گروه هواداران استاد گلپا + افتتاح سایت رسمی استاد + نواوریهای استاد گلپا در عرصه آواز ایران

انتخاب اسم برای گروه هواداران دکتر اکبر گلپایگانی و فراخوان برای ساخت سایت رسمی دکتر گلپا   با عرض سلام خدمت همه دوستان و سروران گرامی با توجه به درخواست شما دوستان مبنی بر تغییر نام گروه فدائیان گلپا به نامی دیگر.ما از این پیشنهاد شما بزرگواران استقبال میکنیم واز شما عزیزان خواهشمندم که نامی را برای گروه پیشنهاد کنید تا ما هم با مشورت و همفکری یک نام برازنده برای گروه انتخاب کنیم. در ضمن از مدتها پیش با همفکری دوست عزیزم علیرضا(وبلاگ تحریر)در صدد ایجاد یک سایت بسیار عالی و پیشرفته برای دکتر گلپایگانی هستیم که استاد هم اعلام امادگی کردند که همانطور که این وبلاگ را وبلاگ رسمی و قانونی خویش میدانند با سایت رسمی خود که انشاالله بعد از عید افتتاح خواهد شد همکاری لازم را انجام دهند. ما میخواهیم یک سایت زیبا به خاطر نیم قرن تلاش دکتر گلپا در اواز ایران طراحی کنیم و هدیه کنیم به استاد. دوستان و هواداران عزیز هم میتوانند در این کار ما شریک شوند.من و علیرضا هر کدام به سهم خود برای ایجاد یک سایت ایده ال برای استاد گلپایگانی سرمایه گذاری خواهیم کرد.از دوستان عزیزی هم که توان مالی دارند و میتوانند ما را در این امر یاری کنند دعوت به همکاری مینمائیم تا به امید خدای متعال بتوانیم یک سایت در شان نام و مقام دکتر گلپایگانی درست کنیم.با هزینه کمتر میشه سایت ایجاد کرد ولی ما دوست داریم سایت استاد دارای تمام امکانات عالی و پیشرفته باشد پس به کمک همه عزیزان نیاز هست و در ضمن دوست داریم که افراد بیشتری با ما در این راه هم پیمان شوند. ما بعد از ایجاد سایت رسمی استاد فکرها و ایده های دیگری نیز داریم که میتواند همه هواداران و دوستداران دکتر گلپا  را خوشحال کند. به امید خدا و با کمک همه عزیزان با تشکیل و ایجاد گروه(که با نظر شما و انتخاب یکی از اسمها به انتخاب خود استاد گلپا)و همچنین سایت رسمی و بسیار پیشرفته دکتر اکبر گلپایگانی گام محکمی را در راه اعتلای اواز ایران و شناساندن بیش از بیش استاد گلپا به نسل جوان خواهیم برداشت. پس از همه عزیزان تقاضا دارم که نامهای پیشنهادی خود را برای نام گروه هواداران استاد گلپا در قسمت نظرات درج کنند.و همچنین از دوستانی هم که مایل به سرمایه گذاری برای ایجاد سایت استاد که هدیه ای است از طرف هواداران به استاد گلپایگانی هستند در قسمت نظرات یا از طریق ایمیل و یا تماس تلفنی بامن امادگی خود را اعلام کنند. منتظر نظرات ارزشمند دوستان عزیزم هستم.


 به نام خداوند جان و خــــــــــــــرد

با توجه به اینکه لازم شد نتیجه های تحقیقاتم را در مورد صدا و آواز استاد گلپایگانی منتشر کنم، لیستی ازموضوعاتی را که استاد در آن نو آوری کرده اند و یا نوآوری خاصی را تکمیل کرده اند منتشر خواهم کرد.   1-تحریر در مصوتهای کشیده آ ،ای و خصوصا "او" ( که تا قبل از ایشان به ندرت اجرا میشد یا مورد تاکید قرار میگرفت): البته دلیل های مختلفی برای عدم اجرای این گونه تحریر در خوانندگان دیگر وجود دارد که مثلا میتوان به عدم داشتن حنجره مناسب این تحریر اشاره نمود زیرا واقعا این تحریر نیاز به حنجره خاصی دارد ! که بنده از سهولت این تحریر برای استاد خیلی شگفت زده شدم که واقعا تحریرهای به این سختی را چگونه استاد به این راحتی و تسلط اجرا میکنند و اصلا بیشتر مواقع از همین تحریرها استفاده میکنند !!! بهر ترتیب تسلط ایشان بر روی تحریرهای "سخت" و "نامتعارف" واقعا قابل ستایش است مانند موردی که اشاره شد و یا مثلا تحریر با دهان بسته که من این را هم به ندرت در خوانندگان دیگر دیده ام همچنین تحریرهای زنجیر وار و نامتداول روی گام دستگاهها نیز چنین است -بارها دیده ام که استاد، گام یک دستگاه را به صورت زنجیروار با استفاده از تحریراجرا میکنند که نشان از تسلط ایشان بر روی صدایشان و دستگاه مورد نظر میباشد. 2-عدم یکنواختی در آواز ایشان : ایشان همواره کوشیده اند حتی در گوشه های مهجور و نامتداول طوری آواز بخوانند که برای شنوندگان عادی هم خسته کننده نشود.که بدین منظور راهکارهائی هم اتخاذ کرده اند مثلا: -کم وزیاد کردن متناوب شدت صدای خروجی از حنجره (بلند و آهسته خواندن) -تاثیر معنی یک کلمه در طرز خواندن آن کلمه مثلا کلمه "خاموش" را با صدای آهسته میخواندند ! -وارد کردن الحان خودمانی در آواز به منظور همراهی هر چه بیشتر شنونده وبازکردن قید و بندهای دست و پاگیر، آزاردهنده وغیرضروری از آواز تا حد معقول و معروف. -تلاش ایشان برای نزدیک کردن آواز به صدای طبیعت. مثلا با الهام از صدای پرندگان ایشان چند تحریر تازه ابداع کرده اند که من ان شا الله از ایشان خواهم پرسید که کدام تحریرها بوده . رویهم رفته آواز ایشان بیشتر به یک " درد دل خودمانی" می ماند که بسیار راحت مورد پذیرش عموم مردم قرار گرفته بود یعنی ایشان سعی کرده اند تا از قید و بندهای متداول آن زمان تا حدی که به اصل آواز لطمه ای وارد نشود کم کنند تا همه از "آواز" لذت ببرند نه تنها افراد باسواد موسیقی بالا .و اصلا معروف است که آشتی مردم با آواز، با آوازهای استاد گلپایگانی (مشخصا آواز مست مستم ساقیا .... در شور) صورت گرفته است که استاد بنان هم به این نکته اشاره داشته اند که "خوب شد گلپایگانی آمد مردم آواز مارا هم گوش دادند!" 3-ازخصوصیات فنی استاد به این نکته میتوان اشاره کرد که استاد همواره در پی این بوده اند که هیچگاه حتی دو آواز در یک دستگاه را هم شبیه هم نخوانند.یعنی اجراهایشان در یک دستگاه -و حتی یک گوشه!- با هم فرق داشت. مثلا شما اگر آوازهای زیر را که همگی در سه گاه اجرا شده اند گوش بدهید به این مطلب پی خواهید برد. یا رب این شمع شب افروز....(در مغلوب) همچو نی ای عشق جانم سوختی ...(در مخالف) سر کوی دوست عمریست قدم از وفا زدم من.....(درآمد) ای ساربان......(در آمد) پیش ما سوختگان ...(مغلوب) ما رند و خراباتی و دیوانه و مستیم.... و.... 4-همچنین میتوان به مدگردیهای بی نظیر استاد اشاره کرد که واقعا به راحتی از دستگاهی به دستگاه دیگر یااز مایه ای به مایه دیگر میرفتند که انگشت حیرت به دهان همه اساتید وقت فرو میماند..مثلا رجوع کنید به آواز "نیست در سودای زلفش کار من جز بیقراری...".در بیات زند که استاد همان اول به دشتی وارد شده و در آخر به راحتی دوباره به بیات بر میگردند.که البته توانایی مدگردی ایشان مربوط به تمام گوشه های مهجور و دستگاههای مهجور -مثل نوا و راست پنجگاه- هم میشد که مورد تایید اکید اساتید وقت مانند استاد بنان نیز بود.   Image hosting by TinyPic (با تشکر از دوست عزیزم مهدی نوغانی برای این عکس زیبا)     ۵-ابداع روش جدید لرزش حنجره و مناسب موسیقی ایرانی : این روش که استاد معمولا از آن برای اجرای نتهای کشیده استفاده میکردند دارای خصوصیاتی بود که میتوان به این نکته اشاره نمود که فرکانس این لرزش بسیار بالا بود که از این جهت بسیار شبیه لرزشی بود که مرحوم فریدون فروغی -خواننده صاحب سبک موسیقی پاپ - به صدای خودشان میدادند(البته فکر نمیکنم این دو عزیز از هم تاثیری گرفته باشند).همان طور که میدانید عموما خواننده های سنتی ما به سبک خواننده های پاپ به صدای خودشان لرزش میدهند. 6-نوآوری در شکل اجرای آواز: استاد معمولا آوازهایشان را بصورت تصنیف های بدون ضرب اجرا میکردند یا به شکل صحیح تر ، ایشان سعی کردند سرعت اجرای آواز را بیشتر کنند و از زمان اجرا بکاهند تا خسته کننده نباشد .لازم به ذکر است آنقدر آوازهای ایشان شبیه یک تصنیف لطیف بود که مردم ، آوازهای ایشان را مثل یک ترانه زمزمه میکردند. همچنین استاد از پیشگامان اجرای "رمانس" در موسیقی ایران میباشند .اساتیدی مانند استاد بنان (مانند آمد اما) و خوانندگانی مانند آقای ایرج(مانند آواز سپاهان) نیز همانند استاد گلپایگانی به خواندن رمانس های زیبا پرداخته اند. 7-گذاشتن چیزی شبیه یک "تیتراژ" برای آواز ها: با یک دقت در آواز های اجرایی ایشان متوجه میشوید که ایشان معمولا بیت اولی که اجرا کردند تقریبا با همان حالت در آخر آواز اجرا میکردند! که خیلی شبیه به یک تیتراژ میباشد.همچنین همان اول آواز ،ایشان شروع بهخواندن شعر میکردند و چیزی به عنوان ابتدای آواز نمیخواندند تا آواز از حقیقت "آواز در خدمت شعر" دور نشود (این حقیقت را خیلی ها رعایت نکرده اند یا اصلا نمیدانند !) 8-وضوح بیان شعر و زدن تحریر در جایی مجزا از شعر : واقعا وضوح بیان شعر در ایشان-حتی در آوازهای قدیمی شان که کیفیت پایینی دارد -مشهود است همچنین است وسواس ایشان در عدم لطمه به شعر بدین ترتیب که همیشه اول شعر را کامل میخواندند سپس در جای مناسب تحریر میزدند به قول خودشان "اصلا شعر همراه خودش تحریر دارد" 9-تسلط بینظیر ایشان در اوج صدایشان: در مطالعاتم روی صدای ایشان ، از چیزهائی که مرا سخت مبهوت کرد تسلط خارق العاده ایشان روی اوج صدای ایشان بود من میدیدم ایشان گاهی اوقات در جاهایی که خوانندگان خانم هم کم می آوردند تا تحریر بزند استاد -با وجود آنکه شاهد بودم حتی به زحمت نفس میکشیدند- آنقدر مسلط و بلند تحریر میزدند که واقعا فقط میتوانستم سرم را به نشانه تحسین تکان بدهم و به آفریدگار این صدا آفرین بگویم! (نمونه گلهای رنگارنگ شماره 249 ) 10-طرز صحیح انتخاب شعر آواز و ترانه: استاد همواره برای انتخاب شعر روشی مناسب داشته اند بدین ترتیب که برای آواز از اشعار شعرای کلاسیک مانند حافظ ، عراقی و...و همچنین معاصر مانند بیژن ترقی و... استفاده و برای ترانه نیز بطور کامل از اشعارزیبای به روز که توسط اساتید معروف معاصر مانند خانم هما میر افشار و.... سروده میشد استفاده میکردند تا همگام با زبان مردم جلو بروند نه اینکه مانند حالا برای حتی تصنیف و ترانه هم از اشعار حافظ استفاده میکنند !!! بقول استاد گلپایگانی :"شعر حافظ باید در آوازها استفاده شود نه در ترانه و تصنیف". در آخر معتقدم به شخصی مانند استاد گلپایگانی که آنقدر مردم او را دوست دارند که بعد از بیست سال هم وقتی کاست ایشان به بازار می آید اینگونه به فروش میرود باید خیلی بیشتر از اینها توجه شود.زیرا که او از آخرین بازمانده های دوران طلایی موسیقی است .... یادگار دوران بنان ها ، محمودی ها ، ادیب ها،تاج ها و.... رکورد دار اجرای آواز در برنامه جاوید "گلها" .مردمی ترین آوازه خوان تاریخ .... مردی که یاور تهیدستان بود و هست ....کمتر کسی را هم اساتید و هم مردم دوست دارند.....گلپا چنین است. این گلپاست که شاخه های درخت بلند این موسیقی را چنان خم میکند که دست "همه" به آن برسد .... اما او هیچگاه این شاخه ها را نشکست و حرمت این موسیقی از بین نبرد.   با تشکر از دوست عزیزم محسن دهینی به خاطر نوشتن این مطالب زیبا. امیدوارم که از اپدیت امروز راضی باشید. به زودی با یک اواز بسیار بسیار شنیدنی از استاد گلپا در دستگاه همایون(شوشتری)در خدمتتان خواهم بود پس منتظر باشید که هم خبر جدید از استاد گلپا دارم و هم مطالبی از استاد جلیل شهناز و هم اواز زیبایی از استاد برای دانلود. فعلا یا علی.


مطالب مشابه :


تقدیر و تشکر از انجمن محترم آریاییان

غزلی بداهه در مورد تقدیر و تشکر سروده ام که پر از شعر از استاد بی




تشکر از دوستان

با عرض سلام و تشکر از دوستان و تصاویر مورد سکونت در زاهدشهر را ندارم




گزارش سفر انجمن شعر گیلان به شهرستان خلخال

بنده نیز در مورد حضور انجمن شعر و ادب و ضمن تشکر از حضور استاد نقوی سه شعر با




کتاب: سعدی در خت، پر باری از بوستان معرفت - فضل الرحیم

تشکر از شما رساترین ابیات در مورد سماع از کلام و آثار بزرگمرد شعر و استاد سخن سعدی




دانلود چند شعر صوتی از استاد سعید عبادتیان

دانلود چند شعر صوتی از استاد سعید ظاهر سارایی در مورد زبان تشکر میکنم از همه ی




شعر...... و واقعیت های تلخ (زبان تشکر از مادر)

(زبان تشکر از زندگي # شعر # khatarnegar های تو رو دید و در مورد اینکه در آینده می




گروه هواداران استاد گلپا + افتتاح سایت رسمی استاد + نواوریهای استاد گلپا در عرصه آواز ایران

(با تشکر از دوست عزیزم تحریر در جایی مجزا از شعر : شنیدنی از استاد گلپا در




برچسب :