آشنايي با صنايع دستي

آشنايي با صنايع دستي - گروه تحصيلي هنر

 

 

 

 

آشنايي با صنايع دستي - گروه تحصيلي هنر

   

فصل اول - کليات

1- چگونگي پيدايش صنايع دستي را توضيح دهيد؟

در حدود 8000 سال قبل که به عصر «نوسنگي» معروف است، مردمي در منطقه وسيعي در آسياي جنوب غربي زندگي مي کردند که براي نخستين بار در گروههاي کوچک جمع آمده، در يک مکان ساکن شدند و اولين دهکده ها را به وجود آوردند. آثار به دست آمده از دوران پارينه سنگي، ميان سنگي و نوسنگي، گواه بر فعاليت انسان در ساخت ابزار و وسايل سنگي است. ابزارهايي چون تيغه هاي دندانه دار و به شکلهاي مختلف هندسي در مکانهايي مانند بيستون و غارهاي هوتو و کمربند به دست آمده است. انساني که ياد گرفته بود با کاشتن دانه هاي خوراکي مقدار بيشتري از آن را به دست آورد، ناگزير بود آن را در جايي ذخيره کند. او ظرفهايي را مي خواست که در برابر گرما و رطوبت هوا مقاومت داشته باشد و غلات، در آن فاسد نشود. از اين رو انسان دوران نوسنگي با الهام از همان شکلهاي طبيعي و با آميختن آب و خاک، اولين ظرفهاي سفالي را ساخت.

2- صنايع دستي را تعريف کنيد؟

صنايع دستي که هم مي تواند، حالت کارگاهي و هم حالت خانگي داشته باشد، همانند صنايع کوچک قابليت استقرار در شهر و روستا را دارد، بدون نياز به فن آوري پيشرفته، بيشتر متکي به تخصصهاي بومي و سنتي است و قسمت اعظم مواد اوليه مصرفي آن در داخل کشور قابل تهيه مي باشد. افزون بر اين، صنايع دستي هر دو ويژگي مصرفي و هنري را داشته، برخوردار از بينش، ذوق، انديشه و فرهنگ توليد کننده نيز هست و در مجموع آن را يک «هنر- صنعت ناميده اند».

3- صنايع سنگين را تعريف کنيد؟

صنايع سنگين زمينه ساز توسعه اقتصادي هر کشور است و از آن به عنوان «صنايع مادر» نيز ياد مي شود؛ نيازمند سرمايه گذاري بسيار زياد، ماشين آلات و تجهيزات عمده نيروي انساني و برخوردار از تخصصهاي فني مي باشد.

4- صنايع سبک را تعريف کنيد؟

صنايع سبك در مقايسه با صنايع سنگين، نيازمند تجهيزات و به همان نسبت سرمايه کمتر و نيروي انساني با تخصصهاي نسبتاً پايين است. لازمه استقرار آن، بهره گيري از ماشين آلات خودکار و نيمه خودکار است.

5- ويژگيهاي صنايع دستي ايران را نام ببريد؟

1. صنايع دستي ايران محملي براي ميراث فرهنگي و هنري اين مرز و بوم است که ريشه در اعتقادات مذهبي و باورهاي قومي و نيز قوه ابتکار و خلاقيت استادکاران ايراني دارد.

2. امکان تأمين قسمت عمده مواد اوليه مصرفي از منابع داخلي؛
3. همانند و شبيه نبودن اين فرآورده هاي توليد به يکديگر؛
4. انجام قسمتي از مراحل اساسي توليد به وسيله دست و ابزار و وسايل دستي؛
5. خود مصرفي بودن بخش عمده توليد و برآورده ساختن نيازهاي داخلي؛

6- ويژگيهاي صنايع دستي را از نظر اقتصادي توضيح دهيد؟

1. سهولت ايجاد مراکز توليد؛
2. بي نيازي به سرمايه هاي کلان؛
3. اشتغال زا بودن اين «هنر - صنعت»؛
4. وجود ارزش افزوده بالا؛
5. جنبه هاي کاربردي و تزئيني؛
6. داشتن زمينه اي مناسب براي جلب جهانگرد و صادرات؛

7- طبقه بندي صنايع دستي ايران را نام ببريد؟

1. طراحي سنتي و نگارگري
2. سفالگري و سراميک سازي
3. بافته هاي داري
4. نساجي سنتي
5. شيشه گري
6. هنرهاي مرتبط با فلز
7. هنرهاي مرتبط با چوب
8. رنگرزي و چاپ سنتي
9. صحافي و جلد سازي سنتي
10. آثار لاکي و روغني
11. رودوزي ها و بافتني ها
12. سنگ تراشي و حکاکي روي سنگ
13. حصير بافي
14. فرآورده هاي پوست و چرم
15. ساير صنايع دستي

فصل دوم - دستبافهاي سنتي

 

1- دستباف را تعريف كنيد؟

آنچه به وسيله دست يا به کمک وسايل ساده بافته مي شود، «دستبافت» ناميده مي شود.

2- بافته هاي دستي چند گونه اند؟ نام ببريد.
دو گونه اند:
1. بافته هاي دستگاهي
2. بافته هاي داري

3- بافته هاي دستگاهي و بافته هاي داري را تعريف کنيد.

بافته هاي دستگاهي محصولاتي است که با کمک دستگاههاي بافندگي دو وردي، چهار وردي، ژاکارد و نظير آنها توليد مي شود؛ مانند پارچه هاي ساده و نقش دار، زري. بافته هاي داري، دستبافهايي است که با کمک دارهاي افقي و عمودي بافته مي شود. اين محصولات، دو دسته اند: بافته اي داري پرز دار مانند قالي و بافته هاي داري بدون پرز مانند گليم.

4- دستگاههاي بافندگي پارچه به چند گروه تقسيم مي شوند؟

1. دستگاههاي بافندگي ساده باف :

که به آنها دستگاههاي «دورد دار» نيز مي گويند، براي بافت پارچه هايي با نقوش هندسي و راه راه به کار مي رود.

2. دستگاههاي بافندگي دستوري و ژاكارد :

براي بافت انواع پارچه با نقوش غير هندسي استفاده مي شود؛ مانند دستگاههاي ترمه بافي، زري بافي و مخمل نقش برجسته.

5- هر دستگاه بافندگي شامل چه قسمتهايي است؟ کار هر قسمت را توضيح دهيد؟

1. وردها :
کار طبقه بندي کردن تارها را بر عهده دارد که در نقش و طرح پارچه عامل مهمي هستند.
2. ميل ميلکها :
ميله هاي باريکي هستند که در وسط آنها سوراخي براي عبور نخ تار وجود دارد.
3. ماکو :

وسيله اي است که ماسوره نخ در داخل آن قرار مي گيرد و در عرض تارها، به صورت رفت و برگشت عبور مي کند و باعث کشيده شدن پود به داخل تارها مي شود.

4. ماسوره :
قرقره اي کوچک است که نخ به دور آن پيچيده شده، درون ماکو قرار مي گيرد.
5. شانه :

وسيله اي دندانه دار است که معمولاً از چوب يا فلز ساخته مي شود و طول آن اندکي بيش از عرض پارچه است.

6. پدال يا رکاب :

تخته اي است که به وسيله زنجير يا نخ به وردها متصل شده، با فشار پاي بافنده وردها بالا يا پايين رفته و باعث مي شود دهانه يا دو دسته تار، باز شود و ماکو از آن عبور کند.

7. غلتک يا پارچه پيچ :

وسيله اي استوانه اي شکل است که در قسمت زيرين دستگاه بافندگي قرار گرفته، پارچه بافته شده به دور آن پيچيده مي شود.

8. متيد :
وسيله اي چوبي و گيره ماننده است که طول آن معادل عرض پارچه است و دو سر آن سوزنهايي تعبيه شده که به دو لبه پارچه فرو رفته و عرض آن را ثابت نگه مي دارد.
9. ساير ابزار و وسايل کمکي :

بافندگان معمولاً از يک دستگاه ماسوره پيچي و يک دستگاه چله دواني و يک دفتين نيز استفاده مي کنند.

6- برخي از پارچه هاي سنتي ايران را نام ببريد؟

1. شعر
2. کرباس
3. زري
4. ترمه
5. مخمل
6. جاجيم

7- بافته هاي داري به چند گروه تقسيم مي شوند؟

1. بافته هاي داري پرزدار مانند انواع قاليها و گبه؛
2. بافته هاي داري بدون پرز مانند انواع گليم؛

8- قالي چيست؟

قالي، بافته اي است از هزاران گره کوچک که به مدد سرپنجه هاي قالي بافان هنرمند بر خامه و نخ، زده مي شود تا محصولي ساخته و پرداخته شود که علاوه بر جنبه هاي مصرفي، هنر را در مقياس وسيع، مطرح و متجلي سازد.

9- مصالح و وسايل مورد نياز در قالي بافان را نام ببريد؟

مصالح : پنبه، پشم، ابريشم
وسايل : دار قالي، قلاب، کاردک، سيخ پودکشي، دفه و دفتين، شانه، قيچي، نقشه قالي

10- چند نوع دار وجود دارد؟ هر کدام را جداگانه تعريف کنيد؟
1. دار افقي
2. دار عمودي
دار افقي :

دستگاهي است بسيار ساده که به موازات زمين، به فاصله 30 سانتي متري نصب مي شود و شامل دو قطعه چوب استوانه اي با طول 5/1 برابر عرض قالي مورد نظر است که در بالا و پايين قرار مي گيرد و سر اضافي آن به وسيله چهار عدد ميخ چوبي يا فولادي بزرگ که در زمين کوبيده شده، مهار مي گردد.

دار عمودي :

که شکل تکامل يافته دارهاي ابتدايي است، چارچوب مستطيل شکلي دارد که به طور عمودي بر سطح زمين مستقر مي شود. اين نوع دار از دو عدد چوب استوانه اي صاف و محکم که به طور موازي يکي در بالا و يکي در پايين قرار دارد و دو عدد چوب ديگر که حالت ستونهاي دستگاه را دارند (راست روها) تشکيل شده است.

11- گوه، چوب کوجي و چوب هاف را تعريف کنيد؟ (شکل صفحه 18)

گوه :

قطعه چوب گونيا شکلي است که براي محکم کردن دو طرف زيردار، در شکاف پايين راست روها کوبيده مي شود. در موقع شل کردن چله ها و پايين کشي قالي کوهها را بيرون مي آورند.

چوب کوجي :

چوبي است استوانه اي شکل به اندازه عرض دار قالي که براي تنظيم و تفکيک نخهاي چله و جلوگيري از کجي قالي به کار مي برند.

چوب هاف :

باريک تر از چوب کوجي است، در بالاي آن قرار مي گيرد و در زمان پود دادن براي زير و رو کردن چله ها از آن استفاده مي شود

12- سيخ پودکشي، دفه و دفتين و شانه را تعريف کنيد؟ (شکل صفحه 19)

سيخ پودکشي :

تسمه فلزي نازک و باريکي است که سر آن حالت قلاب دارد و براي پودکشي در روش بافت ترکي از آن استفاده مي شود.

دفه و دفتين :

ابزارهايي هستند که براي کوبيدن پود و ريشه هاي بافته شده از آنها استفاده مي شود. در روش فارسي از نوع سنگين آن که پره هاي بيشتري دارد استفاده مي شود که به آن «دفتين» مي گويند. در روش ترکي نيز «دفه» به کار مي برند.

شانه :

وسيله اي است که براي کرک گيري و جلو کشي ريشه هاي زده شده در حين بافت به صورت شانه کردن به کار مي روند.

13- نقشه قالي چگونه طرحي است؟

طرحي است که به وسيله طراحان و نقشه پردازان روي کاغذ شطرنجي رسم مي شود. گاهي نيز از يک قالي بافته شده به عنوان نقشه استفاده مي شود. يکي از مهمترين عناصر هنري قالي ايران، طرحهاي آن است. تنوع و زيبايي اين طرحها شهرت جهاني دارد و حاکي از ذوق، سليقه فرهنگ و اعتقادات هنرمندان اين مرز و بوم است.


14- مراکز مهم توليد قالي در ايران را نام ببريد؟

1. قالي با چله ابريشم :
در شهرستانهاي اصفهان، قم، ساوه، مراغه، زنجان و بناب بافته مي شود.
2. قالي با چله نخي ظريف :
در شهرستانهاي اصفهان، تبريز، نايين، کرمان، کاشان و بيجار توليد مي شود.
3. قالي با چله نخي نسبتاً ظريف :
در اراک، چهار محال و بختياري، مشهد، سبزوار، سيستان و بلوچستان توليد مي شود.
4. قالب با چله نخي و پشمي :
در ميان عشاير ايران، قشقايي ها، بختياري ها، ايل بوير احمد و ترکمن ها رواج دارد.

15- گبه چيست؟ ويژگيهاي بافت گبه را توضيح دهيد؟

واژه گبه به معني «زمخت و درشت» نام مشهورترين فرش اصيل درشت بافت عشايري است. بافتن گبه با طرحهاي ذهني و ابتکار هندسي و نقشهاي حيوانات به ويژه شير، پلنگ، اسب، گوزن و انسان انجام مي شود پشم مصرفي در بافت گبه خودرنگ است و معمولاً از سه تا چهار رنگ تجاوز نمي کند.


16- گليم چيست؟
در ابتدا به جامه درشت پشمين، گليم مي گفتند ولي در حال حاضر، گليم، بافته اي است داري و بدون پرز که با نخ پشمي، پنبه اي يا کنفي، با درگيري تار و پود بافته مي شود. به اين ترتيب که از نخ پنبه اي به عنوان تار و از نخ پشمي رنگارنگ به عنوان پود استفاده مي شود. در گليم بافي، نقشه کاربرد چنداني ندارد. گليم هاي هر منطقه طرح و رنگ ويژه اي دارد که با توجه آن از بافته هاي مناطق ديگر مجزا مي شود.

17- گليم هاي ايراني به چند شيوه ساخته مي شود؟

1. شيوه پودگذاري
2. شيوه پود پيچي

18- شيوه پودگذاري را توضيح دهيد؟

در اين شيوه، تنها از نخ تار و نخ پود براي بافت گليم استفاده مي کنند. پودهاي رنگارنگ را از زير و روي رشته هاي تار مي گذرانند. با تغيير رنگهاي پود است که نقشها پديدار مي شود و هر دو رويه گليم، صاف، هموار و همرنگ است.

19- شيوه پود پيچي را توضيح دهيد؟

در اين شيوه، علاوه بر نخ تار و نخ پود، از پود نازک نيز در بافت گليم استفاده مي شود و در واقع پود به حالت پيچش از ميان نخهاي تار عبور کرده، سپس با عبور پود نازک و کوبيدن آن با شانه، عمل درگيري نخهاي تار و پود قطعي مي شود. اين شيوه بافت که بسياري از صاحبنظران آن را حد واسطي ميان گليم بافي و قالي بافي و در واقع منزلگاه تکامل گليم بافي به قالي بافي دانسته اند.


مطالب مشابه :


آشنايي با صنايع دستي

ابزارهايي چون تيغه هاي دندانه دار و به شکلهاي 11. رودوزي ها و بافتني روي کاغذ شطرنجي رسم




صنایع دستی استان فارس

فارس در كتيبه هاي هخامنشي به هاي سنتي، بافتني ها، نقشه کشي فرش، گچ شطرنجي، نقش آينه




معرفی روستای گنزق در شهرستان سرعین

بافت کلي روستا طرحي منظم و الگويي شطرنجي دارد. خانه‌هاي صخره‌اي و خانه‌هاي صخره‌اي که




خون واقعی 2-7

سپيد و يكي از دندان هاي جلويش افتاده بود. پيراهن شطرنجي اش با چند ديگه ي بافتني خيلي




برچسب :