اطلاعاتی درمورد طراحی

ريتم در طراحي
ريتم در طراحي :در مبحث ريتم و ضرورت آن در طراحي بايد اشاره كرد كه تنوع در طراحي كاملاً ضروري است.چنانچه اشياي مختلفي كه ترسيم كرده ايم اندازه يا حركت ثابت و كاملاً مشابهي داشته باشند و اصطلاحاً ريتم ساده و ثابتي را دنبال كنيم،يكنواختي به وجود آمده ،تمام زيباييهاي طرح را تحت الشعاع خود قرار خواهد داد.چنانچه مجموعه اي از اشياي ساده را در طي تركيب بندي هاي متفاوت بررسي كنيم ،متوجه انعكاس ريتم و حضور نوعي حركت حاكم بر كل اشياء مي شويم.با توجه به اندازه و فرم اشياء نسبت به يكديگر ،اين ريتم شكلهاي متفاوتي به خود مي گيرد.در طراحي،ريتم مورد نظر را مي توان درباره جنسيت اشياء ،حركت خطوطي كه اشياء را وابسته به يكديگر نشان مي دهد،و در نهايت بررسي بر روي حركت لكه هاي مختلف خاكستري سايه روشن و سپس همراه با حركت چين پارچه و فضاي اطراف آن به كار برد كه در واقع مكمل طرح بشود.براي تمرين پيشنهاد مي شود سوژه هايي را گرد آوري كنيد و با توجه به مشاهده آنها به صورت احجام يا سطوح ساده هندسي به مقايسه تك تك عناصر با هم بپردازيد طرحهايي را تهيه كنيد و به مطالعه محسنات و معايب:ريتمهاي ساده دنبال هم و در يك اندازه ،ريتم متغير بزرگ به كوچك و كوچك به بزرگ ،ريتم حلزوني ،مدور ،مربع بپردازيد. ونسان وان گوگ نقاش هلندی
نياكان وان گوگ ،وزير،دريانورد،تجار بزرگ و مجموعه داران هنر بودند .اين پشتوانه خانوادگي تأثير مستقيم در سنت شكني و ياغي گري او در نقاشي داشت.از كودكي به هنر عشق مي ورزيد.خط،فرم و كمپوزيسيون رنگ و فضا به همان اندازه در نظرش مقدس بود كه كلمات كتاب مقدس انجيل .اولين طرحهايي كه از مردم زحمت كش دهكده زادگاهش تهيه كرده است انسان را به هيجان مي آورد.طرحهاي او كارگاه فقيرانه ريسندگي ،زندگي سخت معدن چيان و يا دهكده ها و راههاي دراز ناحيه فلاندر را با درختان غمزده نشان مي دهند.وان گوگ فقط به خط اهميت مي داد و از تجسم هر گونه قشنگي ،يا حركات زيباي بدن چشم مي پوشيد.در طراحي به اناتومي قرار دادي پشت پا زد.او مي خواست دنياي درون را نشان دهد؛بنابر اين طرحهاي او نه عضلات قهرمانان را دارند و نه اينكه نشست زيبا و مؤثري به آنها داده شده.آدمهاي وانگوگ سرگردانيها ،رنجهاي دروني ،و سرنوشت بشريت را به ما نشان مي دهند.در خطوط و سطوح تاريك،خطهاي كوتاه و متقاطع طرحهاي او تاريكي درون وان گوگ ،تنهايي اش و آرزوي همبستگي با اجتماع را مي توان ديد .دنيايي كه او تجسم مي دهد دنياي فقر،سرما،و كار خسته كننده است.اندامهايي كه در اثر تغذيه بد و شرايط نا مساعد محيط زيست،تغيير شكل داده اند محتوي اين طرحهاست.
سبک های معروف نقاشی
سبک های معروف نقاشی
سبک های نقاشی می توانند با روشهای بکارگیری و یا با توجه به جنبش هنری که بیشترین تطبیق را با مشخصات غالب و حاکمی که نقاشی نشان می دهد دارند، مشخص شوند. سبک های معروف عبارتند از:
رئالیسم (واقع گرایی)
امپرسیونیسم (برداشت گرایی)
پوینتولیسم
هنر ابتدایی
کوبیسم (حجم گری)
مدرنیسم (نوگرایی)
آبستره (انتزاعی)
پست مدرنیسم (فرا نوین)
آوانگارد (پیشگام ، وابسته به مکتب های هنری نوین و غیر سنتی)
ساختار گرایی
کتاره سخت
گرافیتی
نقاشی اصیل ایرانی
تکنیکهای نقاشی
تکنیکهای نقاشی
تکنیکهای نقاشی عبارتند از :
رنگ زنی غلیظ
آبرنگ
لعاب دادن
نقاشی یا رنگ مومی ( نقاشی یا رنگی که با موم آب کرده بسازند)
نقاشی دیواری که معروفترین نوع آن فرسکو می باشد.
سایش و نقاشی نقطه ای
فوماتو
سامی – ای
کلاژ
نقاشی بر روی تخته
نقاشی یا اسپری « گرافیتی )
(نقاشی) با مواد جدید
نقاشی یا کامپیوتر
حلال های رنگ
حلال ماده ای است که رنگدانه در آن حل یا قرار داده می شود. تقریباً تمامی حلالهای طراحی در نقاشی نیز قابل استفاده هستند. برخی از آنها عبارتند از :
رنگ روغن ، شامل رنگهای جدید قابل اختلاط با آب
رنگ اکریلیک
سایه روشن
رنگ انگشتی
مرکب
پاستل ، شامل پاستل خشک ، پاستل روغنی و موادهای پاستل
تمپرا (رنگهای آمیخته تا زرده تخم مرغ)
رنگ مومی
آبرنگ
تاریخ نقاشی
تاریخ نقاشی
قدیمی ترین نقاشی ها در دنیا که متعلق به حدود 32000 هزار سال قبل می باشد، در گروته شاوه فرانسه قرار دارد. این نقاشی ها که با استفاده از افرای قرمز و رنگ دانه سیاه حکاکی و رنگ شده اند، تصاویری از اسب ها ، کرگدن ها، شیرها، بوفالوها و ماموت ها را نشان می دهند. اینها نمونه هایی از نقاشی در غار هستند که در تمام دنیا وجود دارند.
امروزه ،بسیاری از آثار شناخته شده و مشهور هنری مانند مونالیزا نقاشی هستند. در حال حاضر اختلاف نظرهای جزئی در مورد کاملا هنری بودن آثاری که به روشهای غیر سنتی و با روش های غیر از شیوه های کلاسیک خلق می شوند وجود دارد.از لحاظ مفهومی هنرمندانی که از صدا ، نور ، آتش بازی ، چاپگرجوهرافشان ، پیکسل های صفحه مانیتور و حتی پاستل یا مواد دیگر استفاده می کنند، یا رنگهای آمیخته با زرده تخم مرغ را بکار می برند، یکسان هستند. در نتیجه به اغلب کارهای هنری ، نقاشی گفته می شود.
درباره رنگ
رنگ ترکیبی از رنگدانه ، حلال ، چسپاننده و در برخی موارد تسریع یا کند کننده ای برای خشک شدن ، بهبود دهنده بافت ، تثبت کننده و یا هر ماده اصلاح کننده دیگری است. قبل از آنکه رنگ بر روی بوم قرار گیرد، معمولا ابتدا آن را آغشته به نوعی زمینه (یک لایه پوششی که معمولا از جنس جسو می باشد) می کنند تا چسپندگی با رنگ را افزایش داده و حالت بافت سبدی بوم را برای جلوگیری از تراوش کاهش می دهد. با اینکه انتظار می رود رنگدانه هایی که برای نقاشی بکار می روند ثابت باشند، اما برخی از نقاشان از رنگهایی استفاده می کنند که دارای رنگدانه های فرار هستند.
ابزار مورد استفاده نقاش شامل انواع مختلفی است . از جمله :
قلم موی نقاشی
کاردک
پالت (از جنس چوب یا پلاستیک که در هنگام نقاشی رنگ را روی آن قرار داده و استفاده می کنند)
اسفنج
گیره
سه پایه
قوطی اسپری رنگ
اسپری رنگی دارای هوای فشرده
تعريف نقاشی
نقاشی
نقاشی عمل بکار بردن رنگ دانه محلول در یک رقیق کننده و یک عامل چسپاننده (یک چسب ) بر روی یک سطح (نگهدارنده) مانند کاغذ ، بوم یا دیوار است. این کار توسط یک نقاش انجام می شود. این واژه بخصوص زمانی به کار می رود که این کار حرفه شخص مورد نظر باشد. قدمت نقاشی در بین انسانها ، شش برابر قدمت استفاده از زبان نوشتاری است.
در قیاس با نقاشی ، طراحی ، سلسله عملیات ایجاد یک سری اثر و نشانه با استفاده از فشار آوردن یا حرکت ابزاری بر روی یک سطح است.
یک روش قابل اجرا برای تزئین دیوارهای یک اتاق با استفاده از نقاشی در ساختار جزئیات کار موجود است.
این مقاله بیشتر درباره نقاشی وری سطوح به دلایل و اهداف هنری است . نقاشی از نظر بسیاری افراد، در زمره مهمترین شکلهای هنر قرار دارد.
معرفی پدرنقاشی جديد: پل سزان
سزان در جنوب فرانسه بدنيا آمد.در كودكي گوشه گير ،عجيب و با مغز بود.در زبان لاتين استعداد زيادي نشان داد ولي در كلاس نقاشي از بي استعداد ترين شاگردان بود.اما همين شاگرد بي استعداد در اثر اراده و پشتكار مرد قرن و پايه گذار هنر نو شد.در پاريس از مجسمه هاي موزه لوور تمرين مي كرد.طرحهاي او در اين دوره حساسيت و لطافت خاصي پيدا كرد.نطفه آثار بعدي او در اين طرحها جان مي گرفت.بعدها به طراحي از اجسام ساده پرداخت.چند عدد سيب ،يك بطري ،و گلدان و روميزي سفيد را طراحي مي كرد،و يا با آبرنگ نقاشي مي كرد.سزان شكل اجسام را تحليل و گردش نور و رنگ را در آنها بررسي كرد.براي هر خط يا هر لكه رنگ كه روي اجسام مي ديد ارزشي قايل بود،و همين مسئله او را با واقعيت هنر نقاشي آشنا ساخت.در اكتبر 1906 ،هنگامي كه در بيرون خانه نقاشي مي كرد،طوفان در گرفت و باران او را خيس كرد.در ميان راه از حال رفت.با گاري او را به منزلش آوردند و هفته بعد جان سپرد.هنرمنداني كه بعد از سزان پا در ميدان هنر نقاشي گذاشتند او را پدر هنر قرن بيستم اروپا و پايه گذار بسياري از مكاتب هنري نام دادند.
معرفی رشته های هنرهای تجسمی
يکی از دوستان درمورد انواع رشته های هنرهای تجسمی سوال پرسيده بودند.
هرهنری که بوسيله تجسم روی کاغذ، بوم،سفال،سنگ وجنسيت های ديگر اتفاق بيفتد جز هنرهای تجسمی بشمار می رود.مانند طراحی،نقاشی،مجسمه سازی،تذهيب،تشعير،نگارگری(مينياتور)،ارتباط تصويری(گرافيک)،صنايع دستی،سفالگری،طراحی صنعتی،طراحی نقشه قالی،منبت،معرق و....
وپايه واساس همه اين هنرها طراحی می باشد.
پرسپکتيو يا علم مناظر و مرايا
طراحي نتيجه هماهنگي ذهن ،چشم و دست است؛اما گاه ممکن است اين هماهنگي از بين رفته يا مغشوش گردد .به عنوان مثال ،وقتي به حجم ساختماني که در مقابل شماست نگاه مي کنيد با آنکه مي دانيد تمام ابعاد و زوايا با هم برابر هستند ،باز هم بخشهاي عقب تر آن حجم به نظر کوچکتر مي آيند يا آنکه خطوط افقي يا عمودي حجم تغيير زاويه داده و در جهت اريب به نظر مي رسند .در اين حالت است که اطلاعات ذهني ،با مشاهدات عيني شما هماهنگ نمي شوند و بايستي از نکات مربوط به پرسپکتيو استفاده کنيد .پرسپکتيو علمي است که با استفاده از اصول آن ،دوري و نزديکي اجسام را نشان مي دهند .پرسپکتيو يا علم مناظر و مرايا در قرن پانزدهم ميلادي به وسيله دو تن از نقاشان بزرگ ايتاليا به نامهاي پائولو اوچلو و پيرو دلا فرانچسکا پايه گذاري شد سپس توسط نقاشان ديگري همچون لئوناردو داوينچي و رافائل تکميل گرديد ،و از همان زمانها ،آموزش علم پرسپکتيو در کنار اصول نقاشي و طراحي الزام گرديد.

منبع : http://www.persianblog.com


مطالب مشابه :


نمونه سوالات طراحی رشته نقاشی و چهره سازی

۱۴-در طراحي از الف_تركيب بندي جزء و كل ب_تركيب بندي مارپيچي مهمترين خصوصيت نقاشي




نمونه سوالات طراحی

۱۰- طرح و طراحي در چند حوزه مطرح مي چه عواملي در يك تركيب بندي موثر است؟ص 29. نقاشي و




ترکیب بندی رنگها در نقاشی مینیاتور

و در مهر ماه سال 1389 دریافت لوح تقدیر از هفتمین جشنواره ملی هنر های تجسمی امام رضا (ع)




طراحي سيستم براي صحنه پردازي تئاتر

در طراحي صحنه مهيا شد. بعد سوم، اين كشف جديد بود كه با تركيب سطوح گوناگون در و هندسه در




اطلاعاتی درمورد طراحی

از اشياي ساده را در طي تركيب بندي هاي متفاوت بررسي در کنار اصول نقاشي و طراحي




طراحي گرافيك سياه و سفيد

توانايي ترسيم انواع خطوط مورد استفاده در طراحي . 4. تركيب بندي و رنگ در آثار نقاشي و




برچسب :