طویل داغی - 2900 متر - عیش آباد مرند

گروه کوهنوردی بابک تبریز طبق برنامه مدون شش ماهه اول سال 92 با 42 نفر از کوهنوردان به قله 2900 متری طویل داغی صعود کرد. من نیز بعد از یک ماه کوه ننوردی با گروه مذکور هماهنگ شده و ساعت شش صبح روز جمعه 24/3/92 برنامه را شروع کردیم. ابتدا پس از تکمیل ظرفیت دو دستگاه مینی بوس در میدان آذربایجان افراد طبق سلیقه خود در مینی بوسها جابجا شده سپس به سمت صوفیان راه افتاده و به مرند رسیدیم. در کمربندی مرند به سمت روستاهای عیش آباد و پیر بالا تغییر مسیر داده و بعد از جاده آسفالته روستائی وارد راه خاکی روستای عیش آباد شده و بعد از حدود هشت کیلومتر راه خاکی به روستا رسیدیم. صبحانه را درباغات سرسبز روستا صرف کرده و ساعت 30/9 پس از شنیدن توصیه های سرپرست برنامه و شمارش اعضا صعود شروع شد.

کوه طویل یا طویل داغی یکی از کوههای مرتفع رشته کوه میشو می باشد که متاسفانه مورد بی مهری کوهنوردان قرار گرفته و کمتر کوهنوردی به آن صعود می کند و ناشناخته مانده است. بهترین مسیر صعود روستای عیش آباد بوده و در سمت چپ روستا و در میان قله های مشهور علی علمدار و گوی زنگی و دریان میشو قرار دارد. ارتفاع مبدا صعود یعنی روستای عیش آباد  1650 متر و ارتفاع قله 2900 متر از سطح دریا توسط GPS اندازه گیری شد بنابراین صعود به قله با پیمایش 1250 متر جزء برنامه های سنگین کوهنوردی بوده و از نظر سختی با قله های گوی زنگی و برغوش برابر است. یکی از کارهای خوب گروه کوهنوردی بابک تبریز شناسائی و صعود به چنین قله های ناشناخته و کم شناخته است.

سرپرست برنامه جناب آقای حاج حیدر صدرلی بودند که از اخلاق و شخصیت والائی برخوردار بوده و با سخنان سنجیده و چهره بشاش خود خستگی را تن تک تک همنوردان در می آورد. جناب آقای حاج احد پرتوی مدیر گروه  نیز در این برنامه حضور پیدا کردند و تا نیمه های کوه صعود کرده و به خاطر تعدادی از افراد برگشتند.

صعود را از داخل رودخانه و باغات باصفای عیش آباد شروع کرده و کم کم با افزایش ارتفاع از تعداد درختان کاسته شده و وارد کوهپایه شدیم. در ساعت 11 به گردنه کوه رسیده و بعد از استراحت و تجمیع افراد مجددا راه افتاده و مسیر سرسخت قله را پیش گرفتیم. از اینجا به بعد شیب مسیر زیادتر شده و انرژی بیشتری می طلبید . در ساعت 30/12 که چیزی به قله نمانده بود افراد بر اساس توانائی های فردی خود صعود می کردند و فاصله بین گروه زیادتر شده و انسجام کمتری مشاهده می شد. در ساعت 30/13 دقیقه موفق به فتح قله 2900 متری طویل داغی شده و ضمن استراحت و تجدید قوا  منتظر رسیدن سایر همنوردان شدیم . این استراحت یک ساعتی طول کشید و پس از گرفتن عکس یادگاری فرود را شروع کردیم.

مسیر برگشت را یال اصلی انتخاب کردیم که درست به داخل روستا ختم می شد و فکر می کردیم که همان مسیر صعود است . بعد از نیم ساعت باز از گروه جلو افتاده و با آقا فرهاد پائین می آمدیم . گروه در پشت سرمان بود و کم کم فاصله زیاد تر شد تا اینکه از محدوده چشم خارج شدند. در بین راه دو نفر دیگر به ما پیوستند و چهار نفری پائین آمده  و در بین راه همه آب و آذوقه خود را تمام کردیم ، هوا در بعد از ظهرخیلی گرم و وزش باد هم قطع شد. مسیر فرود هم خیلی سرازیری بود و به کندی می توانستیم پائین بیائیم. بالاخره به دهانه دره ای رسیدیم که پائین آن رود کوچکی جریان داشت که همان سرچشمه رودخانه عیش آباد بود. پیشنهاد کردم که از این دره فرود بیائیم تا هم به آب برسیم و هم سریعتر به روستا برسیم. مسیر منتهی به آب خیلی سرازیر بود و دیواره دره بر اثر سیل ریزش کرده بود و امکان فرود آن وجود نداشت. بعد از امتحان کردن مسیر های متعدد و بررسی راه دادن دره سرانجام با زحمت زیاد خودمان را به رودخانه رسانده و پس از رفع تشنگی به سمت روستا رفته و ساعت 30/17 به محل استقرار مینی بوسها رسیدیم. در ساعت 30/19 نیز بعد از رسیدن همه افراد سوار مینی بوسها شده و پس از صرف خربزه در مرند و پشت سر گذاشتن ترافیک سنگین محور مرند تبریز در ساعت 23 شب به خانه رسیدم.

این برنامه به خصوص مسیر برگشت تلنگر خوبی به همنوردان بود که فهمیدند باید کوه را جدی گرفت و تجهیزات کافی اولیه از جمله طناب و آذوقه به همراه داشت.

به پایان آمد این برنامه     گزارش همچنان باقیست ...

گزارش تصویری

در دو عکس زیر محل صرف صبحانه را می بینید :

حاج احد پرتوی در حال هدایت گروه از داخل رودخانه و باغهای اطراف :

گروه از رودخانه عبور کرده و در حال افزایش ارتفاع خود در کوهپایه است :

آقای عزتی مشخصاتی از کوههای اطراف منطقه را به همنوردان ارائه می کند . ایشان چندین بار به کوههای این منطقه صعود کرده اند :

همنوردان در حال استراحت در گردنه بوده و منتظر رسیدن سایر همنوردان هستند :

عکس تکی من بر روی یخچال که حبیب آقا زحمت کشیدند گرفتند :

عکس زیر را هم در قله گرفتم :

دورنمائی از قله مشهور علی علمدار به ارتفاع ۳۱۵۵ متر بلندترین و سر سخت ترین قله رشته کوه میشو در عکس زیر :

من و حاج حیدر صدرلی سرپرست برنامه در قله طویل داغی :

در چهار تصویر زیر عکسهای دسته جمعی به افتخار فتح قله ۲۹۰۰ متری طویل داغی توسط گروه کوهنوردی بابک تبریز را مشاهده می کنید

( کاغذهای چاپی را من قبلا تهیه کرده بودم . روی آنها نوشته شده : طویل داغی ۲۴/۳/۹۲ )

اینهم عکس تکی آقا فرهاد که با آوازهای محلی خود لذت کوهنوردی را به اوج خود می رساند :

دو عکس زیر را هم در مسیر برگشت نرسیده به روستا گرفتم که دختران جوان روستا در حال چیدن گلها بودند :

من نسیمم در ستیغ قله ها          گوش بر زنگ قدم های شما                با نشستن خستگی نا اشنا          بی قرار رفتنی بی انتها                رد پاهارا تماشا میکنم                  هرجا تنهایی ست هاشا میکنم                میدوم گاهی میان سبزه ها          مثل سنجاقک به دنبال شما                راه های رفته را طی میکنم           گله ی پروانه را هی میکنم

لطفا نظرات و پیشنهادات و انتقادات خود را در مورد گزارش امروز در لینک زیر به ثبت برسانید.

قلعه ی خاکی یالدیر

(تپه خاکی باستانی مرند ) باستانی در مرند است که بنام خودم در مجله شما بصورت زیر

برگزاری مسابقه دوی 3000 متر در شهرستان مرند

برگزاری مسابقه دوی 3000 متر در شهرستان مرند در پیست خاکی در این مسابقه دررده زیر

طویل داغی - 2900 متر - عیش آباد مرند

کیلومتر راه خاکی به از صرف خربزه در مرند و پشت سر گذاشتن در دو عکس زیر محل

برگزاری مسابقات دوو میدانی درشهرستان مرند

هیات دومیدانی شهرستان مرند امروز در در این مسابقات و در رده های سنی مختلف نتایج زیر

نشتی در سد بناب و رفتن به میاب!!!

قهرمانی به دفترم آمدند و درخواست کردند که جهت بازدید از سد خاکی در زیر دیواره سد مرند

نقدی برساخت مصلی در محوطۀ مسجدجامع

تا سال 1370 در 27 کیلومتری جاده مرند به توسط غارتگران آثار زیر خاکی حفاری شده ازبین