عضویت قطعی سه زن در کمیسیون ورزشکاران/ انتخابات بدون دخل و تصرف


اخبارورزشی,خبرهای   ورزشی ,کمیسیون ورزشکاران

رئیس کمیته ملی المپیک با تاکید بر پیچیدگی های انتخاب ۱۵ عضو کمیسیون ورزشکاران گفت: انتخابات پیش رو کاملا در چارچوب اساسنامه و بدون دخل و تصرف برگزار خواهد شد. 

کیومرث هاشمی در گفتگو با مهر، با تأکید بر اینکه انتخابات کمیسیون ورزشکاران به طور کامل و براساس اساسنامه مصوب این کمیسیون برگزار خواهد شد در خصوص تعداد کرسی های تعریف شده برای آن و اینکه انتخاب ورزشکاران برای تصدی آنها بر چه اساس صورت می گیرد، توضیح داد.

 

وی با اشاره به اینکه طبق اساسنامه جدید ۱۵ کرسی برای کمیسیون ورزشکاران تعریف شده است، خاطرنشان کرد: البته انتخاب ورزشکاران برای تصدی این کرسی شرایط خاصی داشته و پیچیدگی  های مخصوص به خود را دارد. منظور این است که ۱۵ نفری که بیشترین رأی را در انتخابات پیش رو کسب کنند، حتماً مجوز ورود به کمیسیون را کسب نخواهند کرد.

 

رئیس کمیته ملی المپیک در این زمینه  توضیح بیشتری داد و یادآور شد: طبق اساسنامه کمیسیون ورزشکاران، سه نفر از ۱۵ عضو این کمیسیون باید حتماً از بانوان ورزشکار باشد. بنابراین حتی اگر در بین ۱۵ نفر اولی که بیشترین رأی را از مجموع کمیسیون ورزشکاران کسب می کنند، بانوی ورزشکار نباشد باز هم باید طبق اساسنامه عمل کنیم حتی اگر بانوان کاندیدا به لحاظ کسب آراء در جایگاه مثلاً بیستم، سی ام یا چهلم قرار گرفته باشند.

 

هاشمی اظهار داشت: همچنین حتماً باید یکی از اعضای کمیسیون ورزشکاران از بین ورزشکاران واجد شرایط فعال در ورزش های زمستانی باشد. مورد دیگری که در اساسنامه کمیسیون ورزشکاران به آن تأکید شده این که، از هر رشته المپیکی بیش از سه نفر نمی توانند عضو کمیسیون شوند.

 

وی تصریح کرد: بنابراین صرفاً ۱۵ نفر اولی که بیشترین رأی را از انتخابات کمیسیون ورزشکاران به خود اختصاص می دهند لزوماً عضو این کمیسیون نخواهند شد. در واقع برای انتخاب این ۱۵ نفر علاوه بر تعداد آراء افراد کاندیدا باید به موارد لحاظ شده در اساسنامه نیز توجه داشت.

 

رئیس کمیته ملی المپیک در بخش دیگری از گفتگو با خبرنگار مهر با یادآوری اینکه ورزشکاران فعال در رشته های المپیکی و برخی رشته های آسیایی می توانند کاندیدای کمیسیون ورزشکاران شوند، در مورد برخی ابهامات در رابطه با برخی ورزشکاران توضیح داد.

 

وی در این رابطه درباره وضعیت ورزشکاران دوپینگی، دوتابعیتی و لژیونر گفت: البته تا زمان برگزاری انتخابات کمیسیون زمان داریم، طی این مدت دستورالعملی را برای انتخابات ۲۰ مهر ماه تهیه می کنیم تا براساس آن، کاندیداها مشخص و انتخابات برگزار شود. آنچه مسلم است دوپینگی ها از آنجا که متخلف ورزشی به حساب می آیند شرایط لازم برای حضور در انتخابات را ندارند، تعداد ورزشکاران دو تابعیتی و لژیونرمان نیز محدود است. در هر صورت در دستورالعملی که باید آماده کنیم به این موارد پرداخته خواهد شد.

 

هاشمی به یک مورد اشاره کرد و ادامه داد: در اصل تنها ورزشکاران فعال در رشته های المپیکی می توانند در کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک عضویت داشته باشند اما از آنجا که تعداد این دسته از ورزشکاران در کشورمان خیلی زیاد نیست رایزنی هایی انجام دادیم تا بتوانیم از ورزشکاران رشته های آسیایی (بازی های آسیایی) نیز در کمیسیون استفاده کنیم براین اساس و طبق اساسنامه جدید ورزشکارانی که مدال طلای بازیهای آسیایی از سه دوره قبل تا کنون را داشته باشند می توانند در این دسته از ورزشکاران قرار بگیرند.

 

وی اظهار داشت: قاعدتاً در برگزاری انتخابات کمیسیون ورزشکاران، رکن اصلی خود ورزشکار است. کمیته ملی المپیک به دنبال این است که انتخابات این کمیسیون مهم و تأثیرگذار را کاملاً در چارچوب آئین نامه مصوب و بدون هیچ دخل و تصرفی برگزار کند تا افرادی که صاحب کرسی می شوند بتواند مدافع حقوق خود در ورزش کشور باشند.