دود دست سوم سیگار نیزخطرناک است


اخبارپزشکی  ,خبرهای   پزشکی ,دود دست سوم سیگار

محققان دانشگاه کالیفرنیا در برکلی دریافتند دود دست سوم سیگار منجر به کاهش وزن غیرطبیعی و آسیب دیدن سلول‌های خونی می‌شود.

 به گزارش  ایرنا از ساینتیفیک، دود دست سوم بقایای چسبناک دود تنباکو است که روی سطوحی مانند مبلمان، لباس و دیوارها باقی می‌ماند. 

 

محققان موش‌های نوزاد را به مدت سه هفته در مجاورت لباس های آلوده به دود دست سوم قرار دادند و پس از آن وضعیت سلامت موش‌ها را بررسی کردند. در این تحقیقات معلوم شد وزن این موش‌ها در مقایسه با نوزادان گروه کنترل به شدت کم‌تر است.

 

علاوه بر این، تعداد سلول‌های خون سیستم ایمنی نوزادان و موش‌های بالغی که در معرض دود دست سوم قرار گرفتند، کمتر از حد طبیعی بوده و در نتیجه در بدن آن‌ها واکنش‌های آلرژیک و التهاب مشهود بود.

 

بر اساس این تحقیقات، کاهش وزن در اثر دود دست سوم موقتی است و چند هفته پس از دوری از دود، موش‌ها وزن طبیعی خود را به دست آوردند. 

 

به اعتقاد محققان نوزاد انسان در معرض خطر بیشتری قراردارند. زیرا احتمال دسترسی و خوردن دود دست سوم هنگام حرکت چهاردست و پا و فرو بردن اشیای مختلف در دهان، به ویژه در زمان رشد دندان‌های کودک، بیشتر است.

 

با وجود این که آثار مضر دود دست دوم کاملا شناخته شده هستند، اثرات دود دست سوم که احتمالا به اندازه دود دست دوم مضر است، تا کنون شناسایی نشده است. 

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Scientific Reports منتشر شده است.