آیت‌الله موحدی کرمانی در جلسه مجمع تشخیص: کوهی از غم در غیاب آیت‌الله هاشمی بر دل من نشسته است


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , موحدی کرمانی

اولین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام، پس از رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، امروز به ریاست آیت‌الله موحدی کرمانی و در فضایی سرشار از حزن و اندوه فقدان رئیس فقید مجمع، تشکیل شد.

 به گزارش انتخاب ؛ در این جلسه مغایرت‌ها و عدم انطباق مصوبات مجلس شورای اسلامی در خصوص برنامه ششم با سیاست‌های کلی نظام که در جلسات کمیسیون نظارت مجمع مشخص شده بود، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

در ابتدای جلسه، آیت‌الله موحدی کرمانی با ابراز تأسف از رحلت جانسوز آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و تسلیت این ضایعه اسفبار به مردم و اعضای مجمع، گفت: از اینکه جای ایشان را در جلسه خالی می‌بینم، کوهی از غم بر دل من نشسته است. به ویژه برای شما اعضای مجمع که سال‌های سال با ایشان اُنس داشتید و از نظرات و دیدگاه‌های ارزشمند ایشان در موضوعات مختلف بهره‌های فراوان برده‌اید.

 

آیت‌الله موحدی کرمانی با توجه به سابقه آشنایی خود با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دوران طلبگی گفت: در سال 1327 آیت‌الله هاشمی در سن 14 سالگی وارد حوزه علمیه قم شد که بنده هم هفده، هجده ساله بودم که از آن سال آشنایی و اُنس بنده تا سال 95 و زمان رحلت ایشان ادامه داشت و فضای عاطفی خوبی بین ما حاکم بود.

 

ایشان افزود: شاید در برخی موارد اختلاف نظرهایی هم داشتیم، ولی در بعد عاطفی ما هیچ اثری نداشت و تا پایان عمر شریف ایشان همچنان به قوت خود باقی بود.

 

آیت‌الله موحدی کرمانی، در توضیح شخصیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ابعاد علمی، دینی و فرهنگی، گفت: هر چند در مورد ارزش‌های شخصیتی ایشان در این ایام زیاد گفته شده است، ولی باید اضافه کنم ایشان شخصیتی ارزنده، مغزی متفکر و انقلابی شجاع بود که متأسفانه از دست ما رفتند و باید به رضای خداوند راضی باشیم.

 

ایشان رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را یادآور درسی بزرگ برای همه دانست و گفت: مهم این است که این درس بزرگ را بیاموزیم که بین خودمان و مرگ هیچ فاصله‌ای قائل نشویم و همواره آماده پذیرش مرگ باشیم. باید واقف باشیم که همه در سایه مرگ هستیم و فریاد آن را بشنویم و لذا هشیار باشیم و بدانیم سرای دنیا موقتی است.

 

آیت‌الله موحدی کرمانی در ادامه سخنان خود با تبریک ایام مبارک دهه فجر انقلاب اسلامی، گفت: امام راحل، انقلاب اسلامی را انفجار نور نامیدند و گفتند: تمام گرفتاری‌های انسان از ظلمت است، انقلاب اسلامی ایران در جهان نیز نورافشانی می‌کند و خداوند از خود تعبیر نور می‌‌کند و می‌فرماید آنچه را که انسان ندیده، به برکت نور، چاه‌ها، دشمنان و توطئه‌های آنان را می‌بیند.

 

آیت‌الله موحدی کرمانی ابراز امیدواری کرد به برکت دهه فجر و انفجار این نور مقدس، انقلاب اسلامی روز به روز قوی‌تر شود و روح امام راحل شادتر گردد و خداوند عمر با عزت و برکت بیشتری به رهبری بزرگوار بدهد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود با ابراز تأسف از حادثه اسفبار ساختمان پلاسکو، گفت: باید اقداماتی شود که دیگر حوادث مشابه این حادثه در کشور تکرار نشود و جلوگیری شود.

 

ایشان افزود: در این حادثه سرمایه‌های ملی زیادی از دست رفت و متأسفانه به هشدارهای قبلی امنیتی که در مورد این‌گونه ساختمان‌های فرسوده داده شده بود، توجه نشد و باید وسایل اطفای حریق تجهیز شوند و آموزش‌های لازم برای امدادرسانی داده شود و به مردم برای عدم هجوم به مراکز آسیب دیده در این‌گونه حوادث آموزش داده شود.

 

آیت‌الله موحدی کرمانی وجود حفاظ‌های آهنی پنجره‌های ساختمان‌ها را یکی از موانع امدادرسانی و نجات افراد محبوس شده در ساختمان‌ها ذکر کرد و گفت: باید برای این مشکل هم فکری شود.

 

ایشان با توجه به فداکاری‌ها و جانفشانی‌های نیروهای امدادگر و آتش‌نشان که شهدای عزیزی را نیز تقدیم این راه کردند، یاد و خاطره آنان را گرامی داشت و به خانواده‌های این عزیزان تسلیت گفت و افزود: خوشبختانه با همکاری‌‌های خوب مردم به ویژه نیروهای سپاه پاسداران، ارتش و بسیج، این حادثه به خوبی مدیریت شد و کمک‌های مردمی به امدادگران و برنامه‌های مدیریت بحران بسیار ارزنده بود.

 

ایشان گفت: حفر تونلی از پاساژ کویتی‌ها به پلاسکو، حضور تکاوران ارتش، بکارگیری وسایل امدادی مناسب، ایجاد منطقه قرنطینه و همکاری‌های همه جانبه بین امدادگران و نیروهای سپاه و ارتش و بسیج برای یافتن پیکر شهدا در پایان 9 روزه حادثه بسیار مؤثر و مفید بود.

 

آیت‌الله موحدی کرمانی پیام روحیه بخش رهبر معظم انقلاب را برای رسیدگی سریع‌تر به آسیب‌دیدگان و کاهش آلام آنان و رسیدگی مسؤولان به این حادثه را بسیار مهم ارزیابی کرد.