رییس کل بانک مرکزی: نظام بانکی کشور "زیان‌ده" است


اخباراقتصادی,خبرهای  اقتصادی , بانک مرکزی

رئیس کل بانک مرکزی ایران با بیان اینکه نظام بانکی کشور زیان‌ده است، گفت: باید به گونه‌ای بانکداری کنیم که توجیه اقتصادی داشته باشد.

 به گزارش ایسنا، ولی‌الله سیف در نشست با مسئولین و فعالان اقتصادی استان کرمانشاه که امروز (۱۹ بهمن) در محل اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد، با اشاره به شرایط دشواری که دولت یازدهم کار خود را آغاز کرد، گفت: دولت کشور را در شرایطی تحویل گرفت که اقتصاد از تعادل خارج شده بود و نرخ تورم ۴۰.۴ درصدی را در مهرماه سال ۹۲ و تورم نقطه به نقطه تا ۴۵ درصد را در خرداد ۹۲ تجربه کردیم.

 

وی ادامه داد: به علاوه اقتصاد کشور درگیر تلاطم ناشی از نوسانات شدید نرخ ارز بود، بگونه‌ای که هیچ سرمایه‌گذاری حاضر نبود در این شرایط غیرقابل پیش‌بینی سرمایه‌گذاری کند.

 

به گفته او، در چنین شرایطی همه به سمت کارهای اقتصادی کوتاه مدت از جمله خرید و فروش، سفته بازی و ... روی آورده بودند که هیچ سودی برای اقتصاد کشور نداشت.

 

رئیس کل بانک مرکزی ایران با بیان اینکه دولت یازدهم ثبات اقتصادی و برگرداندن آرامش به اقتصاد را اولویت اول خود قرار داد، تاکید کرد: برای این منظور برنامه‌های انضباط پولی و مالی تعریف شد.

 

سیف کاهش نرخ تورم را از پیامدهای این سیاست دولت دانست و عنوان کرد: اکنون تورم کشور به ۸.۶ درصد رسیده و پس از ۲۵ سال نرخ تورم تک رقمی را در کشور در سال ۹۵ داشتیم.

 

به گفته او، نرخ تورم اکنون در کرمانشاه هم بنا به گفته مسئولین استان به ۶.۶ درصد رسیده که امید است هم حفظ شود و هم همراه با رشد و تحرک اقتصادی باشد.

 

هدف گذاری نرخ رشد اقتصادی هشت درصدی

وی رشد اقتصادی را نیز دیگر دستاورد سیاست‌های اقتصادی دولت یازدهم خواند و ادامه داد: رشد اقتصادی کشور در سه ماهه اول امسال ۵.۴ درصد، در سه ماه دوم ۹.۲ درصد و در مجموع شش ماهه امسال ۷.۴ درصد بود.

 

رئیس کل بانک مرکزی ایران خاطرنشان کرد: البته قبول داریم برخی از این رشد اقتصادی متاثر از نفت است، اما اگر سهم نفت را کم کنیم باز هم نرخ رشد اقتصادی در سه ماهه دوم امسال ۲.۶ درصد بوده است.

 

سیف از هدف گذاری نرخ رشد اقتصادی هشت درصد یاد کرد و گفت: امیدواریم با این اقدامات در سال ۹۶ نرخ رشد بالاتری را نیز شاهد باشیم.

 

وی از مدیریت نرخ ارز توسط دولت هم یاد کرد و افزود: در پایان سال ۹۳ شاهد شوک نفتی بودیم که اقتصاد بسیاری از کشورهایی که وابسته به نفت بودند را متاثر کرد. برخی کشورها ارزش پولشان تا ۷۰ یا ۸۰ درصد کاهش یافت و برخی تورم سه رقمی را تجربه کردند، اما با مدیریت دولت و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، ما این شرایط را هم به راحتی پشت سر گذاشتیم و فشاری به تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران وارد نشد.

 

سال ۹۶ سال جهش اقتصادی کشور است

وی در ادامه با بیان اینکه دولت در این ۳.۵ سال عمدتا به دنبال کارهای زیربنایی برای بهبود اقتصاد کشور بوده، عنوان کرد: مردم آثار این فعالیت‌ها را از سال ۹۶ در زندگی خود می‌بینند و شرایط اقتصادی کشور در این سال متفاوت خواهد بود.

 

رئیس کل بانک مرکزی ایران معتقد است، سال ۹۶  سالی برای آغاز حرکت اقتصادی مثبت کشور با شیب تند خواهد بود.

 

سیف افزود: این حرکت شرایط را برای رفاه و زندگی بهتر مردم که لیاقت آن را دارند، فراهم می‌کند.

 

بانک‌ها از ۱۰۰ درصد سپرده ها می‌توانند ۴۰ درصد تسهیلات بدهند 

وی در ادامه از محدودیت بانک‌ها در پرداخت تسهیلات یاد کرد و افزود: بانک‌ها اکنون انباشته از مشکلات چهار دهه هستند که بخش قابل توجهی از آن به بانک‌ها تحمیل شده است.

 

رئیس کل بانک مرکزی ایران معوقات بانکی، بلوکه شدن بخشی از دارایی بانک‌ها در دارایی‌های غیرمالی، بدهی بخش دولتی و ... را از مهمترین مواردی دانست که باعث شده بانک‌ها در تنگنای مالی قرار گیرند و دارایی‌هایشان قفل شود.

 

سیف تاکید کرد: به همین دلیل بانک‌ها می‌توانند از ۱۰۰ درصد سپرده‌هایی که می‌گیرند، فقط ۴۰ درصد تسهیلات پرداخت کنند.

 

او افزود: البته منکر بروکراسی اداری در بانک‌ها نیز نیستیم که این شرایط هم باید تسهیل شود.

 

وی گفت: شادابی بانک‌ها برای شادابی اقتصاد کشور ضروری است و نمی‌توان در برخی موارد که برای بانک به صرفه نیست، بانک را وادار به پرداخت تسهیلاتی کرد که باز نمی‌گردد.

 

رئیس کل بانک مرکری ایران اشاره‌ای هم به وثایق بانکی داشت و افزود: سخت‌گیری بانک‌ها در خصوص وثایق باید تعدیل شود، چون اگر فردی توان بازپرداخت بدهی نداشته باشد، وثیقه هم کارساز نیست، بلکه بانک‌ها باید در زمان پرداخت تسهیلات به نقدینگی حاصل از پروژه توجه و بر اساس آن قسط بندی را انجام دهند.

 

سیف در خصوص نرخ بهره‌های بانکی نیز تاکید کرد: زمانی نرخ سود بانکی ۲۹ درصد بود که اکنون به ۱۷ درصد رسیده است، اما بانک هم برای کاهش نرخ سود محدودیت‌هایی دارد.

 

وی افزود: ما هم موافقیم که برای برخی طرح‌ها از جمله طرح‌های کشاورزی باید حمایت کنیم و تسهیلات رازان بدهیم، اما محدودیت‌هایی هم برای بانک وجود دارد.

 

 او گفت: بانکداری  یک فعالیت اقتصادی است که باید توجیه اقتصادی داشته باشد، اما نظام بانکی کنونی کشور زیان ده شده و به همین دلیل نمی‌توان نرخ سود را از مقداری کمتر کرد.

 

رئیس کل بانک مرکزی ایران گفت: اگر بخواهیم بحران کنونی بانک‌ها را در دو کلمه خلاصه کنیم، عدم تعادل بین دارایی و بدهی و عدم تعادل بین درآمد و هزینه در بانک‌ها است.

 

وی به منابع و مصارف بانک‌ها در استان‌ها اشاره داشت و تاکید کرد: سپرده‌ها و تسهیلاتی که در استان‌ها در بانک‌ها داد و ستد می‌شود در دفاتر خود استان به ثبت می رسد، به غیر از مواردی از تسهیلات پروژه‌های بزرگ که در تهران و توسط شعب تخصصی ثبت و نظارت می‌شود.

 

سیف ادامه داد: مقرر شده بررسی دقیقی از منابع و مصارف بانک‌ها خصوصا برای پروژه‌های بزرگ استان‌ها صورت گیرد.

 

 پرداخت ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات در طرح رونق تولید 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به طرح رونق تولید در کشور اشاره داشت که سهم بسزایی در نرخ رشد اقتصادی کشور داشته و یادآوری کرد: در طرح رونق تولید حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات به ۲۰ هزار بنگاه کوچک در کشور پرداخت شده است.

 

رئیس کل بانک مرکزی ایران اظهار کرد: ۵۳ درصد از مواردی که برای پرداخت تسهیلات در طرح رونق تولید به بانک‌ها معرفی شده اند تسهیلات خود را گرفته اند که البته سهم کرمانشاه در این حوزه ۴۹ درصد است و حدود چهار درصد از میانگین کشور پایین تر است و باید با همکاری بانک‌ها در مدت ۱۵ روز تا یک ماه خود را به میانگین کشور برساند.

 

سیف با بیان اینکه در طرح رونق تولید باید بانک‌ها نیز به عنوان بخشی از حلقه فعالیت‌های اقتصادی دیده شوند، گفت: در برخی موارد واقعا پرداخت تسهیلات برای بانک منطقی و به صرفه نیست و فقط به معوقات بانکی تبدیل می‌شود که انتظار می‌رود چنین طرح‌هایی در ستاد تسهیل مدیریت شوند، زیرا اصولا هدف از طرح رونق تولید هم جلوگیری از هدر رفت منابع محدود بانک‌ها است.