گزارش المانیتور از «قدرتمند ترین زن ایران» / بانو عفت مرعشی چه نقشی در موفقیت آیت الله هاشمی در عرصه سیاسی داشت؟


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,قدرتمند ترین زن ایرا

المانیتور نوشت: همسر سیاستمداران به ندرت در ایران در مرکز توجه ها قرار میگیرند. ایرانیان کمی حتی نام همسران سیاست مداران را می دانند اما عفت مرعشی یک استثناست.

 به گزارش  انتخاب ؛ همسر آیت الله هاشمی در خانواده ای برجسته و مذهبی به دنیا آمد. او یکسال از همسرش جوان تر بود و در سال 1959 و در سن 23 سالگی با هاشمی ازدواج کرد. در آن زمان رفسنحانی که قرار بود بعدها رییس جمهور دو دوره ایران شود هنوز طلبه حوزه بود. مرعشی نمی دانست که قرار است همسر یکی از مهم ترین شخصیت های سیاسی ایران شود.

 

بانو عفت مرعشی در خاطرات خود تحت عنوان «گام به گام با سرو» نوشته «من عفت مرعشی هستم. همسر یک روحانی وارسته و سیاستمدار معروف ایرانی که در مکتب پیامبر اسلام تحصیل کرده و انسانی شریف و بزرگوار است. مردم عزیز ایران عمدتا من را به خاطر چند حادثه خوب میشناسند. مثل حادثه ای که در سال 1979 رخ داد و من از همسرم حفاظت کردم . او در این حادثه ناگوار تحت سو قصد قرار گرفته بود.

 

سوقصدی که او حرفش را میزند در سال 1979 تنها چند ماه بعد از انقلاب اسلامی رخ داد. اعضای گروه فرقان در آن زمان در ترور چندین رهبر انقلابی نقش داشتند . آنها وارد خانه هاشمی شدند و سعی کردند به او شلیک کنند که در این حمله عفت مرعشی خود را جلوی تیر ترور کنندگان انداخت و از اصابت تیر به همسرش جلوگیری کرد. این مواجهه را خود هاشمی نیز در خاطراتش بیان کرده است. نقش موثر مرعشی بر زندگی سیاسی همسرش و شجاعت او در طول زندگی به کرات در خاطررات هاشمی مورد تحسین قرار گرفته است . 

 

قدرت مرعشی در زندگی سیاسی به عنوان یک زن ایرانی پشت صحنه بوده است . او بر دخترانش که در صحنه سیاست فعال بوده اند و بر روی محسن و مهدی اثر مهمی داشته. در واقع فایزه و فاطمه از برادرانشان هم در عرصه سیاست فعال تر بوده اند و شاید این گواه از وجود یک اتمسفر غیر مردسالارانه در خانه هاشمی بوده است. عجیب نیست اگر مرعشی یکی از مهمترین دلایل ایجاد چنین جوی در خانه شان بوده باشد.

 

یک کارشناس سیاسی در گفت و گو با المانیتور گفته مرعشی یک کاراکتر با اهمیت بوده که در موفقیت های رفسنجانی نقش ویژه ای بازی کرده است . 

 

وی افزود در خلال بحران مربوط به لاهوتی که به همکاری با منافقین متهم شده بود، مرعشی با قدرت ظاهر شد و همه بحران را در بیت آیت الله هاشمی مدیریت کرد.

 

دختران هاشمی با پسران لاهوتی ازدواج کرده بودند. همین مساله می توانست بحرانی را برای بیت هاشمی که روابط خانوادگی با لاهوتیها داشتند ایجاد کند، اما مدیریت بانو عفت مرعشی مانع از چنین اتفاقی شد.

 

بعد از فوت ناگهانی آیت الله هاشمی در ماه گذشته مرعشی بار دیگر در مرکز توجه ها قرار گرفت. رسانه های ایران نقش او را در زندگی سیاسی آیت الله هاشمی بررسی میکنند و برخی اظهار نظر های شخصی او نیز در شبکه های مجازی درست به دست میشود که عمده این اظهارات در مورد غم و اندوه شدید او به واسطه از دست دادن همسرش است.