گفتگو با میلاد دور باش , سازنده بازی های آندرویدی

هر روز بر تعداد كاربران تلفن هوشمند در ايران و جهان افزوده ميشود. با اين حال به نظر ميرسددر ايران اينوسيله بيشتر جنبه تجملي دارد و كمتركسي از تمام امكانات آن استفاده ميكند. از همينرو يكي از مشكلات برنامه نويسان و توسعه دهندگان ايراني، كمبود مشتري براي برنامكهاي كاربردي در حوز ه هاي جدي است. از سوي ديگر بازارك متوقع داخلي ميتواند سكوي پرتابي باشد تا توسعه دهندگان نرم افزارهاي ايراني بتوانند با شهامت و تجربه بيشتري به بازارهاي جهاني نگاهي بيندازند. شايد صنعت بازي بتواند راهگشاي اين مشكل باشد و زمينه را براي آشتي مردم با بخش هوشمند تلفنهاي همراه امروزي هموار سازد و همچنين دستمايه تمرين و كسب تجربه براي جوانان خلاق ايراني باشد. از اين رو بر آن شديم ضمن شناسايي چند بازي نويس ايراني براي محيطهاي اندرويد و آي.او.اس، با فرصتها و تهديدهاي اين حوزه بيشتر آشنا شويم. نفر اول فهرست نه چندان بلندبالاي ما آقاي ميلاد دورباش، نويسنده و توسعه دهنده بازي هليكوپتر نجات است كه بتازگي و با كمك دوست هم خوابگاهي اش اين بازي را براي سيستم عامل اندرويد منتشر كرده است. بازي جذابي كه نظرات مثبت زيادي را براي اين تيم دو نفره به ارمغان آورده است. 

99090009194936067847.png

چند سال داري و در چه رشته اي درس ميخواني؟

21 سال دارم، در اصفهان به دنيا آمده ام و در حال حاضر در رشته نرم افزار دانشگاه كاشان درس مي خوانم.

چه شد كه به فكر ساخت يك بازي افتادي؟

كاملا شانسي! من از دوران راهنمايي خيلي اتفاقي با برنامه نويسي آشنا و كم كم عاشق اين كار شدم. اين علاقه به برنامه نويسي در من ماند تا اين كه همين يك سال پيش يك روز در صندوق ايميلام با يك فايل 200 صفحه اي روبه رو شدم كه دوستم برايم فرستاده بود. آن فايل در حقيقت كتابي بود كه روش ساخت بازي براي سيستم عامل اندرويد را آموزش ميداد. بعد از اندكي مطالعه علاقه مند شدم هر طور شده يك بازي بسازم.

اولين بازي اي كه ساختي؛ همين هليكوپتر نجات بود؟

ابتدا اگرچه تمام آن كتاب را خوانده بودم ولي تجربه اي نداشتم تا يك بازي را تماما خودم بسازم. به همين دليل به سراغ يك بازي آنلاين خارجي رفتم كه تحت وب و در قالب فلش اجرا ميشد و تلاش كردم از روي آن الگو بردارم.

فايد ه اي هم داشت؟

در واقع عکس ها (texture ) و نوشته های آن به دردم میخورد تا بتوانم به كمك آن، بازي خودم را بسازم. براي اين كار عكسها و نوشته هايش را استخراج (دي كامپايل) كردم. با انجام يكسري تغييرات و اضافه كردن چند مرحله به نمونه خارجي، سرانجام توانستم اين بازي را به قول معروف بومي سازي كنم و آن را مطابق فرهنگ و عادتهاي جوانان ايراني بازنويسي كنم. اين بازي كه اولين تجربه من بود همين بازي هليكوپتر نجات است.

ساخت بازي چقدر زمان برد؟

حدود يك ماه. ولي در اين مدت به صورتفشرده روي آن كار ميكردم.

از چه برنامه هايي براي ساخت بازي استفاده كردي؟

از پلتفرم اُپن جي اِل(openGL)برای نمايش دادن (رندر كردن) گرافيك دوبعدي كمك گرفتم. براي برنامه نويسي نيز از موتور اَند اِنجين(andengine)  استفاده كردم. در حقيقت اين موتور كار برنامه نويسي دستي و زحمت آن را بسیار کاهش میدهد. از  eclipse هم برای برنامه نويسي جاوا كه در اندرويد به كار ميرود بهره گرفتم.

آيا تمام اين كارها را خودت به تنهايي انجام دادي؟

همه را نه؛ در واقع كار برنامه نويسي را خودم انجام دادم، اما زحمت طراحي را دوستم كه در دانشگاه با يكديگر هم اتاقي بوديم كشيد. در طراحي بازي خيلي دست نبرديم و از همان هسته نمونه خارجي استفاده كرديم، اما چهار مرحله كه در فضاي شهر اتفاق مي افتد را خودمان به آن افزوديم.

سخت ترين بخش از ساخت بازي چه بود؟

در واقع همه اش سخت بود، اما اگر بخواهم به سخت ترين مورد اشاره كنم مي توانم به ساخت و اضافه كردن يك طناب آويزان به هليكوپتر درون بازي اشاره كنم.

آيا توانستي از بازي ات درآمدي هم كسب كني ؟

 بله. براي اين كار از روش In-app یا همان پرداخت درون برنامه اي استفاده كردم. در حقيقت بازي من مجاني است و براي دانلود آن نيازي به پرداخت هزينه نيست، اما اگر بخواهيد يكسري امكانات و مراحل اضافه كه هيجان بيشتري هم دارد تجربه كنيد بايد هزينه اي را بپردازيد.

آماري هم از تعداد كاربران و درآمدي كه تا الان به دست آورده اي، داري؟

در حال حاضر بيش از صد هزار نفر هليكوپتر نجات را نصب كرده اند و من و دوستم توانسته ايم حدود يك ميليون تومان درآمد داشته باشيم.

فكر نميكني اگر در خارج از ايران يا حداقل در شهري مثل تهران بودي ميتوانستي درآمد بيشتري كسب كني؟

چرا، اگر خارج بودم كارم خيلي راحت تر مي شد، چون دسترسي آسان به گوگل پلي داشتم. اما فكر نمي كنم اين موضوع باعث شود كل اين كار را كنار بگذارم. ما در ايران بجز كلي سايت و وبلاگ براي عرضه برنامك، دو مرجع قدرتمند يعني كافه بازار و كندو را براي دريافت برنامكهاي اندرويدي داريم. فكر نميكنم كاربر گوشي تلفن اندرويدي در ايران باشد كه يكي از اين دو فروشگاه را روي دستگاهش نصب نكرده باشد. با استفاده از همين دو ماركت مي توان يك شبه كلي طرفدار و مشتري جمع كرد، مانند همان اتفاقي كه براي من افتاد. راستش براي تهران بودن يا شهرستان بودن هم با توجه به وجود اينترنت، ديگر چندان فرقي ندارد. من اينجا راحت ترم. به نظرم مشكل از جاي ديگري آب مي خورد. در واقع در حال حاضر شبكه پخش خوبي براي توزيع برنامك هاي تلفن هاي همراه هوشمند در ايران داريم، اما مشكل مان تعداد كم طرفداران و افراد خواهان برنامك و بازي است. افراد بسياري وجود دارند كه گوشي هوشمند دارند ولي هيچ استفاده اي از قابليت هاي بي شمار آن نمي كنند.

برنامه ات براي آينده چيست؟

فعلا برنامه اي براي ساخت يك برنامك ندارم، در حقيقت به بازي بيشتر علاقه دارم. دوست دارم بازيهاي بيشتري بسازم، منتها اين بار بازي اي كه از صفر تا صد آن را خودم بسازم و از يك نمونه خارجي تقليد نكنم.

اگر شما هم دوست داريد هليكوپتر نجات را روي گوشي هوشمند اندرويدي خود بازي كنيد ميتوانيد از كافه بازار این بازی را با حجم8/3 مگا بایت دريافت كنيد.


مطالب مشابه :


بازي‌هاي آموزشي دبستاني

در حقيقت بازي جزئي از زندگي انسان از بدو تولد تا زمان كار مي‌گيرند و بازي براي اين كار




بازيهاي كامپيوتري كودكان را مي توان كنترل كرد

گرفت يا براي زمان بيشتري براي وقتي كه "زمان بازي تمام كار به انحراف




قوانين شطرنج فيده

بازي فلش آنلاين آيا بازيكن براى اين كار دليل موجهى پوزيسيون بازى اصلى ، زمان ساعتها و




گفتگو با میلاد دور باش , سازنده بازی های آندرویدی

دوست هم خوابگاهي اش اين بازي را براي سيستم عامل بازي چقدر زمان براي اين كار




كامپيوتر چگونه شطرنج بازي مي‌كند؟

كامپيوتر چگونه شطرنج بازي مي‌كند؟ - معمای شطرنج ، شروع بازی ها و هزاران مطالب شظرنجی




بازي‌هاي آموزشي دبستاني (1)

در حقيقت بازي جزئي از زندگي انسان از بدو تولد تا زمان كار مي‌گيرند و بازي براي اين كار




برچسب :