وزارت بهداشت: تبلیغات روغن جامد سالم بازی با سلامت مردم است


اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,وزارت بهداشت

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: تولید و تبلیغ نوعی روغن که به عنوان "روغن‌ جامد سالم" معرفی می‌شود، برخلاف ضوابط و تهدید کننده سلامت مردم است.

 دکتر زهرا عبدالهی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تبلیغات  گسترده تولید روغن خوراکی  با نام روغن جامد سالم حاوی امگا 3 گفت: در دهه 70 تولید روغن به صورت مایع و جامد بود که طی چندین سال تلاش، با تدوین سیاست‌های سهمیه روغن یارانه‌ای و جایگزینی روغن جامد با مایع و بازنگری در استانداردها، از دهه 80 تولید روغن نیمه جامد در دستور کار تولید کنندگان روغن قرار گرفت و فرهنگ‌سازی مصرف روغن مایع آغاز شد.

 

وی ادامه داد: براساس تصمیم اتخاذ شده در دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، تولید روغن خوراکی نیمه جامد تا پایان سال 95 باید متوقف شود. بنابراین تولید و تبلیغ روغن نیمه جامد برای مصرف خانوار بر خلاف این تصمیم اتخاذ شده است.

 

 عبدالهی با تاکید بر این که ما سال‌ها برای تغییر فرهنگ الگوی مصرف روغن نباتی جامد به سمت روغن مایع تلاش‌های زیادی کردیم و تا امروز موفقیت بسیار خوبی را در این تغییر فرهنگ بدست آوردیم، تاکید کرد: در سال 74 تولید و مصرف روغن جامد 97 درصد و روغن مایع سه درصد بود، ولی در حال حاضر تولید روغن نیمه جامد 53 درصد و مایع 48 درصد است که متاسفانه در قبال این تلاش‌ها، با تولید این نوع روغن و تبلیغات آن شاهد تشویق مردم به سمت روغن‌های نیمه جامد نباتی  هستیم.

 

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در ادامه تصریح کرد: مشکل دیگر این روغن درج کلمه امگا 3 روی بسته بندی این روغن است که موجب سردرگمی و گمراهی مصرف کنندگان می‌شود؛ چراکه روغن‌های حاوی امگا 3 در برابرحرارت مقاوم نیستند و نیازمند برخی فرآیندها و افزودن موادی برای افزایش مقاومت هستند. حتی ممکن است بسیار مضرتر از اسید چرب اشباع و ترانس باشند.

 

به گفته عبداللهی، بهترین روغن برای  پخت و پز، روغن‌های مایع گیاهی همچون کلزا، آفتابگردان، ذرت و .... و بهترین روغن برای سرخ کردن روغن های مخصوص سرخ کردنی است.

 

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت همچنین از مکاتبه با سازمان غذا و دارو، استاندارد و انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور برای رفع ابهامات موجود در تولید و اخذ مجوز برای تولید این روغن خبر داد.