صعود تیم کوهنوردی شهرک پردیس جم به قله 5671 متر دماوند

گزارش صعود به قله دماوند ازجبهه غربی

گروه کوهنوردی شهرک پردیس جم

جبهه غربی

1.      نزدیک ترین آبادی: شهر پلور.

2.      آغاز کار: پارکینگ کوهنوردان 3200 متر

3.      اختلاف ارتفاع بین نقاط مختلف مسیر غربی:

4.      پارکینگ کوهنوردان تا پناهگاه سیمرغ = 950 متر اختلاف ارتفاعی - 3340 متر فاصله مسافتی

5.      پناهگاه سیمرغ تا قله  = 1521 متر اختلاف ارتفاعی  - 2490 متر فاصله مسافتی

6.      کل مسیر (پارکینگ کوهنوردان تا قله) = 2471 متر اختلاف ارتفاعی و  5830 متر فاصله مسافتی

پناهگاه سیمرغ

این پناهگاه در جبهۀ غربی دماوند و در ارتفاع 4150 متری قرار دارد. پناهگاه سیمرغ در سال ۱۳۷۲ از سنگ و آهن در دو طبقه و مساحت مفید ۵۰ متر ساخته شده است و گنجایش ۴۰ کوهنورد را دارد که دارای استحکام خوبی است. فشار هوا در پناهگاه سیمرغ ۵۴۰ میلی متر جیوه است.

سرپرست برنامه صعود مشترک: آقای مهدی ورکش

تیم گروه کوهنوردی شهرک پردیس: محمد رضا محمودی و مجید نبیان

تیم گروه کوهنوردی شهید ورکش: 16 نفر آقایان ورکش- کلهر – کشاورز- رادپور – امیر شکاری – سروآبادی – امامی خانمها تهرانی – موسوی – عسگری – عفتی – امیر شقاقی – لاری – کمانی – شاهرخی و امن نژاد

گزارش و عکس : مجید نبیان

شرح گزارش:

روز چهارشنبه 5 مرداد ماه 1390 راس ساعت 6:30 صبح پس از جمع شدن هر 18 نفر از گروه کوهنوردی شهید ورکش و گروه شهرک پردیس جم در محل ایستگاه مترو تهرانپارس پس از جا دادن کوله ها داخل مینی بوس آماده حرکت بودند که آقای نظری با یک دست فلاکس چای و با دست دیگر اسپند آمدند لذا بچه ها بعد از صرف چای و یک تی تاپ مهمان آقای نظری و سپس گرداندن دود اسپند دور سر تمام بچه ها در ساعت 7:30 دقیقه بطرف جاده هراز حرکت کردیم گفتنی است آقای احمد نظری از سرپرستان بسیار خوب گروه شهید ورکش می باشند که با این کارشان به گروه کلی انرژی دادند و همه را غافلگیر کردند.

پس از جا گرفتن بچه ها در صندلی هایشان ساعت 7:30 با یاد خداوند پا در راه سفر به بام ایران نهادیم. ساعت حدود  09:30 بود که به پلور رسیدیم و عظمت و شکوه قله را در راه به تماشا نشستیم. پس از گذشت از راه بسیار پر از فراز و نشیب و سنگلاخی مسیر غربی قله به پارکینگ پناهگاه به ارتفاع 3200 متر رسیدیم .پس از اینکه گروه آماده شد کوله پشتی ها را برداشتیم و قدم در راه پناهگاه سیمرغ نهادیم. ساعت 11 حرکت کردیم . در را ه به هر گروهی که می رسیدیم از آنها از اوضاع و احوال راه صعود وشرایط پناهگاه می پرسیدیم که همه از شلوغی بیش از حد پناهگاه و سرما و باد شدید هوا صحبت می کردند.

گروه آرام آرام مسیر را طی مینمود و با هر قدم به پناهگاه سیمرغ نزدیکتر می شد. راهی زیبا و مسیری بسیار طولانی را پشت سر گذاشتیم . تااینکه ساعت 14 بعداظهر به پناهگاهی بسیار زیبا در دل کوه دماوند و در ارتفاع 4150 متری رسیدیم. ساختمان پناهگاه بسیار شیک و تمیز در سال 73 با ظرفیت با کمک و همیاری مردمی ساخته شده است همچنین یک ساختمان با دو توالت ، محل های مسطح خوب جهت برقراری کمپ موجود می باشد ، تامین آب آشامیدنی از طریق برفاب جاری یخچال غربی در جوار پناهگاه می باشد.

پس از رسیدن گروه به محل چادرها ، شروع به بر پا کردن چادرها نمودند و سپس صرف نهار و پس از نهار مقرر شده گروه ساعت 15:45 آماده حرکت جهت رفتن تا ارتفاع 400 متر بالاتر بمنظور هم هوایی باشد. جاتون خالی ساعت 16 با کوله حمله که حاوی کابشن گورتکس ، دستکش ، آب و تنقلات بود باتوم بدست در یک صف قدم در مسیر پاکوب شده به سمت صعود به قله حرکت کردیم و پس از یکساعت و پانزده دقیقه طبق ارتفاع نشان داده شده توسط GPS به ارتفاع 4500 متر رسیدیم و حدود یکساعتی آنجا نشستیم و اجازه دادیم بدن شرایط خود را با این ارتفاع مطابقت دهد نکته قابل توجه که از طرف سرپرست برنامه به بچه ها تذکر داده شد این بود : که از انجام حرکات تند و سریع چه در حال صعود و چه در حین فرود پرهیز نمایند حتی جهت رفتن به یخچال جهت برداشتن برفآب نیز به آرامی صورت پذیرد چون همین حرکت تند و سریع نیز میتواند باعث سر درد در ارتفاع برای شخص گردد و شاید حتی پس از برگشت به کمپ هم از بین نرود.

غروب خورشید منظره ای بسیار زیبا در خاطر هر کوهنوردی که به پناهگاه سیمرغ رفته باشد به جا گذاشته که از ذهن او محو نمی شود، واقعاً غروب آفتاب از پناهگاه سیمرغ دیدنی است.

وزش باد شدید و سرمای شدید در شب صعود باعث شد که سریع لباسهای گرممان را پوشیدیم، کوله های حمله فردا صبح را آماده کردیم پس از خوردن یک چای داغ در چادر کمی گرممان کرد، نماز را خواندیم و مشغول درست کردن شام شدیم، آن شب شام سوپی خوردیم که هیچ کداممان در عمرمان اینطور سوپ نخورده بودیم.آن شب را در چادرها استراحت کردیم.

ساعت 3:45 صبح زود از خواب برخاستیم صبحانه خوردیم و ساعت 4:25 پس از اذان صبح نماز خواندیم و ساعت 5 به قصد صعود به قله از پناهگاه سیمرغ خداحافظی کرده و به قصد قله حرکت کردیم.

تا ارتفاع 5000 متری گروه بسیار خوب صعود کرد، از آنجا به بعد به علت سرمای شدید هوا و شرایط ارتفاع وفشار هوا گروه آرامتر  و به سختی قدم بر می داشت. راه صعود از جبهه غربی هم صخره ای بود وهم دارای شیب بسیار زیاد بود. در ارتفاع 5450 متری بود که به قسمت شنی راه رسیدیم وبه هر سختی بود این قسمت از راه را هم به آرامی تر پشت سر گذاشتیم.

دودی که از قله بر می خواست کاملاً مشهود و نزدیکتر شده بود. بالاخره در ساعت 14 بعد از ظهر روز پنج شنبه 06/5/1390 پس از طی 9 ساعت صعود، بر فراز قله 5671 متری دماوند رسیدیم. هوا بسیار خوب و کمی سرد بود.

و گروه کوهنوردی پردیس جم اولین صعود خویش را بر بام ایران از جبهه غربی رقم زد. پس از بازدید از کاسه پر از برف قله راه فرود از قله را پیش گرفتیم ، از آنجایی که راه فرود صخره ای و شن اسکی بسیار ریزشی و خطرناک بود طی مدت 5 ساعت توانستیم به پناهگاه بازگردیم و پس از خوردن شام وخواندن نماز در چادرها و رد کیسه خوابمان خوابیدیم جاتون خالی چه شب سردی صبح که بیدار شدیم دیدیم که روی تمام چادرها برف نشسته پس از خوردن صبحانه و گرفتن چند عکس یادگاری با پرچم با دماوند و پناهگاه سیمرغ خداحافظی کرده و به سمت ماشین در پارکینگ حرکت نمودیم.

به امید صعودهای بعدی با تمامی بچه های گروه کوهنوردی شهرک پردیس جم بدرود...

در خاتمه پی گزارش صعود تجربه هایی که در این برنامه و دیگر صعود هایی که از دیگر جبهه ها به قله انجام  شده خواهد آمد:

·         اگر چه وضعیت هوا در منطقه دماوند خصوصا در ارتفاع قابل پیش بینی نیست اما در نیمه دوم مرداد آرامش نسبی بیشتری دارد.

·         برای اطلاع از وضعیت هوا در منطقه سایت SNOWFORECAST   کمی قابل اطمینان است در برنامه اخیر ما با توجه به دمای اشاره شده در قله برای روز صعود ما : 2- درجه در بعداظهر اعلام شده بود که دمای هوا بدلیل سرعت بالای باد پایینتر از این مقدار بوده است و یا قیاس بستن دمای هوا در قله به نسبت دمای هوا در پناهگاه سیمرغ نیز اشتباه است چون در روز 6 مرداد دمای هوای قله در شب 6- اعلام شده بود در حالیکه ما آنشب را در دمای 3- درجه داخل چادرهایمان سپری کردیم.

·         اگر چه برای بیش بینی وضعیت هوا نیاز به اطلاعات بسیار زیادی است ولی وجود ابر در منطقه نوید یک هوای خیلی خوب در آینده نزدیک را نمی دهد.

·         برای استفاده از پناهگاها در منطقه دماوند بهتر است که صعود در تعطیلات انجام نشود.

·         در رژیم غدایی حتما ار آب فراوان استفاده کنید هم برای جبران آب از دست رفته هم کاهش اثرات جانبی حضور در ارتفاع .

·         حتما یک روز را به هم هوایی اختصاص دهید . در این روز خیلی آرام تا ارتفاع حدود 5000 متر صعود کنید و ابزار و تجهیزات و توان بدنی و روحی نفرات ، اثرات ارتفاع را بر روی اعضا تیم ، مسیر نهایی صعود ، سرعت ، و.... را برای آخرین بار باز بینی کنید.

·         دیدن طلوع آفتاب در جبهه های شمالی و غروب آفتاب در جبهه های جنوبی را از دست ندهید.

·         صعود از جبهه جنوبی به علت انتشار گازهای گوگردی و افت شدید تنفسی سختی مسیر را افزایش می دهد.

·         از زیر آلات نقره ای در روز صعود استفاده نکنید . نقره با گوگرد واکنش شیمیایی می دهد و به سولفید نقره تبدیل می شود که علت اصلی سیاه شدن نقره است.

·         از پوشیدن انگشتر درکوهپیمایی های طولانی مدت جدا خود داری کنید.

·         در روز صعود به سبکی کوله پشتی همراه توجه ویژه کنید . بسیاری از صعود های نا موفق به علت خستگی حمل کوله پشتی سنگین است.

·         ارتفاع پناهگاه سیمرغ در جبهه غربی 4150 متر می باشد.

·         ارتفاع کوهپایه دماوند در جبهه غربی 3200 متر می باشد.

·         امکان حمل بار با چهار پا در مسیر جنوبی تا بارگاه سوم به ارتفاع 4150 متر هست ، این یک کمک بزرگ برای یک صعود راحت به قله می باشد اصلا فکر هزینه آنرا نکنید.

·         غذای گرم و آبکی شب قبل از صعود را فراموش نکنید.

·         در روز صعود حتما لباس گرم همراه داشته باشید.

·         یک فلاسک آب گرم بهترین دوپینک روز صعود می باشد.

·         طول مسیر 35  کیلومتری در خاده  خاکی برای رسیدن به کوهپایه جبهه غربی معمولا با نیسان انجام می شود ، تدارک ویژه برای مقابله با گرد و خاک ضروروی است.

·          برای صعود گروهی یک تیم به قله بیش از 8 ساعت زمان لازم دارد برای زمان بسیار بیشتر آمادگی داشته باشید ، مخصوصا اینکه فرود، زمان و انرژی زیادی طلب خواهد کرد.

·         با توجه به اینکه سرما باعث تخلیع سریع باطری ها می گردد لذا لازم است جهت حفظ شارژ باطری های موبایل ودوربین ، شب هنگام بهتر است باطری ها را از دوربین و موبایل خارج نموده و در جیب کیسه خواب خود در محلی گرم نگهداری نمائید.

·         در پناهگاه سیمرغ موبایل آنتن دهی ندارد اگر پنجاه متر بالاتر بطرف شمال غرب پناهگاه بروید موبایل آنتن می دهد.

·         یک خواب خوب در شب قبل از صعود بهترین کمک برای صعود خوب می باشد.

·         بدلیل باد خیز بودن همیشگی این محل حتما" از چادرهای دو پوش کوهنوردی استفاده نمائید ، چادرهای معمولی که در بازار به وفور با قیمت 40 تا 50 هزارتومان یافت می شود بدلیل نفوذ باد ، سرما و سر و صدای ناشی از وزش باد به داخل چادر خواب راحتی را به شما نمی دهد.

·         اگر برنامه شما سه روزه است پس دو شبمانی و اقامت در چادر را دارید لذا با توجه به اینکه یک خواب حداقل پنج ساعت راحت لازمه شب صعود می باشد لذا حتما" یک کیسه خواب با تحمل درجه حداقل 10-  درجه برای فصل تابستان، زیرانداز و بالش بادی همراه داشته باشید.

·         همراه داشتن کلاه طوفان، دستکش گورتکس پولار، کلاه پشمی، کابشن گورتکس و پولار ، یک شلوار بیس بعلاوه شلوار لایه دو و دو باتوم در این فصل با توجه به گزارش جوی مناسب صعود ، الزامی است.

صعود تیم کوهنوردی شهرک پردیس جم به قله 5671 متر دماوند

گروه کوهنوردی شهرک پردیس جم از آذر سال 1389 جهت افزایش نشاط و سلامتی روح و جسم کارکنان ساکن

راهنمای خرید، تنظیم و نگهداری کوله پشتی کوهنوردی

گروه کوهنوردی شهرک پردیس جم - راهنمای خرید، تنظیم و نگهداری کوله پشتی کوهنوردی - - گروه