پاسخ به سوالات متون فقه 2 از کتاب لمعه دمشقیه


                               پاسخ به سوالات متون فقه 2 از کتاب لمعه دمشقیه       طرح چند سئوال 1 ـ در متون آمده بود  (و یعتبر فی العقد الكمال) با توجه به این عبارت ، آیا كسی كه مست است ، اگر عقد نكاح انجام دهد ، این عقد باطل است یا غیر نافذ است و آیا پس از برطرف شدن مستی می تواند این عقد را تجویز كند یا نه ؟ پاسخ : معتبر است در شخصی که عقد می خواند (عاقد) ، کمال ( بالغ ، عاقل و رشید باشد ) و کسی که مست است عقد وی باطل است ولو اینکه پس از رفع مستی عقد قبلی را تجویز بکند .   2- چه كسانی برای فرزند صغیر یا دیوانه ، ولایت در نكاح دارند ؟ پاسخ : در امر نكاح برای فرزند صغیر و دیوانه پدر و جد پدری ولایت دارند .   3- با توجه به عبارت ( عقد النكاح یقف علی الاجازه من المعقود علیه او ولیه و لا یبطل علی الاقرب ) نكاح فضولی می تواند صحیح یا نافذ باشد یا خیر ؟ و اگر بگوییم نكاح فضولی پس از تجویز صحیح است ، زن و شوهر از چه زمانی ، زن و شوهر خواهند بود ؟ از زمان پذیرفتن عقد فضولی یا از زمان عقد؟ پاسخ : (این عبارت در صفحه 139 لمعه دمشعیه قسمت السادس میباشد ) اگر چه استاد درخصوص این عبارت توضیحی نداده است ولی  عقد فضولی نافذ نیست ، یعنی نیاز به رضایت و اجازه بعدی دارد . آن دو وقتی زن و شوهر می شوند که هر دو این عقد را تجوز نموده و اجازه نمایند . (عقد وقتی محقق میگردد که شخص اصیل تجویز كند عقد را )   4- این عبارت را معنی كنید و توضیح دهید : ( لو زوج الفضولی الصغیرین فبلغ احدهما و اجازه ثم مات و بلغ آخر و اجازه حلف علی عدم سببیه الارث فالاجازه و ورثه ) پاسخ : معنی : اگر شخص فضولی ، دختر و پسر صغیر ( هر دو کودک باشند) را به عقد هم در آورد و یکی از آنها به سن بلوغ بررسد و تجویز بکند این عقد فضولی را ، اما پس از تجویز بمیرد و بعدا دیگری به سن بلوع برسد و این عقد را تجویز بکند ، باید قسم هم بخورد به این علت که ارث سبب این ازدواج نبوده است. توضیح : این كه هر دو طرف عقد صغیر بودند بنابراین در زمان صغارتشان نمی توانستند این عقد را رد و یا تجویز كنند . ولی یكی از آنها فرقی ندارد دختر یا پسر به سن بلوغ و كمال كه رسید اقرار از طرف او نافذ بود و قبول كرد و این عقد فضولی را اما ان یكی چون صغیر است باید ما صبر كنیم تا آن هم به سن بلوغ برسد. اگر آن زنده بود و به سن بلوغ رسید یا رد می كند یا تجویز . اما اگر این شخص كه اجازه داده حالا یا دختر بود یا پسر پس از قبول كردن این نکاح فضولی فوت كند بعد از فوت او طرف دیگر دختر یا پسر به سن بلوغ یا كمال برسد او هم ازدواج را قبول كند چه بسا قبول این شخص با این انگیزه بوده كه زن و شوهر می شوند و این كه زنده است می تواند از آن متوفی ارث ببرد بخاطر این قبول كرده و شاید اگر زنده بود قبول نمی كرد.اینجا برای اینكه چنین شبهه ای از بین برود فقها گفته اند این فرد دومی كه بعد از مرگ آن فرد اولی كه اجازه داد و عقد را قبول می كند باید سوگند هم بخورد كه انگیزه پذیرش این عقد ارث بردن نبوده بلكه واقعاً از این ازدواج راضی بوده است   5-  با توجه به عبارت زیر بگویید اگر زنی مردی را شیر بدهد و شیر این زن خود به خود به وجود آمده باشد ، آیا بین این زن و این فرزند ذكوری كه او را شیر داده ، حرمت رضاعی به وجود می آید یا خیر ؟ (و یحرم بالرضاع ما یحرم بالنسب به شرط كونه عن نكاح) پاسخ : معنی متن : و حرام می شود بر اثر شیر خورن كسانی كه حرام هستند از ناحیه نسب شرط است كه شیری كه به این بچه داده می‏شود ، ناشی از نكاح باشد پس آن زن و آن کودک با هم محرم نمی شوند چون شیر حاصل نکاح نبوده است .     6-  با توجه به عبارت زیر ، اگر مردی زنی را در عده نكاح كند و زن به مرد بگوید كه در نكاح نیستم و بعد معلوم شود كه در عده بوده آیا این زن نسبت به این مرد ، حرام می شود یا نه و آیا چنین عقدی باطل است یا نه و آیا پس از گذشتن عده ، این مرد می تواند با این زن ازدواج كند یا خیر ؟ من تزوج امراة فی عدتها بائنتا كانت او رجعیه عالماً بالعده و التحریم بطل العقد و حرمت ابداً پاسخ : معنی متن : كسی اگر ازدواج بکند با زنی كه آن زن در عده است خواه عده ناشی از طلاق باین باشد یا طلاق رجعی در حالی كه می داند آن زن در عده است و می داند حرام است ازدواج با زنی که در عده است ، آن زن بر او حرام است و عقد او باطل است و حرام مؤبد می شود توضیح : ازدواج با زنی كه در عده است ) زن معتده ( حرام است چرا كه این زن به منزله زن شوهردار است . اگر مردی با زنی كه در عده است ازدواج كند : اگر بداند این كار حرام است و بداند كه این زن در عده است ، این عقد باطل است و این زن بر او حرام معبد می شود . اگر یكی از دو مورد مذكور را نداند  :  ـ اگر نزدیكی كند باز هم زن بر او حرام مؤبد خواهد شد . ـ اگر نزدیكی نكرد ، عقد باطل است ولی حرام مؤبد نخواهد شد .   7- در عبارت ( و تحرم الملاعنة ابداً ) مقصود از ملاعنه چیست و مقصود از حرمت ابدی چه می باشد؟ توضیح دهید . پاسخ : معنی متن : حرام می شود زنی كه با او لعان شده به صورت همیشگی (ابدی) اگر مردی به زن خود اتهام زنا بزند به همراه زن خود به نزد قاضی می روند و هر یك پنج بار قسم می خورند در بار پنجم می گویند لعنت خدا بر من اگر دروغ بگویم و با انجام این مراسم مرد و زن از یكدیگر جدا می شوند و بر یكدیگر حرام مؤبد خواهند شد . به زنی كه با او لعان شده ملاعنه میگویند . منظورو از حرمت ابدی : برای همیشه و تا ابد با هم محرم می شوند و نمی توانند با هم ازدواج کنند (مثل خواهر و برادر می شوند)   8- اگر یكی از زن و مرد مسیحی كه در زمان مسیحیت به عقد یكدیگر در آمده اند ، مسلمان شود ، چه حكمی دارد ؟ با توجه به متون فقهی مطالعه شده ، توضیح دهید . پاسخ : اگر شوهر زن مسیحی مسلمان شود ، نکاح آنها به قوت خود باقی است . اگر همسر مردی ، مسلمان شد، جدایی آنها منوط بر عده است . اگر دوره عده زن به سر آمد و مرد مسلمان نشد ، نکاح آنها از هم گسیخته می‏شود . ولی اگر در این مدت ، مرد مسلمان شد ، نکاح آنها به قوت خود باقی است .اما اگر پیش از نزدیكی ، زن مسلمان شد ، نیازی به طی شدن عده نیست و نکاح آنها باطل است . خلاصه مطلب : 1ـ اگر هر دو مسلمان شوند ، ازدواج آنان پابرجاست . 2ـ اگر مرد مسلمان شود و زن به دین خود بماند ، ازدواج آنان پا برجاست . 3ـ اگر زن مسلمان شود : نزدیكی صورت گرفته باشد ؛ باید منتظر طی شدن دوره عده زن باشند . اگر در این مدت مرد مسلمان شد ، ازدواج آنان پابرجاست و در غیر این صورت نکاح آنها گسیخته است .نزدیكی صورت نگرفته است ؛ به محض مسلمان شدن زن ، نکاح آنان گسیخته خواهد شد .                                                                             با آرزوی موفقیت   اگه دانشجویان گرامی اشتباه و یا غلطی در پاسخ فوق مشاهده نمودند ، ممنون می شم که پاسخ صحیح را به اینجانب ارسال فرمایند . با تشکر


مطالب مشابه :


جواب سوال درس متون فقه1 استاد ناکینی در بحث بیع سلف

فصل ششم از متاجر کتاب لمعه دمشقیه شهید اول جلد 1 [8] ولو شرط تاجیل بعض الثمن بطل فی الجمیع .




مباحث حقوقی لمعه دمشقیه: متن عربی (اعراب گذاری شده) با ترجمه ی فارسی فرهنگ اصطلاحات فقهی

مترجم عربی حرفه ای - مباحث حقوقی لمعه دمشقیه: متن عربی (اعراب گذاری شده) با ترجمه ی فارسی




کتاب متون فقه 1 تا 4 (لمعه دمشقیه)

جزوات دانشگاهی (دانشگاه بیرجند) حقوق - کتاب متون فقه 1 تا 4 (لمعه دمشقیه) - <-BlهقشogDescription->




دانلود شرح لمعه دمشقیه ( جلد 1.2.3.4.5.6 )

( تابش نورایثارگران) - دانلود شرح لمعه دمشقیه ( جلد 1.2.3.4.5.6 ) - نگذاریدپیشکسوتان جهادوخون درپیچ




تدریس کتاب ارزشمند شرح لمعه توسط استاد وجدانی،

یاران حضرت امام خامنه ای (مکتب المهدی) - تدریس کتاب ارزشمند شرح لمعه توسط استاد وجدانی، - این




پاسخ به سوالات متون فقه 2 از کتاب لمعه دمشقیه

دانشجویان حقوق نورطوبی - پاسخ به سوالات متون فقه 2 از کتاب لمعه دمشقیه - علمی،آموزشی، تحقیقی




برچسب :