عناصر اصلی دکوراسیون

 

عناصر اصلی دکوراسیون چیست ؟

تأثيرات حاصل از رنگ ها

همواره لازمهي دريافت نتيجه ايمطلوب از انجام هر نوع کار عملي، وجود اطلاعات و آگاهي لازم تئوري در آن زمينه است. ما در اين مقاله سعي کرده ايم اطلاعاتي را با همين موضوع و هدف ارائه دهيم. رنگ هادر دو بستر اصلي در محيط حضور مي يابند :

۱- پوشش هاي اصلي فضاها شاملديوارها، کف ها، سقف ها و درها

۲- لوازم دکوراسيون شامل مبلمان، پرده ها، فرش و غيره

در مقام مقايسه اين دو قالب با هم، به لحاظ نقش دکوراسيوني شان در محيط، پوشش هاي فضا از اهميت بيشتري برخوردار مي باشند زيرا که نسبت به لوازم دکوراسيوني ثابت تر بوده و به گونه اي نقش پس زمينه را براي آن لوازم اجرا مي کنند.

در ميان اين پوشش ها، ديوارها به جهت وسعت حضورشان در فضا، جايگاه ويژه ايداشته و ميزان تأثير گذاريشان بر ديگر لوازم دکوراسيوني بسيار چشمگيرتر است. گذشتهاز موضوع تأثير بر روي ديگر لوازم محيط، ديوارها و رنگ انتخابشان در تغيير وسعت و نور فضا نيز بسيار مؤثر است.

رنگ های خنثی و رنگ سفید

سفید سمبل خلوص، بي گناهي، پاکي، آرامش و صلح است.

رنگ سفيد القاء کننده آرامش، صفا و آسايش است. سفيد به همراه خلوصش، يکي از کاربردي ترين رنگ ها در طراحي دکوراسيوني يک فضا است زيرا که با همه رنگ ها قابل ترکيب است. ( منظور از ترکيب در اين مباحث، کنار هم قرارگيري رنگ ها در يک کمپوزسيون ( ترکيب ) رنگي در فضا است. )

به کارگيري رنگ سفيد در فضا به خصوص براي پوشش هاي اصلي، آن مکان را روشنتر و بزرگتر جلوه مي دهد. بنابراين براي فضاهاي کوچک و کم نور انتخاب ايده آلي است. سفيد خالص هنگامي که با نور طبيعي نور پردازي مي شود، يک رنگ گرم را ايجاد مي کندولي در زير نورهاي مصنوعي به نظر سرد مي رسد.  در نتيجه با اضافه کردن نورهاي زرد، قرمز و قهوه اي در کنار نور مصنوعي مانند فلورسنت و يا افزودن لوازمي به يک و يا چند رنگ ياد شده در محيط تغيير مي کند. اين رنگ ها از کيفيت سفيد نمي کاهند بلکه آن را گرم تر مي کنند. رنگ سفيد براي فضاهائي با عناصر معماري قديمي و يا جهت ايجاد هماهنگي بين سبک هاي کاملاً مجزاي معماري بسيار ايده آل است. براي حفظ آرامش فضايي با سطوح سفيد مي توان از لوازمي با رنگ هاي خنثي و بافت هاي طبيعي مانند چوب استفاده نمود و براي ايجاد تضادهاي ظريف و زيبا، تعدادي رنگ هاي دراماتيک نيز به اين ترکيب افزود.

رنگ هاي خنثي
رنگ هاي خنثي، رنگ هايي هستند که از ميزان زيادي سفيد برخوردار بوده ولي به هيچ يک از رنگ هاي اوليه و ثانويه متمايل نيستند. با اين تعريف رنگ هاي کم مايه مانند صورتي کم رنگ يا آبي آسماني جز رنگ هاي خنثي محسوب نمي شوند ولي رنگ کرم يکي از رنگ هاي خنثي به حساب مي آيد. همين مسئله در مورد خاکستري روشن که از مشکي نشأت گرفته است نيز صدق مي کند. رنگ هاي خنثي در بسياري از مواد طبيعي مانند سنگ ها، خاک، زمين، چوب ، حصير، شن و امثال اينها و يا در برخي از موارد مصنوعي مانند فلز، شيشه، سيمان و غيره ديده مي شوند. رنگ هاي خنثي در دنياي دکوراسيون از اهميت بسياري برخوردار بوده و کاربردي هستند. خنثي بودن آنها به اين معناست که مي توانيد به راحتي در کنار هر رنگ ديگري بدون احتمال وجود از دست رفتن زيبايي هاي هر يک به خصوص رنگ ها، ترکيبي مناسب در فضا ايجاد کرد. با توجه به آنکه اين رنگ ها نيز آرام بخش و ملايم هستند. با پوشش ديوار به يکي از آنها مي توان پس زمينه خوبي براي نصب تابلو ، نوارهاي چاپي و کاغذي ، پرده ها به طور کلي ديوارکوب ها فراهم آورد. اگر فضا به قدري از لوازم دکوراسيوني پر شده باشد که احساس آرامش را بر هم ريزند، يکي از راههاي ايجاد تعادل در محيط با حفظ همان وسائل، رنگ آميزي سطوح اصلي يا تعويض پوشش هاي ثانويه مانند رومبلي، پرده و غيره به يکي از رنگ هاي خنثي است. هنگامي که قصد داريد قسمتي از فضا مانند يک ديوار، در، پنجره و يا حتي خرده ريزهايي مانند دستگيره، چوب پرده و به طور کلي هر وسيله اي که در محيط وجود دارد به محض ورود بيننده به داخل، نظر او را جلب نکند. آنها را به يکي از رنگ هاي خنثي رنگ آميزي کرده و يا رنگ خنثي را در انتخاب آنها در نظر بگيريد.

از اين خاصيت رنگ هاي خنثي براي رفع عيوب معماري و شکستگي ها و فرورفتگي ها مي توان بهره زيادي کسب کرد. به عنوان مثال با رنگ آميزي بخشي از فضا که داراي مشکل ساختاري است و شما نمي خواهيد فوري مورد توجه بيننده قرار بگيريد، توسط يکي از رنگ هاي خنثي به راحتي مي توانيد آن را در نظر اول بپوشانيد. به کارگيري رنگ هاي خنثي در محيط نيز با اهداف گوناگون دکوراسيوني صورت مي گيرد.

نصب تابلوئي به رنگ زرد، با خاصيت گرم در فضايي که اغلب پوشش ها و لوازمدکوراسيوني آن از رنگ هاي خنثي انتخاب شده است، مي تواند داراي دو هدف باشد.

۱- جلب نظر بيننده به طرف اثر هنري تابلو که در اينجا با نورپردازي اين تأکيد را بيشتر کرده است.

۲- تغيير فضاي يکنواختي با عنصري با رنگ آميزيگرمتر و انرژي دارتر. رنگ هاي خنثي در پرده هاي مختلف از روشن تا تيره وجود دارند وبه لحاظ سبک جز ترکيبات رنگي مورد استفاده در سبک کلاسيک هستند.

 به عنوان نمونه اگر طراح داخلي به لزوم جلوه دادن فرورفتگي در کنار پنجره و پله تأکيد داشتبه طور قطع يک و يا ترکيبي از چند رنگ گرم را در کنار رنگ های ملايم و خنثي به کارمي برد تا به اين ترتيب نظر هر بيننده در حال عبور از آن محيط را به خود جلب کند. ولي اکنون با انتخاب اغلب پوشش هاي محيط به رنگ هاي خنثي مقصودي برعکس داشته و ممکناست هنگامي که فردي از پايين به بالا آمده و يا از پله ها به طبقه پايين مي رود حتي اين فضا را ناديده بگذرد.

( منبع : ایران آذین )

 


مطالب مشابه :


نور و تاریکی در معماری اسلامی

در هنر معماری نور یکی ازاجزایی است که کنار عناصر و این نور به فضا یک نوع هیجان می بخشد




تاثیر معماری داخلی در روحیه

نور اصلي ترين عامل پويايي يك فضاي داخلي است.بدون نور , در صورتي كه عناصر يك فضا از طريق




نور پردازی

برخی دیگر از روشنایی های مستقیم با تاکید بر عناصر بصری،ارائه کردن فضا نور است.بدون نور




استانداردهای طراحی فرهنگسرا

عناصر خدمات ای یا خطی تامین می گردد و از این رو چون سطوح تعدیل کننده شدت آن با نور فضا قابل




پاویون ایتالیا در اکسپو 2010

حضور فضا، بنا و شهر از خط، شکل، فضا، نور و رنگ برای عناصر در کنار هم به




نورپردازی اصولی برای هر یک از فضاهای منزل

همچنين بايد مشخص شود كه ويژگي‌هاي دكوراسيونی آن فضا و عناصر 4 درصد نور را به فضا




برج o-14

حضور فضا، بنا و شهر از خط، شکل، فضا، نور و رنگ برای عناصر در کنار هم به




انواع فضا

فضا را به سه گونه می می شود و از طریق عناصر تعریف منظور کافیست به نور غروب یا




عناصر اصلی دکوراسیون

عناصر اصلی بر روي ديگر لوازم محيط، ديوارها و رنگ انتخابشان در تغيير وسعت و نور فضا نيز




برچسب :