مصاحبه 1

این مصاحبه ای از آقای فاضل نظریه که در سایت نشریه ی الکترونیکی ادبی عروض قرار دارد . اما حیف خیلی قدیمیه و مربوط به ۲ سال پیش میشه که اقلیت تازه چاژ شده بود .

این سالها حوزه هنری استان تهران فعالیتهای روز افزونی در اكثر زمینه های هنری خصوصاً تئاتر، شعر و داستان داشته. جالب است بدانیم كه فاضل نظری، رئیس حوزه هنری یكی از شاعران خوش ذوق نسل جوان است.

او متولد سال 58 است و تحصیلات اولیه خود را در شهر خوانسار استان مركزی گذرانده. كارشناس ارشد مدیریت صنعتی است و تا به حال كتابهای اقلیت و گریه های امپراطور را به چاپ رسانده. علاوه بر ریاست حوزه هنری استان تهران عضو شورای عالی شعر مركز موسیقی و سرود نیز هست و در دانشگاه نیز تدریس می كند. خیلی اهل جلسات ادبی نیست و فقط در برخی فرهنگسراها و بعضی شهرستانها جلساتی را داشته است.

شعر امرو جوان را چطور می بینید ؟
این روزها در شعر تجربه هایی شده كه خیلی از آنها به كوچه های بن بست منتهی شده ولی در كل به نفع شعر است. غزل به هر حال به ساحت خود باز خواهد گشت. شعر، شعر است. شعر یك عرصه مشاركتی است نه یك عرصه رقابتی. همه باید برای بازگشت شعر به ساحت اسطوره ایش كمك كنند. شعر در روزگار ما غریب افتاده و با دعواهای آوانگارد و مدرن و پست مدرن كه به قولی اصلاً مال ما نیست روز به روز غریب تر می شود.

شما خودتان یك شاعر امروزید و از نظر زبانی هم به زبان امروز شعر می گویید پس چطور به نظرتان این ژانرهای شعری كه خودشان را سردمدار شعر امروز می دانند را رد می كنید؟
ببینید كلمه ها را نمی توان به قدیم یا جدید بودن متهم كرد. با تغییر چنین كلمات معانی آنها نیز متفاوت می شود. اگر به كلمات ساخت امروزی بدهیم كلمات كهن را می شود امروزی كرد و بالعكس. مثلاً اگر بگوییم "مرمرا فوتبالیست پنداشتی؟" امروزی ترین كلمات را با ساختار قدیمی چیده ایم. در مورد این نوع شعرها هم چون سنخیتی با زبان فارسی ندارد. به عبارتی این نوع شعر مال زبان فارسی نیست. یعنی از همه ظرفیتهای زبان فارسی استفاده نمی كند. به عقیده من كمال شعر فارسی را در اشعار سنتی و كلاسیك، می توان دید. كما اینكه می بینیم كه بسیاری از داعیه داران این نوع شعر هم دارند به شعر و غزل سنتی بر می گردند و خوب و قوی هم كار می كنند.

شعر سنتی و كلاسیك دو چیز جداگانه اند. غزل پست مدرن داریم كه از نظر قالب كلاسیك است اما سنتی نیس. به نظر شما قالبهای غیر كلاسیك مثلاً شعر سپید كمال شعر فارسی نیست یا در اشعار غیر سنتی و آوانگارد و . . . ؟
ببینید هر پدیده ای یك شرایط موجود دارد و یك شرایط ایده آل. ایده آل ظرفیت زبان فارسی قطعاً با ایده آلهای زبانهای دیگر متفاوت است. یعنی اگر یك ژانر شعری مثلاً در زبان انگلیسی یا فرانسه رشد خوبی داشته و خوب جا باز كرده در زبان فارسی هم این چنین باشد و بالعكس. به نظر می رسد كه كمال شعر فارسی در شعر كلاسیك تجلی پیدا كرده همانطور كه شعرهای ما در قالب شعر كلاسیك هر چه كه خواسته اند توانسته اند بگویند و محدودیتی نداشته اند.

درست اما در انواع دیگر اشعار هم خوب كار شده. یعنی به عقیده شما مثلاً برداشتن وزن به شعر ضربه می‎زند ؟
ضربه اند- گفتیم هر پدیده ای یك شرایط موجود و یك ایده آل دارد حال اگر بخواهیم از هر ظرفیتی در زبان فارسی چشم بپوشیم قطعاً باید بتوانیم ظرفیتهای دیگر آن را تقویت كنیم . همانطور كه مثلاً در شعر سپید وقتی ، وزن را حذف می كنیم باید بتوانیم با قابلیتهای دیگر این كمبود را بپوشانیم

این ظرفیتها به نظر شما چیست ؟
ببینید فرق رقابتی در زبان فارسی 3 چیز است .
1- آهنگین بودنه و قابلیت تطبیق با قوانین عروضی .
2- دایره تاویل گسترده
3- تطابق با حال ایرانیان چون به نظر می رسد جانمایه ادبیات فارسی غم است و این وجه اشتراك همه انسانهاست كه این غم در زبان فارسی قلجعی است ضمن اینكه در اشعار فرم و آوانگار از این ظرفیت صرف نظر شده یعنی این نوع كار به هیچ جای تاریخ ادبیات ، بسته نیست و هیچ تطبیقی، با شعر فارسی و حال و هوای آن ندارد .

كمی از كتابها حرف بزنیم . اشكهای امپراطور و اقلیت آقای نظری اكثر كسانیكه كتاب اول شما را خوانده اند انتظارشان از كتاب دوم برآورد نشده . نظر خودتان چیست ؟
اینها دو كتاب متفاوتند و اصلاً مقایسه گریه ها و اقلیت مثل مقایسه پروانه و كبوتر است كه فقط به این دلیل كه هر دو پرواز میكنند نمیشود با هم مقایسه شان كرد .
چون مخاطب اینها متفاوتند

یعنی اهمیت مخاطب خاص دارد ؟
مخاطب خاص اقلیت مخاطبان تازه ای دارد از یك قشر دیگر و با یك نگاه دیگر و طرز تفكر دیگر مثلاً من یك دوست میانسال دارم كه اصلاً از كتاب اولم استقبال نكرد ولی بسیاری از اشعار كتاب دوم را حفظ است . كتاب اول اشعار عاشقانه جوان پسند است و شعرهایی است كه همه به راحتی می توانند با آن ارتباط برقرار كنند اما شعرهای اقلیت خاستگاه فكری دارند و دارای مباحث فكری و عرفانی است .
یعنی اقلیت برای شما نوعی تغییر نگرش و جایگاه شعری است نه شعرهای اقلیت و گریه ها تقدم و تاخر زمانی ندارند بسیاری از شعرهای اقلیت قبل از گریه ها گفته شده . اینها بر اساس حال و هوایشان تقسیم بندی شده اند .

آب طلب نكرده همیشه مراد نیست گاهی بهانه یست كه قربانیت كنند. این بیت از كتاب گریه های امپراطور برای خیلیها ضرب المثل شده است و خیلی ها این بین را زمزمه می كنند و ابن یكی از نشانه های موفقبت یك شعر است اما اقلیت چنین شاخصهایی ندارند. به نظر شما این برای ارجحیت گریه‌ها بر اقلیت كافی نیست ؟
نه چون اقلیت تازه چاپ شده و برای چنین قضاوتی هنوز زود است. ضمن اینكه معمولاً ابیات ساده راحت تر بر زبانها جاری می شود تا ابیاتی كه معانی عمیق و عرفانی داشته باشند.

شعر گریه های امپراطور در كتاب اقلیت است. دلیل انتخاب اسم اقلیت هم در كتاب سوم كشف می‎شود ؟
شاید گریه های امپراطور تمام حرف تمام تنهایی بشر است. كه به دلیل حال و هوای اقلیت ، در اقلیت چاپ شد.

یا علی 


مطالب مشابه :


شناسه های غزل پست مدرن - سید مهدی موسوی

در واقع « هر هنرمند یا نویسنده ی پست مدرن ی سراینده ی این نوع اشعار است دکلمه های سید




دیوار

• دانلود دکلمه اشعار را به همراه دکلمه ی آن با صدای شاعر غزل پست مدرن




بشتابید، بشتابید، فراخوان ارسال آثار برای مجموعه غزل پست مدرن !

• دانلود دکلمه اشعار که آثار منتخب اولین جشنواره ی غزل پست مدرن را در بر می گیرد که




مصاحبه 1

دانلود دکلمه ی شعر آوانگارد و مدرن و پست مدرن كه به قولی اشعار عاشقانه جوان




مهدی موسوی بدبختی ست

• دانلود دکلمه اشعار دکلمه ی شعر با سید مهدی موسوی، غزل پست مدرن، پدر غزل پست مدرن




افتتاح سایت شخصی سید مهدی موسوی

موسوی و غزل پست مدرن.لازم به ذکر کتاب، دکلمه، آلبوم عکس ی پست مدرن .




امشب یه گردالی کشیدم با مداد ِ زرد

• دانلود دکلمه اشعار پشت ِ صدای خسته ی خاموش ِ طاهره کوپالی، غزل پست مدرن، غزل




با الهام میزبان

* هر مخاطب این وبلاگ، یا دوست نویافته ی منه یا * کامنت ها پای همان پست پاسخ • دکلمه




برچسب :