت آن بحث های فراوانی است و برای همین در اینجا به منابعی استناد می گردد که در تشیع تشکیک در صحت آن مجاز نیست و از معتبر ترین منابع روایی ستند مانند: مقبوله عمربن حنظله ، مشهوره ابو خدیجه و توقیع شریفکه در پاسخ اسحاق بن شریف صادر شده است. نکته مهم: این روایات برای زمان حضور معصوم است و به دلیل حساسیت غیبت امام صحت و استناد این کلام ها نه تنها کم نمی شود بلکه ممکن است قوی تر و مهم تر گردد. احتمال این که نصب ولی امر در زمان غیبت به دست مردم سپرده شده باشد گذشته از اینکه کوچکترین دلیلی برای آن وجود ندارد با توجه به ربوبیت تشریعی خداوند ( ان الحکم الا لله ) سازگار نیست و هیچ فقیه شیعه ای آن را حتی به عنوان یک احتمال بیان نکرده است.  1-روایتی که در بین فقها به ( توقیع شریف ) مشهور است. این توقیع در کتاب عالم بزرگ شیعه مرحوم شیخ صدوق در کتاب اکمال دین خود آورده است. این توقیع در واقع جواب نامه اسحاق بن یعقوب از طرف حضرت ولی عصر عج است.اسحاق در این نامه در سوالی از حضرت مهدی عج در باره حوادث واقعه می پرسد که در زمان غیبت پیش خواهد آمدو وظیفه ما چیست؟  و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواه حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجه الله علیهم.  واما رخداد هایی که پیش می آید پس به راویان حدیث ما مراجعه کنید زیرا آنان حجت من بر شمت هستند و من حجت خدا بر شما هستم. 2-روایتی که از مقبوله عمربن حنظله است : در این حدیث امام صادق در بیان تکلیف مردم در حل اختلافات و رجوع به یک مرجع صلاحیت دار که حاکم بر مسلمین باشد چنین می فرماید: ( متن عربی به دلیل زیاد بودن حذف و فارسی آن قرار داده می شود) هرکس از شما که راوی حدیث ما باشد و در حلال و حرام ما بنگرد و صاحب نظر باشد و احکام مارا بشناسد و آن را به عنوان داور بپذیرد. همانا من اورا حاکم بر شما قرار دادم . پس هرگاه حکمی کرد و از او قبول نکردند ، حکم خدا را سبک شمرده اند و ما را رد کرده اند و آن کس که مارا رد کند خدارا رد کرده است و رد کردن خداوند در حد شرک به اوست.   براساس: اصول کافی  وسایل الشیعه کتاب نگاهی گذرا به ولایت فقیه مصباح یزدی کتاب ولایت فقیه امام خمینی (ره) وب سایت  مرکز مطالعات و پژوهش هاي فرهنگي حوزه علميه وب سایت ویکی پدیا    

 


مطالب مشابه :


سوالات مصاحبه استخدامی، عقیدتی، زکات

توجه، برای مشاهده لیست کامل سوالات مصاحبه و آزمون استخدامی روی لینک های زیر کلیک کنید:




نمونه سوالات مصاحبه استخدامی

دانلود سوالات آزمون و مصاحبه استخدامی - نمونه سوالات مصاحبه استخدامی - تست دانلود، سوالات




سوالات مصاحبه استخدامی، عقیدتی، ولایت فقیه

سوالات آزمون استخدامی، سوالات مصاحبه - سوالات مصاحبه استخدامی، عقیدتی، ولایت فقیه - نمونه




سوالات مصاحبه استخدامی، اطلاعات مذهبی، کتابشناسی اسلامی

توجه ، برای مشاهده لیست کامل سوالات مصاحبه و آزمون استخدامی روی لینک های زیر کلیک کنید:




دانلود رایگان سوالات مصاحبه و گزینش استخدامی ادارات

دانلود رایگان سوالات مصاحبه استخدامی در خصوص اطلاعات سیاسی، اجتماعی و مبانی




سوالات مصاحبه استخدامی، عقیدتی سیاسی، شورای نگهبان

دانلود سوالات آزمون و مصاحبه استخدامی - سوالات مصاحبه استخدامی، عقیدتی سیاسی، شورای نگهبان




سوالات مصاحبه استخدامی، عقیدتی، احکام جعاله

دانلود سوالات آزمون و مصاحبه استخدامی - سوالات مصاحبه استخدامی، عقیدتی، احکام جعاله - تست




سوالات مصاحبه استخدامی، مصاحبه عقیدتی سیاسی

توجه: تمامی این مطالب بر اساس سوالات مصاحبه های استخدامی گرداوری شده است. برای دانلود این




دریافت کلمه عبور = دانلود تمام نمونه سوالات

سوالات مصاحبه استخدامی,نمونه سوالات استخدامی رایگان,دانلود رایگان سوالات آزمون استخدامی




جزوات و نمونه سوالات آزمون استخدام نیروی انتظامی

سوالات آزمون استخدامی، سوالات مصاحبه - جزوات و نمونه سوالات آزمون استخدام نیروی انتظامی




برچسب :