کلاه، کلاه شنا

در این بخش از سایت برگزیده ها مطالبی در مورد کلاه شنا را برای شما آماده کرده ایم ، امیدواریم که مورد توجه شما قرار گیرد.

به نقل از برگزیده ها: استفاده از کلاه شنا در استخرها ضروری است به دو دلیل اصلی می بایست شناگران بویژه بانوان از آن استفاده نمایند، حافظ ت از مو و پوست سر در مقابل املاح و کلر موجود در آب استخر که برای ضد عفونی کردن استفاده می شود و حفظ بهداشت استخرها در برابر ریزش مو که بیشتر مخصوص بانوان می باشد.

کلاه شنا

کلاه شنا

کلاه شنا

برگزیده ها:  لباس های مناسبی می طلبد تا سلامت شما به خطر نیفتد. کلاه شنا یکی از این وسایل است که استفاده از آن در استخرها ضروری می باشد. کاربرد حرفه ای تر کلاه شنا ویژه مسابقات است و در کاهش اصطکاک شناگر با آب تاثیر مثبت دارد.

جنس کلاه شنا مرغوب از سیلیکون می باشد.

کلاه شنا به چند نوع :

  • ساده
  • خاردار
  • پفکی

تقسیم می شوند.

سطح و داخل کلاه شنا ساده یکسان بوده اما این مورد در کلاه خاردار متفاوت می باشد، سطح کلاه خاردار صاف بوده اما داخل آن دارای پرزها و سطوح ریز برجسته ای است که باعث استفاده راحت تر کلاه شده و کلاه به موها نچسبیده و موجب اذیت شناگر نمی شود.

کلاه شنا پفکی بالعکس کلاه شنا خاردار دارای سطحی برجسته می باشد .

انواع جنس کلاه شنا

کلاه شنای لاتکس

این جنس کلاه ها از سال 1920 مورد استفاده قرار می گرفته اند. بسیار بادوام هستند و هنوز جزو کلاه هایی هستند که شناگران حرفه ای برای مسابقه ها از آنها استفاده می کنند. این کلاه ها تنوع رنگی ندارند. شاید بتوان یکی از مزیت های این کلاه ها را قابلیت نوشتن روی آنها با ماژیک دانست، مخصوصا در جاهای شلوغ که احتمال گم شدنشان وجود دارد. مراقبت کامل از موها در مقابل کلر آب استخر از ویژگی های مثبت دیگر آنهاست اما عیبشان سختی در پوشیدن و درآوردنشان است. اما عیب این کلاه ها این است که برخی افراد به جنس لاتکس حساسیت دارند و این کلاه به هیچ وجه برای آنها مناسب نیست.

کلاه شنای سیلیکونی

کلاه شناهای سیلیکونی معروف ترین و پرمصرف ترین کلاه های شنا هستند. این کلاه برای کسانی که نسبت به لاتکس آلرژی دارند، بسیار مناسب است.

قیمتشان نسبت به دیگر کلاه ها گران تر است.

رنگ های بسیار متنوعی دارند و برخی از آنها ترکیبی از رنگ های متفاوت هستند. از موهای شما در مقابل آب استخر و آلو دگی به خوبی م حافظ ت می کنند. به راحتی قابل پوشیدن و درآوردن هستند اما احتمال سرخوردن و بیرون آمدنشان از سر زیاد است.

کلاه شنای لیکرا

مزیت کلاه شنایی که جنس لیکرا دارد نسبت به دو کلاه شنای قبلی، در راحت تر بودن پوشیدن و درآوردن آن است. جنسشان از جنس خود لباس شناست و می تواند شکل پوشش شما را به گونه ای تغییر بدهد که انگار یونیفرم به تن دارید. مقاومت جنس لیکرا از سیلیکون و لاتکس بیشتر است و عیبش نسبت به دو جنس دیگر، میزان لغزندگی آن است که ممکن است شما را عصبانی کند! عیب دیگرش این است که خیلی ضدآب نیست و ممکن است آب موهای شما را مرطوب کند و م حافظ خوبی برای موهای در مقابل کلر به محسوب نمی شود. با این حال قیمتش تقریبا گران است.

کلاه شنای نایلیون و لیکرا

کلاه شناهایی هم عرضه شده اند که ترکیبی از جنس های مختلف هستند، مثل این کلاه شنا که ترکیبی از نایلون و لیکراست. سبک است و به سرعت خشک می شود. هم مناسب برای کسانی است که تفریحی شنا می کنند، هم مناسب کسانی که به طور حرفه ای شنا می کنند. ضمنا این کلاه موهای بلند را هم پوشش می دهد

نکات مهم استفاده از کلاه شنا

۱. هرگز از کلاه مشترک استفاده نکنید

متاسفانه گاهی برخی افراد، به خصوص اگر از اعضای یک خانواده باشند، بدون در نظر گرفتن عوارض این کار از کلاه شنای مشترک استفاده می کنند. بهتر است این گروه از افراد بدانند نتیجه بسیاری از مطالعه ها و تحقیقات جهانی ثابت کرده است خطر ابتلا به عفونت های قارچی، میکروبی و ویروسی با استفاده از کلاه شنای مشترک، بسیار زیاد خواهد شد. ضمن اینکه شانس ابتلا و انتقال کچلی سر که نوعی ناراحتی قارچی است، با پوشیدن کلاه شنای مشترک از فردی به فردی دیگر افزایش می یابد.

۲. بدون کلاه وارد استخر نشوید

برخی افراد عادت به پوشیدن کلاه شنا ندارند یا در مواردی به دلیل فراموش کردن و نبردن کلاه شنا، بدون پوشاندن موهای خود وارد آب کلردار استخر می شوند. این گروه از افراد هم باید بدانند که تماس موها با کلر موجود در آب استخر می تواند باعث ایجاد تغییر رنگ، خشک شدن مو و ایجاد التهاب در پوست سر شود. توصیه می شود حتما با کلاه مخصوص شنا وارد آب استخر شوید ولی اگر یادتان رفت کلاه را همراه خود ببرید، باید بلافاصله بعد از خارج شدن از استخر، موهایتان را با آب و شامپوی ملایم بشویید.

۳. بهداشت کلاه شنا را رعایت کنید

یکی از مهم ترین نکته ها در مورد کلاه شنا، رعایت بهداشت آن است. یعنی باید بلافاصله پس از برگشتن از استخر، کلاه شنا را با آب، مواد شوینده و ضدعفونی کننده به خوبی بشویید و آبکشی کنید. سپس آن را برای خشک شدن در فضای آزاد قرار دهید و وقتی که کاملا خشک شد، دوباره در کیف استخرتان بگذارید.

گردآوری: بخش ورزشی برگزیده ها


,