جبهه متحد آلمان و چین در برابر آمریکا


اخباربین الملل ,خبرهای  بین الملل, آلمان و چین

در حالی که قرار است تا ساعاتی دیگر رئیس جمهوری آمریکا موضع نهایی خود را درباره خروج یا ماندن واشنگتن از توافقنامه جهانی آب و هوایی اعلام کند ، آلمان و چین روز پنج شنبه متعهد شدند شراکت بین خود را توسعه و تلاش برای مقابله با تغییرات آب و هوایی را گسترش دهند.

 به گزارش ایرنا به نقل ازخبرگزاری رویترز از برلین، 'لی کچیانگ' نخست وزیر چین، آلمان را به عنوان نخستین مقصد خود در سفر دوره ای به اروپا انتخاب کرد. این سفر همزمان با افزایش نگرانی برلین درباره برخی سیاست های ترامپ در زمینه تغییرات آب و هوایی و سیاست های تجاری وی انجام می شود.

 

صدراعظم آلمان و نخست وزیر چین مذاکرات گسترده ای درباره مسائل بازرگانی، توافقنامه سرمایه گذاری بین اتحادیه اروپا و چین، حقوق مدنی، بحران کره شمالی و تغییرات آب و هوایی انجام دادند.

 

بر اساس این گزارش، با توجه به کارشکنی ‏های رئیس جمهوری‏ آمریکا برسر راه اجرای ‏توافقنامه های بین ‏المللی از جمله توافقنامه آب و هوایی پاریس، ‏پکن و بروکسل در نظر ‏دارند جبهه واحدی ‏برابر واشنگتن تشکیل ‏دهند.‏

 

از ‏زمانی که دونالد ترامپ زمام ‏امور را در آمریکا به ‏دست گرفته همواره تلاش ‏کرده است در مقابل ‏شرکای تجاری خود در جهت مخالف موضع گیری کند.

 

همین موضوع سبب شده است تا دولت دونالد ترامپ به تعهدات ‏تجاری و آب و هوایی ‏دولت پیشین آمریکا پایبند ‏نماند.

 

رئیس جمهوری آمریکا هفته گذشته در سفر اروپایی خود، تاکید کرد که هیچ گونه تمایلی به اجرای ‏توافقنامه ‏تغییرات آب و هوایی ‏پاریس‏ ‏ندارد. در مسائل ‏اقتصادی و تجاری نیز ‏رئیس جمهوری آمریکا‏ ‏قائل به اجرای سیاست ‏حمایت گرایی اقتصادی ‏است. وی اعلام کرده ‏است برای آنکه از ‏تولید ملی در کشورش حمایت کند ‏در نظر دارد عوارض ‏گمرکی بر کالا و خدمات ‏وارداتی را افزایش ‏دهد. امری که بر اساس ‏قوانین و مقررات ‏سازمان جهانی تجارت ‏غیر قانونی است. ‏

 

بر اساس این گزارش،پس از این موضع گیری های بی پرده ترامپ است که بسیاری از مقام های اروپا بلافاصله واکنش های تندی در قبال کاخ سفید از خود نشان دادند.

 

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان بلافاصله در واکنشی تند به مانع تراشی های کاخ سفید در توافقنامه های مهم بین المللی تاکید کرد که کشورش و اروپا دیگر امیدی به آمریکا و انگلیس ندارند و آنها باید خود سرنوشت شان را در دست گیرند.

 

نشست 'جی7' در شهر سیسیل ایتالیا به خوبی نشان داد از زمانی که ترامپ زمام قدرت را در آمریکا در دست گرفته است، این گروه دیگر انسجام پیشین را ندارد؛ چرا که وی در بسیاری از مسائل ساز خود را می زند و هیچ گونه تعهدی به توافقات بین المللی ندارد.

 

در چنین شرایط ‏حساسی، چین که ‏بزرگترین آلاینده جهان ‏است و بیشترین انتشار ‏گاز های گلخانه ای را ‏در جهان دارد اعلام ‏کرده حاضر است با ‏بروکسل به موضع ‏مشترکی درباره اجرای ‏توافقنامه ‏تغییرات آب و هوایی ‏پاریس برسد. ‏

 

اتحادیه اروپا و چین ‏همچنین قرار است ‏توافقنامه سرمایه ‏گذاری متقابل را که از ‏سال 2013 تاکنون ‏درباره آن گفت وگو صورت ‏می گیرد به سرانجام برسانند. دو طرف ‏درباره این توافقنامه ‏اختلاف نظر های اساسی ‏دارند. اما با توجه ‏به شرایطی که ترامپ ‏برای آنها ایجاد کرده ‏است هر دو (پکن و ‏بروکسل) این بار می ‏خواهند این توافقنامه را ‏هر چه سریع تر، به ‏نتیجه برسانند.

 

اصرار ترامپ به اجرای ‏حمایت گرایی اقتصادی ‏در آمریکا، هم اروپا ‏همچین را نگران کرده ‏است. این مساله تا ‏حدی عجیب است ‏‏زیرا کشوری مانند ‏چین که نظام آن ‏کمونیستی است از اصل ‏تجارت آزاد در سراسر ‏جهان دفاع می کند اما ‏کشوری مانند آمریکا ‏که نظام سیاسی و ‏حکومتی آن بر اساس ‏لیبرالیسم و اقتصاد ‏بازار است از تجارت ‏آزاد طفره می رود و ‏از ملی گرایی اقتصاد ‏دفاع می کند.

 

بر اساس این گزارش، شی ‏جین پینگ رئیس جمهوری ‏‏چین در نشست داووس ‏بر همین نکته تاکید ‏کرد و به رئیس جمهوری ‏آمریکا‏ گوشزد کرد ‏روند جهانی شدن و ‏جریان آزاد سرمایه ها ‏و کالا و خدمات برگشت ‏ناپذیر است. این ‏سخنان رئیس جمهوری ‏چین به شدت مورد ‏استقبال اروپایی ها ‏قرار گرفت . سیسیلا ‏مالستروم کمیسر امور ‏تجاری اتحادیه اروپا ‏اکنون از چین خواسته ‏است حرف ها و وعده ‏های خود را دراین ‏خصوص عملی کند. ‏

 

در سال های اخیر روابط سیاسی و اقتصادی آلمان و چین رشد قابل توجهی یافته است. روابط استراتژیک تجاری برلین و پکن در سال 2004 آغاز و در سال 2014 به یک روابط اقتصادی مفصل و راهبردی بدل شد.

 

به لحاظ سیاسی آلمان، پکن را به عنوان یک شریک مهم و استراتژیک قلمداد می کند که نقش بسیار مهمی در فعالیت های تجاری برلین در شرق آسیا ایفا می کند. سرمایه گذاری دو کشور در زمینه های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، علمی و سیاسی سبب شده نا رابطه آنها از حالت صرفا تجاری خارج شده و به یک ارتباط قدرتمند همه جانبه بدل شود.