انواع الیاف و تاریخچه خیاطی

به نام خدا

انواع الیاف :

الیاف طبیعی : پشم ، پنبه ، ابریشم

    • الیاف نیمه مصنوعی و مصنوعی :ويسكوز ، نایلون و پلی استر
  • الیاف طبیعی :

· پنبه - Cotton:

  1. الیاف پنبه ای هادی حرارت هستند و حرارت بدن را به بیرون منتقل می کنند در نتیجه خنک هستند .
  2. به راحتی لکه گیری و شسته می شوند .
  3. در برابر ساییدگی مقاوم هستند .
  4. پس از استفاده اگر خوب خشک نشود ، بوی عرق بدن در آن باقی می ماند .
  5. در ایران به لباسهای پنبه ای نخی می گویند .

· كتان - Leinen:

  1. کتان از نظر خصوصیات مانند پنبه است و در ایران کشت نمی شود .
  2. پارچه های کتانی دارای سطح صاف و درخشنده اند زودتر از پنبه تمیز میشوند .
  3. به اندازه پارچه های پنبه ای آب را جذب می کنند اما زودتر خشک می شوند به همین دلیل حوله های کتانی بهتر از پنبه ای است.

· پشم - Wool:

  1. با توجه به این که این الیاف از چه حیوانی تهیه شده به نام های مختلفی می باشند مانند گوسفند مرینوس ، پشم لاما و موی بز.
  2. پارچه های تهیه شده از پشم ، به دلیل ذخیره شدن هوا در بین الیاف عایق می باشند .
  3. به علت خاصیت رطوبت پذیری و داشتن خلل و فرج عرق بدن را جذب می کنند و آن را به آرامی تبخیر می کند به همین دلیل در زمستان شخص در زمستان کمتر احساس سرما می کند .
  4. بعد از شستن نباید آنرا آویزان کرد بلکه بهتر روی پارچه نخی پهن کنیم .

· ابریشم - Silk:

  1. این پارچه ها خیلی سبک و براق هستند دارای کشش بالا و در برابر پارگی و چروک پذیری مقاومت بالایی دارند .
  2. به علت داشتن پروتئین هادی حرارت نیستند و در خود نگه می دارند .
  3. هم در تابستان و هم در زمستان قابل استفاده اند . به دلیل لطافت و عایق بودن .
  • الیاف نیمه مصنوعی و مصنوعی :

· ويسكوز - Viscose:

  1. هادی گرما هستند بنابراین بدن احساس گرما می کند .
  2. از ابریشم طبیعی خنک تر است و منسوجات بسیار نرم و لطیف می توان ار آن تهیه کرد .

· نایلون - Nylon:

  1. نایلون جزء الیاف کاملاً مصنوعی است .
  2. نایلون استحکام خوبی در برابر سایش و کشش دارد به همین دلیل موارد استعمال زیادی دارد از جمله جورابهای نایلونی به علت قابلیت الاستیکی زیاد در قسمت زانو و مفاصل کیسه ای نمی شود .
  3. فورآ خشک می شوند ، زیرا رطوبت کمی به خود جذب می کنند .
  4. از نخ فیلامنت برای تهیه جوراب ساق بلند ، آستری ، مایوی شنا ، لباس ورزشی ، پارچه دانتل ، بارانی ، پوشاک پلیسه دار ، پارچه های کشباف استفاده می شود .

· پلی استر - Polyesters:

  1. پلی استر کاملاً مصنوعی است .
  2. مقامت فوق العاده ای در برابر چروک شدن دارند حتی در زمانی که خیس می شوند .
  3. اگر پلی استر با الیاف طبیعی مخلوط شود، در تهیه منسوجات سبک وزن مانند پارچه های پرده ای ، ساتن ، پیراهن و بلوز مورد استفاده قرار می گیرد .
  4. به علت خاصیت اتوپذیری زیاد در تهیه پارچه های پلیسه زنانه و بشور بپوش مصرف می شود .
  • موارد بالا جزء مهمترین انواع پارچه بود ، در زیر فقط به نام تعدادی از انواع دیگر پارچه اکتفا می کنیم .
  1. بروکات : دارای نخهای برجسته و درخشان است.
  2. بورکن کرپ : نوعی پارچه با سطح بافته شده مانند پوست درخت است .
  3. بوکله : نوعی پارچه با گره های نامنظم و سطحی گره دار است .
  4. چینل : نوعی پارچه شبیه مخمل و ضخیم که دارای کرکهایی در هر دو رو است .
  5. کلوله : نوعی پارچه نوعی کرپ که از دو بافت در کنار هم شکل گرفته که دارای نقوش برجسته نامنظم است .
  6. مخمل کبریتی : نوعی پارچه که با نخ های نازک بسیار نرم با نخ های ضخیم بافته شده است .
  7. دنیم : پارچه های جینی که فقط نخ های تار آن رنگ شده و نخهای پود آن سفید است .
  8. فاکون : پارچه ای بدون طرح است که طی روند ناهمگون و متفاوت بافته شده و اغلب تلفیقی از مات و براق است .
  9. دوشس : پارچه ساتن براق و محکم که از ابریشم و الیاف مصنوعی بافته شده است .
  10. کرنیکل ، کرش : نوعی پارچه دارای بافتی برجسته و چین دار به شکل پفکی است .
  11. تیغ ماهی یا فیش گرات : با نخ های مختلف در تار و پود پارچه ، پارچه ای طرح دار با بافت جناقی شکل است .
  12. گاباردین : نوعی پارچه با بافت ریز از پنبه ، پشم یا الیاف مصنوعی با نقوش برجسته تیغ ماهی ، جناقی یا مخلوط راه راه اریب است که همواره از سمت راست به چپ یا پایین به بالا بافته می شود .
  13. گلن چک : نوعی پارچه چهارخانه ، برجسته یا سایه روشن .
  14. ژاکارد : همه پارچه هایی که طرح آنها از روند بافت پارچه شکل گرفته است .
  15. هانن تریت : پارچه ای با چهارخانه های کوچک که در گوشه هر چهارخانه نیز زائده ای اریب مانند وجود دارد .
  16. جین : پارچه ای پنبه ای که اغلب سنگ شور شده است .
  17. لمه : پارچه ای رنگارنگ و براق که از الیاف رنگی یا نخ های براق بافته شده است .
  18. ماهوت : پارچه ای پشمی یا غیر ضخیم که از طریق روشی مشایه نمدمالی تهیه میشود .
  19. مواره : پارچه ای با راه راه اریب و طرحی موج دار است که از طریق پس کردن پارچه شکل گرفته است .
  20. موسیلن : پارچه ای لطیف و نرم ، شبیه کتان که از پنبه یا پشم تهیه شده است .
  21. پانه زامت : مخمل ضخیم و براق با کرک های فشرده.
  22. پپیتا : نوعی پارچه با چهارخانه های کوچک تیره و روشن که بر خلاف طرح جناغی کنگره دار نیست .
  23. پارچه پرزدار یا پوست مصنوعی : پارچه هایی که پوشش مویی ضخیمی دارند و رنگ و اندازه آن شبیه خز واقعی است که به پولیش معروف است و نخ آن مصنوعی است .
  24. پیکی : پارچه دوبافت با طرح های برجسته که به نظر لایی می آیند .
  25. کشباف یا استرج : نوعی پارچه با بافتهای از راست به چپ که خاصیت ارتجاعی دارد .
  26. ریپس : نوعی پارچه با نخهای برجسته که به صورت اریب است .
  27. ژرسه رومانیت : نوعی پارچه محکم با کمی خاصیت ارتجاعی که اغلب از پشم گوسفند است .
  28. راه راه : نوعی پارچه راه راه که شبیه پوست درخت راه راه است .
  29. پلووری یا سویت شرت اشتوف : اغلب از نوع تریکوی ضخیم یا ژرسه است که از پنبه بافته می شود .
  30. ترموفلورز یا فلیسه : هر دو روی پارچه کاملاً ضخیم ، زبر و پشمی مانند از الیاف مصنوعی است .
  31. توخ : پارچه های شطرنجی با طرح های مختلف .
  32. چیت ویچی : نوعی پارچه چهارخانه ، دو رنگ که از پنبه بافته شده است .

شناسايي پارچه ها از روی درجات روی اتو:

براي شناخت پارچه ها از روي درجات بعضي از اطوها كه به صورت كلمات فارسي نوشته شده اولين درجه كه داراي كمترين حرارت اطو مي باشد ضعيف ناميده مي شود.

  • درجه 1 : درجه ضعيف
    (ژرسه ـــ پلي استر ـــ پاناما ـــ فلامنت ـــ سلولز ـــ سنتتیک) براي دو گروه پارچه هاي مصنوعي سلولز و سنتتیک كه الياف آنها با فعل و انفعالات شيميايي بدست مي آيد مناسب مي باشد از دو گروه دیگر می شود از پاناما و فلامنت نام برد. از انواع پارچه هاي نايلون، ژرسه را مي توان نام برد. از ويژگيهاي اين نوع پارچه ها دوام و بشور و بپوش بودن آنهاست. اين پارچه ها با حرارت زياد جمع مي شوند، و در مقابل حرارت آتش مانند لاستيك مي سوزند و از آنها گلوله هايي سياه و سفت باقي مي ماند.
  • درجه 2 :ابريشم مصنوعي
    روي اطوهايي كه درجات آن بصورت كلمات فارسي مشخص شده بعد از ضعيف، ابريشم مصنوعي را مي بينم. درجه ابريشم مصنوعي براي پارچه هايي با الياف مصنوعي كه با رشته هاي طبيعي مخلوط شوند مناسب مي باشد. اين پارچه هاي خوش حالت كه گروه زيادي از پارچه ها را تشكيل مي دهند دوخت و برشي ساده تر از گروه اول دارند مشهورترين آنها تترون و ترگال مي باشند.
  • درجه 3 :تريلين – لئوناردو
    سومين درجه اي كه روي اطوها مشخص شده ابريشم و براي پارچه هاي ابريشمي مناسب است. اين نوع پارچه از رشته هايي كه كرم ابريشم به عنوان پيله به دور خود مي تند تهيه مي شود. پارچه ابريشم بسيار نرم و لطيف و همينطور محكم و با دوام است. از محسناتش اينكه در هواي سرد، گرم و در هواي گرم، خنگ مي باشد. براي برش، دوخت و اطوكاري آن بايد دقت و ظرافت بيشتري همراه باشد. از انواع آن كرپ ژورژت ، ارگانزا، شيفون و ساتن را مي توان نام برد.
  • درجه 4 :پارچه های پشمي
    اين درجه حرارت براي پارچه هايي كه از پشم حيوانات تهيه مي شوند مناسب مي باشد. پارچه هاي پشمي گرم و سبك، چروك ناپذير، جذب كننده رطوبت و بسيار محكم و با دوام مي باشند. پارچه هاي پشمي به راحتي اطو خورده و حالت مي گيرند آنها در برابر برق عايق هستند و در مقابل آتش هم از خود مقاومت نشان داده و به سادگي نمي سوزند. از انواع آن فاستوني ها را شامل گاباردين – فلانل و كانگا مي توان نام برد . فوتر و ماهوت مشهورترين پارچه پشمي كشمير مي باشد كه گرمي و خصوصاً وزن سبك آن اين نوع پارچه را از انواع آن متمايز مي كند.
  • درجه 5 : پارچه های نخی
    اين درجه حرارت مخصوص پارچه هايي است كه از پنبه تهيه مي شوند. دوام ، سبكي، محكمي و مخصوصاً خنكي از مشخصات بارز آن مي باشند. پارچه هاي نخي جذب كننده رطوبت و هنگامي كه خيس باشند محكم تر مي شوند. پارچه هاي نخي نرم می باشد و به راحتی اطو می شوند ، برش و دوخت این پارچه ها ساده تر مي باشد. بهتر است پارچه هاي نخي را قبل از برش آب كشيد تا به مقدار لازم آب برود. از انواع آن چلوار، كدري ، چيت ، متقال ، و پپلين را مي توان نام برد.
  • درجه 6 : پارچه های کتانی
    پارچه هاي كتاني به پارچه هايي اطلاق مي شود كه از الياف گياه كتان تهيه مي شوند. اين پارچه ها بسيار با دوام، محكم و جاذب رطوبت مي باشند سطحي صاف دارند و خيلي زود چروك مي شوند. از انواع آن آكار – آرو را مي توان نام برد.

خواص پارچه ها

خواص طرح پارچه ها :

  • پارچه هاي ساده:
    اين نوع پارچه ها از يك رنگ واحد و بدون نقش تهيه مي شوند و لازم است از لحاظ رنگ جنس و سطح در هنگام انتخاب پارچه مورد توجه قرار گيرند.
  • پارچه هاي راه راه:
    هنگام انتخاب اين نوع پارچه ها بايد مدل لباس را در نظر گرفت تا موقع برش آن دچار اشكال نشويد.اگر فواصل بين خطوط عمودي موازي زياد باشد چون چشم در جهت افقي بين خطوط عمودي حركت مي كند اندام چاق تر و كوتاه تر نمايان مي شود و هنگامي كه فواصل بين خطوط عمودي كمتر باشد شخص بلند و لاغرتر به نظر مي رسد.همچنين وجود فضاي بيشتر بين خطوط افقي موازي پارچه چون حركت چشم را در جهت عمودي فضاي خالي خطوط باعث مي شود شخص را بلندتر و فضاي كمتر بين خطوط اندام را كوتاه تر جلوه گر مي سازد.
  • پارچه هاي نقش دار:
    بطور كلي اين پارچه ها اندام را درشت تر جلوه گر مي سازند.البته پارچه هايي با نقش هاي متوسط و كوچك به خصوص انواعي كه تمام سطح آنها از نقوش ريز پوشيده است و يا رنگ هايي كه در يك مايه بوده يا از ميان رنگ هاي تيره و مات انتخاب شده باشند اثر پارچه هاي درشت نقش را ندارند.پارچه هاي خال دار نيز بر حسب خال هاي درشت يا ريز و فواصل خال ها داراي همان خصوصيات پارچه هاي درشت نقش يا ريز نقش مي باشند.
  • پارچه هاي چهارخانه:
    اين نوع پارچه ها معمولاً جهت تهيه لباسهاي اسپرت به كار مي روند و شخص پوشنده را درشت تر از آنچه هست نمايان مي سازند.

خواص جنس پارچه ها:

  • پارچه هاي براق و مات:
    اين پارچه ها به دليل انعكاس شديد نور اندام را درشت تر نشان مي دهند.در حالي كه پارچه هاي مات درست عكس اين حالت را دارند.نكته قابل توجه اين است كه جنس پارچه خواص طرح را از بين مي برد.برخي از پارچه ها نيز خواص جذب و دفع نور را تواماً دارا مي باشند.مثل مخمل زيرا خواب پارچه از يك جهت نور را جذب و از جهت ديگر آن را دفع مي كند.
  • پارچه هاي ضخيم وخشن-پارچه هاي نازك و لطيف:
    پارچه هايي با سطح ضخيم و خشن قطر بيشتري به اندام پوشنده لباس مي دهند و او را درشت تر از آنچه هست نمايان مي سازند.
  • پارچه هاي آهار دار:
    چون روي تن نمي خوابند خطوط اندام را از آنچنان كه هست نمايان نمي سازند و اندام را درشت تر جلوه گر مي سازند.
  • پارچه هاي چسبان:
    اين نوع پارچه ها داراي دو خاصيت مي باشند.هرگاه آنها را بصورت مستقيم يا استوانه اي شكل بدوزيد خطوط خارجي اندام را به وضوح نشان داده ايد.براي مثال لباسي از جنس ژرسه چسبان پوشنده لاغر را لاغر تر و پوشنده چاق را چاق تر نشان مي دهد. در حالي كه شخص لاغر هرگاه پارچه ژرسه را بصورت مدل هاي چين دار يا دراپه به كار ببرد بسيار برازنده تر خواهد شد.
  • پارچه هاي بدن نما:
    با وجود اينكه اين نوع پارچه ها را مي توان چين دار و دراپه دوخت ولي با استفاده از اين نوع پارچه ها خطوط اندام كاملاً واضح و مشخص به چشم مي آيند و بنابراين عاقلانه نيست براي پنهان كردن لاغري يا چاقي بيش از حد از آن استفاده شود.

برش پارچه ها

براي برش هر پارچه اي لازم است كه راه پارچه به موازات خطوط طولي بدن قرار گيرد. اما در مواردي كه به واسطه طرح پارچه مي خواهيم قسمتهايي مثل لكه بالاي پيراهن را برعكس ببريم بايد اطمينان داشته باشيم كه آن قسمت بعد از شستشو آب نمي رود و چنانچه پارچه آبرفت داشت پارچه را باید قبل از برش آب كشيد.
به طور كلي تمام پارچه هايي كه در بازار موجود مي باشند در سه چيز مشتركند و آن داشتن راه و بي راه و اريب مي باشد بجز چند مورد معمولاً پارچه ها در راه كش نمي آيند اما در بي راه كمي كشيده مي شوند. و تمامي پارچه ها دراريب كاملاً كش مي آيند راه پارچه كه همان طول پارچه مي باشد خطوطي به موازات حاشيه و يا تركي پارچه را مي گويند و نخ هاي تار كه داراي مقاومت بيشتري مي باشند در آن تنيده مي شوند. بي راه پارچه كه عرض پارچه مي باشد بطور عمودي راه پارچه را قطع مي كند و نخهايي با عنوان پود كه نسبت به تار داراي مقاومت كمتري مي باشند در آن تنيده ميشوند، كه البته پيدا كردن بي راه هر پارچه براي برش لباس بسيار ضروري مي باشد.
براي پيدا كردن بي راه پارچه ها آنها را به دو گروه تقسيم مي كنيم، پارچه :آهار دار و لخت براي برش اريب، پارچه بايد كاملاً به طور صحيح روي ميز پهن شده باشد.
برای برش پارچه های آهاردار با تا زدن پارچه به نحوي كه دو حاشيه كاملاً روي هم قرار گيرد و پارچه داراي پيچ خوردگي نباشد به وسيله خطوط عمود يك سطح مستطيل و يا يك گونياي بزرگ خطي را كه در ابتداي پارچه به صورت دو لا روي هم قرار گرفته و بر حاشيه عمود مي باشد بدست مي آيد.
اما پيدا كردن بي راه در پارچه هاي لخت به دو صورت انجام مي پذيرد در روش اول با زدن يك چرت در حاشيه پارچه مي باشد روش دوم در پارچه هايي كه معمولاً جر نمي خورد كشيدن يك یا دو نخ از پود پارچه مي باشد.كه با كشيدن آن خطي در پارچه مي افتد . بايد به خاطر داشته باشيم كه در اين هر حالت اگربخواهيم پارچه را با قد بخصوص برش بزنيم اگر حاشيه در يك طرف جمع شده باشند از همان طرف اندازه می كنيم.
پارچه هايي را كه خواب دارند مثل مخمل و جير و بعضي از ساتنها و بعضي پارچه هاي پشمي، حتماً بايد هنگام برش به يك طرف يعني رو به پايين خواب پارچه الگوها را پهن كرد. در غيراين صورت وقتي لباس آماده شد تكه هايی که به راه درست بريده نشده به خاطر اینکه راه ها ی پارچه ها با هم همخوانی ندارند و سایه می اندازند به تيرگي مي زند و پارچه هاي براق مات ديده مي شوند.
همينطور در پارچه هاي گل دار و طرح داري كه گل و طرح آن به يك طرف مي باشد حتماً لازم است لباس طوري برش بخورد كه گلها و طرح پارچه به طرف بالا باشد. نكته مهمي كه بايد در مورد پارچه هاي لخت به خاطر بسپاريم اين است كه هنگامي كه راه پارچه برش خورده به صورت ريش ريش باشد لازم است براي پهن كردن پارچه بي راه آنرا پيدا كنيم.
ما اكثر پارچه ها را بصورت دولا برش مي زينم. اما در مواردي مثل مانتوهاي سايز بالا براي اينكه مصرف پارچه پايين بيايد آنها را به صورت باز و يك لا برش مي زنيم.

برش قرينه

هنگامي كه پارچه بصورت باز بريده مي شود لازم است براي قسمتهايي كه بصورت قرينه يا جفت نياز داريم براي برش دوم الگو برگردانده شود تا تكه هاي لباس با هم قرينه و جفت گردند در غير اين صورت مثلاً دو آستين و دو قسمت پيش براي يك طرف بريده مي شود.

اولين چرخ خياطي ساخته چه كسي است ؟

اولين چرخ خياطي ساخته شخصي به نامتاميس سنت انگليسي است . وي ماشيني در سال 1790 به ثبت رسانيد كه كارش بسيار شبيه به دوخت زنجيره اي زمان ما بود . البته هدف از ساخت اين ماشين بيشتر دوختن چيزهاي چرمي بود . اما هرگز اين وسيله مورد استفاده قرار نگرفت و مخترع اين اثر از اختراع خود سودي نبرد . تا اينكه در سال 1830 يك خياط فرانسوي فقير كه بارتلمي تيمونيه نام داشت موفق شد با ذوق و ابتكار خلاقانه خود چرخ خياطي را بسازد كه بسيار شبيه چرخهاي خياطي امروزي بود . بعدها اين وسيله در فرانسه مورد استقبال مردم قرار گرفت ولي گروهي از كارگران كه وجود اين اختراع را باعث كسادي كار خود مي ديدند شبانه به كارگاه بارتلمي حمله كرده و همه چرخهاي خياطي او را نابود كردند و بارتلمي از غصه و فقر جان خود را از دست داد . همزمان با اين اتفاق مرد ديگري در نيويورك بنام والترهنت چرخ خياطي ديگري را ساخت . اين چرخ داراي سوزني بود كه همانند سوزنهاي امروزي چرخ خياطي سوراخي كوچك در نوك خود داشت كار اين سوزن ، زدن كوكهاي رُز(كوك هاي رُز كوك هايي است كه با چند بار پيچيدن نخ دور سوزن ايجاد مي شود و به شكل گلبرگ هاي رُز روي پارچه قرار مي گيرد. ) بود . يعني با نخ حلقه اي ميان پارچه مي زد و سپس حلقه ديگري آمده در حلقه اول مانند زنجير قفل مي شد . با همه اينها هنت هرگز موفق نشد كه اين اختراع خود را به ثبت برساند . تا روزگاري كه افتخار ثبت نخستين چرخ خياطي نصيب الياس هاو شد . همچنين آيزك سينگر نيز يك چرخ خياطي را در كشور آمريكا به ثبت رسانيد . آنگاه دعواي مفصلي بين سينگر و الياس هاو برسر اين موضوع كه حق تقدم با چه كسي است درگرفت . سرانجام هاو توانست در اين نزاع پيروز از ميدان بيرون رفته و از هر چرخ خياطي كه به بازار مي آمد حق امتياز به سود خود دريافت نمايد .

 

 

 

 

 تاريخچه هنر خياطي

در زمان گذشته پارچه را روي اندام افراد قرار داده و فرم دلخواه در مي آوردند و با كوك و سنجاق زده و اقدام به دوخت مي كردند، يا برخي بر حسب تجربه و بدون الگو لباس را برش زده كه نياز به چندين پرو داشت. رفته رفته با پيشرفت علم و تجربه متدهايي تدوين و بصورت كلاسيك در كشورهاي مختلف رايج گرديد. متد گرلاوين، متد فرانسوي، متد ژاپن، متد متريك و متد مولر آلماني. دو استاد فن خياطي به نامهاي ويونت Vionnet و شانل Shanel كه حساسيت و استعداد خاصي نسبت به زيبايي شناسي و مسايل اجتماعي داشتند تغييرات خطوط اندام و بدن را كشف كردند. با آنكه تعبير و تفسير اين دو طراح متفاوت بود ، اما آنان را بايد بوجود آورنده و مخترع اصلي لباس ساده و راحت امروز دانست.از آن جا كه پوشيدن لباس يك ضرورت است هر كس اين دين را نسبت به خودش احساس مي كند كه ظاهر خود را به خوش آيند ترين شكل ممكن به جهانيان عرضه كند .بنابراين پوشاك بايد رنگ و طراحي هنرمندانه و زيبا داشته باشد و هم آهنگ با شرايط محيط و باب روز باشد . پديد آمدن پوشاك امري تصادفي و خواستني نبوده است . بلكه بر مبناي تفكرات و نياز هاي اقليمي ، مادي و معنوي اقوام به وجود آمد ، شكل گرفت و تحول يافت .
پوشاك باستان در قرون وسطي جاي خود را به شكل ظاهري شكوهمند داد. در عهد رنسانس پر زرق و برق شد و صورتي تجملي پيدا كرد و سپس در عصر نوين شكلي نامشخص و رمز گونه به خود گرفت . زمينه هاي شغل مزون لباس عروس و نامزدي _ توليدي لباس و فروش آن _ چرم دوزي _ آموزش الياف سنجي_ دبيري در اين رشته _ طراحي لباس_ طراحي صحنه در صدا و سيما _ طراحي اندام _ توليد لباس بچه گانه _ زنانه دوزي _ مردانه دوزي _ دوختهاي تزئيني _ خانه داري عمومي از جمله شغلهاي مرتبط با رشته مذكور مي باشد. هدف و معرفی کلی رشته لباس ازجمله ضروریات اولیه بشری می باشد و امروزه با پیشرفت تکنولوژی صنایع دوخت و بافت تهیه پوشاک دارای دو بعد صنعتی و تجاری است. هنر ظریف خیاطی از دیرباز درایران به عنوان یک هنر اصیل همیشه مورد توجه بوده است .تنوع طرحها و ر نگها و مدلها درمناطق ایران نیز گویای این مطلب است. فراگیری این فن نه تنها گامی ملی درجهت خودکفایی است بلکه هنری است که زندگی فردی را هم اراسته می نماید .
خیاطی یکی از هنرهای زیبا و صنعتی است که هم به شکل خانگی و هم به شکل صنعتی کاربرد دارد و امروزه علاوه بر اینکه در خانه به عنوان یک مهارت محسوب می شود، می تواند به عنوان یک ابزار اقتصادی و همچنین عامل صرفه جویی در وقت نیز محسوب گردد. چراکه به عنوان مثال تهیه و دوخت یک کیف دستی علاوه بر لذت استفاده از هنر دست خویش برای آدمی عامل اصلی در صرفه جویی اقتصادی و زمانی نیز بشمار می آید. اصول مقدمات خیاطی عبارت است از شناخت کار و بکار گیری صحیح ابزار و لوازم اولیه و تبدیل آن به طرح و لباس مورد نظر. بنابراین خیاط به کسی گفته می شود که با استفاده از لوازم و وسایل اولیه کار بتواند یک طرح مورد نظر را به بهترین شکل به یک لباس مناسب تبدیل کند.

ابزار و لوازم خیاطی

  • میز کار : ارتفاع آن بین 90 تا 110 سانتی متر است و سطح ان صاف و محکم است. و طول و عرض آن بستگی به فضای اطاق یا سالن دارد.
  • کاغذ برش : کاغذ های رنگی یا سفید بدون خط که برای برش الگوها استفاده می شود.
  • علامت گذار ها: شامل مداد برای رسم الگو، مل یا صابون خیاطی برای رسم خطوط اطراف الگو روی پارچه ، رولت برای انتقال طرح الگو روی پارچه استفاده می شود و کاربن خیاطی که حرکت چرخشی رولت را به قسمت زیزین پارچه منتقل می کند.
  • وسایل اندازه گیری: شامل سانتی متر یا خط کش ساده که برای اندازه گیری استفاده می شود، گونیا برای اندازه گیری به شکل زاویه قائم کاربرد دارد، خط کش تی که برای رسم خطوط موازی استفاده قرار می گیرد و پیستوله که برای رسم خطوط منحنی کاربرد دارد.
  • وسایل دوخت دستی: شامل سوزن دوخت معمولی که انواع مختلف با ضخامت های متفاوت دارد، سوزن گلدوزی، سوزن ته گرد که معمولا هنگام الگو برداری استفاده می شود سوزن نخ کن وانگشتانه.
  • قیچی : که یکی از ابزارهای ضروری خیاطی است ونسبت به نوع پارچه دارای ضخامت متفاوت است.
  • بشکاف: که برای شکافتن درزهای ظریف به کار می رود.
  • نخ: که دارای انواع متفاوت می باشدو شامل انواع نخ کوک، نخ پلی استر و نخ پنبه ای و نخ ابریشمی است.
  • چسب : جالباسی، پوشش نایلونی لباس، لایی و ... چرخ خیاطی و ...

انواع چرخ خیاطی

  • چرخ خیاطی دستی: رایج ترین نوع چرخ خیاطی خانگی می باشد و برای دوخت و دوز های ساده کاربرد دارد.
  • چرخ خیاطی الکتریکی ساده : مدل پیشرفته چرخ خیاطی های قدیمی می باشد و امکانات زیادی برای راحتی کار برروی آنها نصب شده است.
  • چرخ خیاطی صنعتی : همانطور که از نامش مشخص است در فعالیت های تولیدی و صنعتی کاربرد دارد.
  • چرخ خیاطی راسته دوزی : که به همین منظور راسته دوزی طراحی شده و دارای نوع طرفه می باشد.

معرفي انواع لباس

  • لباس عروس:
    لباس هاي عروس مخصوص عروس در شب عروسي بوده .رنگ آن سفيد و از جنس ساتن،تور،حرير،تافته،گيپور ، دانتل و... قابل تهيه مي باشد و ميتوان بالاتنه آن را آستين دار،ركابي ،بند دار،دكلته و دامن آن را پرنسسي(پف دار )،دنباله دار،راسته ،والان دار و ... دوخت كه بر حسب مدل بصورت بلوز(تاپ)دامن يا پيراهن مي باشند. انتخاب جنس و مدل لباس عروس بستگي به اندام عروس ،سليقه و مد روز دارد.لباس هاي عروس غالباً با كار دست از جمله منجوق دوزي،مليله-سرمه دوزي،مرواريد دوزي و همچنين تزئين با روبان يا گل همراه بوده و مي توان در تهيه آن از خلق پارچه كمك فراوان گرفت.لباس هاي عروس عمدتاً با استفاده از ژپون و يا دوخت دو يا چند دامن روي هم بصورت پف دار در آمده و تفاوت خاصي با لباس هاي شب پيدا مي كنند. معمولاً لباس عروس با استفاده از دستكش،تور سر(شيفون)، كلاه ،كيف و يا چتر جذابيت بيشتري مي يابد كه انتخاب آن به مد روز بستگي دارد.
  • لباس نامزدي:
    لباس نامزدي مخصوص عروس در شب نامزدي بوده و معمولاً مشابه لباس عروس با اندكي تفاوت مي باشد.بطوري كه از رنگهاي شاد و روشن و يا متناسب با مد روز بوده،مقدار كار دست و تزيينات روي آن از لباس عروس كمتر و ساده تر است.لباس نامزدي هم مي تواند بصورت تاپ دامن يا پيراهن باشد.دامن آن دنباله دار يا پف دار است.برخي از لباس هاي نامزدي با دستكش يا كلاه همراه است.
  • لباس شب:
    لباس هاي شب دسته وسيعي از لباس ها به لحاظ جنس ، رنگ و مدل مي باشند كه انتخاب آن به اندام و سن پوشنده و زمان و مكان و نوع مجلس بستگي دارد.معمولترين پارچه ها براي تهيه لباس هاي شب عبارتند از: ساتن،تافته،كرپ،حرير،گيپور،پارچه هاي كار دست،لمه و ... كه مي توانند ساده يا طرح دار باشند.مدل لباس هاي شب هم بصورت بلوز دامن،تاپ دامن،انواع پيراهن مي باشد.بالاتنه لباس هاي شب آستين دار (بلند و كوتاه ) ،ركابي ، بند دار و يا دكلته بوده و دامن آن ميدي يا ماكسي ، راسته،فن،كلوش و ... مي تواند انتخاب شود.
  • كت و دامن-كت و شلوار:
    كت همراه با دامن يا شلوار در مجالس رسمي تر پوشيده شده و كت ها معمولاً از جنس ساتن،كرپ،حرير و ... تهيه شده و انتخاب رنگ و طرح پارچه آن به سن و اندام پوشنده و مد روز بستگي دارد.در برخي مدل هاي كت دامن و كت شلوار به جهت باز بودن يقه و يا مدل لباس از تاپ متناسب با لباس استفاده مي شود.آستين كت هاي مخصوص مهماني رسمي بلند و آستين كت هاي مخصوص مهماني هاي عصرانه مي تواند كوتاه انتخاب شود.همچنين انتخاب مدل يقه كه مهمترين قسمت كت مي باشد بستگي فراوان به اندام پوشنده و جنس و طرح پارچه آن دارد.كار دست يا تزئينات با روبان يا گل و يا خلق پارچه عموماً بر روي يقه ، لبه يا مچ آستين و گاهي بر روي خط كمر (و لبه تاپ در صورت داشتن تاپ ) و متناسب با آن بر روي دامن انجام مي گيرد.مناسب ترين ست براي كت دامن كلاه و كيف مي باشد كه شباهت تزئينات آن با كت دامن زيبايي لباس را افزايش مي دهد.در كت دامن و يا كت شلوارهاي پاييزه و زمستانه استفاده از چكمه يا نيم بوت نيز به پوشنده جلوه مي دهد.استفاده از دو رنگ پارچه و يا پارچه هاي ساده و طرح دار و يا دو جنس متناسب با هم در صورتي كه با توجه به شرايط پوشنده انتخاب شود زيبايي كت دامن يا كت شلوار را چند برابر مي كند.

 


مطالب مشابه :


چگونه بپوشیم

و تورهای کارشده ( دانتل- گیپور و ....)میشه نام برد که با توجه به مدل لباس انتخاب میشه.اگر از پارچه های طرح دار استفاده میکنید حتما از جنس حریر یا سیلک و یا ابریشم باشه . چون پارچه های طرح دار نخی فقط مناسب پیراهن راحتی یا پیراهنیه که توی یک ...




مطالب کمک درسی پودمان ۱۰ پوشاک

انعكاس نور روي اين پارچه ها نيز متفاوت است و در انتخاب آن بايد دقت كرد،زيرا پارچه هاى براق به جهت انعكاس نورزياد،اندام را چاقتر از آن چه هست نشان مى دهند. ميزان سن. رنگ اگر متناسب با طرح پارچه، مدل لباس و سن افراد انتخاب شود بر متانت و برازندگي ...




انواع الیاف و تاریخچه خیاطی

از نخ فیلامنت برای تهیه جوراب ساق بلند ، آستری ، مایوی شنا ، لباس ورزشی ، پارچه دانتل ، بارانی ، پوشاک پلیسه دار ، پارچه های کشباف استفاده می شود . · پلی استر - Polyesters: پلی استر کاملاً مصنوعی است . مقامت فوق العاده ای در ...




تکه‌های دانتل، یراق‌های گیپور و کمی خلاقیت

همان‌طور که می‌دانید این روزها لباس‌های ساده با یقه‌های کارشده دوباره روی کار آمده‌اند! دستبند فقط همین! این هم یک دستبند که ترکیبی است از یک تکه پارچه دانتل، یک مهره‌شیشه‌ای و 2 حلقه ساده! تنها نکته‌ مهم در مورد ساخت آن هم اینکه وقت انتخاب سراغ تکه‌هایی ...




نمونه سوالات شب وعروس

21 – برش زدن پارچه گیپور باید با توجه به ................. انجام گیرد. الف ) طرح گل و حاشیه گیپور ب ) مدل لباس و بافت و طرح گل. ج ) طرح گل و تزئینات آن د ) طرح گل ها و حاشیه و مدل لباس. 22 ) برای برش پارچه هایی که رد سنجاق روی آنها می ماند باید از چه وسیله ای استفاده کرد ؟ الف ) وزنه برش ب ) چسب نواری ج ) کوک شل د ) همه موارد. 23 - پارچه های .............. را قطعاً باید با آستر دوبل شود. الف ) گیپور – حریر کش ب ) گیپور – دانتل ج ) گیپور - ساتن د ) دانتل - ساتن. 24 - اوزمان طبیعی از ............ به وجود می اید.




انواع پارچه

4- از نخ فیلامنت برای تهیه جوراب ساق بلند ، آستری ، مایوی شنا ، لباس ورزشی ، پارچه دانتل ، بارانی ، پوشاک پلیسه دار ، پارچه های کشباف استفاده می شود . پلی استر – (Polyesters) : 1- پلی استر کاملاً مصنوعی است . 2- مقامت فوق العاده ای در برابر ...




برچسب :