بازی

معیارهای بررسی بازی و تعریف آن ها<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

1-   رابطه ی فعالیت با ویژگی ها، نیازها و توانایی های کودکان.

بازی طراحی شده با ویژگی ها، نیازها و توانایی های سنی کودکان متناسب بوده تا قابل اجرا شود.

2-   رابطه ی فعالیت با تحریک و تقویت حواس و ایجاد مهارت های جسمانی(هماهنگی بین حرکات و اندام های مختلف بدن)

در بازی ها از کلیه حواس برای شناخت محیط پیرامون کودک استفاده می شود، بازی هایی که اجرای آن ها مستلزم هماهنگی بین چشم و اعضای مختلف بدن می باشد. کودکان را در کسب مهارت های جسمانی یاری می کند. این مهارت ها در زتدگی روزمره ی آنان نیز به کار خواهد آمد.

3-   رابطه ی فعالیت با تقویت دقت و تمرکز و پرورش خلاقیت.

لازم است ساختار بازی به گونه ای باشد که علاوه بر تقویت دقت و تمرکز زمینه های رشد خلاقیت، اعتماد به نفس، تصمیم گیری فردی، نگاه جدید و تازه به دنیای اطراف، کشف و حل مسأله و ... را فراهم نماید.

4-   رابطه ی فعالیت با تقویت مشارکت و همکاری در روحیات مثبت.

طراحی بازی می تواند به گونه ای باشد که ضمن ایجاد رقابت سازنده سبب همکاری در گروه شده و تعاون، سازگاری، مشارکت، مسؤولیت پذیری و ... را گسترش دهد تا روحیات مثبت (همدلی با دیگران، محبت، گذشت، انعطاف پذیری و پذیرش واقعیت ها به هنگام شکست و پیروزی، بردباری و رعایت نوبت و ...)را تقویت نماید.

5-   آموزش غیر مستقیم.

آموزش مطالب مورد نیاز و مناسب به کودک از خصوصیات مثبت یک بازی می باشد ولی لازم است این آموزش به صورت غیر مستقیم به کودک عرضه گردد.

 

6-   وجود روند منطقی در بازی(داشتن معنی و مفهوم)

فعالیت ها و رفتارهای موجود در بازی باید روند منطقی داشته باشند. این امر سبب جذابیت و آموزش غیر مستقیم در فعالیت می شود. برای مثال در بازی گرگم و گله می برم وجود تعبیر منطقی گرگ و گوسفند، دلیل تعقیب و گریز آن دو می باشد.

7-   وجود رابطه ی منطقی بین بخش های مختلف بازی.

این امر موجب انسجام و جذابیت بیشتر بازی می گردد. مانند ارتباط و هماهنگی که بین گفتن نام پرنده و کلمه ی پر و بالابردن دست در بازی کلاغ پر وجود دارد.

8-   میزان جذابیت بازی

بازی اساساً کودک محور است و تقویت کننده ی نیازهای فردی و گروهی علایق و توانایی های کودکان می باشد. بازی ها باید به گونه ای جذاب طراحی شوند و در آن ها از عناصری چون ریتم، نقش پذیری، شعر، حرکات موزون که مورد علاقه ی کودکان می باشد استفاده ی مناسب گردد تا کلیه ی کودکان به انجام و ارایه ی آن علاقه مندی نشان دهند.

9-   عدم تأکید بر اعلام برنده و بازنده

بازی باید به گونه ی طراحی شود که بر اعلام برنده و بازنده تأکید زیادی نشود. لازم است طرح فعالیت به این نکته توجه نماید. کودکی که توان انجام درست فعالیت را ندارد، نباید مدت طولانی از بازی اخراج شود تا فرصت کسب مهارت را از دست ندهد. پیشنهاد می شود در صورت عدم موفقیت یا باخت، نقش جدیدی به کودک داده شود یا انجام فعالیتی به او واگذار گردد.

10-                     توجه به تحرک و جنب و جوش در بازی

تحرک و جنب و جوش از نیازهای اساسی کودکان می باشد که در رشد و سلامتی آنان تأثیر مستقیم دارد و لازم است در طراحی بازی به این امر توجه شود.

11-                     توجه به گروهی بودن بازی

بازی گروهی به آن دسته از بازی هایی اطلاق می شود که در آن دو یا چند نفر شرکت دارند. بازی گروهی معمولاً دارای قوانین خاصی بوده و افرادی که در آن شرکت دارند، باید از این قواعد پیروی نمایند. بازی های جمعی موجب اجتماعی شدن کودک و سبب کسب مهارت لازم در برخوردهای اجتماعی می شود و این امر جزء مزایای بازی های گروهی محسوب می گردد. در بازی های گروهی تمامی کودکان درگیر و فعال هستند؛ در حالی که در بازی های فردی همواره عده ای از کودکان منفعل و یا منتظر نوبت می مانند.

                                                

12-                     توجه به عناصر بومی و سنتی

    کوشش در جمع آوری و ارایه ی بازی بومی و سنتی متناسب با سن مخاطبان در حفظ فرهنگ بومی مؤثر بوده و با روحیات کودکان آن محل نیز نزدیک می باشد.

در الگوی گردش علمی جامعه به عنوان یک مرکز یادگیری تلقی می شود. این الگو فرصت هایی را برای کسب تجارب و فعال شدن نوآموز در فرآیند آموزش فراهم می کند. گردش علمی را می توان به صورت کوتاه مدت(ساعتی)میان مدت(روزانه)و بلند مدت(هفتگی-ماهانه)طراحی کرد. از گردش علمی بلند مدت در دوره ی پیش دبستان استفاده نمی شود.

معیارهای بررسی گردش علمی

1-   می بایست مراحل اجرای این فعالیت به ترتیب زیر رعایت شود-

الف- مرحله ی آمادگی

در این مرحله اهداف، ظرفیت و امکانات محل گردش علمی، وظایف و نقش مربی و نوآموز، مسائل ایمنی، وسایل و امکانات، مورد پیش بینی قرار می گیرد.

ب- مرحله ی گردش علمی

در این مرحله هدایت گردش علمی طبق برنامه(کنترل و اجرای نقش ها، کمک به فعالیت و مشارکت فراگیر، راهنمایی برای یافتن پاسخ سؤالات و کمک جهت دست یابی به اهداف مورد نظر)مورد پیش بینی قرار می گیرد.

ج- نتیجه گیری و ارزشیابی: در این مرحله، بحث و تبادل نظر در مورد گردش علمی، جمع بندی و نتیجه گیری، ارزش یابی و ارائه ی گزارش مورد توجه قرار می گیرد.

2-   فرصت فعالیت های گروهی، فردی، طرح سوال، روش جمع آوری و دسته بندی اطلاعات پیش بینی و فراهم گردد.

3-   ساختار فعالیت از انسجام درونی و بیرونی برخوردار باشد.

4-   ایجاد مهارت های علمی مانند مساله یابی، ایجاد فرضیه، جمع آوری اطلاعات، جمع بندی و نتیجه گیری مورد توجه قرار گیرد.

5-   توجه به تجربیات قبلی و ایجاد تنوع در چنین فعالیتی بسیار موثر بوده و می بایست مد نظر قرار بگیرد.

موفق باشید.منتظر نظرات سازنده شما هستیم.


مطالب مشابه :


تحقیق پیرامون شرایط و قوانین مهد کودک

تحقیق پیرامون شرایط و قوانین مهد کودک شرایط و وظایفی مربی، کمک مربی و مراقب وظایف و




مهد کودک نه فقط برای نگهداری

کارها، وظایف مثبت کمک می کند. در مهد کودک ها جای مادر به مربی خود




مهدکودک و یا کودکستان در ژاپن

يعنی در يک مهد کودک و در يک کلاس و هر کدام وظایف نیاز به کمک دارند ولی




نحوه برخورد با کودکان لوس و بی ادب

وظایف کارکنان (مثل مربی مهد یا پرستار کودک). بهترین راه کمک




منشور اخلاقی مهد

مهد كودك خانه بچه معلم و مربی بشریت و درود بیکران همدلی و با کمک سایر همکاران برای




بازی

مهد کودک و آمادگی گردش علمی، وظایف و نقش مربی و نوآموز، مسائل پاسخ سؤالات و کمک جهت دست




راهکارهای راحت تر سپردن کودک به مهد کودک

راهکارهای راحت تر سپردن کودک به مهد کمک به کودک. با آورد تا با مربی او آشنا شوید و




مقایسه یک مهد استاندارد +گزارش کار

معاون مهد کودک یا کمک مربیان باز مهارت مربی و کمک های مدیر وظایف یک مدیر




برچسب :