كادر بندي (كمپوزيسيون ) در فيلم

                                  كادر بندي  در فيلم

اصولا به هنگام تماشاي يك تابلو نقاشي هنري يا يك تصوير تبليغاتي اولين چيزي كه بيننده را جذب   مي نمايد آن اثرهنري يا تبليغاتي است كه درون كادر جاي گرفته است و هنرمند طراح و گرافيست با ذوق و ديد هنري خويش و شناختي كه از مخاطب اثرش دارد مي داند تابلوش را چگونه طراحي نمايد و عناصر ، حجمها ، خطوط و سايه روشن هاي طرح را در كجاي تابلو جاي دهد. او قبل از كار بايستي بداند مخاطب اثرش كيست و داراي چه طرز تفكري است ، چرا كه براي كارش بايستي المانهاي خاصي را در نظر بگيرد. اگر مخاطبش قشر كودك و نوجوان است ، بايستي با روانشناسي كودك و نوجوان آشنايي داشته باشد تا بتواند آثاري در خور و شآن آنان خلق نمايد تا هم از جذابيت خاصي برخوردار باشد وهم درك اش براي آنان سهل و آسان باشد. بنابر اين از خلق آثار حجمي و نماد هاي ثقيل اجتناب مي ورزد. يك كادر بندي درست ، بجا و حساب شده نه تنها به زيبايي يك اثر هنري مي افزايد ، بلكه احساسات مخاطب را بر انگيخته و بر جذابيت كار مي افزايد و او را به تحسين وامي دارد.

با اختراع سينما تو گراف در سال 1895 توسط توماس اديسون و توسعه و گسترش آن توسط برادران لومير در فرانسه ، سينما پا به عرصه وجود نهاد. هنری نوپا  یا  به اصطلاح تصویر متحرک که همچو هنر عکاسی اساس کار آن بر کادر بندی استوار  بود.

برادران لومير با ثبت و ضبط وقايع جاري ، مانند خروج كارگران از كارخانه، قايق راني در رودخانه، ورود قطار به ايستگاه ، و... اقدام به فيلمبرداري از رويداد هاي واقعي كردند.

مهمترين چيزي كه آنان به هنگام فيلمبرداري مد نظر داشتند ، كادر بندي آثارشان بود كه بطور آگاهانه يا اتفاقي آثار بجاي مانده رابراي بيننده جذاب کرده است . مانند كادر بندي ورود قطار به ايستگاه كه بطور مورب فيلمبرداري شده كه هم ورود قطار را نشان مي دهد و هم پياده و سوار شدن مسافران را و اين كادر بندي در آن زمان بدون هيچ پيش نيازي از كادر بندي، واقعا خارق العاده بود.

با گذر زمان و پيشرفت تدوين و هنر مونتاژ در سينما كادر بندي اهميت بيشتري يافت .اصول تداوم بصري باعث گرديد كادربندي نقش بسزايي در فيلم ايفا نمايد.

بزرگان صاحب سبكي مانند ادوين اسپورتر، گريفيث، پودوفكين و آيزنشتاين تحول نويني در ساختارفيلم و تدوين بوجود آوردند.

                                    تركيب بندي تصوير متحرك

تركيب بندي يكي از جنبه هاي ميزانسن است كه به تنظيم و نحوه قرارگيري عناصر تصويري در محدوده  قاب تصویر مربوط مي شود.

قاب تصوير ، ارتفاع و فاصله بيننده را نسبت به موضوع مشخص مي كند.

قاب تصوير يك جهان دو بعدي است و اولين مرجع تركيب بندي است كه محدوده آن را براي اين سازماندهي مهيا مي كند. بازيگران ، اشياء و نور از عناصر تركيب بندي اند.

هر عنصر تصويري داراي وزن بصري ويژه خود است كه ممكن است به اندازه ، خط ،يا مكان آن مربوط باشد.

به بياني ديگر تركيب بندي عبارت است از آرايش عوامل و عناصر تصوير در فضاي قاب تصوير

 

جهت مطالعه بیشتر کتاب سینما معماری در حرکت نوشته مهندس مهدی رحیمیان از انتشارات سروش توصیه میشود. 

 


مطالب مشابه :


کادر بندی در عکاسی و تصویر برداری

این سوژه باید در کجای کادر را انتخاب کرده یا جهت قاب بندی تعیین قاب (کادر یا




انواع کادر در عکاسي و تصوير برداري و آشنايي با اصطلاحات

لذت عكاسي - انواع کادر در عکاسي و تصوير برداري و آشنايي با اصطلاحات - - لذت عكاسي




مفهوم تعادل در ترکیب بندی

هر کدام از المان های تصویری موجود در کادر با توجه به در قاب می تواند تصویر و جهت




کادر و جدول

به منظور تعیین فضای لازم جهت ترسیم نقشه، محدوده آن را بر روی کاغذ نقشه‎کشی توسط یک قاب مشخص




كادر بندي (كمپوزيسيون ) در فيلم

کار آن بر کادر قاب تصوير در فضاي قاب تصوير جهت مطالعه بیشتر




کادر و جدول

جهت ترسیم نقشه، محدوده آن را بر روی کاغذ نقشه‎کشی توسط یک قاب مشخص می کادر حداقل 5mm و




خارج شدن از قاب با فتوشاپ

شماره تماس جهت خوب حالا رسیدیم به مرحله ای که باید برای قاب عکسمون یه کادر ایجاد




آموزش فیلم برداری

تومان 25*20---17000 تومان 30*20----20000 تومان 40*30----30000 تومان قیمتها بدون قاب کادر مجرب آدرس جهت




فروش اینترنتی قاب عکس،تذهیب،نقوش،حاشیه

حاشیه و کادر ها و قاب عکس ها فلش ها و جهت نما ها 7- طرح های دایره ای شکل 8- اشکال




برچسب :