زندگینامه استاد هادی میرمیران

رویکردشکلی در تحلیل کارهای معماری هادی میر میران <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

آثار معماریمیر میران را می توان در سه گرایش شکلی دسته بندی کرد: استفاده از دیاگرام فرم آثار معماریمیر میران درپروژه های ابتدای دهه ی هفتاد خورشیدی ، از این روش در طراحی کارهای معماری خوداستفاده کرده است. در این روش، او با انتخاب دیاگرام فرم یک اثر معماری ، طراحی راآغاز کرده _ یا به تعبیر بهرام شیردل، معماری را از معماری شروع می کند_ و در روندطراحی ، گاهی پروژه تا آخر تحت تأثیر همان دیاگرام اولیه باقی مانده و گاهی دچارتغییرات شگرفی شده است. درپروژه ی کتابخانهی ملی ایران( دی ماه 1373)که به فاصله زمانی اندکی نسبت به پروژهفرهنگستان ها طراحی شد، یکباره دیاگرام فرم طرح متحول می شود. البته این تحول دراثر آشنایی میر میران با شیردل و تأثیری که از او می گیرد ، حاصل شده است. گفته شده " او از شکل تجرید شده ی دماوند در ایجاد فرم طرح خود استفاده کرده است اما به نظرمی رسد دیاگرام فرم این پروزه تحت تأثیر پروژه ی سر در ورود به یک غار باستانی اثرماسیمیلیانو فوکساس است. البته پروزه ای که در نهایت خلق شده، دارای شکلی منحصر بهفرد است و به تعبیر بهرام شیردل از معدود پروژه های ان مسابقه بود که قابل مطرح شدندر عرصه ی بین المللی است. پروژه ی دیگری که در این گروه قرار می گیرد،مجمو عه ی ورزشی رفسنجاناست. این پروژه هم تحت تأثیر دیاگرام فرم یک یخچال سنتی است که در نزدیکی ساختگاهطرح قرار دارد. این پروژه تفاوت شکلی زیادی با یخچال مورد نظر ندارد، بلکه تفاوتعمده در تغییر کاربری و مصالح ساختمانی ان است ، بنابراین خلاقیتی برای آفرینش فرممعماری صورت نگرفته است. استفاده از دیاگرام فرم اثارهنری و طبیعتدر این مرحله میر میران با استفاده از فرم های موجود در طبیعتیا آثار هنری موجود شروع به طراحی کرده اما، در روند طراحی، کاملاً از آنها فاصلهگرفته و به پروژه ای با دیاگرام متفاوت دست می یابد. او درپروژه ی موزه ی ملی آبایران(1374)از خواص شکلی دو عنصر آب و خاک استفاده می کند و بهاصطلاح تر و خشک را با هم می بیندو به انها تجسم می بخشد. فرمی که در نهایت خلق شدهبسیار بدیع است و ارتباط عمیقی با ساختگاه پروژه دارد. اثر دیگری که در این گروهقرار می گیرد،پروژه ی بانک توسعه صادراتایران (1376)است. ذیاگرام فرم پروژه از مکعبی شکل گرفته است کهشکافی در آن قرار دارد و یاد آور فرم گاو صندوقی است که درش اندکی باز مانده است. همچنین به نظر می رسد پوسته ی خارجی پروزه تحت تأثیر اثری از رابرت اسمیتسان بناماستارتی پندنتی (1988) است. استفاده از دیاگرام دوفرم و فضای بینابیناین دیاگرام را می توان در آثار گذشته ی میرمیران هممشاهده کرد، اما در چند پروژه ی متأخر نقش اساسی را در ساماندهی پروژه ها به عهدهمی گیرد. خصوصیت اصلی این فضای بینابینف ترکیب شدن با فضاهای عمومی و شهری است و بهنظر می رسد میرمیران در این آثار به زبان شخصی ویژه ایدست یافته و دیاگرام فرمجدیدی ازآن حاصل شده است. پروژه ی کانونوکلای دادگستری تهران(1374_1380)از جمله آثاری است که در آن ازدیاگرام دو فرم و فضای بینابین استفاده شده است. این پروژه هم مانند پروژه یکتابخانه کانسای از مکعبی تشکیل شده است که یک فضای تهی به صورت مورب آن را بریدهاست. القای فرم ترازو به عنوان دیاگرام فرم اولیه ، تاثیر بسزایی در معلق وانمودندو قسمت حجم داشته است و باعث شده فرم ها در طرفین فضای بینابین بصورت معلق به نظرآیند. میر میران درپروزه یتوسعه حرم حضرتمعصومه (1378)هم از این دیاگرام استفاده می کند. دیاگرام فرمپروزه از دو حجم،یکی بزرگ و دیگری کوچک با فضایی بینابین آنها شکل گرفته است. فضایبینابین گذری شهری است که مردم را به طرف سمت مجموعه هدایت می کند. در شکلگیری فرماین پروژه، منابع دیگری مانند : الهام از " موج هایی که در اثر وزش باد در شن هایکویر و یا آب دریاچه پدید می آید" و برداشتی از جریان معماری نواری هم تاثیر داشتهاست. دیاگرام مورد بحث درپروژه یسفارتایران در فرانکفورت (1379)به اوج بیان شکلی خود می رسد. در اینپروژه هم فضای بینابین به گذری عمومی تبدیل شده و هم به رابطه ی شهر و معماری توجهیویژه شده است. سرانجام جالب است بدانیم که دیاگرام فرمی که میرمیران در این پروژهها از آن استفاده کرده است در دوره ی ایلامی برای ساماندهی معابد مورد استفاده قرارمی گرفته است. در نمونه های ایلامی راه موربی که به درون معبد وارد می شد، فضا رابه سه قسمت تقسیم می کرد.

برگرفته از فصلنامه ی شارستان _ شماره 3 و 4 بهار و تابستان 1383

پروژه های استاد میر میران:

1- اسكیس های اولیه و تصاویری از كتابخانه ملی

<?xml:namespace prefix = v ns = "urn:schemas-microsoft-com:vml" />

 

 


مطالب مشابه :


دیاگرام

معماری واقعيتي است از جنس زندگی. دیاگرام. دیاگرام در بیکرانه زندگی دو چیز است




فضاها و دياگرام روابط فضا ها...(طراحی معماری 3)

Architecture - فضاها و دياگرام روابط فضا ها (طراحی معماری 3) - گذری بر معماری




زندگینامه استاد هادی میرمیران

رویکرد شکلی در تحلیل کارهای معماری هادی میر استفاده از دیاگرام فرم آثار معماری میر میران




دیاگرام های بیمارستان

معماری - دیاگرام های بیمارستان - + نوشته شده در سه شنبه ۱۰ اسفند۱۳۸۹ساعت 18:48 توسط مرتضی




سید هادی میرمیران

راهبردهای طراحی در معماری آنها تحلیل می شود.منظور از دیاگرام در این مقاله ، خلاصه ی فکر




پروژه رساله دیاگرام استاندارد هتل

پروژه رساله دیاگرام ۱۳ ص ۱۸۱۸ - سلسله مراتب در معماری اسلامی ۲۵ اسلاید




رويكرد شكلي به معماري هادي ميرميران و بهرام شيردل

معماری معماری - رويكرد شكلي به معماري هادي ميرميران و بهرام شيردل - ارزش انسان به اندازه




تصاویر ماکت و دیاگرام فرمال همکلاسی های عزیز

معماری - تصاویر ماکت و دیاگرام فرمال همکلاسی های عزیز دست در دست هم دهیم به مهر




برچسب :