چرا کاندیدا نشدم


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,رحمت‌الله حافظی

 دو لیست اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در حسرت یک نام ماندند. نام «رحمت‌الله حافظی». مردی که طی دو سال اخیر تحولی غیرقابل باور را در شورای شهر تهران بنا کرد. او زبان به ناگفته‌ها باز کرد و به قول خودش «راه مبارزه با فساد» را در دل شورای شهر کاشت.

 

خیلی‌ها صحبت‌های او را شوی تبلیغاتی دانستند و از همان ابتدای دو سال گذشته بر رفتار حافظی انگ تبلیغاتی بودن برای ورود به پنجمین دوره شورای شهر تهران زدند. با این وجود زمانی که تب انتخابات در بهمن سال گذشته (1395) داغ شد، هر کدام از دو طیف سیاسی خواستار نام او در لیست خود بودند؛ نامی که می‌توانست یک لیست را به اوج موفقیت برساند. حافظی اما نیامد و نیامدنش موجی از بهت و حیرت مخالفانش را در خود فرو برد.

 

مردمی که او را می‌شناختند هم ناراحت شدند و برای راضی کردنش کمپین راه انداختند. برخی هم در نظرسنجی‌ها شرکت کردند. در همین نظرسنجی‌ها در سایت‌های مختلف حافظی شاگرد اول چهارمین شورای شهر تهران شد و خیلی از اعضای این شورا که به حافظی انگ می‌زدند، از دید مردم مردود شدند و با نمره‌های منفی شهروندان تهرانی روبه‌رو شدند.

 

کمپین‌ها و حتی دعوت دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب هم نتوانست حافظی را از نیامدن منصرف کند. او به خاطر خانواده‌اش نمی‌آید، ولی معتقد است راهی را شروع کرده که پایانی ندارد. به باور حافظی، هستند نمایندگانی که در پارلمان‌های بعدی پایتخت در مبارزه با فساد قدم بردارند و نترسند از گفتن ضعف‌ها و مشکلات. او می‌گوید: «با فسادستیزی‌ای که ایجاد شد، حتما دوستانی هستند که در شورای دوره پنجم این راه را ادامه دهند. بنابراین دغدغه‌‌ای ندارم و اعتقاد دارم سال 96 هم نقطه عطفی در مدیریت شهری خواهد بود و انتظارات مردم محقق خواهد شد.»

 

البته کارکنان شورای شهر هم از ثبت‌نام نکردنش شوکه‌ شدند و برای یافتن علت نیامدنش و ابراز ناراحتی‌شان به دفترش در طبقه پنجم ساختمان شورای شهر تهران واقع در خیابان بهشت آمده بودند. بعد از اولین جلسه علنی شورای شهر در سال جدید (1396) دفترش پر می‌شد و خالی از کارکنان شورای شهر و او هم با رویی‌گشاده و گز اصفهان پذیرایشان شده و به گفته‌هایشان جواب می‌داد. حافظی میزبان آفتاب یزد هم بود. او در مدتی کوتاه همکلام‌مان شده و به سوالاتمان پاسخ گفت که از نظرتان می‌گذرد.

**

شایعات در مورد شما زیاد بود. می‌گفتند که قرار است بیایید و دلیل نیامدنتان را حضور در مجلس دوره بعد اعلام کردند.

پای صحبت‌ها اگر بنشینی و شایعات، هر اتفاقی را یک طور می‌توان تعبیر کرد. انتقادات وقتی جدی شد گفتند ایشان دارد تخریب می‌کند که رقیب سیاسی شهردار فعلی (که از اصولگرایان است) برای دور بعدی کاندیدا شود که خوشبختانه آن موضوع منتفی شد. بعد گفتند تخریب‌ها صورت می‌گیرد که ایشان بتواند به لیست یک جناح سیاسی راه پیدا کند که با عدم ثبت‌نام من این موضوع هم منتفی شد. عده‌ای گفتند ایشان قصد دارد در مجلس ثبت‌نام کند. خب اگر بخواهم چنین کنم می‌توانم وارد شورا شوم و نیمه‌ راه بعد از دو سال این حق قانونی است که هر کسی استعفا بدهد و برود. کما این که دیدیم در شورای چهارم هم حدود 4-5نفر خارج شدند هیچ مشکلی هم نبود. عده‌ای گفتند پیشنهادی شده برای دولت آینده که چنین چیزی هم نیست و آنچه را که مطرح کردم صادقانه بود و اعتقاد دارم می‌توانم از جایگاه خودم و طبابتم به مردم کمک کنم.

 

** هر دو طیف منتظر ثبت نام شما بودند وسوسه نشدین برای آمدن؟

قطعا برای هر کار مهمی که می‌تواند باعث تغییر در زندگی اجتماعی و شخصی شود باید دقیق مطالعه کرد و همه جوانب را سنجید، بعد تصمیم گرفت. تصمیمی که مبتنی بر مطالعه دقیق باشد، خیلی کمتر پشیمانی به همراه خواهد داشت. روی این موضوع هم چند‌ماه فکر کردم که چه باید بکنم. یعنی تا زمانی که ثبت نام شروع شد به نتیجه نهایی نرسیده بودم. حتی حدود دو‌ماه پیش بود عده‌ای از دوستان دانشجو و اهل رسانه اصلاح‌طلب یزد دعوت کردند و رفتم آنجا. در آن جلسه‌ای که داشتیم، یکی‌شان گفت: «آیا این صحبت‌هایی که دکتر حافظی طی یکی دو سال گذشته داشته برای این نیست که بتواند رای بیاورد در انتخابات دوره بعد؟ یا این که به لیست اصلاح‌طلبان راه پیدا کند؟» همان جا صادقانه گفتم: «تا الان که اینجا نشستم واقعا خودم هم تصمیم جدی نگرفتم و هنوز به جمع‌بندی نرسیدم که آیا حضور من به صلاح است یا عدم حضورم.» آخرین روزها بود که جمع‌بندی انجام شد و با توجه به مسائل خانوادگی به این نتیجه رسیدم که ضرورتی برای حضورم در شورای پنجم وجود ندارد. از یک سو مسائل خانوادگی و از سوی دیگر هم مسیری که باز شد.

 

افکار عمومی و مطالعه افکار عمومی برای مبارزه با فسادی که وجود دارد، دیگر اجازه نخواهد داد که عده‌ای با سیاسی‌کاری عوام‌فریبی کنند و قطعا شورای بعد موظف خواهد بود که این مسیر را دنبال کند. اعتقاد دارم که انتخابات آتی نقطه عطفی ایجاد خواهد کرد در مدیریت شهری. قطعا تیم فعلی شهرداری حذف خواهد شد. حتی اگر برنده انتخابات اصولگرایان باشند، قطعا این تیم‌ها جابه ‌جا خواهند شد و این انتظار هست که تیم‌های جدید که حضور پیدا می‌کنند هر چند با سختی بسیار زیاد، مجبورند خطاها و انحرافات احتمالی که در 10-12 سال گذشته شهرداری بوده را به تدریج اصلاح کنند. به نظر می‌آید که این اصلاح هم باید مبتنی بر اصلاح ساختارها باشد. ساختارها اصلاح شود اجازه خطا و تخلف را دیگر به افراد در سطوح مختلف نخواهند داد.

 

اگر روی اصلاح ساختارها سرمایه‌گذاری کنند و از سوی دیگر هم به سمت نیروهای کارشناس و خبره اصیل و قدیمی شهرداری بروند که طی سال‌های گذشته کنار گذاشته شده‌اند، موفق خواهند شد. چون اگر بخواهند عده‌ای را خارج بکنند و عده‌ای را وارد سیستم کنند، فکر می‌کنم شانس موفقیت‌شان خیلی زیاد نباشد. ولی اگر از ابتدا سعی کنند از نیروهای قدیمی، با تجربه و سالم شهرداری کمک گیرند، آنها هم انگیزه کافی برای اصلاح و جبران خطایی که در این چند سال صورت گرفته خواهند داشت و خیلی سریع سیستم ارتقا پیدا می‌کند. به این دلایل به نظرم آمد که آینده خوبی پیش رو خواهیم داشت و ضرورتی برای حضور حافظی هم وجود ندارد. بدون حافظی هم شورای آینده راه مبارزه با فساد احتمالی (که یک مطالبه عمومی شده) قطعا ادامه خواهد داشت.

 

** شما تا 13 مرداد‌ماه در شورا حضور دارید اولویت‌هایتان برای پیگیری چیست؟

قطعا وظیفه اصلی ما به عنوان کمیسیون سلامت پیگیری مسائل مرتبط با سلامت مردم شهر است. همین کارهایی که طی این دو، سه سال هم پیگیری کردیم. مثل بحث خروج صنایع آلاینده‌ها از سطح شهر تهران یا حفظ صیانت از باغات تهران. امیدواریم ظرف یکی دو هفته آینده بتوانیم پیشنهاد حفظ صیانت از باغات تهران را به صحن شورا بیاوریم. بارها این پیشنهاد به صحن آمد و به دلایل واهی هیئت رئیسه از صحن خارج شد. جلسات متعدد کارشناسی داخل کمیسیون سلامت داشتیم. جلسات مشترکی هم با کمیسیون معماری و شهرسازی داشتیم و حاصل آنها به صحن آمد و مجددا از صحن خارج شد. آخرین روزهای سال گذشته از رئیس شورا مطالبه کردیم که حداقل در عمر باقیمانده از شورای شهر، این طرح صیانت را احیا کنند و اجازه ندهند باغات شهر تهران بیشتر از این آسیب ببیند.

 

ایشان هم تلویحا پذیرفتند و تکلیف کردند در قالب یک طرح مشترک با امضای کمیسیون سلامت و کمیسیون معماری و شهرسازی به صحن بیاید. سعی می‌کنیم هفته آینده جلسه‌ای با کمیسیون معماری و شهرسازی داشته باشیم و خروجی این جلسه را برای طرح در صحن ارسال کنیم و انتظار داریم که با این طرح بتوانیم آسیب‌هایی که مصوبه برج باغ‌ها به شهر تهران و فضای سبز شهر تهران زده را حداقل طی چند‌ ماه آینده مهار کنیم و اجازه ندهیم باغات شهر تهران بیشتر از این عرصه تاخت و تاز سوداگران باشد.

 

** شما پیش‌بینی می‌کنید که چه کسی شهردار آینده خواهد بود؟

بستگی دارد که چه کسانی وارد صحن شورا می‌شوند. حسب اینکه چه کسانی وارد صحن شورا می‌شوند قطعا کاندیداها معرفی می‌شوند. نمی‌شود قضاوت قطعی کرد. ولی پیش‌بینی من این است که شورای آینده ترکیب اصلی‌اش از جناح اصلاح‌طلب باشد و اکثریت اعضای شورا و قطعا آنها هم شهردار منتخب خودشان را معرفی خواهند کرد.

 

** به نظرتان هیئت رئیسه شورای آینده مانند این دوره یکدست از یک طیف خاص خواهد بود یا مانند دوره‌های قبل با تضاد آرا در هیئت رئیسه روبه‌رو می‌شویم؟

من خیلی نقش هیئت رئیسه را قبول ندارم، حداقل با عملکردی که طی این 4 سال دیدم. بیشترین نقش توسط رئیس شورا ایفا می‌شود. هیئت رئیسه در این دوره 4 ساله نقش پررنگی نداشته و حتی بعضا در جلسات داخلی معترض بودند که هیچ نقشی ایفا نمی‌کنند و گاهی از عملکرد رئیس شورا گلایه داشتند. حداقل در این 4 سال نقش رئیس شورا بود که ایشان جایی که اصرار داشت چیزی مصوب شود، بالاخره به تصویب می‌رساند، جایی هم که تمایل نداشت، خیلی راحت از کنار مصوبات می‌گذشت.

 

حتی بعضا مواردی داریم که آنچه ابلاغ شده بود با آنچه که در صحن تصویب می‌شد، فرق می‌کرد. یعنی آنچه که آقای رئیس ابلاغ می‌کرد، خلاف آن چیزی بود که در صحن مصوب می‌شد. چنین عملکردی را متاسفانه شاهد بودیم. به نظر می‌آید که نقش رئیس خیلی مهم باشد. اگر رئیس شورا این تفکر را داشته باشد که صرفا اداره جلسات را به عهده دارد و صرفا مکاتبات را به عهده دارد و برای نقش تک تک اعضا احترام و ارزش قائل باشد قطعا آن مشکلی که شما به آن اشاره کردید، تکرار نخواهد شد. ولی اگر رئیس یک فرد تکرویی باشد که خودش را قیم بداند و نظرات خودش را از نظرات سایرین برتر بداند و بخواهد نظر خودش را اعمال کند ممکن است تاریخ تکرار ‌شود و در شورای آینده هم چنین مشکلی را داشته باشیم. این موضوع بستگی به شخصیت رئیس منتخب شورای دور بعد دارد.

 

** عملکرد کمیسیون سلامت در شورای شهر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تمام سعی و تلاش خودمان را داشتیم، حداقل در کمیسیون سلامت (که نوپا هم بود) آنچه را تهدید کننده سلامت مردم است، شناسایی کنیم و با آن مقابله کنیم. موارد و مصادیقی هم هست که فرصت اعلامش نیست. تمام تلاشمان را به کار گرفتیم برای این کار و خدا را هم شکر می‌کنیم که بالاخره کارهایی هم انجام شد. اگر کوتاهی هم بوده با اسناد این آیه شریفه که می‌فرماید: «ان الله لا یکلف نفسا الا وسعها» از وسع ما خارج شده است و انتظار داریم مردم هم آن بخشی از کوتاهی‌ها که خارج از وسع ما بوده به بزرگواری خودشان ببخشند.

 

** بسیاری از مردم خیلی ناراحت بودند که شما در مهلت قانونی ثبت‌نام نکردید و در دوره بعد شورای شهر نیستید.

بعد از اینکه من ثبت نام نکردم حجم بسیار عظیمی از الطاف و محبت مردم، اصحاب رسانه و فعالان شبکه‌های اجتماعی را شاهد بودم که از این بابت هم صمیمانه تشکر می‌کنم و این انتظار را دارم که شورای آینده بتواند ادامه دهنده این مسیر باشد و افتخاراتی را برای حداقل ترکیب جدید و مدیریت شهری ایجاد کند.

 

** اگر قرار باشد به صحنه مسئولیت بازگردید کدام مسئولیت را انتخاب می‌کنید، مجلس، شورا یا دولت؟

فرقی نمی‌کند. مهم این است که انسان هر جایی که هست از تمام توان و انرژی‌اش برای انجام مسئولیتی که پذیرفته استفاده کند و کاری که به عهده‌اش گذاشته شده صادقانه و با نیت حل مشکلات مردم دنبال کند. عناوین و جایگاه اصلا مهم نیست. حالا چه من در جایگاه تخصصی خودم و مطبم به عنوان یک پزشک کاری که انجام می‌دهم صادقانه باشد و برای حل مشکلات مردم و درمانشان، چه جایگاه عضویت شورا باشد یا نقطه دیگر. وقتی که صادقانه کار انجام شود مردم هم باهوشند و احساس می‌کنند. حتی افرادی که شاید سن بالایی دارند و هیچ تحصیلات ابتدایی هم ندارند به راحتی تشخیص می‌دهند که چه کسانی صادقانه دارند کار می‌کنند، چه کسانی حواشی دارند. مردم باهوشند و با ظرفیتی که شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده ارتباط با مردم خیلی راحت است و این را باید یک فرصت تلقی کنیم و باید از این فرصت حاکمیت استفاده کند.

 

** چقدر از مسئولیت دور خواهید بود؟

الان ترجیح‌ام این است که برسم به درمان بیماران. چون حجم بسیار زیادی هم بیمار دارم. حتی اگر من هر روز از صبح تا شب هم مشغول درمان باشم. باز هم بیمارانی را در نوبت خواهم داشت. اولویت اول خودم فعلا این است که به کار درمان بپردازم.

 

 اخبار  سیاسی  -  افتاب یزد