روز پنجم سفر (رشت - ماسوله - آستارا)

امروز دوشنبه 13 خرداد است. صبح ساعت 8 با صدای مامورین نیروی انتظامی که داد می زدند پاشید چادرا رو جمع کنید از خواب بیدار شدیم. بعد از صرف صبحانه رشت را به قصد ماسوله ترک کردیم. بین راه از فومن عبور کردیم که پمپ گاز CNG داشت ولی مطابق معمول کار نمی کرد. فاصله رشت تا ماسوله حدود 55 کیلومتر است.
الان ساعت 12 و 35 دقیقه است و در حال بازگشت به فومن هستیم و از آنجا به آستارا خواهیم رفت.
ماسوله شهر کوچکی است که در دامنه کوه بنا شده با دورنمایی بسیار زیبا و چشم نواز. خانه ها به صورت پلکانی ساخته شده اند به گونه ای که پشت بام هر خانه حیاط خانه بالایی محسوب می شود. اینجا بر خلاف ابیانه زندگی کاملا جریان دارد. و اهالی زندگی عادی خود را دارند. شهرداری و پاسگاه نیروی انتظامی هم دارد. در ورودی شهر پارکینگ بزرگی بود که اهالی ماشینهای خود را آنجا پارک می کنند و پیاده وارد شهر می شوند.

ماسوله بازارچه کوچکی دارد که بسیار زیباست و همه نوع مغازه در آن پیدا می شود. از سوپرمارکت گرفته تا لباس فروشی و چایخانه سنتی و قصابی. گشتی در بازارچه زدیم و با بچه ها خرید مختصری کردیم.

ماسوله موزه حیات وحش کوچک و جالبی دارد که انواع حیوانات را به صورت تاکسی درمی شده در معرض نمایش گذاشته است.

از سوغاتی های ماسوله حلوای کنجدی بیشتر به چشم می آمد که جا به جا دستفروشان در معرض فروش گذاشته بودند. زنان محلی هم انواع صنایع دستی بافتنی را به فروش می رساندند. ماسوله به قول یکی از اهالی زمستان ها جمعیتش خیلی کاهش پیدا می کند و اکثر مردم به خاطر سرمای زیاد هوا و شرایط سخت زندگی شهر را ترک می کنند. در این مورد که آیا آبهای حاصل از ذوب برف در این منطقه کوهستانی برای مردم مشکل ساز می شود از او پرسیدم. می گفت که شهر از ابتدای تاسیسش (هزار سال قبل) دارای کانالهای زیرزمینی و سیستم فاضلاب بوده که برایم بسیار جالب بود.
الان ساعت یک ظهر است و ما به فومن رسیده ایم.

ماسوله
ماسوله در ۵۵ کیلومتری رشت در استان گیلان قرار دارد. این شهر در ناحیه‌ای کوهستانی و جنگلی در دامنه‌ای صخره‌ای با با وسعت آن ۱۶ هکتار و ارتفاع 1050 متر از سطح دریای آزاد ساخته شده‌است. ماسوله در ۳۲ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن قرار دارد و از غرب به خلخال، از شمال به ماسال و از جنوب به تارم علیا محدود است.
این شهر طی شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
این شهرک هم اکنون رویارو با مسائلی مانند ریزش سنگ، سیل، رانش زمین، زمین‌لرزه، تصرف به منظور توسعه عمرانی و انسانی و تخریب و ... می‌‌باشد، که احتمال خطر را در این ناحیه به حداکثر می‌‌رساند.
حدود هشتصد تا هزار سال پيش مردماني از نقاط مختلف سرزمين گسترده ايران به دلائل نامعلومي به منطقه ماسوله كوچ كردند. برخي از مردمان محلي نيز از منطقه اي به نام كهنه ماسوله واقع در 6 كيلومتري شمال غرب اين شهر با اين افراد همراه شدند. طي كاوش هاي انجام شده از محوطه باستاني كهنه ماسوله سفالينه هائي متعلق به قرون پنجم تا هشتم هجري قمري بدست آمده است كه دقيق ترين مستندات قابل توجه تاريخي مي باشند.
در ۱۰ کیلومتری بالاتر از ماسوله جدید، ماسوله قدیم با آثار و بازمانده‌های انسانی از قبیل سنگ کوره و ... در منطقه‌ای گسترده پراکنده شده است که جزء آثار باستانی بشمار می‌آیند.
زبان مردم ماسوله تالشی است.
ماسوله دارای محله‌های ریحانه بر، خانه بر، مسجدبر، کشه سر و اسد محله است.
قلل مهم ماسوله عبارت‌اند از: شاه‌معلم (شامولوم)، آسمانکوه، لاسه سر، تروشوم و کله قندی. که قله شاه معلم با ارتفاع ۳۰۵۰ متر بلندترین نقطه استان گیلان می باشد

ناهار را در صومعه سرا میل کردیم و به سمت تالش به راه افتادیم. حدود ساعت هفت هم به آستارا رسیدیم. آستارا یک بندر مرزی است که فوق العاده هم شلوغ بود. ما نسبتا زود رسیده بودیم و می توانستیم استراحت کاملی کنیم. نکته قابل توجه آستارا بازارچه های متعددی است که اجناس خارجی به فروش می رسانند. کنار دریا گشتی زدیم. دریا بسیار زیبا بود و از دریای محمودآباد و نور آبی تر به نظر می رسید. هوا سرد بود و باد شدیدی می وزید. امکان شنا کردن وجود نداشت تنها چند قایق در دریا مشغول ماهیگیری بودند.

آستارا
آستارا، شهری کوچک در ساحل غربی دریای خزر و در شمالی‌ترین نقطه استان گیلان و آخرین نقطه مرزی ایران و جمهوری آذربایجان است. آستارا از شرق به دریای خزر، از شمال به آستارای جمهوری آذربایجان، از غرب به شهرستان اردبیل و از جنوب به منطقه تالش نشین گرگان محدود است. رود آستارا که از کنار راه شوسه آستارا-اردبیل میگذرد، آستارای ایران را از آستارای جمهوری آذربایجان جدا میسازد در منطقه آستارا علاوه بر زبان ترکی آذربایجانی زبان تالشی‌ نیز رایج است ولی در اثر مهاجرت‌های زیاد از اهمیت آن کاسته شده‌است.
در محل کنونی شهر آستارا در قدیم روستایی به نام دهنه‌کنار وجود داشته که از زمان قاجار گسترش یافته و دیگرگون شده است.
آستارا به موجب قانون تقسیمات کشوری سال ۱۳۱۶ش. بخش شهرستان اردبیل بود، در مهرماه سال ۱۳۳۷ش. تابع آذربایجان شرقی شد و از خرداد سال ۱۳۳۹ش. جزو استان گیلان گردید .جمعیت آن بر اساس سرشماری سال ۱۳۵۵ش، ۳۵۹۴۵ نفر بوده و طبق بر آورد سال ۱۳۶۳ش. به ۴۳۸۶۴ نفر رسیده و در حال حاظر نزدیک به ۱۰۰۰۰۰ نفر می‌باشد.
این شهرستان شامل دشت و کوهستان است و هوای دشت در تابستان گرم و مرطوب و در زمستان ملایم و هوای کوهستان در تابستان معتدل و در زمستان سرد است. محصولات آن غلات، حبوبات، برنج و صيفی جات است. از اماکن تاریخی شهرستان آستارا می‌توان به بقعه شیخ تاج الدین محمود خیوی در لمير محله (مابين عنبران محله و ويرمونی)، قلعه شیندان (همان صخره بزرگ واقع در خاك جمهوری آذربايجان، بالای روستای ونه بين و مشرف به تونل اردبيل آستارا)، قبرستان قدیمی ونه بین که در بالای دهکده توریستی حیران بر سر راه فرعی نمین واقع است، قبرستان قدیمی دهکده گنج کشی از آبادیهای نزدیک حیران، بقعه پیر قطب الدین نزدیک دهکده باغچه سرا، بقعه سیدابراهیم و سیدقاسم که گفته می‌شود پسران امام موسی کاظم در د هکده کان رود اشاره کرد.
از محلهای ديدنی می توان از آبشار كوته كومه كه به فاصله سه و نيم ساعت پیاده روی از روستای كوته كومه در شهرك لونديل آستارا واقع شده است، گردنه حيران،درياچه استيل، روستای مياكومی، آب گرم علی داشی، آب گرم كوته كومه نام برد.
مسيرهای كوهنوردی : كوته كومه-آبشار-لاتون- كوه آسبيناس -گوشا درمان- ستوم

دوری هم در بازارچه ها که به بازار روسی معروفند زدیم و بعد برای استراحت به پارک اصلی شهر (پارک ملی) رفتیم. جای خوب و خلوتی بود. یک پاسگاه نیروی انتظامی هم دقیقا بغل پارک واقع شده و به همین دلیل برای شب ماندن امنیت خوبی داشت. برنامه فردا اردبیل، سرعین و نهایتا شب تبریز خواهیم بود.
تا بعد خدا نگهدار ...

آدرس و شماره تماس ستاد اسکان فرهنگیان شهرستانهای استان گیلان

آستارا, خ - شریعتی شرقی - مدرسه راهنمایی توحید, ۵۲۱۷۲۰۰-۰۱۸۲. آستانه اشرفیه, خ فرهنگ ... بندر کیاشهر, میدان معلم - آموزش و پرورش کیاشهر, ۴۸۲۲۲۰۲-۰۱۴۲. تالش, خ طالقانی - آموزش و ... کومله, کومله خانه معلم, ۵۴۴۳۱۰۰-۰۱۴۲. کلاچای, خ برق - اداره آموزش

خانه معلم آستارا

28 مه 2012 ... خانه معلم آستارا · Seied Hasan Hoseini Roudbareki · Yesterday ... سفر اردبيل ارديبهشت 1391 · سفر آستارا فروردين 1391 · شعرهاي خودم آني

زندگی بیش از نیم قرن پیرمرد در جنگل های آستارا

5 فوریه 2014 ... معلم و مدیریت جهادی ... آستارا - ایرنا - یک مرد 76 ساله در شهرستان آستارا ، 55 سال است که به صورت تنها در عمق ... لیست خانه معلم های سراسر کشور.

گزارش جنگل نوردی منطقه لوندویل

ازقبل باهماهنگي هاي انجام شده مقررشده بود درخانه معلم واقع درخيابان فارابي آستارا اقامت يابيم لذا پرسان پرسان به خانه معلم رسيديم اين مكان داراي 6 اتاق كه 2، 4 و 6 تخته

مكتب خانه هاي آستارا

28 نوامبر 2013 ... در آستارا از قديم الايام،مكتب خانه هايي در سطح شهر و روستا وجود داشته است. ... مدير و معلم مكتب خانه ديگر مرحومه فاطمه شاهين معروف به ملا نقل بود.

فاز اول دوچرخه سواري و كاشت درخت از آستارا تا استارباد

29 مه 2013 ... دوچرخه سواري از آستارا تا استارباد را فقط و فقط به عشق مرد بزرگي بنام استاد ... چتري روز اول را به اتمام رسانديم و شب را در خانه معلم پونل گذرانديم .

مشاهیر و چهر های ماندگار تالشان و آستارا

و از دهه ی ۳۰فعالیت های هنری خود را در زمینه تئاتر از تماشا خانه گیلان آغاز نمود و بعد ... ایشان از سال های پایانی دهه ۱۳۶۰ ضمن اشتغال به کار معلمی وهمکاری با مطبوعات ،به

فروش زمین

... توریستی شمال کشور مسیر رشت به تالش و آستارا منطقه ساحلی گیسوم روستای ... 11- فروش یک قطعه زمین واقع در بر خ معلم فاز 2 با سند مالکیت، متراژ 204 متر ... متر بر اتوبان دارد، 3000 متر زمین پشته و داخل آن خانه به متراژ 60 متر مربع و انباری

هیئت کوهنوردی شهرستان پردیس - صعود به قله شاه معلم ماسوله- سواحل گیسوم -جنگل کوته کومه وآبشارلاتون آستارا به روایت تصویر24-26/9/89 - گروه کوهنوردی البرز

روز پنجم سفر (رشت - ماسوله - آستارا)

خانه ها به صورت پلکانی ساخته شده اند به گونه ای که پشت بام هر خانه حیاط خانه بالایی ... که قله شاه معلم با ارتفاع ۳۰۵۰ متر بلندترین نقطه استان گیلان می باشد.