نقد و بررسی فیلم "مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز" (2012)

the-amazing-spider-man-trailer-2_16-larg

وقتی سونی اعلام كرد كه «اسپایدرمن 4» را كنسل كرده و تصمیم گرفته اثری جدید و اصطلاحاً ریبوت (Reboot) شده را با نام «مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز» (The Amazing Spider-Man ) با كارگردان و عوامل جدید برای اكران در تابستان سال 2012 آماده كند، همگان شوكه شدند. اما حالا كه این فیلم با یك عالمه سرو صدا و حواشی به اكران درآمده سوالی كه مطرح می‌شود این است كه آیا می‌تواند توقعات بالای مخاطبینی را كه هنوز به خوبی سه‌گانه قبلی را به خاطر دارند، برآورده كند؟

تریلر فیلم: Download Link

دانلود صحنه های حذف شده: لینک

شناسنامه فیلم:

كارگردان: مارك وب

تهیه‌كنندگان: اوی آراد، لورا زیسكین، مت تولماك

فیلمنامه‌نویسان: جیمز وندربیلت، آلوین سارجنت، استیو كلووز (براساس کامیک استریپ‌های «اسپایدرمن»، خلق شده توسط استن‌لی و استیو دیتكو)

بازیگران: اندرو گارفیلد، اما استون، ریس آیفنز، مارتین شین، سالی فیلد، دنیس لیری

موسیقی: جیمز هورنر

فیلمبردار: جان شوارتزمن

محصول: كلمبیا پیكچرز (سونی)

مدت زمان: 136 دقیقه

تاریخ اكران: 3 جولای 2012 (13 تیر 1391)

بودجه: 230 میلیون دلار

میزان فروش در سراسر جهان: 655 میلیون دلار (تا تاریخ 8 مرداد 1391)

خلاصه داستان:

«پیتر پاركر» یك دانش‌آموز دبیرستانی است كه در برقراری ارتباط با هم سن و سال‌های خودش مشكل دارد و به نوعی یك نوجوان مطرود محسوب می‌شود. پیتر بسیار مصمم است تا اطلاعاتی درباره گذشته و مرگ مرموز والدین خود كسب كند و از سویی دیگر دل به یكی از هم‌كلاسی‌هایش به نام «گوئن استیسی» بسته است. پیتر كیفی را می‌یابد كه به پدرش تعلق داشته و به همین دلیل نزد همكار پیشین پدرش یعنی دكتر «كرتيس كانرز» می‌رود. این مسأله باعث می‌شود او در نهایت به نیروهای فوق‌بشری دست یافته و به اسپایدرمن تبدیل شود. تا اینكه ...

hr the_amazing_spider-man_48

از همان ابتدا كاملاً مشخص بود كه "اسپایدرمن شگفت‌انگیز" (The Amazing Spider-Man) چه كار سختی در بدست آوردن دل هواداران دارد. در واقع تریلوژی قبلی اسپایدرمن بودجه، بازیگران و حتی كارگردان بزرگتری داشت و قسمت های اول و دوم آن بسیار محبوب شدند و قسمت سوم هم با وجود آنكه حال هواداران اسپایدرمن را تا حد زیادی بهم زد اما لااقل خوب فروخت. در ضمن همه مان فكر می‌كردیم كه سونی عجله كرده و خیلی زود موفق‌ترین فرنچایز خودش را ریبوت كرده. خیلی ها هم وقتی شنیدند که جانشین «سام ریمی» بزرگ كارگردان گمنامی است به نام «مارك وب» كه فقط نام فامیلی‌اش به اسپایدرمن می‌خورد و در عمرش فقط یک فیلم بلند ساخته، قاه قاه خندیدند. ضمناً در طول ساخت فيلم خبرهای جالبی به گوش نميرسيد و تريلرهای منتشر شده هم چنگی به دل نميزدند و اعتراف می‌كنم كه هم مثل خیلی از هواداران خودم را آماده كرده بودم تا بلافاصله پس از دیدن "اسپایدرمن شگفت‌انگیز" بروم به سایت‌های اینترنتی و مدام كامنت بدهم:

Damn you Sony! Damn you to hell. You screwed up my favorite hero

ولی الان كه فیلم را 4، 5 دفعه با دقت دیده‌ام باید با كمال غرور و افتخار اعلام میكنم كه درباره آن اشتباه می‌كردم!

2011 the_amazing_spider-man_008

یادم است كه همش می‌ترسیدم نكند «پیتر پاركر» تو فیلم خیلی Emo باشد (Emo به پسرهایی می‌گویند كه یك جورایی از زندگی كردن خسته شده‌اند. آدم‌هایی كه دپرس شده‌اند. غم دارند. تنها هستند... احساس می‌كنند كه همه تنهاشون گذاشته‌اند، حتی خانواده، دوستان و كلاً دنیای تاریكی دارند و از دنیا طلب كارند). ولی ترسم بی‌خود بود. «آندرو گارفیلد» به طرز شگفت‌آوری یك پیتر پاركر نوجوان قانع‌كننده تحویلمان می‌دهد طوری كه به كل سن واقعی‌اش را فراموش می‌كنیم. او گاهی حتی از «توبی مگوایر» هم بهتر عمل می‌كند چون كاراكتر كاریزماتیكی می‌آفریند كه كه از یك سو غیر اجتماعی و تا حدی گیج و دست و پا چلفتی است ولی از سویی دیگر هوش و جسارت فراوانی دارد و این یعنی پیتر پاركر! البته راستش را بخواهید هنوز هم با اسكیت باز بودن او مشكل دارم ولی به نظرم پیتری كه گارفیلد خلق می‌كند جامع‌تر و بالغ‌تر است و حتی به مرور از یك nerd فاصله می‌گیرد در حالیكه پیتر مگوآیر در طول هر سه فیلم ریمی یك nerd تمام عیار باقی ماند و همواره در برقراری با اطرافیانش مشكل داشت (به خاطر داشته باشیم كه پیتر پاركر عالم كمیك استریپ هم به مرور از یك nerd خارج شد).

2011 the_amazing_spider-man_012

گارفیلد توانسته اسپایدرمن خیلی خوبی هم باشد. شاید به خاطر اینكه در مقایسه با مگوآیر هیكل تركه‌ای و مناسب‌تری دارد. من از سبك مبارزه اسپایدرمن هم بسیار خوشم آمد. نوعی بی‌نظمی ،آشفتگی و غیرقابل‌پیش‌بینی بودن در ضربات و مبارزات او به چشم می‌خورد كه خیلی جالب است. او مدام ورجه وورجه می‌كند، حركات آكروباتیك انجام می‌دهد، مرتباً قابلیت تارافكنی‌اش (webbing) را به‌كار می‌گیرد و گاهی اوقات از تمام اعضای بدنش برای ضربه زدن استفاده می‌كند و خلاصه اینكه تماشاچی هرگز نمی‌تواند ضربات بعدی او را حدس بزند. اسپایدرمن در داستان‌های كمیك‌استریپی‌اش همواره بدین شكل مبارزه كرده است به ویژه در كمیك استریپ‌های اولیه‌اش تا بیانگر بی تجربه‌گی و شور و شور شوق نوجوانانه او باشد. در حالیكه در فیلم‌های قبلی این‌طور نبود و اسپایدرمن خیلی اوقات درست مثل «سوپرمن» یا «بتمن» به «دكتر اختاپوس» یا «مرد شنی» نزدیك می‌شد و بهشان مشت می‌زد!!! از سوی دیگر اسپایدرمنی كه در این فیلم میبینیم درست مثل داستان‌های كمیك‌استریپی‌اش بسیار بذله‌گو است. فقط كافیست به مبارزه او با «لیزارد» در دبیرستان محل تحصیل پیتر پاركر دقت كنید تا متوجه شوید چطور در حال مبارزه دست از شوخی برنمی‌دارد و حریف را با جوك‌های بامزه‌اش دست می‌اندازد تا حواسش را پرت كند. اما جالب‌تر این است كه مارك وب موفق شده بذله‌گویی‌های اسپایدرمن را باورپذیر كند و در دل داستان جای دهد تا نامناسب یا بی‌مورد به نظر نرسند.

2011 the_amazing_spider-man_022

دیگر بازیگران فیلم نیز به خوبی از عهده نقش‌های خود برآمده‌اند. «اما استون» یك «گوئن استیسی» فوق العاده است! گوئن استیسی او بسیار به گوئن استیسی سریال كارتونی تحسین شده The Spectacular Spider-Man شباهت دارد زیرا هم باهوش و باشعور است و هم زیبا و دوست داشتنی ولی هرگز مثل یك مدل لباس به نظر نمی‌رسد و شخصیتی قوی و باورپذیر دارد. او از خیلی جهات به پیتر شبیه است و طوری تربیت شده تا همیشه كاری را كه درست است انجام دهد و به همین دلیل در انتهای فیلم دست به عملی قهرمانانه می‌زند. تمام این عوامل دست به دست هم می‌دهد تا وقتی گوئن دلباخته پیتر می‌شود، تماشاچی آن را باور كند. بی‌جهت نیست كه اكثر منتقدین از رابطه رومانتیك میان آن‌ها به عنوان نقطه قوت اصلی فیلم یاد كرده‌اند.

2011 the_amazing_spider-man_014

«عمو بن» و «زن عمو مِی» هم نقش پررنگی در داستان دارند. شخصاً فكر می‌كردم شاید آنها به حاشیه رانده شوند تا داستان بیشتر روی والدین پیتر پاركر متمركز شود ولی خوشبختانه والدین او فقط در سكانس كوتاهی در ابتدای فیلم رویت می‌شوند و بعد به طور مرموزی غیبشان می‌زند. در نتیجه تماشاچی فرصت می‌یابد تا شاهد شرح و بسط بیشتر رابطه پیتر و عمویش باشد، رابطه‌ای كه به لطف بازی خوب «مارتین شین» بسیار صمیمی و ملموس از كار درآمده و باعث شده تا قتل اجتناب‌ناپذیر او به دست یك سارق سوزناك‌تر و تاثیرگذارتر شود.

2011 the_amazing_spider-man_010

درست است که نحوه‌ای كه عمو بن به قتل می‌رسد تا حدودی نسبت به كمیك‌استریپ‌ها تغییر كرده اما در اصل همان چیزی است كه باید باشد، هرچند که شخصاً ترجیح می‌دادم جمله معروف "قدرت زیاد، مسئولیت به همراه دارد" را عیناً از دهان او بشنوم (البته عمو بن یکی دو بار درباره اهمیت مسولیت پذیری با پیتر صحبت میکند). به علاوه، دوست داشتم «جیمز جونا جیمسون» (همان ناشر بداخلاق و خسیس روزنامه «دیلی بیوگل» كه در فیلم های قبلی نقشش را «جی. كی. سیمونز» ایفا می‌كرد) را در فیلم می‌دیدم ولی نبود او كمك كرده تا زمان بیشتری به كاراكترهای دیگر اختصاص یابد. از سوی دیگر، نحوه شخصیت‌پردازی «سروان استیسی» (پدر گوئن استیسی كه افسر پلیس است و نقش آن را «دنیس لیری» ایفا می‌كند) طوری است كه به نوعی جای خالی جیمسون را پر می‌كند زیرا او نیز اسپایدرمن را یك قانون‌شكن می‌خواند و خواستار دستگیری‌اش می‌شود (هر چند كه در انتهای فیلم به یاری اسپایدرمن می‌شتابد). در ضمن، مطمئنم سازندگان فیلم در قسمت دوم جیمسون را وارد داستان خواهند كرد و به قدر كافی وقت خواهند داشت تا به وی بپردازند زیرا در همین فیلم هم به روزنامه دیلی بیوگل اشاره می‌شود و مشخص است كه پیتر به عكاسی علاقه دارد و می‌خواهد عكاس باشد.

2011 the_amazing_spider-man_015

همانطور كه حدس می‌زدم «لیزارد» نتوانسته دشمنی تمام عیار برای اسپایدرمن باشد و به یكی از نقاط ضعف فیلم تبدیل شده. البته خدا وكیلی «ریس آیفنز» بازیگر خوبی است ولی نقشی كه به او سپرده شده به قدر كافی عمق و كشش ندارد. در واقع لیزارد هرگز یكی از دشمنان درجه یك اسپایدرمن در كمیك استریپ هایش نبوده و در فیلم هم به نظر می‌رسد به محض آنكه دكتر كانرز به لیزارد تبدیل می‌شود دیگر از انگیزه كافی و جالبی برای خبیث بودن برخوردار نیست. نكته دیگر این است كه از آنجائیكه لیزارد كاملاً توسط رایانه و CGI خلق شده، در تضادی آشكار با محیط جدی و واقع گرایانه فیلم قرار می‌گیرد. به عبارتی دیگر، به سختی می‌توان باور كرد خزنده‌ای غول‌پیكر و ناطق (!) در خیابان‌ها جولان می‌دهد و ویروسی ساخته كه می‌خواهد با آن مردم شهر را آلوده كند و به شكل خودش درآورد.

2011 the_amazing_spider-man_030

ضمناً، لیزارد گاهی اوقات در مقایسه با كاراكترهای رایانه‌‌ای دیگر (مثل «هالك» در فیلم "انتقام جویان" كه همین چند وقت پیش اكران شد) تا حدی مصنوعی به نظر می‌رسد و انگار سازندگان جلوه‌های ویژه فیلم پول و وقت كافی در اختیار نداشته‌اند. با این حال حضور دكتر كانرز در فیلم كاملاً با خطوط اصلی داستانی جفت و جور است و او به خوبی به اسپایدرمن و «نورمن آزبورن» (صاحب «آزكورپ»، همان شركتی كه والدین پیتر پاركر برایش كار می‌كردند) ربط می‌یابد. همچنین تبدیل شدن دكتر كانرز به لیزارد مستقیماً حاصل همان تحقیقات و آزمایشاتی است كه پیتر را به اسپایدرمن تبدیل می‌كند. این مساله انسجام مناسبی به داستان بخشیده است.

2011 the_amazing_spider-man_025

البته انصافاً باید قبول كرد كه صحنه‌های مبارزه میان اسپایدرمن و لیزارد تماشایی و مهیج از آب درآمده‌اند (مخصوصاً سكانسی كه در دبیرستان پیتر اتفاق می‌افتد). در كل و برخلاف برخی از فیلم‌های سینمایی ابرقهرمانانه‌ای كه اخیراً عرضه شده‌اند، "اسپایدرمن شگفت‌انگیز" سكانس‌های اكشن نسبتاً واضح و غیر پیچیده‌ای دارد كه باعث می‌شود تماشاچی به راحتی و بدون گیج شدن از آنها لذت ببرد. اكثر صحنه‌های تاب خوردن پیتر در سطح شهر نیز به لطف استفاده از بدل كاران كاركشته از حالت كامپیوتری فیلم های ریمی خارج شده و حس و حال واقعی به خود گرفته‌اند.

2011 the_amazing_spider-man_wallpaper_005

پیشتر شایع شده بود كه در فیلم پدر پیتر پاركر نقش اساسی در تبدیل شدن او به اسپایدرمن ایفا خواهد كرد و اینكه از قبل برنامه‌ای در جریان بوده تا پیتر به نیروهای فوق‌بشری عنكبوت‌مانند دست یابد. اما خدا را شكر كه چنین چیزی در فیلم به چشم نمی‌خورد. در كل تغییرات ایجاد شده در منشأ (Origin) اسپایدرمن بجا و مناسب به نظر می‌رسند و باعث شده‌اند تا داستان به روز و مدرن شود و نظم منطقی بهتری داشته باشد. با این وجود، نكته‌ای در نوع شخصیت‌پردازی پیتر وجود دارد كه كمی آزارم می‌دهد و آن این است كه به نظر می‌رسد پیتر به خاطر انتقام‌جویی به دنبال قاتل عمو بن می‌رود نه از روی حس مسئولیت‌پذیری و یا به خاطر احساس گناه. البته تصمیمی كه او در پایان فیلم می‌گیرد به وضوح نشان می‌دهد كه آدم مسئولیت‌پذیری شده ولی بهتر بود او كمی بیشتر خود را بابت مرگ عمویش مقصر می‌دانست.

hr the_amazing_spider-man_47

حفره‌هایی هم در فیلمنامه به چشم می‌خورد و برخی از خطوط داستانی به سرانجام نمی‌رسند. مثلاً اصلاً معلوم نمی‌شود چه بر سر آن دكتر هندی كه برای نورمن آزبورن كار می‌كند و برای دكتر كانرز خط و نشان می‌كشد، می‌آید؟ ما فقط می‌بینیم كه هنگامی كه در خودرویش نشسته مورد حمله لیزارد واقع می‌شود اما سپس ناگهان غیبش می‌زند! پیتر هم هرگز موفق نمی‌شود قاتل عمو بن را پیدا كند و یا سرنخی درباره ناپدید شدن پدرو مادرش به دست آورد. با این حال امیدوارم موارد مذكور در قسمت دوم مورد اشاره قرار بگیرند. راستی تا از یادم نرفته بگویم كه هنوز هم از لباسی كه اسپایدرمن در فیلم بر تن می‌كند خوشم نمی‌آید و آن را نسبت به آثار قبلی ضعیف‌تر می‌دانم ولی لااقل موسیقی نسبت به قبل بهتر شده و وقتی به اوج می‌رسد خیلی تاثیرگذار و خاطره‌انگیز می‌شود.

2011 the_amazing_spider-man_021

در هر حال به عنوان كسی كه خود را یكی از بزرگترین و سختگیر‌ترین هواداران اسپایدرمن می‌داند و ادعا می‌كند كه بیش از هر فرد دیگری در ايران درباره او تحقیق كرده و مطلب نوشته، خیلی خیلی خوشحالم كه روی هم رفته سازندگان فیلم به ذات و جوهره پیتر پاركر/اسپایدرمن و دنیای او وفادار بوده‌اند. در حقیقت پیام فیلم به مخاطب خود این است كه صرف‌نظر از ظاهر، نوع لباس، سن و سال، و طریقه بدست آوردن نیروهای فوق بشری، اسپایدرمن داستان یك انسان معمولی است كه به نیروهای غیر معمولی دست می‌یابد و در نهایت یاد می‌گیرد كه چگونه از آنها به طور مسولانه‌ای استفاده كند؛ انسانی كه خودش را وقف اصول و ارزش هایی می‌كند كه به آنها اعتقاد دارد و در این راه حاضر است با هر مشكلی روبرو شود و جان خود را به خطر بیاندازد.

2011 the_amazing_spider-man_016

در نهایت باید بگویم كه "اسپایدرمن شگفت‌انگیز" فیلم بي عيب و نقص یا جریان‌سازی نیست و هرگز آن را بهترین فیلم كمیك استریپی نخواهم خواند ولی داستان درگیركننده و بازیگران فوق‌العاده‌ای دارد و سرشار از روابط عاطفی و رومانتیكی است كه در دقایق انتهایی به اوج می‌رسند. اما مهم‌تر این است كه موفق می‌شود به زیبایی ماهیت بنیادین پیتر پاركر/اسپایدرمن را به تصویر بكشد و این همان ماهیتی است كه در پنجاه سال گذشته مخلوق جاودانه «استن لی» و "استیو دیتكو» را به محبوبیتی بی‌نظیر رسانده و او را در دل مخاطبین مختلف جای داده است.


مطالب مشابه :


دانلود بازی اسپایدرمن 4

هرچی که بخوای - دانلود بازی اسپایدرمن 4 Processor: Intel Pentium IV processor with a clock speed of 2.4 GHz / AMD 3500 Ram: 2 GB




بازیگر جدید نقش مردعنکبوتی

، اما درپی اختلاف نظری که بین ریمی و شرکت سونی درمورد داستان «اسپایدرمن 4» پیش آمد




نقد و بررسی فیلم "مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز" (2012)

وقتی سونی اعلام كرد كه «اسپایدرمن 4» را كنسل كرده و تصمیم گرفته اثری جدید و اصطلاحاً ریبوت




اسپایدرمن باورنکردنی چگونه ساخته شد

New Animation - اسپایدرمن باورنکردنی چگونه ساخته شد - Lovers Of Animation




اسپایدرمن 1

دریا و آسمان سبز - اسپایدرمن 1 - Ramin Abdullahi-----Mansor Bazdar 28/5/2011 START




اسپایدرمن 2

دریا و آسمان سبز - اسپایدرمن 2 - Ramin Abdullahi-----Mansor Bazdar 28/5/2011 START




بازي پرطرفداراستراتژيكي وخلاقانه فتح برلين Commandos 3:Destination Berlin سه سي دي

فروش پستی سی دی بازی های جدید کامپیوتری - بازي پرطرفداراستراتژيكي وخلاقانه فتح برلين Commandos 3




لباس مرد عنکبوتی

مقدمه: بدون هیچ اغراقی اسپایدرمن دارای یكی از نمادین ترین و شناخته شده ترین لباس ها در دنیای




برچسب :