مراحل کلی ساخت ساختمان (فصل چهارم)

دیوار ها

 

• آجر چینی
• گچ کاری

  دیوار چینی:    
 
شمشه گیری:
  پس از اتمام عملیات اجرای سقف معمولا تمام دیوارهای بیرون ساختمان را  شمشه گیری می کنند .
  بوسیله شمشه گیری تمام سطح دیوار را در یک سطح قرارمیدهند.
  این کار بدین صورت انجام می گیرد که ابتدا با چشم بلندترین نقطه دیوار را معین  می کنند وسپس با ملات ماسه وسیمان یا گچ وخاک نقطه صافی را در ان محل ایجاد می کنند وبعد این نقطه را با شاغول به پایین دیوار منتقل می کنند و سطح کوچکی نیزهم بار ان با گچ در پایین دیوار ایجاد می کنند انگاه در گوشه دیگر دیوار نقطه ای را انتخاب کرده و باز با گچ یا ملات ماسه سیمان نقطه صافی رادر ان ایجاد می کنند حال سه نقطه داریم که طبق اصول هندسی می توان بر ان  سطحی را عبور داد پس از ایجاد نقاط مورد نیاز در دیوار  شمشه صافی را  انتخاب کرده وبه دو نقطه همسطح ودر امتداد یک شاغول متکی می نمایند و با  ملات پشت انرا پر می نمایند بدین وسیله روی دیوار خطی به پهنای چند سانتی متر و به طول دیوار ایجاد می نمایندواین عمل را هر یک متر به یک متر تکرارمی کنند و آنگاه بین این خطوط را با ملات ماسه سیمان پر می کنند.
  به این کار در اصطلاح شمشه گیری می گویند.  
  قبل از اجرای عملیات شمشه گیری می بایست حتما لوله کشی برق انجام شده باشد زیرا در این صورت به مقدار قابل توجه از کند کاری برای عبور لوله  برق ودر نتیجه هزینه ان کاسته خواهد شد.

 

--------------------------------
تحقیقی مختصر راجع به  آجرها و بلوکها:

آجرها گروهی از مصالح هستند که به صورت صنعتی تولید و جایگزین سنگ شده اند و درحقیقت سنگی ساخته دست بشر هستند، سنگی دگرگون که از تغییر وضعیت خشت پدید میآید. این گروه از مصالح که اولین تولید صنعتی و انبوه مصالح ساختمانی به دست بشر به شمار می‌آیند براساس نوع مواداولیه، روند تولید و محل مصرف به انواع متنوعی تقسیم می شوند. آجرهای رسی که اولین و فراوان ترین آنها هستند قدمت چندهزار ساله دارند. با پیشرفت تکنولوژی و علم شیمی انواع بی شماری از آجرها با کیفیت های مختلف، ابعاد و شکل ظاهری متنوع راهی بازار مصرف شده اند. 

آجرها و فراورده های رسی : 
آجر رسی از قدیمی ترین مصالح ساختمانی که به وسیله بشر تولید شده است، می باشد. سنگ باوجود فراوانی و استقامت به راحتی در دسترس قرار نمی‌گیرد، این مصالح طبیعی فرم دلخواه را به آسانی به خود نمی‌گیرد و با صرف هزینه بسیار قطعات آن یکسان می گردند و در این حالت نیز دورریز زیادی از خود به جا می گذارد. در حالی که گل حاصل از خاک رس که منشا تهیه آجر است به راحتی شکل دلخواه را به خود می گیرد و محصولی همگن به دست می‌دهد. از این رو می توان با قالب زدن گل و حرارت دادن آن مصالحی سخت، دارای مشخصات فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی یکسان، متناسب با کاربرد، منطبق با فیزیک بدن انسان، با فرآیند تولید ساده، سریع و حمل ونقل آسان تولید کرد.

 

 مصارف آجر :

به اعتقاد باستان شناسان، اولین بار آجر در سرزمین بین النهرین تهیه شده است. به هر صورت باید آجر پس پیدایش آتش و در نواحی که معادن سنگ وجود نداشته اند اختراع شده باشد. نمونه های زیبا و باعظمت کاربرد آجر در معماری ایران باستان نماینده پیشرفت درخشان ایرانیان در تولید و مهندسی کاربرد این مصالح است. در این میان می توان از زیگورات چغازنبیل، ایوان مدائن، کاخ های فیروزآباد و لرستان در قبل از اسلا م و همین طور مساجد جامع اصفهان و یزد، گنبد کاووس و ارگ تبریز مربوط به دوران بعد از اسلا م نام برد.

رمز توانایی آجر در خلق شگفت انگیزترین ساختمان های تاریخ در تناسبات آن نهفته است. این ابعاد در طی زمان متحول شده و در حال حاضر با ساختار و توانایی بدن انسان هماهنگ شده است. ابعاد آجر به طریقی است که به راحتی در یکدیگر قفل و بست می گردند. این خاصیت، کیفیت های مهندسی بی شماری از جمله در محل اتصال دو دیوار به یکدیگر به وجود میآورد. آجرها به کمک ملا ت به یکدیگر متصل می شوند و سطح یکنواختی را به وجود میآورند. این ابعاد متناسب باعث شده است که این مصالح به منظور اجرای دهانه های وسیع به صورت قوس و طاق و گنبد که از زمان قبل از ساسانیان در ایران رواج داشته است، کارآیی منحصر به فردی داشته باشد.

خواص آجر باعث شده است که به عنوان مصالح پرکننده دیوار و سقف از جمله پرمصرف ترین مصالح باشد. زیبایی آجر و الگوی حاصل از آجر چینی باعث شده است که به صورت نما در داخل و خارج بنا مورد استفاده قرار گیرد و هویت خاصی به ساختمان ببخشد. استفاده از آجر به عنوان فرش کف و پلکان، فارغ از مقاومت مطلوب آن ویژگی های اقلیمی این مصالح کویری را بیشتر به نمایش می گذارد. 
روش نوین امروزی، وسایل فنی زیاد و امکانات فراوانی را به دست معماران داده است که با وجود مدرن بودن، وسیله ای برای شکفتن روح حساس و زیباشناس آنها است. البته تنها آجر وسیله شناخت این زیبایی روحی نیست و عناصر بسیاری نیز این عمل را به خوبی انجام می دهند ولی فرق بین آنها در این است که آجر قابلیت ایفای هر منظوری را دارد و باوجود گذشت قرون متمادی هنوز مدرن است. یک ساختمان آجری جزئی از طبیعت است و همآوایی آن را نه تنها به هم نمی زند بلکه رنگ و فرم بدیعی نیز به آن می بخشد و با این وجود هیچ گاه کهنه نبوده و نیست و همراه با زمان پیش می رود. به هر حال یک ساختمان آجری همانند یک فرش دستباف، ترکیب بدیعی از سلیقه های بی انتهای معماران هنرمند است. 
بر طبق استاندارد شماره 7 ایران آجرهای مصرفی در نما باید دارای مشخصات زیر باشند: 
- معایب ظاهری: آجرنما باید عاری از معایب ظاهری مانند ترک خوردگی، شوره زدگی، آلوئک و نظایر آن باشد. 
- لبه های آجر: خط فصل مشترک سطوح آجرها باید مستقیم و زوایای تلا قی آنها قائمه و سطوح شان صاف باشد. 
- در آجرهای سوراخ دار: سوراخ ها باید عمود بر سطح بزرگ آجر و به طور یکنواخت در سطح آن توزیع شده باشند و جمع مساحت آنها باید بین 25 تا 40 درصد سطح آجرها باشد. بعد سوراخ های مربع و قطر سوراخ های دایره ای باید حداکثر به 26 میلیمتر محدود شود و در ضخامت دیواره بین سوراخ و لبه آجر بیش از 15 میلیمتر و فاصله بین دو سوراخ بیش از 10 میلیمتر باشد.

 

 

- مقاومت در برابر یخبندان: آجرهای مصرفی در نما باید در برابر یخبندان پایدار باشند و در آزمایش یخ زدگی دچار خرابی ظاهر مانند ورقه ورقه شدن، ترک خوردن و خوردگی نشوند. 
- قطعات نازک آجری (آجر دوغایی) مورد مصرف در نماسازی به ابعاد 20* (40 یا 30) * 200 میلیمتر با قطعات موزائیکی نازک آجری نما به ضخامت 20 یا 30 میلیمتر با نقش چند آجر بندکشی شده (آجر موزاییکی) ساخته می شوند حداقل باید دارای مشخصات آجرهای ماشینی با مقاومت متوسط مندرج در استاندارد شماره 7 ایران باشند.

- ترک در سطح آجر: وجود یک ترک عمیق در سطح متوسط آجر حداکثر تا عمق 40 میلیمتر در آجر پشت کار بلا اشکال است ولی به طور کلی درصد آجرهای ترک دار نباید بیشتر از 25 باشد. 
- پیچیدگی، انحنا و فرورفتگی: پیچیدگی در امتداد سطح بزرگ آجر حداکثر 4 میلیمتر و در امتداد سطح متوسط آجر تا 5 میلیمتر مجاز است. آجر نباید انحنا و فرورفتگی بیش از 5 میلیمتر داشته باشد و این مقدار در صورتی قابل قبول است که میزان آن از 20 درصد کل آجرها افزایش پیدا نکند. 
- سایر موارد: آجر باید کاملا ً پخته و یکنواخت و سخت باشد و در برخورد با آجر دیگر صدای زنگ دار ایجاد کند. به علت عدم چسبندگی آجرهای کهنه به ملا ت حتی المقدور از آنها استفاده نمی شود و تنها در صورت انجام پیش بینی های لازم به صورت ساییدن یا برس سیمی استفاده از آن مجاز خواهد بود. 
آجرهای ساختمانی مقاومت خوبی در برابر آتش دارند به طوری که یک دیوار 22 سانتی متری از آجر در حدود شش ساعت در برابر آتش سوزی مقاومت از خود نشان می دهد.

--------------------------------------
 
  سفید کاری یا کف مال گچ: 

   این عملیات مخصوص دیوارهای داخل ساختمان می باشد. کف مال گچ به عنوان پیش زمینه ای برای  نازک کاری یا کشته کشی محسوب می باشد.به علت زود گیر بودن ملات گچ انرا به مقدار کم در استانبولی می سازند.
در موقع ساخت ملات گچ ابتدا باید درون استانبولی مقداری اب ریخته سپس پودر گچ را درون اب استانبولی پاشید تا تمام ذرات گچ در مجاورت اب قرار گرفته و تر شوند انگاه انرا با ماله روی دیوارها ی داخل ساختمان می مالندبطوری که  سطح کاملا صاف و یکنواختی ایجاد شود.
  انجام این کار را در اصطلاح کف مال گچ می گویند.
   کشته کشی یا نازک کاری: 
    به علت زودگیر بودن گچ نمی توان سطح ان راکاملا صاف نمود بدین علت بعد ازسفید کاری وقبل ازانکه ملات گچ خشک شود روی ان رایک ورقه گچ کشته به ضخامت تقریبایک میلیمترمی کشند تاسطحی کاملا صاف بوجود اید.        
ملات کشته گچ را بدین طریق تهیه می کنند که ابتداگچ راازالک بسیار ریز گذرانده انگاه انرا مانند تهیه گچ معمولی روی اب می پاشند و بوسیله هم زدن ملات با دست مانع سخت شدن ان میشوند.
 

 افزایش سرعت اجرا و راحتی کار با گچ و خاک  :

یکی از کاربرد های افزودنی تبدیل گچ به سیمان افزایش سرعت اجرا و راحتی کار با گچ و خاک است.
روش استفاده از این افزودنی و مزایای آن :
-1آب را در استامبولی ریخته و افزودنی تبدیل گچ به سیمان را به آب اضافه کنید
-2گچ را به آب اضافه کرده و بعد از سه دقیقه خوب هم بزنید
-3حدود هفت دقیقه صبر کنید حالا گچ آماده مصرف است.
مقدار مصرف :
مقدار مصرف افزودنی تبدیل گچ به سیمان در این حالت می تواند بین 0.05 الی 0.20 درصد وزن گچ باشد.(یعنی به ازای هر ده کیلو گچ پنج الی بیست گرم از این افزودنی مصرف شود)
چون در هنگام کار نمیتوان از ترازویی با این دقت استفاده کرد پس توصیه می گردد برای یک استامبولی که حدودا ده کیلو گچ ریخته شده است به اندازه یک درب نوشابه خانواده از این افزودنی اضافه گردد (یا یک قاشق غذا خوری اضافه گردد).

مزایای استفاده از تبدیل گچ به سیمان ( دیرگیر گچ ) :
1-کنترل گیرش گچ با توجه به مقدار مصرف
-2صرفه جویی در مصرف گچ به دلیل کاهش ضایعات
-3صرفه جویی در زمان اجرای گچ کاری به دلیل راحتی کار با گچ
-4اجرای سریع
-5درصورت مخلوط کردن ملات گچی با پرلیت ریز میتوان وزن گچ کاری را نصف کرده و وزن مرده سازه را پایین آورد
-6بهبود خواص مقاومتی و ضد آبی گچ
-7تغییر ندادن دیگر خواص گچ همچون چسبندگی ، رنگ ، بو ‏و غیره
8-درصد مصرف کم و قیمت بسیار ارزان
‏9-صرفه جویی در مصرف گچ به دلیل کاهش ضایعات
‏10-صرفه جویی در زمان اجرا به دلیل راحتی کار با گچ
‏11-اجرای آسان گچ کاری ، گچ بری و سفید کاری
‏12-بهبود خواص مقاومتی و ضد آبی گچ
‏13-تغییر ندادن دیگر خواص گچ همچون چسبندگی ، رنگ ، بو ‏و غیره
‏14-ساخت راحت قطعات و پانل های گچی
‏15-دوستدار محیط زیست با ساخت قطعات گچی به عنوان ‏جایگزین قطعات سیمانی ( سالیانه هزاران تن دی اکسید کربن ‏با ساخت سیمان وارد جو می شود )‏


کاربردهای دیر گیر گچ :‏
‏1-ساخت سریع و آسان تیغه ها و پانل های گچی
‏2-ساخت بلوک دیواری معمولی و سبک گچی ( با استفاده از ‏مخلوط دیر گیر گچ ، گچ ، شن ، ماسه ، پوکه ، پومیس ، لیکا ، ‏پرلیت و غیره به کمک دستگاه بلوک زن یا قالب های گچی )‏
‏3-ساخت بلوک سقفی معمولی و سبک گچی
‏4-ساخت دیوارهای عایق صوت و حرارت ( با استفاده از ‏مخلوط دیر گیر گچ ، گچ و پرلیت)‏
‏5-ساخت گچ خاک سبک جهت آستر ، گچکاری و سفیدکاری ‏‏( با استفاده از مخلوط دیر گیر گچ ، گچ و پرلیت)‏
‏6-تهیه ملات ارزان و راحت برای اجرای دیوار و تیغه های ‏داخلی جهت جایگزینی ملات ماسه سیمان
‏7-ساخت قطعات سقف کاذب گچی نقش دار
‏8-ساخت آجر ماسه گچی ، پوکه گچی و پرلیت گچی
‏9-امکان شاتکریت کردن ملات گچ جهت پاشیدن آن به دیوار ‏و اجرای سریع گچکاری و سفیدکاری
‏10-استفاده از ملات دیر گیر گچ به جای ملات گچ کشته در ‏سفید کاری ( که در صورت استفاده از ملات دیرگیر گچ دیوار ‏دیگر تبله نمی زند )‏

مثال های اجرائی و ایده های جدید در مورد استفاده از ‏دیرگیرگچ :‏
‏1- ساخت بلوک دیواری 20*20*10 برای تیغه های داخلی ‏با استفاده از دیر گیر گچ ، گچ ، پوکه یا پرلیت .‏
که از مزایای این دیوار می توان به اجرای سریع و آسان ، ‏سبکی ( تقریباً نصف وزن دیوار سفالی ) ، قیمت تمام شده پایین ‏تر از دیوار های سفالی ، میخ پذیری ، عایق صوت و حرارت ، ‏اجرای سریع و آسان تاسیسات برقی و غیره .‏
‏2- ساخت ملاتی ارزان با استفاده از دیرگیر گچ ، گچ و ماسه ‏جهت اجرای دیوارهای گچی ، سفالی ، آجری ، هبلکس ، ‏بلوکی و غیره به جای ملات ماسه سیمان و یا انواع چسب ، ‏اپوکسی و صمغ .‏
‏3- اجرای سفیدکاری ، گچکاری و گچبری و صرفه جویی در ‏مصرف گچ با حذف ضایعات به دلیل افزایش زمان گیرش گچ ( ‏‏50 درصد گچ مصرفی هنگام سفیدکاری به ضایعات تبدیل می ‏شود ) .‏
‏4- افزایش مقاومت گچ و بهبود خواص ضد آبی آن به دلیل ‏استفاده از دیر گیر گچ که امکان ساخت ملات های گچی کم ‏آب را فراهم می نماید ( افزایش نسبت آب به گچ باعث افزایش ‏زمان گیرش و کاهش مقاومت گچ می گردد در صورتی که با ‏استفاده از دیرگیر گچ می توان نسبت آب به گچ را پایین نگه ‏داشت که این امرباعث افزایش مقاومت و بهبود خواص ضد ‏آبی گچ می گردد ) .‏

مقدار مصرف :‏
نیم الی دو درصد وزن گچ ( مثلاً با اضافه کردن ده گرم از این ‏افزودنی به یک کیلوگرم گچ می توان زمان گیرش را به حدود ‏دو ساعت افزایش داد )‏

 

گچ بری
 گچ نخستین ماده ی چسبنده ساختمانی است که به دست انسان استخراج گردیده و پس از تغییر شکل دادن در کارهای ساختمانی به صورت ملات روکش و گچکاری از آن سود برده شده است. 
گچ بری خواه کنده کاری- قالب زنی یا نقاشی گچ یکی از عناصر اصلی آرایش معماری ایران بوده و هست. 
در شروع معماری ایران از آغاز تاریخ و دوران ایلامیان – هخامنشیان و سپس به ویژه در دوره اشکانیان و سامانیان به مسئله گچ توجه می شده و از آن به عنوان یک ماده سازنده و استوار استفاده می شد 
گچکاری و گچ بری در دوران اسلامی توسعه یافت و آثار آن در مدرسه ها، کاخها ، و سایر بناها ، به عنوان یک عنصر تزئینی مورد توجه قرار گرفت ... 
شواهد باستانشناسی نشان می دهند که تاریخ ساخت گچ به پیش از ساختن خشت و پخت آن به صورت آجر می رسد. در قدیمی ترین بنای دنیا، یعنی اهرام ثلاثه مصر که قدمتی چهار هزار و پانصد ساله دارد، از گچ به عنوان ماده چسبنده مقاوم بعد از ازاره در بین سنگ ها و جهت کلاف سازی آنها استفاده شده است. یکی از کاربردهای ویژه گچ، اندود کردن دیوارها و سطوح داخلی ساختمان ها است و هنر گچبری، این آراستگی را به حد کمال و دلنوازی می رساند. 
به کار بردن تزئینات گچی در تزیین دیوارها، روش معمول در شهر های ایران و عراق بوده است. اولین مردمی که در ایران به این کار دست زدند هخامنشیان و سپس ساسانیان بودند و اعراب در جریان فتوحات خویش، این هنر را از آنها فرا گرفتند. هنرمندان دوره اموی به طور وسیعی کاخ ها را با گچبری منقوش برجسته تزئین می نمودند. نمونه بسیاری از این گچبری ها در کاخ های «خربة المفجر»، «الحیر الغربی» و «المنیه» به کار برده شده است که گچبری های کاخ المنیه به واسطه در بر داشتن عناصر آدمی و حیوانی در کنار تزئینات هندسی و گیاهی، اهمیت بیشتری دارد. 
روش تزیینات گچی روی دیوارها، پس از به کار گیری خشت در بناها گسترش پیدا کرد و این روش در کاخ های شهر سامرا رواج یافت. پایین دیوارها با ازاره گچی به ارتفاع حدود 100 سانتی متر پوشانده می شد. این گونه تزیینات در دو قصر جوسق و بلکوارا به کار رفته است. مجموعه تزیینات کاخ های سامرا در مرحله اول طبیعی هستند اما در دوره بعد عناصر تزیینی از طبیعت فاصله می گیرند. در سومین مرحله، زمینه تزیینات عمق چشمگیری می یابد که بهترین نمونه های آن در کاخ بلکوارا به چشم می خورد. در این دوره، ابتکار پوشش سطح آن چنان کامل گردید که تقریبا تمام زمینه را می پوشاند و این امر که برای نخستین بار در هنر اسلامی رواج یافت، اوج ترقی روش های تزیینی به شمار می رود و پس از آن در دنیای اسلام منتشر شد و از مهم ترین ارکان هنر اسلامی گردید. 
روش تزیینات گچی روی دیوارها از طریق حکومت طولونی از عراق به مصر انتقال یافت و نمونه هایی از آن در جامع طولون روی سطح داخلی و اطراف طاق ها و دور پنجره ها به کار برده شد. 
هنرمندان دوره فاطمی، همچنان تحت تأثیر تزیینات هنر ساسانی (هنر رایج در دوره عباسی) بودند. تزیینات نقاشی گچی موجود در رواق قبله جامع الازهر از عناصر گیاهی که از روش تزیینات طولونی و عباسی اقتباس گردیده، تشکیل یافته است ولی اختلاف در طریقه استفاده از آنهاست. همچنین نمونه های زیبایی از خط کوفی مشجر در کتیبه موجود زیر سقف یافت می شود. در دوره فاطمی اهمیت تزیینات خطی افزایش یافت و به کار گیری خط کوفی مشجر روی زمینه های برگدار اشکال گیاهی انتشار یافت. 
در دوره ایلخانی، هنر گچبری به سرحد کمال مطلوب رسید. به وجود آمدن محراب های گسترده با انواع خطوط به ویژه گونه های مختلف کوفی، به کار گیری انواع گره هندسی با نقوش اسلیمی طوماری و اسلیمی ماری در لا به لای کتیبه و اسپرهای خط با گل و برگ های پهن و نیز گودی و برجستگی نقوش، موجب تحولی عظیم و خلق شاهکارهای عظیم گچ بری در این دوران شد. 
تزیینات گچی معمول در دوره سلجوقی، در عصر ایلخانی به تدریج رو به دگرگونی رفت و پر بودن و شلوغی تزیینات تبدیل به ویژگی گچبری این دوران شد. از زیباترین نمونه این گونه تزیینات شلوغ، نقوش به کار رفته در مسجد حیدریه قزوین، جامع ورامین و محراب مسجد ارومیه را می توان نام برد. روش های متنوع کنده کاری روی گچ و شلوغی عناصر تزیینی مختلف، در قرن هشتم جایگاهی خاص یافت. بهترین نمونه بیانگر این تحول، محراب اولجایتو در مسجد جامع اصفهان است که تاریخ ساخت آن 710 ه.ق است. 
در دوره ممالیک بحری، روش تزیین دیوار ها با نوار های گچی منقوش به عناصر نوشتنی، روی زمینه تزیینات گیاهی رایج گردید که نمونه آن در بالای پنجره مسجد «الظاهر بیبرس» مشاهده می شود. زیباترین نمونه های گچی مملوکی، در پنجره های گچی مشبک موجود در جامع دیده می شود که با اشکال هندسی همراه با شیشه های رنگین تزیین شده است. این پنجره ها را حاشیه هایی مزین به عناصر برگ و شاخه و نوشته های کوفی در بر گرفته است. 
دوره تیموری، عصر به وجود آمدن رسمی بندی و کار بندی هایی از قالب های گچی مقرنس و قطار بندی های گچی ارزشمند است. به طور کلی، در هنر گچ بری این دوران انواع خطوط کوفی مشجر، مزهر، معقد و مشبک و نیز خط های محقق، نسخ، ثلث، رقاع، تعلیق و نستعلیق و به خصوص از خط معقلی، استفاده فراوان شده است. از آثار فراوان این دوره می توان به مقرنس بندی های گچی ارزشمند سر در مسجد میدان کاشان، قطار بندی های گچی مدرسه خرگرد در خواف و خطوط گچ بری شده در بقعه شیخ احمد جامی در تربت جام را نام برد. 
در دوره صفوی، هنر گچ بری وارد روش های خاصی می شود. به طوری که زیباترین مقرنس بندی های گچی با عناصر گوناگون به خصوص مقرنس های طاس و نیم طاس همراه با نقوش گل و گیاه با انواع تیغه های گچی دالبری، زینت بخش کاخ های شاهی شده است. در این میان می توان به پدیده های ارزشمند مقرنس قطار و کار بندی ها و یزدی بندی های گچی بسیار شگرف کاخ هشت بهشت، سر در بازار قیصریه اصفهان و به خصوص دالبر های تیغه منقوش از ظروف گوناگون همچون تنگ و سبو و مقرنس بندی های طاسه دار گچی در تالارهای شاه نشین و موسیقی کاخ عالی قاپو و نیز خط گچبری ثلث بسیار ارزشمند در صفه درویش مسجد جامع همین شهر را یاد داشت


مطالب مشابه :


اصول کار سیمان در ساختمان

اصول کار سیمان در ساختمان ندارند ولی در واکنش با گچ، سولفو فریت کلسیم را می‌سازد




آشنایی با حرفه نقاش ساختمان و کاشی کاری و سیمانکاری و گچ کاری و ابزار زنی در ساختمان

آشنایی با اجرای اجزاء مختلف ساختمان; شناسایی اصول شناسایی اصول ترسیم و گچ گچ کاری شغلی




گچ پلیمری پا ششی

اصول طراحی حدود75% مصرف گچ در ساختمان مربوط به روکش امروزه در صنعت گچ کاری شاهد تحولاتی




تاريخچه سنگ گچ

اصول طراحی ملات های کلی ساختمان گچ داخل آورده و آنرا بجای گچ کاری به دیواره سالنها می




اصول معماری ایرانی

معماری/سنگ/طراحی ساختمان - اصول کاری ساختمان گره سازی با گچ و کاشی و خشت و




عکس نمونه کار

گچ کاری و گچ بری با انواع گچ بری سقف > مدل گچ بری سقف ساختمان مدل گچ بری سقف ساختمان




مراحل کلی ساخت ساختمان (فصل چهارم)

گچ کاری دیوار نقطه داریم که طبق اصول هندسی می توان بر ان ساختمان آجری جزئی از طبیعت




تحقیق در مورد شناخت گچ

تحقیق در مورد شناخت گچ - ساختمان _ معماری اصول و مبانی برای گچ کاری یا گچ وخاک سطوح




مراحل نازک کاری ساحتمان (کاربردی)

حال سه نقطه داریم كه طبق اصول بوسیله گچ روی دیوار و سقف ساختمان مراحل نازک کاری




نمونه قرارداد عملیات گچ کاری

نمونه قرارداد عملیات گچ کاری مدت ساختمان در کشیدن گچ کشته رعایت اصول




برچسب :