نقش زنان در بیداری اسلامی

تبیین وظائف زن مسلمان از دیدگاه امام خمینی (ره)و مقام معظم رهبری در موج بیداری اسلامی


نگاه امام خمینی و مقام معظم رهبری سلام الله علیه یک نگاه جامع به ابعاد وجودی زن می باشد و نقش آفرینی زن را از نگاه اسلام نقشی متعالی، سالم، سازنده ، انسان ساز ، سرنوشت ساز و کامل کننده نیمی دیگر از جامعه و سازنده جوامع و نظامها می دانند.


این مقاله به مجموعه ای گزیده از نظریات امام خمینی و مقام معظم رهبری در رابطه با موارد زیر می پردازد:


۱-                 حضرت فاطمه سلام الله علیها الگوی زنان مسلمان


۲-                 ارزش گذاری بین زن و مرد


۳-                 تفاوت ارزش گذاری به زن در نظام طاغوتی و غرب زده و نظام اسلامی


۴-                 نقش زن در خانواده، تعلیم و تربیت


۵-                 نقش آفرینی زنان مسلمان در سیاست، فرهنگ، اقتصاد، سازندگی و نقشهای اجتماعی


۶-                  نقش زنان در انقلاب اسلامی


۷-                 نقش زنان در دفاع مقدس


امام خمینی و مقام معظم رهبری سلام الله علیه هر دو دیدگاهشان بر اساس اسلام است و به کرامات، صفات و استعدادهای زنان و نقش آفرینی متعالی زنان اشارات قابل ملاحظه ای دارند.


” نظام جمهوری اسلامی نظام دین‌مدار یکی از بزرگترین اقلام عمل به قرآن است که این را انقلاب برای ما تأمین کرد از این غفلت نکنیم بله در داخل این چهارچوب بزرگ جدولهای زیادی است که باید پر بشود کارهای زیادی است که باید انجام بگیرد اما کار اصلی کار اساسی این بود که این نظام به وجود بیاید ایجاد یک نظام مبتنی بر دین که مسئولان این نظام هویتشان اهدافشان خصوصیاتشان عملکردشان ارتباطشان با مردم عملکردشان برای مردم بر اساس دین باشد بر اساس دستور دینی و دستور اسلامی باشد این همان بزرگترین قلم از اقلام عمل به قرآن است یعنی همان کاری که پیغمبر اکرم در آمدن به مدینه و هجرت به مدینه انجام دادند تا وقتی جامعه‌ای نباشد نظامی نباشد تمرکز اقتداری نباشد که بتواند بر روی همه‌ی فعالیتهای اجتماعی سایه بیفکند”[۱].


اگر در نظامى ارزشهاى معنوى حاکم نباشد خدا در دلها نباشد مرد با تکیه بر قدرت جسمانى راه خود را براى ظلم و تعدّى به زن باز مى‌بیند.چیزى که مانع است دو چیز است یکى ملاحظه‌ى خدا و قانون و ایمان و امثال اینها و یکى هم خودِ زن که حقوق انسانى و الهى خود را درست بشناسد و از آن دفاع کند و خود را به معناى حقیقى کلمه بطلبد. در این مورد اسلام یک حدّ میانه و بدون افراط و تفریط را ارائه مى‌دهد. نه به زن اجازه‌ى ظلم کردن مى‌دهد و نه طبیعت زن و مرد را نادیده مى‌گیرد. خطّ مستقیم و صراط مستقیم همان خطّ اسلامى است که من به صورت کوتاه آن را تشریح مى‌کنم.”[۲]



حضرت فاطمه سلام الله علیها الگوی زنان مسلمان

حضرت فاطمه سلام الله علیه در مبارزه با ظلم و ستم نقشی شاخص داشتند و برای فرزندشان حضرت زینب سلام الله علیه و تمام زنان بزرگ تاریخ که در برابر ظلم بزرگ زمان خودش ایستادند، الگوی بسیار ممتازی بودند و موجب شدند که نقاب از چهره نفاق و پلید دشمنان اسلام کنار زده شود تا جائی که بت جهل و رذیلت ستمگری ستمگران در هم شکسته شود. امام خمینی” سلام الله علیه”، می فرمایند:


” فردا روز زن است، روز زنى است که عالم به او افتخار دارد. روز زنى است‏که دخترش در مقابل حکومت‏هاى جبار ایستاد …” [۳]


حضرت فاطمه از جوانترین و متعالی ترین زنان عالم است که در مکتب اسلام بانوئی نمونه و الگوئی شاخص هست و دارای ابعاد جامع صفات انسان کامل است. حضرت امام خمینی سلام الله علیها کمال افتخار می دانند که روز زن روز میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها باشد، ایشان می فرمایند:


“من عید سعید مولود اعظم حضرت زهراعلیها السلام را به همه شما خانم‏ها و زن‏هاى‏تمام کشورهاى اسلامى تبریک عرض مى‏کنم و از خداوند تعالى مسالت دارم که‏همه زن‏هاى محترمه را در راهى که خداى تبارک و تعالى مقرر فرموده است.همان راه را بروند و به مقاصد عالیه اسلامى برسند. براى زن‏ها کمال افتخاراست که روز تولد حضرت صدیقه را روز زن قرار داده‏اند ، افتخار است ومسؤولیت.” [۴]


آن‌ زن‌” فاطمه‌ی‌ زهرا (علیهاالسلام‌)”  نمونه‌یی‌ که‌ حیاتش‌ با همه‌ی‌ کوتاهی‌ و عمر او در عین‌ جوانی‌ الگویی‌ برای‌ همه‌ی‌ مردان‌ و زنان‌ غیور و مؤمن‌ و مسلمانان‌ و حتی‌ مردم‌ غیر مسلمانی‌ که‌ با مقام‌ آن‌ بزرگوار آشنا باشند است‌ و ما باید از زندگی‌ آن‌ بزرگوار درس‌ بگیریم‌. [۵]


در زندگی‌ معمولی‌ این‌ بزرگوار یک‌ نکته‌ی‌ مهم‌ است‌ و آن‌ جمع‌ بین‌ زندگی‌ یک‌ زن‌ مسلمان‌ در رفتارش‌ با شوهر و فرزندان‌ و انجام‌ وظایفش‌ در خانه‌ از یک‌ طرف‌ و بین‌ وظایف‌ یک‌ انسان‌ مجاهد غیور خستگی‌ناپذیر در برخوردش‌ با حوادث‌ سیاسی‌ مهم‌ بعد از رحلت‌ رسول‌اکرم‌ (صلی‌الله‌ علیه‌ و آله ‌و سلم‌) که‌ به‌ مسجد می‌آید و سخنرانی‌ و موضعگیری‌ و دفاع‌ می‌کند و حرف‌ می‌زند و یک‌ جهادگر به‌ تمام‌ معنا و خستگی‌ناپذیر و محنت‌پذیر و سختی‌تحمل‌کن‌ است‌ از طرف‌ دیگر همچنین‌ از جهت‌ سوم‌ یک‌ عبادتگر و بپادارنده‌ی‌ نماز در شبهای‌ تار و قیام‌کننده‌ی‌ لله‌ و خاضع‌ و خاشع‌ برای‌ پروردگار است‌ و در محراب‌ عبادت‌ این‌ زن‌ جوان‌ مانند اولیای‌ کهن‌ الهی‌ با خدا راز و نیاز و عبادت‌ می‌کند این‌ سه‌ بعد را با هم‌ جمع‌ کردن‌ نقطه‌ی‌ درخشان‌ زندگی‌ فاطمه‌ی‌ زهرا (علیهاالسلام‌) است‌ آن‌ حضرت‌ این‌ سه‌ جهت‌ را از هم‌ جدا نکرد.[۶]

انقلاب اسلامی از صدر ظهور اسلام با نگاه متعالی و ارزش گذاری به توانمندیهای زن مسلمان و حفظ کرامات انسانی زن با اصلاح رفتاری دوران جاهلیت به روشی حکیمانه و با معرفت متعالی با مسائل زن مواجه می شود و با تعالی رفتاری  نقطه شروعی برای نقش آفرینی متعالی زنان می گردد، همچنین حضرت فاطمه سلام الله علیه الگوئی متعالی و مناسب برای زنان می باشند. امام خمینی سلام الله علیها در این باره می فرمایند:


این ولادت با سعادت[ولادت حضرت فاطمه سلام الله علیها] در زمان و محیطی واقع شد که زن به عنوان یک انسان مطرح نبود و وجود او موجب سرافکندگی خاندانش در نزد اقوام مختلف جاهلیت به شمار می رفت. در چنین محیط فاسد و وحشتزایی، پیامبر بزرگ اسلام دست زن را گرفت و از منجلاب عادات جاهلیت نجات بخشید. و تاریخ اسلام گواه احترامات بی حد رسول خدا صلی الله علیه و آله به این مولود شریف است، تا نشان دهد که زن، بزرگی ویژه ای در جامعه دارد که اگر برتر از مرد نباشد، کمتر نیست. پس این روز‚ روز حیات زن و روز پایه گذاری افتخار و نقش بزرگ او در جامعه است.[۷]


“اسلام نظر خاص بر شما بانوان دارد ، اسلام وقتى که ظهور کرد در جزیرة‏العرب، بانوان‏حیثیت‏خودشان را پیش مردان از دست داده بودند ، اسلام آن‏ها را سربلند و سرافراز کرد، اسلام‏آن‏ها را با مردان مساوى کرد. عنایتى که اسلام به بانوان دارد بیشتر از عنایتى است که بر مردان‏دارد. ” [۸]


“مقام ن مقام والاست، عالی رتبه هستند. بانوان در اسلام بلند پایه هستند. “[۹]


.در اسلام براى فعّالیت زنان سه عرصه معیّن شده است. اوّل عرصه‌ى تکامل و رشد معنوى خودِ زن است. زن و مرد در این بخش هیچ تفاوتى در میدان رشد و تکامل معنوى ندارند. یعنى مرد مى‌تواند به عالیترین مقامات از لحاظ معنوى برسد زن هم مى‌تواند به بالاترین مقامات از لحاظ معنوى برسد. مرد مى‌تواند به حدّ على‌بن‌ابى‌طالب علیه‌السّلام برسد و زن مى‌تواند به حدّ فاطمه‌ى زهرا سلام‌اللَّه‌علیها برسد.”[۱۰]

نقش آفرینی زن بستگی به حفظ شدن زن از انحرافات و کجرویها دارد و اسلام به عفت و پاکدامنی زن را اهمیت می دهد.. امام خمینی در این باره فرموده اند:


“همانطوری که مرد در همه شئون دخالت دارد، زن هم دخالت دارد‚ همانطوری که مرد باید از فساد اجتناب کند‚ زن هم باید از فساد اجتناب کند. زن ها نباید ملعبه دست جوان های هرزه بشوند‚ زن ها نباید مقام خودشان را منحط کنند و خدای ناخواسته بزک کرده بیرون بیایند و در انظار مردم فاسد قرار بگیرند. زن ها باید انسان باشند‚ زن ها باید تقوا داشته باشند‚ زن ها مقام کرامت دارند، زن ها اختیار دارند، همانطوری که مردها اختیار دارند. خداوند شما را با کرامت خلق کرده است، آزاد خلق کرده است. خداوند همانطوری که قوانینی برای محدودیت مردها در حدود اینکه فساد بر آنها راه نیابد دارد‚ در زن ها هم دارد. همه برای صلاح شماست‚ همه قوانین اسلامی برای صلاح جامعه است. آنها که زن ها را می خواهند ملعبه مردان و ملعبه جوان های فاسد قرار بدهند. خیانتکارند. زن ها نباید گول بخورند‚ زن ها گمان نکنند که این مقام زن است که باید بزک کرده بیرون برود‚ با سر باز و لخت. این مقام زن نیست‚ این عروسک بازی است‚ نه زن. زن باید شجاع باشد‚ زن باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت بکند. زن آدم ساز است‚ زن مربی انسان است.”[۱۱]


“ما مى‏خواهیم زن به مقام والاى انسانیت‏خودش باشد ، نه ملعبه باشد، نه ملعبه در دست‏مردها باشد ، در دست اراذل باشد. “[۱۲]


قلمهای مسموم خطاکار و گفتار گویندگان بی فرهنگ در نیم قرن سیاه و اسارت بار عصر ننگین پهلوی زن را به منزله کالایی خواستند در آورند و آنان را که آسیب پذیر بودند به مراکزی کشیدند که قلم را یارای ذکر آن نیست. هر کس بخواهد شمه ای از آن جنایات مطلع شود به روزنامه ها، مجله ها و شوهای اوباش و اراذل زمان رضاخان از روزگار تباه کشف حجاب الزامی به بعد مراجعه کند و از مراکز، مجالس و محافل فساد آن زمان سراغ بگیرد. [۱۳]


کافی است نسل حاضر که آن روزگار سیاه را درک نکرده اند به کتاب ها، شعر ها، نوشته ها، نمایشنامه ها، تصنیف ها، روزنامه ها، مجله ها و مراکز فحشا و قمارخانه و شرابفروشی ها و سینما ها که همه یادگار آن عصر بودند بنگرند و یا از آنان که دیده اند بپرسند و نیز سؤال کنند که نسبت به زن، این قشر انسان‌پرور و آموزگار چه ظلم ها و خیانت هایی در ظاهر فریبنده ای به اسم زن مترقی روا داشتند.[۱۴]


در ایران زنان با شخصیت که خواستار حقوق انسانی خود هستند و اکثریت زنان ایرانی را تشکیل می دهند، امروز (۱۳۵۷) همه علیه شاهند و سرنگونی او را خواستارند و همه آنان امروز می دانند که آزادی در منطق شاه یعنی به انحطاط کشانیدن زن از مقام انسانی او و در حد یک وسیله با او رفتار کردن، زن در منطق شاه یعنی پر کردن زندان ها از زنان ایرانی که حاضر نیستند به پستی های اخلاقی شاهانه تن بدهند. [۱۵]


در یک موقع دیگر زن در ایران ما مظلوم بود و آن دوره شاه سابق بود و شاه لاحق بود. با اسم این که زن را می خواهند آزاد کنند به زن ظلم ها کردند، زن را از آن مقام شرافت و عزت که داشت پایین کشیدند، زن را از آن مقام معنویت که داشت شئ کردند… زن ها و جوانان ما را فاسد الاخلاق کردند.[۱۶]


“امروز زنان در جمهورى اسلامى همدوش مردان در تلاش سازندگى خود و کشور هستند و این است معناى آزادزنان و آزادمردان، نه آنچه در زمان شاه مخلوع گفته مى ‏شد، که آزادى آنان، در حبس و اختناق و آزار و شکنجه بود.” [۱۷]


“اسلام زن را مثل مرد در همه شؤون، همان طورى که مرد در همه شؤون دخالت دارد، دخالت مى ‏دهد. “[۱۸]


“از[ نظر] حقوق انسانى، تفاوتى بین زن و مرد نیست زیرا که هر دو انسانند و زن حق دخالت در سرنوشت خویش را همچون مرد دارد. بله در بعضى از موارد تفاوتهایى بین زن و مرد وجود دارد که به حیثیت انسانى آنها ارتباط ندارد.” [۱۹]


“راى زن ابعاد مختلفه است. چنانچه براى مرد و براى انسان. این ورق صورى طبیعى نازل ترین مرتبه انسان است و نازلترین مرتبه زن است و نازلترین مرتبه مرد است. لکن از همین مرتبه نازل حرکت به سوى کمال است. انسان موجود متحرک است، از مرتبه طبیعت تا مرتبه غیب، تا فنا بر الوهیت.” [۲۰]


“اسلام زن را مثل مرد می داند . همان‏طورى که مرد در همه شؤون دخالت دارد، زن هم‏دخالت دارد ، همان‏طورى که مرد باید از فساد اجتناب کند ، زن هم باید از فساد اجتناب کند. زن‏ها نباید ملعبه دست جوان‏هاى هرزه بشوند ، زن‏ها نباید مقام خودشان را منحط کنند و خداى‏ناخواسته بزک کرده بیرون بیایند و در انظار مردم فاسد قرار بگیرند. زن‏ها باید انسان باشند ،زن‏ها باید تقوا داشته باشند، زن‏ها مقام کرامت دارند، زن‏ها اختیار دارند ، همان‏طورى که مردهااختیار دارند. خداوند شما را با کرامت‏خلق  کرده  است ، آزاد خلق کرده است.” [۲۱]


“اسلام معتقد است که مرد و زن باید یک مرزبندى میان خودشان در همه جا در خیابان در اداره در تجارتخانه داشته باشند. میان زن و مرد مسلمان حجاب و مرزى معیّن شده است. اختلاط و امتزاج زن و مرد مثل اختلاط و امتزاج مردان با هم و زنان با هم نیست. این را باید رعایت کنند. هم مرد باید رعایت کند و هم زن باید رعایت کند. .”[۲۲]


.براى این‌که آن اختلاطى که قبلاً گفتم پیش نیاید و حدود اخلاقى حفظ شود اسلام براى زن حجاب را معیّن کرده است. خودِ این حجاب یکى از وسایل امنیت است. با حجاب زنِ مسلمان هم خود زنِ مسلمان امنیت پیدا مى‌کند و هم مردان مسلمان امنیت پیدا مى‌کنند. آن جایى که حجاب را از زنان دور مى‌کنند آن جایى که زن را به عریانى و برهنگى نزدیک مى‌کنند در درجه‌ى اوّل امنیت از خود زن و در درجه‌ى بعد از مردان و جوانان گرفته خواهد شد. براى این‌که محیط سالم و داراى امنیت باشد زن بتواند کار خود را در جامعه انجام دهد مرد هم بتواند مسؤولیتهاى خود را انجام دهد اسلام حجاب را معیّن کرده است.”[۲۳]


” نگاه عمومی به زن که در فرهنگ غربی نهادینه شده نگاه غلطی است نگاه ابزاری است نگاه اهانت‌آمیز است از نظر غرب علت اینکه شما نباید توی چادر باشید نباید حجاب داشته باشید این نیست که آزاد باشید شما دارید میگوئید من با حجاب هم آزادی دارم او چیز دیگری مورد نظرش است زن را برای نوازش چشم مرد برای بهره‌وری نامشروع مرد میخواهند به شکل خاصی در جامعه ظاهر بشود این بزرگترین اهانت به زن است حالا ولو با چندین لفّاف تعارف‌آمیز این را بپوشانند.” [۲۴]


“بعضیها خیال مى‌کنند که دختران نباید تحصیل کنند. این اشتباه و خطاست. دختران باید در رشته‌هایى که براى آنها مفید است و به آن علاقه و شوق دارند تحصیل کنند. جامعه به تحصیلات دختران هم نیازمند است همچنان که به تحصیلات پسران نیازمند است. البته محیط تحصیل باید سالم باشد هم براى پسر و هم براى دختر. دانشگاه باید براى فرزندان مردم امنیت داشته باشد چه دختر و چه پسر. کوچه و خیابان باید از لحاظ ناموسى و اخلاقى امنیت داشته باشد چه براى دختران و چه براى پسران فرق نمى‌کند. در صورتى که این امنیت حاصل شود آن وقت در محیط امن در کوچه و بازار امن در دانشگاه امن در دبیرستان امن که امنیت اخلاقى و فکرى تأمین شده است و مسؤولان و پدران و مادران باید آن را تأمین کنند دختر مسلمان پسر مسلمان مرد مسلمان زن مسلمان مى‌توانند فعّالیت خودشان را بکنند.”.[۲۵]


خانواده و تعلیم و تربیت در نگاه اسلام و بزرگان دین نقش عظیمی دارد و زنان هر قدر هم که نقش آفرینی در جامعه برای آنان ضروری باشد ولی توجه به مسائل خانواده از ارزش فوق العاده ای برخوردار است. امام خمینی و مقام معظم رهبری سلام الله علیه در این باره می فرمایند”


“نقش زن در جامعه بالاتر از نقش مرد است برای اینکه زنان‚ بانوان علاوه بر اینکه خودشان یک قشر فعال در همه ابعاد هستند قشرهای فعال را در دامن خودشان تربیت می کنند. خدمت مادر به جامعه از خدمت معلم بالاتر است و از خدمت همه کس بالاتر است و این امری است که انبیا می خواستند و می خواستند که بانوان قشری باشند که همه آنها تربیت کنند جامعه را و شیرزنان و شیرمردانی به جامعه تقدیم کنند. [۲۶]


“مسئله‌ى زن را مطرح میکنند اما اصلاً اسم خانواده را نمى‌آورند با اینکه زن از خانواده جدا نیست.”[۲۷]


نقش همسرى یک نقش بسیار مهمى است. بعد هم نقش مادرى است. [۲۸]


زن مسلمان در عائله وظایفى دارد و آن همان رکنیّت اساسى خانواده و تربیت فرزندان و هدایت و تقویت روحى شوهر است. در دوران مبارزات ضدّ رژیم طاغوت در ایران خیلیها در میدان مبارزه بودند ولى زنانِ آنها نگذاشتند که آنها مبارزه را ادامه دهند به‌خاطر این‌که طاقت نداشتند سختیهاى مبارزه را تحمّل کنند گذشت هم نداشتند. خیلیها هم به عکس شوهران خود را به ایستادگى در راه مبارزه تشویق مى‌کردند آنها را کمک مى‌کردند و براى آنها تقویت و پشتیبانى روحى مى‌آفریدند. در سال ۵۶ و ۵۷ آن روزى که خیابانها و کوچه‌ها از اجتماعات مردم پر شده بود زنان در بسیج و فرستادن شوهران و فرزندان خودشان به میدانهاى مبارزه و تظاهرات نقش حیاتى داشتند.مادران در دوران انقلاب و در جنگ تحمیلى فرزندان خود را به سربازان جانباز و شجاع در راه اسلام و مسلمین تبدیل کردند و همسران در دوران انقلاب و دوران جنگ تحمیلى شوهران خود را به انسانهاى مقاوم و مستحکم مبدّل ساختند. این است نقش و تأثیر زن بر روى فرزند و شوهر. این نقشى است که زن مى‌تواند در داخل خانواده ایفا کند و جزو بزرگترین نقشهاست و به نظر من از همه‌ى کارهاى زن مهمتر همین کار است. از همه‌ى کارهاى زن مهمتر تربیت فرزندان و تقویت روحى شوهران براى ورود در میدانهاى بزرگ است و خدا را شکر مى‌کنیم که زن ایرانى و مسلمان در این میدان هم بیشترین هنر را نشان داده است.البته زنان شجاع و آگاه و مقاوم و صبور ایران در دوران انقلاب در دوران جنگ چه در پشت جبهه چه در جبهه چه در داخل خانه‌ها و کلاًّ در همه‌ى میدانها حضورى فعّال داشتند. امروز هم در میدان سیاست در میدان فرهنگ در میدان انقلاب در فعّالیتهاى مقابل چشم دشمنان جهانى زنان ما حضور فعّال دارند.” [۲۹]


” زن موظّف است در آن موارد از مرد اطاعت کند.اینها همه به خاطر طبیعت زن و مرد است. طبیعت زن و مرد هر کدام ویژگى‌اى دارد. در داخل خانواده کار و روحیّات مرد را نباید از زنان توقّع کرد روحیات زن را هم در خانواده نباید کسى از مرد توقّع کند. هر کدام یک خصوصیات طبیعى و روحى دارند که مصلحت بشر مصلحت جامعه مصلحت نظام اجتماعى زن و مرد این است که روحیّات و خصوصیات مرد وزن در تعامل اینها در داخل خانواده دقیقاً رعایت شود که اگر رعایت شد هم این خوشبخت است و هم آن. اما کسى به کسى حقّ ظلم کردن زور گفتن و استخدام کردن ندارد. بعضى از مردان خیال مى‌کنند که زن وظیفه دارد همه‌ى کارهاى مربوط به آنها را انجام دهد. البته در محیط خانواده زن و مردى که به هم علاقه دارند با کمال میل و شوق کارها و خدمات یکدیگر را انجام مى‌دهند اما انجام دادن از روى میل غیر از این است که کسى احساس کند یا این طور عمل کند که گویا وظیفه‌ى زن است که باید مثل یک مستخدم خدمت مرد را به آن شکل انجام دهد. چنین چیزى در اسلام وجود ندارد.از جمله وظایفى که برعهده‌ى زنان در داخل خانه و خانواده است مسأله‌ى تربیت فرزند است. زنانى که به خاطر فعّالیتهاى خارج از خانواده از آوردن فرزند استنکاف مى‌کنند برخلاف طبیعت بشرى و زنانه‌ى خود اقدام مى‌کنند. خداوند به این راضى نیست. کسانى که فرزند و تربیت فرزند و شیردادن به بچه و در آغوش مهر و عطوفت بزرگ کردن فرزند را براى کارهایى که خیلى متوقّفِ به وجود آنها هم نیست رها مى‌کنند دچار اشتباه شده‌اند. بهترین روش تربیت فرزند انسان این است که در آغوش مادر و با استفاده از مهر و محبّت او پرورش پیدا کند .” [۳۰]


“به نظر اسلام زن در انتخاب همسر آزاد است و هیچ کس نمى‌تواند در مورد انتخاب همسر بر هیچ زنى چیزى را تحمیل کند. یعنى حتى برادران زن پدرِ زن خویشاوندان دورتر که جاى خود دارند اگر بخواهند بر او تحمیل کنند که تو حتماً باید با شخص مورد نظر ازدواج کنى نمى‌توانند و چنین حقّى را ندارند. این نظر اسلام است.البته در جامعه‌ى اسلامى در طول زمان عادات جاهلى و غلط بوده است الان هم در بعضى از کشورها هست .”[۳۱]



خانواده را زن حفظ مى‌کند.علّت این‌که اسلام این قدر به نقش زن در داخل خانواده اهمیت مى‌دهد همین است که زن اگر به خانواده پایبند شد علاقه نشان داد به تربیت فرزند اهمیت داد به بچه‌هاى خود رسید آنها را شیر داد آنها را در آغوش خود بزرگ کرد براى آنها آذوقه‌هاى فرهنگى قصص احکام حکایتهاى قرآنى ماجراهاى آموزنده فراهم کرد و در هر فرصتى به فرزندان خود مثل غذاى جسمانى چشانید نسلها در آن جامعه بالنده و رشید خواهند شد. این هنر زن است و منافاتى هم با درس خواندن و درس گفتن و کار کردن و ورود در سیاست و امثال اینها ندارد.”[۳۲]

امام خمینی سلام الله علیها نقش زنان را نقشی سازنده و مؤثر می دانند ایشان در این رابطه می فرمایند:


-                                 “گر زنان شجاع و انسان‏ساز از ملت ها گرفته شوند ، ملت‏ها به شکست انحطاط کشیده‏مى‏شوند.” [۳۳]

زن دارای ارزش والای انسانیست و نقش بزرگ تعلیم و تربیت و انسان سازی و به سعادت رساندن انسانها را بر عهده دارد و تربیت مردان بزرگ از زنان بزرگ برخواسته است و عروج و تعالی مردان از تعالی زنان ممکن می شود و صفات متعالی زنان است که جوانع را از شکست و انحطاط نجات می دهد. . امام خمینی در این باره فرموده اند:


“زن انسان است. آن هم یک انسان بزرگ. زن مربى جامعه است. از دامن زن انسان‏ها پیدامى‏شوند. مرحله اول مرد و زن صحیح، از دامن زن است. سعادت و شقاوت کشورها بسته به‏وجود زن است. زن با تربیت صحیح خودش انسان درست مى‏کند و با تربیت صحیح خودش‏کشور را آباد مى‏کند. مبدا همه سعادت‏ها از دامن زن بلند مى‏شود. زن مبدا همه سعادتها بایدباشد. “[۳۴]


“مکن است که یک بچه ای که شما خوب تربیت بکنید یک ملت را نجات بدهد و توجه داشته باشید که بچه های خوب تحویل جامعه بدهید و آموزشتان با پرورش باشد.”[۳۵]


“زن مظهر تحقق آمال بشر است. زن پرورش‏ده زنان و مردان ارجمند است. از دامن زن ، ‏مرد به معراج مى‏رود. دامن زن محل تربیت‏بزرگ زنان و بزرگ مردان است. (صحیفه نور، ج ۱۳، ص ۲۱۹) زن‏ها مردان‏شجاع را در دامن خود بزرگ مى‏کنند. قرآن کریم انسان‏ساز است و زن‏ها نیز انسان‏ساز، اگرزن‏هاى انسان‏ساز از ملت‏ها گرفته بشود ، ملت‏ها به شکست و انحطاط مبدل خواهند شد ، شکست‏خواهند خورد ، منحط خواهند شد.” [۳۶]


حضور اجتماعی زنان در جامعه و نقش آفرینی فرهنگی، علمی، سیاسی و حضور در عرصه سازندگی


زن دارای توانمندیها و ابعاد استعدادهای مختلف است و بر اساس نعمتهای مختلفی که خداوند به او داده است، ضرورت دارد با بهره مندی از آنها بطور شایسته نقش آفرینی متعالی خود را در جامعه داشته باشد. در رابطه با توانمندیهای مختلف و چگونگی نقش آفرینی امام خمینی و مقام معظم رهبری فرموده اند:


” زن باید در سرنوشت‏ خودش دخالت داشته باشد.زنها در جمهورى اسلامی ‏راى باید بدهند.همان طورى که مردان حق راى دارند، زنها حق راى دارند.”. [۳۷]


“همان طورى که مردها باید در امور سیاسى دخالت کنند و جامعه خودشان را حفظ کنند، زنها هم باید دخالت کنند و جامعه را حفظ کنند.زنها هم باید در فعالیت ‏هاى اجتماعى و سیاسى هم دوش مردها باشند.” [۳۸]


“باید همه زنها و همه مردها در مسایل اجتماعى، در مسایل سیاسى وارد باشند و ناظر باشند; هم به مجلس ناظر باشند، هم به کارهاى دولت ناظر باشند، اظهار نظر بکنند.” [۳۹]


“شما مى ‏دانید که فرهنگ اسلام در این مدت مظلوم بود، در این مدت چند صد سال، بلکه از اول بعد از پیغمبر سلام الله علیه تا برسد به حالا فرهنگ اسلام مظلوم بود، احکام اسلام مظلوم بودند، و این فرهنگ را باید زنده کرد و شما خانمها همان طورى که آقایان مشغول هستند، همان طورى که مردها در جبهه علمى و فرهنگى مشغول هستند، شما هم باید مشغول باشید.” [۴۰]


“در علم و تقوا کوشش کنید که علم به هیچ کس انحصار ندارد، علم مال همه است، تقوا مال همه است و کوشش براى رسیدن به علم و تقوا وظیفه همه ماست و همه شماست.”[۴۱]


“زنان شیردل و متعهد، همدوش مردان عزیز به ساختن ایران عزیز پرداخته چنانکه که به ساختن خود در علم و فرهنگ پرداخته ‏اند و شما شهر و روستایى را نمى ‏یابید جز آنکه در آنها جمعیت هایى فرهنگى و علمى از زنهاى متعهد و بانوان اسلامى ارجمند به وجود آمده است.” [۴۲]


“این بانوان را کى بسیج کرده که در همه شؤون کشور دخالت مى ‏کنند و دخالت ‏بجایى همه مى ‏کنند؟ اینها را کى، اینها را خدا دعوت کرده است.اینها لبیک براى خدا دارند مى ‏گویند.” [۴۳]


“زنِ مسلمان مثل مردِ مسلمان حق دارد آنچه را که اقتضاى زمان است آن خلأیى را که احساس مى‌کند آن وظیفه‌اى را که بر دوش خود حس مى‌کند انجام دهد. چنانچه دخترى مثلاً مایل است پزشک شود یا فعالیت اقتصادى کند یا در رشته‌هاى علمى کار کند یا در دانشگاه تدریس کند یا در کارهاى سیاسى وارد شود یا روزنامه‌نگار شود براى او میدانها باز است. به شرط رعایت عفّت و عفاف و عدم اختلاط و امتزاج زن و مرد در جامعه‌ى اسلامى میدان براى زن و مرد باز است. .” [۴۴]


“… زنان هم باید به امور مسلمانان و جامعه‌ى اسلامى و امور جهان اسلام و همه‌ى مسائلى که در دنیا مى‌گذرد احساس مسؤولیت کنند و اهتمام نمایند چون وظیفه‌ى اسلامى است.بر اساس آیه‌ى شریفه‌ى سوره‌ى احزابْ فرق نمى‌کند چه اسلام چه ایمان چه قنوت چه خشوع چه تصدّق چه صوم چه صبر و استقامت چه حفظ ناموس چه ذکر خدا زن و مرد در این بخشها یکسانند. فعّالیت زنان در عرصه‌ى اجتماع فعّالیتى کاملاً مباح و روا و مطلوب و مُجاز است که با حفظ حدود اسلامى اینها را انجام دهند و نیمى از نیروى فعّال جامعه را به جامعه تقدیم کنند.” [۴۵]


در فعّالیت سازندگى در فعالیت اقتصادى در طرّاحى و فکر کردن و براى امور کشور و یک شهر و یک روستا و یک مجموعه و امور شخصى خانواده مطالعه کردن میان زن و مرد تفاوتى نیست. همه مسؤولند و همه باید انجام دهند. . در اسلام زن مالک ثروت خود است. شوهرش راضى باشد یا راضى نباشد پدرش راضى باشد یا راضى نباشد فرقى نمى‌کند او مى‌تواند ثروت و مال و اندوخته‌ى خود را مصرف کند و ربطى به کس دیگرى ندارد. نظر اسلام این است. در حمایت از استقلال اقتصادى زنان دنیا سیزده قرن است که از اسلام عقب است. اسلام این را سیزده قرن قبل گفته است ولى در اروپا تازه چهل پنجاه سال و در بعضى از کشورها کمتر از این مدّت است که تازه شروع کرده‌اند به زن اجازه دهند که در مال و ملک خود دخل و تصرّف کند اسلام از این جهت هم جلو است.” [۴۶]


“بعضی‌ خیال‌ می‌کنند انسانی‌ که‌ مشغول‌ عبادت‌ می‌باشد یک‌ عابد و متضرع‌ و اهل‌ دعا و ذکر است‌ و نمی‌تواند یک‌ انسان‌ سیاسی‌ باشد یا بعضی‌ خیال‌ می‌کنند کسی‌ که‌ اهل‌ سیاست‌ است‌ ـ چه‌ زن‌ و چه‌ مرد ـ و در میدان‌ جهاد فی‌سبیل‌الله‌ حضور فعال‌ دارد اگر زن‌ است‌ نمی‌تواند یک‌ زن‌ خانه‌ با وظایف‌ مادری‌ و همسری‌ و کدبانویی‌ باشد و اگر مرد است‌ نمی‌تواند یک‌ مرد خانه‌ و دکان‌ و زندگی‌ باشد خیال‌ می‌کنند اینها باهم‌ منافات‌ دارد در حالی‌ که‌ از نظر اسلام‌ این‌ سه‌ چیز با یکدیگر منافات‌ و ضدیت‌ که‌ ندارد در شخصیت‌ انسان‌ کامل‌ کمک‌ کننده‌ هم‌ است‌ شما باید در محیط کار و زندگی‌ با همسر و فرزندان‌ و همسایه‌ و دوستانتان‌ به‌ وظایف‌ شخصی‌ خود عمل‌ کنید و پیوندهای‌ معمولی‌ اجتماعی‌ را به‌ صورت‌ سالم‌ برقرار نمایید در عین‌ حال‌ باید در میدان‌ سیاست‌ و صحنه‌ی‌ انقلاب‌ و کارهایی‌ که‌ نظام‌ اجتماعی‌ از شما می‌طلبد و انتخابات‌ و میدان‌ جنگ‌ و عرضه‌ کردن‌ خواست‌ انقلابی‌ و ملی‌ خود در سطح‌ کشور و جهان‌ و بیان‌ اراده‌ی‌ سیاسی‌ خود در میدانهای‌ سیاست‌ و انقلاب‌ حضور داشته‌ باشید شما باید در راهپیمایی‌ و سازندگی‌ و میدان‌ جنگ‌ و انتخابات‌ و بیان‌ عقیده‌ی‌ سیاسی‌ خود ـ آن‌ جایی‌ که‌ اظهار عقیده‌ واجب‌ است‌ ـ حضورتان‌ را حفظ کنید و در تعیین‌ سرنوشت‌ کشور وانقلاب‌ مؤثر باشید در عین‌ حال‌ رابطه‌ی‌ معنوی‌ و قلبی‌ خودتان‌ با خدا را از طریق‌ عبادت‌ و توجه‌ و ذکر و حضور و معنویت‌ و استمداد از خدا و توکل‌ به‌ او و انجام‌ نوافل‌ و فرایض‌ خوب‌ کنید این‌ سه‌ بعد انسان‌ مسلمان‌ را می‌سازد اسلام‌ این‌ را از ما خواسته‌ است‌ و اگر بپرسند چگونه‌ میسر است‌”. [۴۷]


“همه جا مرد و زن در کنار هم قرار دارند.. این صحنه‌ى اول است که در آن میان زن و مرد هیچ تفاوتى نیست.عرصه‌ى دوم عرصه‌ى فعّالیتهاى اجتماعى است اعم از فعّالیت اقتصادى فعّالیت سیاسى فعّالیت اجتماعى به معناى خاص فعالیت علمى درس خواندن درس گفتن تلاش کردن در راه خدا مجاهدت کردن و همه‌ى میدانهاى زندگى در صحن جامعه. در این‌جا هم میان مرد و زن در اجازه‌ى فعّالیتهاى متنوّع در همه‌ى میدانها هیچ تفاوتى از نظر اسلام نیست.” [۴۸]



“احترامِ به زن این است که به زن فرصت داده بشود تا آن نیروها و استعدادهای برجسته و عظیمی را که در درون هر انسانی خدای متعال به ودیعه نهاده است از جمله زن و استعدادهائی که فقط در درون زنان وجود دارد این استعدادها در سطوح مختلف بروز کند در سطح خانواده در سطح جامعه در سطح بین‌المللی برای علم برای دانش و معرفت و تحقیق برای تربیت و سازندگی احترام به زن این است “.[۴۹]



“این به برکت حاکمیت اسلام در این کشور است که زنان در عرصه‌ی حضور علمی اینجور خودشان را دارند نشان میدهند و این برجستگی‌ها را پیدا میکنند این جزو افتخارات نظام جمهوری اسلامی است “.[۵۰]

·                     نقش زنان در جریان پیروزی انقلاب اسلامی


در جریان نهضت حسینی امام خمینی سلام الله علیه و مبارزه با طاغوت و حاکمیت پادشاهی ستمشاهی و سلطه بیگانگان زنان مسلمان همواره نقشهای عظیمی داشته اند. در ایران اسلامی این نقش در طول انقلاب اسلامی و پس از آن همواره باشکوه و مقاوم و عظیم بوده است، گرچه نقش رهبری نهضت انکار ناپذیر است ولی پیروی از ولایت رهبری امام خمینی در بیداری اسلامی خیزش عظیمی از توده های مردم را به همراه داشت و سرتاسرایران را چنان قیام عظیمی در کنار مران به پا شد، که طلغوت شاهنشاهی فرار را بر قرار ترجیح داد. نقش آفرینی زنان همواره مورد تأئید امام خمینی و مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای قرار گرفته است در این باره فرموده اند:


“در این نهضت زنان حق بیشتری از مردان دارند…”[۵۱]


“ما نهضت خودمان را مدیون زنها می دانیم. مردها به تبع زنها در خیابان ها می ریختند، تشویق می کردند زن ها مردان را، خودشان در صف های جلو بودند. زن یک همچو موجودی است که می تواند یک قدرت لایزال، یک قدرت شیطانی را بکشد.”[۵۲]


“امروز زن های شیر دل طفل خود را آغوش کشیده و به میدان مسلسل و تانک دژخیمان رژیم می روند، در کدام تاریخ چنین مردانگی و فداکاری از زنان ثبت شده است.”[۵۳]


خانمها براى اینکه یک چیزى مثلا دستشان بیاید، – یک – یا فرض کنید که صاحب منصب بشوند نمى ‏آیند بیرون خودشان و بچه‏ هایشان را به کشتن بدهند.این اسلام و قرآن است که خانمها را آورده است ‏بیرون و همدوش مردها بل جلوتر از مردها وارد در صحنه سیاست کرد. [۵۴]


همه ملت ایران، همه ملت ایران، چه بانوان و چه مردان باید این خرابه ‏اى که براى ما گذاشته ‏اند، بسازند.با دست مرد تنها درست نمى ‏شود، مرد و زن باید با هم این خرابه را بسازند. [۵۵]

نقش زنان در دفاع مقدس مقدس از ابعاد مختلفی برخوردار بود، این نقش بقدری سازند و تعیین کننده بود که همواره تحسین رهبران دینی بخصوص امام خمینی و مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای را به همراه داشت، بخصوص که این نقش آفرینی حیاتی و سازند با وجود لطافت و احساسات متعالی زنان تاثیرآفرینیهای باشکوه و سازنده در امور مختلف دفاع را از بعد از پیش از انقلاب اسلامی تا بعد از جنگ تحمیلی متناسب با مقتضیات زمان با روحیه ای متعالی برخواسته از انقلاب اسلامی همواره باعث پیروزیهای ظفرمندانه سربازان و لشکراسلام شده است. در این باره امام خمینی و مقام معظم رهبری سلام الله علیه چنین فرموده اند::


این تبلیغات که «اگر اسلام پیدا شد مثلا دیگر زنها باید بروند توى خانه ‏ها بنشینند و قفلى هم درش بزنند که بیرون نیایند» این چه حرف غلطى است که به اسلام نسبت مى ‏دهند.صدر اسلام زنها توى لشکرها هم بودند، توى میدانهاى جنگ هم مى ‏رفتند. [۵۶]


اگر خداى ناخواسته زمانى یک هجومى به مملکت اسلامى بشود باید همه مردم، زن و مرد حرکت کنند. مساله دفاع این طور نیست که تکلیف منحصر به مرد باشد یا اختصاص به یک دسته ‏اى داشته باشد; همه باید بروند و از مملکت ‏خود دفاع بکنند. [۵۷]


“اگر دفاع بر همه واجب شد، مقدمات دفاع هم باید عمل بشود.از آن جمله قضیه اینکه ترتیب نظامى بودن، یادگرفتن انواع نظامى بودن را براى آنهایى که ممکن است.اینطور نیست که واجب باشد بر ما که دفاع کنیم و ندانیم چه جور دفاع کنیم.باید بدانیم چه جور دفاع مى ‏کنیم…البته در آن محیطى که شما تعلیم نظامى مى ‏بینید باید محیط صحیح باشد، محیط اسلامى باشد، همه جهات عفاف محفوظ باشد، همه جهات اسلامى محفوظ باشد.” [۵۸]


“من از آنچه تا کنون به همت مردان و زنان با شرف و رزمنده شده است، امید آن دارم که در بسیج همه جانبه آموزش نظامى و عقیدتى و اخلاقى و فرهنگى با تایید خداوند متعال موفق شوند و دوره تعلیمات و تمرینهاى عملى نظامى و پارتیزانى و چریکى را شایسته و به طورى که سزاوار یک ملت اسلامى به پا خواسته است ‏به پایان رسانند.” [۵۹]


“عواطفى که در بانوان هست مخصوص خودشان است و در مردها این عواطف نیست و لهذا آن چیزى که در پشت جبهه از روى عواطف از بانوان صادر مى شود بیشتر و بالاتر و ارزنده تر است از آن چیزى که از مردها صادر مى شود. به موجب عواطفى که بانوان دارند آنها براى جبهه کارهاى بسیار مفید انجام داده اند و انجام مى دهند و از همه مهمتر اینکه بانوان بعد از انقلاب با تمام کوشش و حفظ عفت و حفظ جهات اسلامى، همقدم بلکه پیشقدم در امور کشور بوده اند.” [۶۰]


در صدر اسلام زن در میدان جنگ علاوه بر بستن زخم مجروحان که این کار بیشتر بر عهده‌ى زنان بود حتّى گاهى با نقاب در میدان جنگ و رزمهاى دشوار آن روز شمشیر هم مى‌زد درعین‌حال در داخل خانه فرزندان خود را هم در آغوش مى‌گرفت تربیت اسلامى هم مى‌کرد حجاب خود را هم حفظ مى‌کرد چون اینها منافاتى با هم ندارد.”[۶۱]


نتایج و راهبردها به شرح ذیل می باشد:


       الف)  بیداری اسلامی، از وعده های صادق الهی و حقیقتی گرانبهاست و حضور گسترده مردم به ویژه زنان به عنوان عامل محرک جنبش در میدان عمل و صحنه مبارزه و جهاد یکی از مهمترین مؤلفه های نهضت بیداری اسلامی به شمار می آید.


ب) قرن حاضر قرن اسلام و معنویت است و بشریت از تمامی مکاتب و ایدئولوژیهای مادی عبور کرده و در آغاز دوران جدیدی است که مشخصه آن توجه به خدا، مکتب وحی و استمداد از قدرت لایزال الهی است و در ادامه راه، اعتماد و حسن ظن  به خداوند و حفظ وحدت ضامن تداوم جنبش اسلامی است .


      پ) انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی احیاگر بزرگ اسلام درتاریخ معاصر، الهام بخش حرکت های اسلامی بوده و موجب تعمیق اندیشه اسلامی گردیده است.


ت‌)    استقلال طلبی،آزادی خواهی، عدالت طلبی،حفظ کرامت انسانی،مقاومت در برابر استبداد و استعمار، نفی تبعیض های قومی، نژادی و مذهبی، از جمله مشخصه های اصلی جنبش بیداری اسلامی به شمار می رود.


ث‌)    پیشتازی زنان در خیزش مردمی و ضرورت حفظ و استمرار جنبش بیداری اسلامی ایجاب می کند نیروی عظیم جوانان در روند توسعه اقتصادی و پیشرفت های علمی و فن آوری و در اداره جوامع اسلامی نقش مؤثر و متناسبی ایفا نماید.


ج‌)                  جنبش بیداری اسلامی که برگرفته از آموزه های اسلامی می باشد، جوامع اسلامی را به اهمیت این جنبش در نظام سازی و وحدت جهان اسلام رهنمون ساخته و آینده روشن و درخشانی را نوید می دهد.


ح‌)                     نقش قدرت های جهانی در سرکوب خیزش های مردمی و تلاش آنان برای مهار حرکت اسلامی و نیز به انحراف کشاندن جنبش بیداری اسلامی در جهت منافع نامشروع خود امری شناخته شده می باشد، از این رو، هوشیاری در برابر توطئه ها، رصد هوشمندانه، تشخیص به موقع دسیسه ها و سیاست های استکبار جهانی و صهیونیسم بین المللی از اولویت ها و الزامات جنبش بیداری اسلامی به شمار می آید.


خ‌)                  شکست امریکا و نیروهای اشغالگر در عراق و افغانستان و پیروزی مقاومت لبنان و فلسطین بر ضد رژیم صهیونیستی قدرت ایمان و پایداری مردم مسلمان منطقه را اشکار ساخت و جنبش بیداری اسلامی بر ضد دیکتاتوری و دخالت خارجی را امید تازه ای بخشید.


د‌)                   خشم و انفعال دشمنان اسلام از جنبش بیداری اسلامی نشانه قدرت و موقعیت تأثیرگذار اسلام در جهان می باشد.


ذ‌)                   تبلیغات رسانه ای غرب در ایجاد اسلام هراسی و ارائه تصویری مبهم و مخدوش از ارزش های دینی و جنبش بیداری اسلامی و بزرگ نمایی توان و قدرت صهیونیسم بین المللی ابزار شناخته شده ای به منظور مرعوب ساختن افکار عمومی جهان اسلام به ویژه جوانان می باشد و باید با هوشیاری و تدبیر نسبت به خنثی کردن این توطئه اقدام شود.


ر‌)                   موضوع فلسطین و مقاومت شکوهمند اسلامی فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی به عنوان اصلی ترین مسأله جهان اسلام آن را به یکی از ارکان جنبش بیداری اسلامی مبدل ساخته و در مسیر تکاملی آن نقش اساسی داشته و در عین حال خود از دستاوردهای این جنبش فراگیر در جهان اسلام تأثیر پذیرفته است.


ز‌)                   اختلاف در صفوف انقلابیون و درگیری های قومی، فرقه ای، قبیله ای و مرزی، امت اسلامی را تضعیف کرده و به دشمنان اسلام فرصت می دهد تا توطئه های خود را علیه مسلمانان عملی سازند. ضروری است آحاد مردم به ویژه جوانان ضمن به رسمیت شناختن و مدیریت تفاوت ها، از فرو افتادن در دام اینگونه درگیری ها و تکفیر و تخطئه یکدیگر پرهیز نمایند.

«ولاتنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم». 


س‌)               اعتدال و عقلانیت از جمله عوامل مهم پیروزمندیهای اخیر جریانات اسلامی در کشورهای منطقه بوده و ضامن گسترش و استمرار آن میباشد. بدیهی است تندروی ها و طرح اندیشه های افراطی موجب مخدوش شدن چهره واقعی اسلام گردیده و زمینه را برای دخالت قدرتهای بیگانه فراهم ساخت.


ش‌)               رعایت موازین و اصول حقوق بشر و پاسداری از آن از جمله برخورداری از حاکمیت مردم سالاری اسلامی یکی از خواسته های برحق امت اسلامی به ویژه جوانان می باشد. پای بندی به اصول و موازین واقعی حقوق بشر با بی بند و باری اخلاقی موجود در جوامع غربی منافات داشته و ضرورت دارد جوانان دنیای اسلام از تبعات بنیان برافکن آن برحذر باشند.


ص‌)              اکنون که جنبش بیداری اسلامی در برخی از کشورهای منطقه به پیروزی  دست یافته ضروری است از نیروهای مؤمن و انقلابی در اداره امور جامعه بهره گیری شده و از بکارگیری عناصر وابسته به قدرتهای بیگانه و رژیمهای گذشته در نهادهای حساس کشور جلوگیری به عمل آید.


ض‌)              زنان مسلمان با برادران و خواهران شهید خود در تمامی جهان اسلام عهد می بندند که با تکیه بر ایمان و دینداری راستین و حق طلبی، با امید و ابتکار، همت مضاعف و تلاش مستمر، در راه پیشرفت و استقلال علمی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و هنری جهان اسلام اهتمام ورزند.


ط‌)                 انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی سلام الله علیه نسبت به نقش زنان در تعالی جامعه نگاه جدیدی ارائه داد که این نگاه موجب شد که زنان در ابعاد مختلف جامعه بخصوص در بیداری اسلامی و شکل گیری انقلاب اسلامی حضور چشمگیر و تعیین کننده ای داشته باشند. و این نگاه تحول عظیمی در تحولات متعالی اجتماعی و حاکمیتی در جامعه پدید آورد.، بطوریکه در زمانهائی درصد و کیفیت تاثیرگذاری زنان از مردان پیشی می گرفت و افزایش می یافت.


ظ‌)                 زنان باید به جامعیت نیازهای نقش آفرینی   را مورد توجه قرار دهند. اگر امروز منحرفین  عربستان، قطر، ترکیه،  بحرین و کشورهای دیگری در جهت خواست منافع ضد ارزش متعالی آمریکا و صهیونیست عمل می نمایند باید  با دایره وکلای قانونی به آ»ها تفهیم شود که جنایتکاران مزدور سفسطه و توطئه صهیونیست و شیاطین شده اند حتی کوفی عنان هم در راستای نقشه های شوم صهیونیستها قرار گرفته است و فرصت و مجال را به نفع تروریستهای فریب خورده صهیونیست پیش می برد و دولت و ملت سوریه را در وضعیتی مظلومانه قرار داده است.



راهبردها:


        ع)زنان باید در افشاگری و روشنگری و بهره وری از قوانین و ساختارهای قانونی به نفع مظلومین و در جهت ارزشهای متعالی اسلامی و تحقق دولت و امت فاضله  اسلامی بهره مند شده و موثر واقع شوند.


       غ)زنان باید در  رسانه ها و جامعه و دولتها در تعاملی استدلالی  و جهانی در بیداری اسلامی با بهره مندی از ولایت متعالی اسلام  و ولایت متعالی مقام معظم رهبری مدیریت  متعالی و منسجم و حکیمانه و هوشیار داشته باشند.


ف‌)    زنان در حرکت بیداری اسلامی باید نقشه ها و توطئه ها و دسیسه های صهیونیستی و شیطانی را با استناد و مستدل افشاگری نمایند و نقش هدایتگری متعالی را خود را بیش از پیش افزایش  دهند..


ع‌)      زنان باید به دور از افکار فمنیستی و غربگرائی منحرف به یاری تعالی رهنمودهای  تفکر متعالی اسلام جوامع خود را از کجرویهای منحط نظام غرب مصون و محفوظ بدارند و توجه داشته باشند که اسلام دین جامعیست و توجه قابل ملاحظه ای به مسائل مختلف فردی و اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و حاکمیتی دارد و برای رشد متعالی هر گونه بندگی تفکرات منحرف غرب نمودن، امکان انحراف را ایجاد می نماید. بنابراین باید زنان در کنار مردان به رهنمودهای متعالی اسلام توجه قابل ملاحظه ای داشته باشند و برداشت از اسلام باید مبتنی بر ذهنیت پاک و با اخلاص باشد و هر گونه برداشت جیره خوران منحط صهیونیست و آمریکا و غرب از هر دسته و فرد و جمعیتی باشند مردود و باطل می باشد.


غ‌)                  امروز صهیونیستها در حال دست و پا زدن در لجن مرداب تفکر اشتباه خود هستند و به دسیسه های آخر خود می خواهند از جمعیتهای یا افراد فریب خورده در دولتها و جوامع استفاده سوء نمایند، غفلت از دسیسه صهیونیستها و انحرافات و ظلمهای صورت گرفته باید افشاگری گردد تا افراد بیشتری در دام انحرافات جدید صهیونیستها و عوامل آنها گرفتار نیایند.


ف‌)                زنان در همه مسائلی که در توانشان هست ائم از مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، هنری باید با بهرهمندی از دانش ناب اسلامی به اندازه توان متعالی نقش آفرینی متعالی داشته باشند تا تأثیرات متعالی آنها جوامع را از هر گونه انحرافات و کجرویها در امان دارد و به جهت متعالی تاثیرگذاریهای خود در حد لازم بگونه ای داشته باشند که جوامع آنها محتاج جوامع و فریبکاران صهیونیستی نگردد.


ق‌)                 خانواده سالم و متعالی نقش اساسی در پیشبرد اهداف متعالی اجتماعی دارد و رشد و شکوفائی نسل بعد در خانواده و اجتماع اتفاق می افتد، ، لذا زنان در یاری و هدایت متعالی خانواده باید بگونه ای


مطالب مشابه :


تعبیر دیدن 'جماع (نزدیکی) ' در خواب

تعبیر دیدن 'جماع (نزدیکی) ' در خواب. ابن سیرین می گوید : اگر کسی در خواب ببیند که با زن خود یا




مدت زمان شیر دادن نوزاد از نظر علمی و قرانی

تعبیر خواب شیردادن برای مادر یک نوع حق دو جانبه است که هم برای رعایت حال فرزند است و هم




کاهش وزن بعداززایمان...

شامل بارداری اول -شیردادن نوزاد-برگشت زود هنگام به محیط کارخارج ازمنزل . و تعبیر خواب.




افزایش شیر مادر

- شیردادن موجب بد فرم شدن شکل و اندام مادر می شود. تعبیر خواب. موسیقی لایت در




6 توصیه به تازه مادرها

اگر موقع شیردادن احساس درد شدید در نوک پستان دارید، لازم است نوزاد را از خود جدا کنید و




نقش زنان در بیداری اسلامی

کسانى که فرزند و تربیت فرزند و شیردادن به بچه و در آغوش مهر و عطوفت بزرگ کردن فرزند را براى




عوامل زمینه ساز تربیت کودک

کرده است که از جمله آن وظایف که تاثیر بسزایی در تربیت کودک دارد شیردادن بهنوزاداست و می




آغاز سرگذشت کورش بزرگ بنا بر روایت های افسانه ای - دکتر پرویز رجبی

ماندانِه، دختر بالغ آستیاگ خواب می بیند کودکانه خواب تعبیر شده و او شیردادن سگ




نکات مهم در شیر دادن به کودکان

(گاهی اوقات حتی اگر مادر در فکر شیردادن هم باشد دادن مادر نیز به خواب تعبیر خواب ;




برچسب :