سفربه اروپا(7)

با توکّل به خدا سفر ما به پاریس از شهر مونیخ آلمان شروع شد اون هم از طریق قطارDB آلمانی که قطاراز نوع سریع السیر بود والبته در شهر اشتوتکارت آلمان هم یه توقف کوچولو داشت تا مسافر پیاده وسوار بکنه.ما حدو ساعت 3بعدازظهر به وقت پاریس رسیدیم به ایستگاه مرکزی راه آهن پاریس Paris Est .

سفرمابه پاریس حدود یه هفته بود یعنی از۲۶ ژوئن الی ۲ ژولای ۲۰۱۲ که دراین مدت آب وهوای پاریس عالی بود.

برخلاف شهرهای ایران ،راه آهن وایستگاه مرکزی مترو شهرهای اروپایی درنزدیکی مرکز شهرقراردارد(باسر و صدای کمتر) تا مسافرین وتوریست ها راحت به همه جای شهر دسترسی داشته باشند.

بعد ازپیاده شدن ازقطاربلافاصله بابام رفت از باجه های مخصوص بلیط کارت متروی پاریس رو برای Zone های 1-2-3-4 شارژکرد که برای چهارنفر حدودا 60 یورو شد برای 6 روز که خیلی خوب بود چونکه بخواهی در پاریس با تاکسی رفت آمد بکنی شاید برای یک بارش همون 60 یورو را کرایه بگیره مخصوصا بدونه که آدرس ها رو خوب بلد نیستی و توریست هستی.zone4 مترو پاریس تا حدود 40 کیلومتری مرکز شهر پاریس میره که با اون راحت میتونی تا دیزنی لند پاریس وکاخ ورسای رو بری.

بابام قبلا ازطریق اینترنت وبه کمک دوستش در مونیخ سوئیتی رو درنزدیکی مرکز شهرپاریس اجاره کرده بود .این سوئیت در آپارتمانی در تقاطع خیابان های Rue La Fayette  وRue papillon قرارداشت.بابام ازطریق google Map نقشه ی دقیق آدرس سوئیت رو پیدا کرده بود تا وقتی رسیدیم پاریس، اونجا رو راحت پیدا بکنیم.اتفاقا همینطوری هم شد یعنی ما بعدازرسیدن به راه آهن مرکزی پاریس ازایستگاه Gare de l’Est سوارمترو شدیم ودرایستگاه Cadet  M پیاده شدیم.(البته دربین راه خط مترو رو عوض کردیم).

همچنین بابام ازgoogle Map آدرس تمام جاهای توریستی پاریس رو خیلی دقیق درآورده بود وهمین باعث شد که ما درپاریس خیلی راحت باشیم.

اطلاع  رسانی تابلو های مترو پاریس به قدری خوب هست که مسافر سردرگم نمیشه وراحت مسیر سفرش رو پیدا میکنه وجالب تراینکه که شما ازهرایستگاه مترو پاریس بری پایین ،حداکثرانتظار برای سوارشدن به قطار 2 دقیقه است یعنی زیر شهرپاریس شهردیگری به نام شهرقطارهای مترو پاریس قراردارد.

تاق نصرت یاتاق پیروزیARC DE TRIOMPHE

بنایی است در پاریس واقع در میدان شارل دوگل (Charles de Gaulle Etoile)و در انتهای غربی خیابان شانز الیزه(AVENUE DES CHAMPS ELYSEES). این بنا به افتخار جنگجویانی ساخته شده که در طول تاریخ و به ویژه در دوران حکومت ناپلئون جان خود را در راه فرانسه فدا کرده‌اند.

در دیوارهای داخلی و بر فراز این تاق نصرت نام فرماندهان نیروهای فرانسوی در این جنگ‌ها نقش بسته است. در زیر این بنا نیز مقبره یکی از سربازان گمنام جنگ جهانی اول واقع شده است. در پایین و در ضلع شرقی این بنا (به سمت شانزه لیزه) آتشی به یاد سرباز گمنام همواره شعله ور است که هر بعدازظهر طی مراسمی خاص با گاز طبیعی آتش آن را تجدید می کنند.

این بنا به عنوان مرکز محور تاریخی پاریس در نظر گرفته می‌شود. تاق پیروزی در سال ۱۸۰۶ توسط ژان شارگرین طراحی شدوساخت آن درسال 1836 به پایان رسید. در طراحی این بنا اشکال زنان و مردان جوان و برهنه فرانسوی به نمایش در آمد که با دست خالی در برابر سربازان آلمانی که سراپا زره‌پوش بودند در حال مبارزه هستند.

ارتفاع بنا ۴۹٫۵ متر، عرض آن ۴۵ متر و عمق این بنا ۲۲ متر است.

این تاق نصرت بزرگترین تاق نصرت موجود در جهان است.

طراحی این بنا از تاق نصرت تیتوس متعلق به دوره روم باستان الهام گرفته شده است.

عکس بالایی رو من ازبالای برج ایفل گرفته ام.میدان شارل دوگل (Charles de Gaulle Etoile) به نوعی بزرگترین تقاطع هم سطح جهان هم هست چون که ۱۲ تا خیابون از اون منشعب میشه.

آرامگاه سربازگمنام درزیرتاق نصرت

خیابان شانزالیزه AVENUE DES CHAMPS ELYSEES

خیابانی مشهور واقع در شهر پاریس، پایتخت فرانسه است.

خیابان شانزلیزه با زیبایی فراوان، کافه‌های معروف و فروشگاه‌های لوکس یکی از معروفترین خیابان‌های جهان است. معنی نام آن «دشت الیزه» است و کاخ الیزه نیز در نزدیکی این خیابان قرار گرفته است. الیزه در اساطیر یونان به معنی خجسته‌است.

فرانسوی‌ها شانزلیزه راla plus belle avenue du monde یعنی «زیباترین خیابان جهان» نیز می‌نامند.

شانزلیزه تا سال۱۶۱۶ دشتی بود که در آن بازارهایی قرار داشت. در آن تاریخ ملکه ماری مدیچی تصمیم گرفت محور باغ‌های باغ تویلری را با خیابانی درختکاری‌شده گسترش دهد.

تصویرخیابان شانزالیزه ازبالای تاق نصرت

اتوبوس های روبازتوریستی هم دراین شهرفعالیت می کنن که سوار شدنشون خیلی حال میده.

عکس پایینی هم مجسمه ی ژنرال شارل دوگل هستش که مردم بهش ادای احترام میکنن.

عکس پایینی نمای شانزالیزه وتاق نصرت هستش ازبالای میدان کنکورد

میدان کنکوردPLACE DE LA CONCORDE

میدان کنکورد از میدان‌های مشهور شهر پاریس است و در انتهای شرقی خیابان شانز الیزه قرار گرفته است. در گذشته این میدان به نام لویی پانزدهم نامیده می‌شد. در طول انقلاب اول فرانسه و در دوره معروف به ترور دستگاه مشهور گیوتین در این میدان نصب شده بود. سر بسیاری از رجال آن دوره فرانسه نظیر آنتوان لاوازیه کاشف اکسیژن،لویی شانزدهم و ماری آنتوانت در این میدان به زیر گیوتین رفت.

در این میدان و در حاشیه خیابان رویال ساختمان وزارت دریاداری فرانسه، هتل کریلیون و سفارت ایالات متحده قرار دارد. در سوی دیگر میدان باغ تویلری که به موزه لوور منتهی می‌شود قرار گرفته است.

در مرکز این میدان ستون تاریخی ابلیسک قرار دارد. این ستون از سوی والی مصر، محمدعلی پاشا به فرانسه هدیه شده است. قدمت این ستون به دوره رامسس دوم می‌رسد و قدیمی‌ترین اثر موجود در فضای شهری پاریس است.

موزه ی لوورMUSEE DE LOUVRE

بیش از ۳۵هزار اثر هنری در هشت بخش مختلف موزه لوور نگهداری می‌شود. موزه لوور پربازدیدترین موزه جهان است.با حدود 6.5 میلیون نفر یازدید کننده در سال .

موزه لوور از سال ۱۷۹۳ میلادی تا امروز به عنوان «موزه عمومی» فعال بوده‌است. تمرکز موزهٔ لوور روی هنر، تاریخ بشر و فرهنگ است .ساختمان این موزه قبل از انقلاب کبیر فرانسه یکی از کاخ‌های سلطنتی بود، که در آن آثار باارزش هنری نگهداری می‌شد(به عنوان موزه سلطنتی) پس از انقلاب کبیر، در سال ۱۷۸۹ موزه و آثار موجود به مردم فرانسه اهدا شد و در سال ۱۷۹۳ تبدیل به موزه ملی فرانسه شد.

در مجموعه‌های مختلف این موزه آثاری از دوران پیش از تاریخ تا کنون نگهداری می‌شود.موزه سه شنبه ها تعطیل است وهمچنین دراولین یکشنبه ی  هرماه میلادی بازدید ازموزه رایگان است.

بلیط موزه ی لوور ۱۰ یورو بود که برای معلمین تاریخ وهنر رایگان بود وبردن خوراکی به داخل موزه ممنوع .

ما ازسوئیتی که بودیم با مترو اومدیم ایستگاه موزه ی لوور(Palais Royal Musee du Louvre )پیاده شدیم وحدودساعت ۹ صبح شروع کردیم به بازدید ازموزه ودوان دوان تا ساعت حدود ۵ بعدازظهر که من داشتم ازشدت خستگی ازحال میرفتم مخصوصا آبجی کوچک من که دیگه آخراش توبغل بابام بود.ولی اگه به مدت یه هفته هم بخواهی موزه ی لوور رو فقط ببنیی(نه اینکه کاتالوگ های مربوط به هراثر رو مطالعه کنی) باز هم وقت کم میاری.

ورودی اصلی موزه ی لوور ازهرمی است که درحیاط این موزه قرارداره ودرواقع زیر این حیاط باجه های راهنمای توریست ،باجه های بلیط فروشی ،صندوق امانات ،غذاخوری ،... و ورودی های گوناگون قرارداره که به سالن های مختلف موزه راه داره.

آثارموزه ی لوور درچهارطبقه (ودرهرطبقه تعداد زیادی سالن)قرارداده شده ،طبقه ی ۱- یا Entresol ،طبقه ی صفرم یاRez-de-chaussee ،طبقه ی 1یاetage 1 وطبقه ی 2 یاetage 2 .

دفترچه ی راهنمای موزه ی لوور (البته به چندین زبان به غیر ازفارسی بود)کم حجم ولی خوب بود:

نقشه ی راهنمای طبقات و سالن های موزه ی لوور که درنقشه ی زیرسالن های زرد رنگ مخصوص آثار شرقی وبه ویژه ایران است.

معتبرترین آثار موزه مونالیزا (لئوناردو داوینچی)،بانوی صخره‌ها (لئوناردو داوینچی)،لوح حمورابی،گاو بالدار آشوری،لوح پیروزی نارام سین،نقش برجسته‌های آشوری،ظروف گلی آشوری،بخش‌های قابل توجهی از تخت جمشید،بز بالدار طلایی(هخامنشی)،کاتب نشسته(سقاره-مصر)،ونوس میلو

ماازطبقه ی ۱- شروع کردیم ازآثارمربوط به پیکره های قرون ۱۱ الی ۱۶ اروپای شمالی،ایتالیا،اسپانیا،رومانی ویونان باستان  ،سپس وارد سالن های آثار مصرشدیم که خیلی زیاد بود مصر قبطیه،مصر عصرفراعنه درسالن های متعدد که واقعا خیلی دیدنی بود.بعدش وارد سالن های آثارشرقی وایران باستان شدیم(درطبقه ی صفرم) که واقعا نمیشد ازشون دل کند و به قول بابام توی سالن های ایران آدم بغضش میگیره که این همه آثاربسیارباارزش ایرانی وتاریخ ما دزدیده شده ودر این موزه نگهداری میشه.مخصوصا بخش های زیادی از تخت جمشید.

مصرتمامی نداشت ودرطیقه ی اول هم درتعدادی ازسالن ها آثارگرانبهای مصری قرارداشت وهمچنین دراین طبقه ما ازآتار نقاشی ایتالیا ازقرن ۱۳ الی ۱۷ و آثار سرامیک یونان باستان ونیز آثارهنری مربوط به قرون وسطی ودوران ناپلئون بازدید کردیم،خیلی دیدنی بود.

درطبقه ی ۲ هم سراغ آثارنقاشی آلمانی قرن ۱۵ و۱۶ وآثار نقاشی فرانسوی قرن ۱۴ الی ۱۷ رفتیم واونا رو هم دیدیم که دیگه همه مون از نفس افتاده بودیم.

نمای مشهور به ریشلیو Richelieu

نمای مشهور به ریشلیوRichelieu

عکس های زیادی در موزه ی لوور گرفتیم وچون که دوستام خیلی بهم گفتن  تعدادی از اون ها رو در وبلاگم قرار میدم تا دوستام ببینن.

فضای زیر هرم

یکی ازاثرهای هنری لئوناردو داوینچی معروف به مونالیزا Mona Lisaدرطبقه ی ۱ ودرسالن ۷ جنوبی قرارداشت که خیلی شلوغ بود وبه خاطر این که یه بار یکی از بازدید کنندگان به تابلو اسید پاشیده بوده(گوشه پایینیش)درنتیجه این تابلو داخا حفاظ شیشه ای بود ودورش هم نرده کشیده بودند وهمین حساسیت موضوع رو بالا برده بود.

این هم اثرمعروف دیگر لئوناردو داویتچی به نام بانوی صخره هاVirgen de Las Rocas

این هم پیکره ی پیروزی ساموثراسThe Winged Victory of Samothrace

درعکس پایینی بعد از مدتی انتظاروکلّی خواهش وتمنّا (چون همه باهاش عکس می گرفتن یا تکی یا دسته جمعی)من به خاطر این کنار این تابلو نقاشی وایستادم که معلوم بشه این تابلو چقدر بزرگه.

روزی هم که ما درموزه ی لوور بودیم خانم آن سان سوشی آزادیخواه برمه ای هم با کلی محافظ داشت موزه ی لوور  رو بازدید می کرد که منم از فرصت استفاده کردم ویه عکس از زهرا جون وخانم آن سان سوشی گرفتم.

حالا عکس هایی از سالن های مربوط به مصر:

اینم مجسمه خانواده ی اوزیریس:

اثر معروف کاتب نشسته Seated Scribe درطبقه ی ۱ ودرسالن ۲۲ شرقی

در محفظه های شیشه ای حیوانات مومیایی شده زمان مصر فراعنه نگهداری میشه.خیلی دیدنی بود خیلی.

در محفظه هایی شیشه ای دیگر اجساد مومیایی زنان فراعنه ی مصر نگهداری میشه همراه با تابوت هایشان .

دریک محفظه ی دیگه جسد مومیایی شده یکی از فراعنه مصر همراه با وسایلش ،بود که  توجه خیلی ها رو به خودش جلب کرده بود،این دیگه آخرش بود واقعا.

تعدادی قبر سنگی بود که جسد فرعون های مصری درداخلش به صورت کامل ازمصر به اونجا منتقل شده وخیلی تعجب آور بود.

عکس هایی از آثار مربوط به ایران وبیشتر تخت جمشید.درسالن های ۱ تا ۲۰شمالی طبقه ی صفرم.

اول اثر بسیار معروف به نام لوح حمورابی والبته درکنارش زهراجون:

یه کم هم رفتیم از سالن های مربوط به ناپلئون سوم واتاق هاش واتاق های مهمونیش دیدن کردیم که درطبقه ی ۱ ودرسالن های ۸۳ الی ۹۶ شمالی قرارداشت.

این هم اتاق مهمونی ناپلئون سوم همراه با مهمونهاش.

قطار مگلو

ناچار به خرید و تملک با نام «قطار سریعالسیر تهران کشنده از تهران به مشهد

.سرعت حداکثر ۴۳۱ و زمان سیر ۷ دقیقه و قیمت بلیط قطار سریعالسیر تهران تهران به مشهد

معرفی قطارهای 'عقاب طلایی'

ذهن ما سازنده دنیای ماست.جوان ایرانی لایق بهترین هاست. آرزودارم شما جوانان در سکوی موفقیت