جوان و مد گرایی به همراه عکس

 این یعنی یك فاجعه برای جامعه. زیرا كه در این مسیر، جامعه فرهنگ مادی و معنوی خود را از دست می دهد و با از دست دادن آنها هر چه سریعتر راه هلاكت و نابودی خود را می پیماید . نه دیوار و نه صد سپاه و لشكر جلو دار ورود مد نیستند فقط باید چشم و گوشمان را باز كنیم و مواظب باشیم تا هویت فرهنگی - سیاسی - اجتماعی و اقتصادی ما را ویران نسازد و گذشته و اصالت را از جوانان نگیرد. از آنجائیكه ورود هر مد همراه با انبوهی از پیام ها و محتواست بنابراین فرد مدگرا ممكن است علاوه بر قبول مد محتوای فرهنگی و شرایط اجتماعی آنرا هم بعنوان یك ایده آل بپذیرد كه این خطرناكترین حالت مدگرایی است و جامعه را از درون تهی می كند و در واقع جوانان و نوجوانان را از جامعه ربوده و در اختیار غرب می گذارد هر چند كه به ظاهر در وطن خویش زندگی می كنند.

برای دیدن عکس های بیشتر در روی ادامه مطلب کلیک کنید

كارشناسان معتقدند كه مد یك رفتار اجتماعی نوظهور است كه به یكباره بصورت تغییر سلیقه های ناگهانی در افراد شكل می گیرد در حالیكه با فرهنگ و رسوم جا افتاده آن جامعه كه افراد بر حسب سابقه و قدمت از آن پیروی می كنند تناقض دارد. در یك تقسیم بندی ساده می توان مدگرایی را به سه دسته فردی - خانوادگی و اجتماعی تقسیم كرد . كارشناسان علوم اجتماعی مدگرایی را پناه بردن به آرامش ظاهری تعبیر كرده اند و برای آن عوامل مختلفی بیان نموده اند .

را ذكر نمود . وقتی فرد در شرایطی باشد كه نیازهایش برآورده نشود و الگویی مناسب برای تقلید نداشته باشد در اینصورت این افراد جذب گروههایی می شوند كه كشش به تولید و الگوبرداری در آن گروهها بیشتر باشد . امروزه مردم مدام تلاش می كنند تا خواسته های كاذب خود را كه ثمره مدگرایی است پوشش دهند. این شیوه رفتار آنها را مدام بدهكار نموده و مرتب آینده خویش را پیش فروش می نمایند. به گونه ای كه برای این ره آورد مدگرایی به ناچار به امضای چك و سفته می پردازند بنابراین باید این واقعیت را پذیرفت كه یك نوع آسیب اجتماعی به وجود خواهد آمد .

از نظر فرهنگی معمولاً علیرغم اشتراكات زیاد در دو جنس، زنان به به لحاظ احساسی بودن واكنش هایشان نسبت به محیط ، عاطفی تر می باشند و بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند بنابراین تقلید و گرایش به الگوهای برتر با طبیعت بیولوژیكی زنان تناسب بیشتر دارد . درحالیكه مردان در برخورد و قبول این مسئله منطقی تر عمل می كنند . همچنین در زنان زمینه های شناخت شهودی بیشتر است . آنها بیشتر به روابط و ظاهر اشخاص توجه می كنند و حس زیبا دوستی و زیبایی پرستی در آنها در حد اعلاست. به همین علت است كه گرایش به مد و تقلید از طرز لباس پوشیدن تا نحوه آرایش و نوع صحبت كردن در زنان بهتر و زودتر به منصه ظهور می رسد و گرایش به مد در زنان عینی است .

بنابراین جامعه نیز به دختر یاد می دهد كه بیشتر از پسران پیرو مد باشند. لازم به ذكر است كه مدگرایی محدود به قشر، گروه و یا سن و سال نیست. اما طبیعی است كه جوانان در این بین بیشتر در معرض آسیب هستند . "زیگموند برن فلد " معتقد است تغییرات جسمی جوانان باعث می شود جوان به نظام ارزشی جدید حساس تر شود و در این اثنا برای تسكین دلواپسی های خود به ناچار به سمت گروه و افراد و سبك و روش جدید (مدگرایی) گرایش پیدا می كند . از جمله عوامل این گرایش می توان به چند عامل زیر اشاره كرد. عدم ارضاء نیاز به محبت و مهربانی ، نیاز به امنیت و آسایش ، نیاز به احترام ، نیاز به قدردانی و ... كه اگر هر كدام از عوامل فوق كمتر مورد توجه قرار گیرند جوانان را در مسیر جذب ایده و گروههای خارجی و مدگرایی قرار می دهد و بدین گونه فرد جوان مستعد پذیرش رفتار بزهكارانه خواهد بود .

احتمالاً همه ما در صفحه حوادث روزنامه ها می خوانیم كه دختر یا پسری جوان در حین سرقت اتومبیل یا مثلاً تلفن همراه دستگیر شد كه اگر با دید اجتماعی و نظر كارشناسی به قضیه نگریسته شود حتماً رد پای یكی از دلایل فوق را پیدا خواهیم كرد .ا لبته در نقطه مقابل از نقش وسایل ارتباط جمعی و تبلیغات و افزایش درآمد خانواده ها و متنوع شدن نیازهای امروزه جامعه بشری نیز نباید غافل بود. متاسفانه مدگرایی در جامعه ما در تمامی اقشار رسوخ كرده است و همین عامل سبب اشاعة آن شده است . طبیعی است كه در این گیر و دار بزرگسالان به دلیل كوله بار تجربه سعی می كنند تا حدودی ثابت بوده اما جوانان بدلیل اقتضای سن و سال براحتی الگوبرداری می نمایند. بنابراین وظیفه والدین ، روانشناسان و مددكاران اجتماعی كه بیشترین ارتباط را با جوانان دارا هستند، می باشد كه با ارائه الگوهای مناسب و عینی جوانان و نوجوانان را در بحران یاری دهند و با ارائه برنامه های برتر هویت اصلی جامعه را در جوانان و نوجوانان زنده نگه دارند و نگذارند جامعه آینده از درون تهی گردد .

گرایش برخی جوانان به مد های غربی، آن هم از روی ظاهربینی و غفلت از معانی برخی مدل های مورد استفاده درمو و پوشاک، نشان دهنده فکر نکردن این جوانان در مورد فلسفه ظهور چنین مد هایی است که عمدتا سرمایه داران یهود و آمریکایی از آن حمایت می کنند تا جوانان را در غفلت و سطحی نگری نگه دارند.

هر قدم که درخیابان های شهر برمی داری پدیده های جدیدتری به چشمانت می خورد و فکرمی کنی که از خوابی چند ساله بیدار شدی و مثل اصحاب کهف با این جامعه فاصله زیادی داری.

این روزها برخی از جوانان جامعه که بخش بزرگی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند بدون توجه به عوامل دخیل، اقدام به پیروی از مد های غربی کرده و برخی از آن ها حتی بی خبر از فلسفه بوجود آمدن این مدها تنها به لحاظ ظاهربینی از آن استفاده می کنند.

برای مثال می توان استفاده از لباس هایی که نماد شیطان پرستی برروی آن ها نقش بسته و یا آرایش موهای خود به مدل هایی که مخصوص هم جنس بازان غربی است و جوانان ما تنها صورت زیبای آن مدل را در نظرمی گیرند بدون اینکه به هجمه این بی فرهنگی توجه داشته باشند را مطرح کرد .

شیطان پرستی پدیده ای است که در قرن 19 در انگلستان تاسیس شد و سرمایه داران یهود و آمریکایی از آن حمایت می کنند، استفاده از مواد مخدر و انجام مراسم مبتذل جنسی، کار روزانه شیطان پرستان است.

رپ(Rap )و هوی متال( Heavymetal ) نیز طرفداران زیادی بین نوجوانان پیدا کرده است. رپ از اصلی ترین سبک های موسیقی است که در آن از رکیک ترین الفاظ استفاده می شود و شنونده را به پرخاشگری، خشونت، وحشت، بی نظمی، مرگ، درد، سرعت و وهم دعوت می کند.

جوانانی که از این گروه ها تقلید می کنند لباس و مدهای خود را به شکل افراد این گروه ها در می آورند.

به گفته خود این جوانان بعضی ازمدل های مو عبارتند از: تن تنی، میکروبی، تیفوسی، تاج خروسی، دم اردکی، آناناسی، فشن (Fasion) و سیخ تو پیریز!

مصطفی 20 سال دارد و دانشجوی رشته اقتصاد است. او در مورد مد مو می گوید: "الان موی کوتاه مده اول حجم مو رو کم می کنن که وقتی مو میره بالا خودش سیخ می ایسته یه خورده هم جلوش رو میدن پائین روی پیشونی".

وی اضافه می کند: "سال گذشته مو را بلند می گذاشتن و کلاً به حالت سیخ رو به بالا در می آوردن. افرادی که الان اینجورین زیاد روی مد نیستن".

مصطفی در مورد هزینه هفتگی که برای آرایش مو پرداخت می کند می گوید: "بستگی داره که تو یک هفته چند بار بیرون برم یا چند بار با دوستان جنس مخالف قرار داشته باشم یا چند بار مهمونی و پارتی برم. ولی به طور متوسط الان که دانشگاه می رم و زیاد وقت ندارم دو تا سه بار در هفته می رم آرایشگاه ، تابستون هم که بیشتر پارتی می رم و با آنها قرار می زارم چهار تا پنج بار در هفته. هر بار فقط برای حالت دادن و اتو کشیدن و چسب زدن پنج هزار تومن هزینه می کنم. برای کوتاه کردن هم هشت تا 9 هزار تومن که روی هم 14 تا 15 هزار تومن میشه. البته در طول ماه دو تا سه بار کوتاه می کنم".

این جوان برای درست کردن ابرو که شامل برداشتن زیر و بالای ابرو و کشیدن خط ابرو است دو تا سه هزار تومان پرداخت می کند. او در خصوص مدل مو می گوید: "آرایشگاه ها ژورنال هایی دارن و مدل هاشون رو از ماهواره در می آرن ولی من هر مدلی که بهم بیاد می زنم".

مصطفی در خصوص رفتار والدین خود می گوید: "توی خونه سعی می کنم که منو اینطوری نبینن. مثلاً سعی می کنم طوری ابرو بردارم که معلوم نشه. اگه هم معلوم بشه زیاد حساسیت نشون نمی دن ولی به مو حساس هستن، وقتی می خوام برم خونه موهام رو می شورم که معلوم نشه".

او در خصوص انگیزه اش از این کار و میزان بها دادن به امور دیگر (مثلاً درس خواندن) می گوید:"وقتی می رم تو خیابون ومی بینم که اکثر جوونها این شکلی هستن و طالب بیشتری دارم و اینطوری می پسندن، خب منم موهام رو اینطوری می زنم. ولی درس رو یه جوری پاس می کنم دیگه...".

آرش یکی دیگر از جوانان تهرانی که 20 سال دارد و در رشته صنایع غذایی تحصیل می کند در مقایسه با مصطفی کمتر به آرایشگاه مراجعه می کند. او در ماه چهار بار مراجعه می کند و هر بار 15 هزار تومان برای آرایش موهای خود می پردازد ولی با این حار هر دفعه که بخواهد به مهمانی برود مجبور است به آرایشگاه هم سری بزند. آرش در خصوص مدل مو می گوید: "خود آرایشگرها ژورنال دارن و ژورنال ها هم طوری هستند که همون افرادی که توی ماهواره هستند توی ژورنال هم عکسشون هست. حتی تو ژورنال ها عکس آدم های معروفی مثل دیوید بکام هم هست. ما هم مدل انتخابی رو نشون می دیم و آرایشگر هم طبق همون مدل موها رو می زنن".

از آرش در خصوص زیر ابرو برداشتن می پرسم. او می گوید: "زیر ابرو و روی ابرو بر می دارم. خط ابروهم می کشم".

وقتی می پرسم که چرا این طور می گردی؟ می گوید:"من موسیقی رپ و متالیکا رو دوست دارم. اونا تیپاشون اینجوریه، منم دوست دارم مثل اونا باشم. هم لباس هام و هم وضع ظاهریم مثل اونا می خوام باشه".

دکتر سعید اسلامی جامعه شناس است و در این باره می گوید: انجام این کار برای جوانان با انگیزه های متفاوتی می تواند باشد. یعنی می تواند فردی باشد و یا اجتماعی و فرهنگی.

وی می افزاید: این پدیده منحصر به کشور خاصی نیست بلکه در سراسر دنیا چه در شرق و چه در غرب گسترش پیدا کرده است.

اسلامی در خصوص آسیب های این رفتار می گوید: آسیب ها بستگی به نوع تهدید دارد.

اگر این پدیده هدایت شده باشد می تواند آسیب زا باشد در غیر این صورت تنها می تواند آسیب های فردی داشته باشد و آسیب اجتماعی چندانی نخواهد داشت.

وی در خصوص آسیب های اجتماعی گفت: آسیب های اجتماعی که این پدیده می تواند داشته باشد این است که این کار به صورت زنجیر وار ادامه پیدا می کند و نوجوانان دیگرازاین افراد تقلید می کنند. به همین صورت نسل به نسل ادامه می یابد و در دوره های مختلف این کار ادامه می یابد و محوریت پیدا می کند و به جای این که الگوی مناسبی برای جوانان و نوجوانان داشته باشیم این رفتار برای آنها الگو می شود.

اسلامی در ادامه می گوید: مسئله بعدی برای خود فرد است و آن انرژی و هزینه مالی است که این افراد برای مدل مو و لباس صرف می کنند. این رفتار در بین اقشار مختلف مردم وجود دارد و نوجوانان که از وضعیت مالی مناسبی برخوردار نیستند دچار ناهنجاری مالی می شوند و برای پاسخ به این ناهنجاری به دنبال دزدی و... می روند. از طرفی از سوی جامعه و نگاه مردم ترد شده و دچار گوشه گیری می شوند که در نتیجه افراد انزوا طلب شده و در نهایت اجتماع پذیری این افراد دچار مشکل می شود.

دکتر اقلیما نیز در این باره می گوید: باید از این افراد پرسید که این آرایش و هزینه کردن ها چه سودی دارد وآیا با فکر کردن دست به این کار می زنند یا نه؟

او ادامه داد:اگر دلیل آن ها این بود که همه این کار را انجام می دهند پس ما هم انجام می دهیم نتیجه بی فکری و تقلید است و خانواده ها مسئول هستند زیرا که آن ها را راهنمایی نکرده اند.

poipec94f7u1hqcp9jm0.jpgixub8a6b3j6t6pf3dpe.jpghijab%20poster%2059%20big.jpg0.209500001306903422_dordone_com.jpg

0.184368001306903422_dordone_com.jpg0.179092001306903422_dordone_com.jpg0.181360001306903422_dordone_com.jpg0.187032001306903422_dordone_com.jpg

0.195008001306903422_dordone_com.jpg0.197883001306903422_dordone_com.jpg

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز
فونت زيبا ساز


مطالب مشابه :


علل مد گرایی جوانان

به گفته خود این جوانان بعضی ازمدل های مو عبارتند از: تن تنی، میکروبی افراد برای مدل مو و




جوان و مد گرایی به همراه عکس

به گفته خود این جوانان بعضی ازمدل های مو عبارتند از: تن تنی، میکروبی افراد برای مدل مو و




دانستنیهای عاشورا

دانسـ با ما بـ روز باشید ـــتنی 10-چند تن از سربازان دشمن ماُمور بستن آب کاشت مو | تور




ما به شما می‌گوییم چه رنگی به موهای‌تان می‌آید

برای انتخاب رنگ‌مو چه عواملی را در نظر می تن پوست شما گرم بدنبال مدل های جدید و بروز می




رنگ‌های مناسب موهای شما

برای به‌دست آوردن رنگ خرمایی باید باتوجه به تنی که می یک تن تیره مو و مدل.




علیرضا بدیع (2)

چنان که خسته تنی چای قند پهلو را ! سیاه لشگر مو ها کمان ابرو را ! مدل لباس. جراحی




برچسب :