آموزش فیلم برداری با دوربین های خانگی

حتمالا شما هم قبلا فیلمبرداری کرده اید ونتیجه ی کار خود را دیده اید و به احتمال بیشتر از نتیجه ی کار راضی بوده اید.

 

حال لازم است که دوباره آن فیلم را بازبینی نمایید و سعی کنید این بار با نگاهی منتقدانه کار خود را بررسی کنید و از زاویه ای دیگر به کار خود توجه کنید. مثلا فکر کنید این تصاویر را فردی ثبت کرده که شما به ضایع کردن او علاقه ی شدیدی دارید و باید نگاهی دقیق و موشکافانه داشته باشید و با کشف اشتباهاتی که تا حالا داشته اید ، بتوانید دفعه بعد از تکرار آن جلوگیری کنید.اما سعی نکنید زیاد نسبت به کار خودتان سخت گیری کنید و کار را با برنامه های تلویزیونی و یا کار عده ای حرفه ای مقایسه کنید.

pic01.jpg


صحنه های دارای لرزش دست ، از نشانه های کار آماتوری است. تمام برنامه های حرفه ای که در تلویزیون می بینیم (به جز فیلم های خبری) روی سه پایه گرفته شده اند و حتی صحنه هایی که روی دست گرفته شده اند ، بدون لرزش (ریپ)هستند چرا که توسط فیلمبردار حرفه ای گرفته شده اند.بنابراین اگر می بینید تصویر شما دارای لرزش دست است ، سعی کنید با یادگیری تکنیک صحیح به دست گرفتن دوربین ،در ضبط های آینده ی خود از آن اجتناب کنید.احتیاجی نیست برای تمرین این کار برنامه ی دیگری ضبط کنید.خیلی ساده دوربین را روشن و روی standby بگذاریدو در حالی که دوربین را در دست گرفته اید از درون چشمی یا مانیتور به نتایج کار خود نگاه کنید.ممکن است در برداشت سابق خود ،علاقمند به استفاده از لنز های حرفه ای شده باشید، مثلا لنز تله که عمق میدان را کاهش می دهد و تصویری فشرده ایجاد میکند مثل دونده ای که به سمت دوربین می دود اما هرگز به دوربین نمی رسد و یا خیلی وقت ها در نزدیکی نیستند . از این رو بهترین راه ضبط آنها تصویری بسته با تله است.از طرف دیگر تصاویر بسته و درشت دارای لرزش بیشتری هستند و برای نمایش مناسب نیستند و در این موارد احتیاج به تکیه گاه برای ثابت نگه داشتن بدن خود و تکیه به آن نیاز دارید.اگر سه پایه در اختیار ندارید به شما پیشنهاد می کنم حتما سه پایه ای تهیه کنید و ترجیحا سه پایه ی شما دارای پایه های تلسکوپی آلومینیومی باشد که محل اتکا خوبی برای دوربین است و انواع مختلف آن طوری درست شده اند که قابلیت پن (pan: حرکت افقی دوریبن به صورت ساعتگرد یا پاد ساعتگرد به مقدار دلخواه)و تیلت (Tilt: حرکت عمودی دوربین روی سه پایه از بالا به پایین یا برعکس) دارند و قسمت بالای این سه پایه ها دارای قابلیت چرخیدن است.از طرف دیگر باید پذیرفت که سه پایه ها وسایل بزرگ و پر دردسر جهت حمل کردن هستند و شاید در آینده به سه پایه های کوچک روی بیاورید که آنها را روی دیوار هم می توان قرار داد و یا وسائلی که بر روی سینه قرار داده می شوند و نیز نوعی که دارای یک پایه است و با دست آنرا نگه می دارند و دوربین را بالای آن قرار می دهند . مدل های آخری که نام برده شد دارای قابلیت پن و تیلت نیستند و از این رو نمی توانند پاسخگوی نیاز شما باشند.

 

اگر همه ی صحنه های شما بوسیله ی سیستم "اتوفوکوس" ( Autofocus: شفاف سازی اتوماتیک ) ضبط شده اند ، بنابراین ممکن است چندین مسئله در رابطه با واضح بودن تصویر وجود داشته باشد.اگر تعدادی صحنه کمتر واضح هستند ممکن است به خاطر شرایط موجود در کادر باشد که به سیستم اتوفوکوس اجازه فعالیت دقیق نداده است.

 

جهت رفع خستگی : قضنفر نوار خالی گوش میداده وگریه میکرده می پرسن چرا گریه می کنی می گه دلم واسه خواننده می سوزه که لاله.

 

سیستم اتو فوکوس به دو روش عمل می کند: روش نوری و روش اشعه مادون قرمز

 

سیستم نوری تصویر حاضر را به عنوان منبع علامت و سیگنال در نظر گرفته و با براورد پیوسته ی الکترونیکی از آن به عنوان ابزاری جهت نگه داشتن نقطه فوکوس عمل می کند.این سیستم معمولا خوب عمل می کند ولی دقت آن زمانی که نور کمی در صحنه وجود داشته باشد و یا رنگ سوژه تیره باشد و یا کنتراست ( تضاد بین رنگ ها ) کم باشد ، ضعیف عمل می کند.

 

روش اشعه مادون قرمز معمولا یک اشعه مادون قرمز از طرف دوربین به صحنه فرستاده می شود و این اشعه منعکس شده و برمی گردد . زمان انعکاس و بازگشت این اشعه درون دوربین محاسبه شده و فاصله دوربین تا سوژه بدست می آید . سیستم اشعه مادون قرمز با هر نوری کار می کند و با هر نوری همخوانی دارد اما زمانی که فاصله زیاد می شود و یا یک یا دو سوژه نور را خوب منعکس نمی کنند ، دقت آنها کمتر می شود.

 

 

 

هر دو سیستم دارای مزایا و معایبی هستند و در موقعیت های مختلف و با نور و فاصله ی مختلف عملکرد متفاوتی دارند و من توصیه می کنم اگر دوربین شما به هر دو سیستم مجهز است قبل از ضبط هر دو را امتحان کنید.هر دو سیستم می توانند به وسیله ی انعکاس نور از سطح شیشه و یا چیز های درخشان دیگر گول بخورند و خوب عمل نکنند . همچنین اگر سوژه دارای سرعت زیاد باشد ، ممکن است که این سیستم ها نتوانند خوب عمل کنند . البته در مدل های جدید دوربین این مشکل تا حدودی کمتر است تا جایی که بعضی از مدل های اتوفوکوس می توانند برای فواصل از جلوی لنز تا بی نهایت تصویر را فوکوس کنندو حتی فوکوس کردن را روی سوژه ی اصلی قفل کنند طوری که اگر سوژه ی اصلی از جای خود حرکت کند و به پهلوی صحنه برود ( کادر را ترک نکند)همچنان در فوکوس هستند.

 

 

ممکن است برخی از تصاویر تیره و تار شده باشند ، یکی از دلایل این صحنه ها ممکن است پدیده ی ضد نور باشد . اگر چنین مشکلی دارید دفعه ی بعد سعی کنید اول تصویر را در چشمی یا مانیتور ببینید و قبل از آنکه دکمه ی ضبط کردن را بزنید ،نور را تنظیم کنید تا دچار این مشکل نشوید و سعی کنید عملکرد ضدنور دوربین را فعال کنید .ممکن است مشکل تیرگی تصویر ضد نور نباشد . خود صحنه ضبط هم می تواند فاقد نور مناسب و سوژه ی شما دارای تیرگی و کدر باشد طوری که انعکاس نور از آن به خوبی صورت نگیرد و تصویر شما تیره و غمگین به نظر برسد . این بار هم می توانید به تصویر چشمی دوربین نگاه کرده و درست عمل کنید.

 

پس سعی کنید تا عادت کنید که همیشه کلیه مراحل را در چشمی قبل از ضبط کردن کنترل کنید و چنانچه مشکلی وجود داشت می توانید مکان خود را عوض کنید و از زاویه ای بهتر فیلمبرداری نمایید.روشی که یک صحنه نورپردازی می شود مهم است . عموما بهترین نور برای فیلمبرداری در هوای آزاد نور آفتاب کمی ضعیف است که از پشت دوربین تابیده شود.در این شرایط رنگ ها بهترین حالت خود را دارند و زاویه ای که نور به مدل تابیده می شود کمک می کند تا تصویر ایجاد شده واضح و دارای عمق باشد. برای تصاویر بسته از صورت انسانها و مانند آن نور هوای تقریبا ابری کافی است . این نور فاقد سایه های تند است . همچنین این نور قابلیت منعکس شدن از روی لباس های روشن (که تاثیر نامطلوبی بر روی صورت می گذارد ) را ندارد. سطح پوست بدن معمولا بر اثر روشنی زیاد ،در فیلم سوخته شده به نظر می رسد . در این مواقع سوژه را در مقابل یک پس زمینه ی روشن قرار دهید تا نوردهی را پایین بیاورید و تصویر ایده آل بدست آید.

 

اگر هوا هنگام ضبط کردن ابری است ، بنابراین با هر نوری که از پشت سر می اید باید ضبط را انجام داد .این کار باعث میشود تا شما حداکثر نوردهی به دوربین را به کار بگیرید تا از کمرنگ شدن یا شسته شدن رنگها جلوگیری شود.اگر درون چشمی دوربین اخطاری مبنی بر کم بودن نور دریافت کردید ، قبل از اینکه ضبط خود را انجام دهید ، صحنه را بررسی کنید . در صورتی که نور به حد کمی ناکافی است ،شاید ضبط کردن موردی نداشته باشد در شرایط بسیار تاریک و در شرایطی که یک تصویر ضعیف بهتر از هیچی است می توان با استفاده از کارکرد( gain) جهت تقویت نوردهی به دوربین تصویر برداری کنید و در این حالت تصویر شما دارای برفک خواهد شد.از دیدگاه عکاسی ، کنتراست یکی از مواد اولیه ساخت یک تصویر خوب است . متاسفانه سیستم تصاویر ویدیویی تحمل کنتراست زیادی را ندارند و تفاوت بین پررنگ ترین نقطه و کمرنگ ترین در تصویر ویدیویی خیلی کمتر از عادی ترین تصویر عکاسی است.بنابراین اگر از مردم زیر آفتاب درخشان فیلمبرداری می کنید درمورد نقاطی که دارای سفیدی زیاد در مقابل سیاهی زیاد هستن ، مواظب باشید .اگر روزی گرم است و پیشانی ها برق می زنند ، این نقاط روشن و بسیار درخشان در هنگام نمایش به شکل ناجوری "سوخته شده" به نظر می رسند .

 

.

 

یک راه حل اینست که زاویه ی تصویر برداری خود را عوض کنید که نور از جهت برعکس بیاید و انعکاس آن به درون دوربین نیاید.

 

برای جلوگیری از این وضعیت پیشنهاد خاصی ندارم اما یک راه حل این است که زاویه ی تصویر برداری خود را طوری عوض کنید که نور از جهت مخالف بیاید و انعکاس آن به درون دوربین نیاید . ممکن است شما کنار دریا باشید و با تغییر موضع هم نمای دریا را از دست دهید و هم غرق شوید بنابراین همواره هوشیار باشید .

 

راه دیگر این است که پس زمینه تاریک را نسبت به سوژه کمتر کنید.با گرفتن نماهای درشت ( مثلا فقط صورت) می توانید مقدار پس زمینه را کمتر کنید..دیدن و پیدا کردن علائم نور اضافی و کنتراست از درون چشمی دوربین کار سختی است . بنابراین در صورت موجود بودن نور زیاد باید هوشیاری خاصی را به کار برد.

 

یه نفر مهم می شه زیرش خط میکشن تو امتحان میاد

 

*نکات کمکی

 

سئوال : چرا پاره ای از صحنه ها دارای لرزش هستند؟

 

جواب : احتمالا به این دلیل که دوربین محکم و ثابت نبوده است . گرفتن ثابت و محکم و دیدن از درون چشمی دوربین را تمرین کنید و در صورت تمایل یک سه پایه بخرید.

 

 

س:چرا بعضی از صحنه ها فوکوس نیستند؟

 

ج: در آن صحنه ها سیستم اتوفوکوس نمی توانسته خوب عمل کند . از فوکوس دستی استفاده کنید.

 

 

س:چرا بعضی از صحنه ها تاریک و تیره هستند؟

 

ج: 1.ممکن است به خاطر پدیده ی ضدنور باشد.

 

2.مکن است صحنه دارای نور کافی نبوده است .

 

 

س:چگونه می توان از لکه های سوخته شده روی سوژه جلوگیری کرد؟

 

ج: 1.ضبط خود را طوری انجام دهید که نور به صورت مورب به سوژه بتابد.

 

2.رابطه ی بین پس زمینه و سوژه را کم کنید.

 

3.از سوژه بخواهید به حمام رفته یا از کرم ضد سوختگی استفاده نماید.

 

4.سوژه را عوض کنید.

 

 

 

س:ترکیبی از صدای باد، ترافیک و صداهای خود دوربین باعث ایجاد صداهای ناجور بر روی نوار شده است . چگونه می توان از آن جلوگیری کرد؟

 

ج:1. از یک میکروفون سیمدار بلند استفاده کنید تا از منابع تولید این صداها دور باشید.

 

2.اگر در نزدیکی خیابان یا اتوبان فیلمبرداری می کنید 1 کیلومتر عقب تر و در مسیر اصلی میخ ریخته تا خودرو ها پنچر شوند و از کنار شما عبور نکنند . فاصله ی 1 کیلومتر را حتما رعایت نمایید تا صدای بوق راننده های عصبانی آسیبی به فیلم شما وارد نکند.

 

 

یک ضعف دیگر در ویدیو ها که باید با آن مقابله کرد ، نمایش رنگهای اصلی ، مخصوصا قرمز در سطوح صاف و یکنواخت و به صورت دانه دانه و یا حالتی زبر و خشن و مزاحم چشم است.لباس های پلاستیکی ضد باران و یا اسباب بازی بچه ها از این قبیل هستند .چیز آزاردهنده ی دیگر سوسوزدن سطح بعضی چیزها که دارای طرح های ظریف هستند ، می باشد . مثل لباس های راه راه مردانه که اکثرادر صفحه تلویزیون دارای این مشکل هستند . این اشکالات تصویری به دلیل مشکلات تکنیکی ، عدم انطباق تلویزیون و دوربین با یکدیگر پیش می آید . البته در دستگاه های سوپرمدرن این مشکل تا حدی حل شده است .توجه فرمایید که اینها مسائل و مشکلات رنگ هستند و در چشمی های سیاه و سفید دیده نمی شوند .

 

ضبط صدا و مشکلات آن :

 

میکروفن دوربین های ویدیویی دارای خصلت متضاد هستند.آنها گاهی صدایی را که باید ضبط شود ضبط نمیکنند و گاهی صدایی را که نباید ضبط کنند ، ضبط می کنند . بر خلاف نور که می تواند از کهکشانهای مختلف عبور کند و به ما برسد ، صدا یک پدیده ی محلی است و در محدوده ی محدودی قابل شنیدن یا فهم است . بهترین محل برای قرار دادن میکروفننزدیکترین نقطه به منبع صدا است . متاسفانه به دلیل مشکل پیدا کردن یک نقطه ی مناسب ، جهت ضبط تصویر ، این امر اغلب میسر نیست و محل ضبط تصویر فاصله ی زیادی از محل پخش صدا دارد .مخصوصا زمانی که یک سخنرانی باید ضبط شود .بنابراین در این مورد میکروفن دوربین ها چند قدم عقب هستند .اگر دوربین شما دارای محلی جهت اتصال میکروفن اضافی با سیم بلند است ، این مسئله با کمک آن حل می شود .با وصل کردن یک میکروفن با سیم بلند به دوربین میکروفن اصلی از کار می افتد .

 

میکروفن دوربین ویدئو در مقابل باد اسیب پذیر است . در صورت وجود باد در هنگام ضبط ، می توان از یک همراه کمک گرفت تا یک سپر حفاظتی از باد برای میکروفن درست کند.( مثلا با گرفتن پارچه ای در میر باد و دوربین ، باد را شکسته و از ضبط صدای باد جلوگیری کند ) به یاد داشته باشید که حتی صدای وزش نسیم هم در میکروفن شما ضبط می شود و یک ضبط خوب ویدئویی با صدای ناجور باد چیز خوبی نخواهد بود.پیشگیری بهتر از درمان است . جهت پیشگیری بهترین کار این است که یک سپر حفاظتی در مقابل باد درست کنید . این کار را می توان یا از طریق عوض کردن زاویه فیلمبرداری ( طوری که باد به میکروفن نخورد) انجام داد یا اینکه یک نفر کنار میکروفن دوربین بایستد تا بدن او از خوردن باد به دوربین تا حدی جلوگیری کند یا سدی در مقابل باد بسازید.در دوربین های امروزی دکمه ای با نام wind cut یا غیره وجود دارد که با فشردن آن فیلتری سر راه میکروفن قرار گرفته و از ضبط اصلی با صدای باد کمتری انجام میشود. صدا های اضافی اطراف محل ضبط می توانند تاثیر نامطلوبی در فیلم شما داشته باشند . مثلا صدای خودروهایی که پشت دوربینم حرکت می کنند توسط میکروفون های دوسویه ضبط می شوند . در اینصورت شما می توانید با فشردن دکمه ی zoom mic فقط صداهایی که از روبروی میکروفن می آیند را ضبط کنید . در میکروفن های یک سویه می توانید با تغییر زاویه ی فیلمبرداری به نحوی که میکروفن به سمت خودرو ها یا عامل مزاحم نباشد این مشکل را تقریبا حل کرد .

 

استفاده از میکروفن سیار میتواند مشکلاتی مثل صدای باد یا خودروها را راحت تر حل کند پس سعی کنید میکروفن سیار همراه داشته باشید . البته گاهی استفاده از میکروفن سیار نیاز به یک همراه جهت نگه داشتن آن دارد . پس سعی کنید همیشه یک همراه ( به جز تلفن همراه ) همراه داشته باشید . 

 


مطالب مشابه :


اطلاعات عمومي مفيد( مفهوم بعضي از اصطلاحات )

سیستم سازگار مهار کردن اتو ترافیک ویاخرابی هوا ليزری وقوس نوری است با اين




منابع روشنایی ( مقاله ای برای مهندسان برق )

c. راندمان نوری : این لامپها بسته به کیفیت ترافیک يكي از قسمت هاي داخلي اتو




موفقیت شاعر سوادکوهی در برنامه تلویزونی «دل گپ» با حضور ۱۵۰ شاعر تبری سرا مازندران

جلسه شورای ترافیک طرح برنامه تلویزونی «دل گپ» از طرف وحید دانا و مهران نوری ارائه شد و




آموزش فیلم برداری با دوربین های خانگی

سیستم اتو فوکوس به دو روش عمل می کند: روش نوری و ترکیبی از صدای باد، ترافیک و صداهای خود




مشخصات فنی لامپ های LED ضد آب ( زیر آبی ) مخصوص استخر های شنا

این نوع لامپ های دیود نوری = led مناسب برای نصب در اتو شارژ خرید اینترنتی آرم طرح ترافیک




انجمن غواصان حرفه ای درایران

به گفته حسن نوری‌پور سه‌شنبه هفته گذشته دو اتو شارژ خرید اینترنتی آرم طرح ترافیک




لیست عناوین برق، الکترونیک ، مخابرات

۱۸ - اختصاص ترافیک چندین سرویس در ۹۲ - تنظیم کننده اتو ۱۰۵۹ - فیبر نوری در شبکه




معرفي محصول : برج روشنایی - شركت شايان برق تهران

در برج های نوری تلسکوپی سیستم صعود و فرود سبد مقاله ای در مورد مهندسی ترافیک. (اتو كد)




دوربین های مدار بسته

* نظارت بر ترافیک بر روی به صورت خوکار خود را با شرایط نوری حتی در لنزهای اتو-آیریس هم




برچسب :